• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Daytona ampuu putkeen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Rekkamasa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Rekkamasa

MotOrg ry
Onko kuinka normaalia/ aiheuttaako mitään toimenpiteitä että 2002 955i Daytona silloin tällöin, ei koko ajan mutta joskus, moottorijarrutuksen yhteydessä paukauttaa putkeen kerran pari? Ei merkitystä onko kone kylmä vai kuuma. Johtuuko ihan siitä kun nämähän vissiin käy aika rikkaalla? Pyörä toimii hyvin, vetää hyvin ja kaikki pitäisi olla muuten kunnossa mutta askarruttaa vaan että onko tuo merkki jostain vai ns. kuuluuko asiaan.
 
Putken paukahtelu on oire laihasta seoksesta - kaasarikoneissa se on usein merkki alkavasta tyhjäkäyntipiirien tukkeutumisesta.

Paukuttelu ei riko paikkoja, joten voit olla huoleti.
 
Mulla on sama pyörä -04-mallinen. Se taitaa olla jopa vähän koneen ominaisuus. Isomukinen rivi3.

Se paukuttelu tosiaan johtuu siitä, että käy laihalla. En usko, että on vakavaa. Todennäköisesti johtuu siitä, että olet modannut sitä pakopuolta suoremmaksi (ja ehkä myös imupuolta?). Tällä seos menee laihalle.

Jos joskus käy penkittämässä pyörän, niin siillä se selviää. Saat ilma-bensa-seoksen.
 
Ei moottorijarrutuksella pieni paukkuminen viittaa mihinkään yleiseen ajossa laihalla käymiseen. Trumppa ei katkaise kokonaan polttoaineensyöttöä moottorijarrutuksella ja siitä tuo pääasiassa johtuu. Avara putki tai vaimennin edesauttaa pauketta.

Mikään täyskaasun dynoveto tai säätö ei asiaan vaikuta millään muotoa.
 
Paukuttelu ei riko paikkoja, joten voit olla huoleti.

Mistä tällainen usko? Mulla oli aikoinaan Peugeotin jakajan alipainesäädin rikki, käynnistysyritys parkkihallissa, tautinen paukahdus, hallin joka ainoan hälärin pillit soi, ja Peugeotista äänenvaimentaja halki hitsisaumasta, koko matkalta. :p
 
Trumpan ruiskukone, joka ei lopeta polttoaineen syöttöä kokonaan moottorijarrussa, lisättynä toisioilmasyötöllä (AIS/SAI) aiheuttaa kyseisen efektin. Toki ilman tuota syöttöäkin paukuttelee ja hyvin virtaava putkisto tehostaa pauketta.

Ei se siitä hajoa, on vaan hauska (tai raivostuttava) ominaisuus ko. moottorissa :D



- T -


PS. kyllä siitä kaasarikoneestakin kunnon moottorijarrussa irtoaa pauke sekä lieskaa putkenpäästä vaikka kaikki olisikin kunnossa ja seokset kohdillaan.. https://youtu.be/IvaQhh0Xdmg?t=2m47s
 
Kaasareissa on ns "coasting enricher" (mitä lienee suomeksi?), eli poraus joka tulee kaasuläpän imupuolelle hieman kurkun keskilinjan yläpuolelle. Tuo poraus menee tyhjäkäyntisuuttimen poraukselle ja moottorijarrutuksessa imee tuota kautta lisää bensaa tyhjäkäyntiporauksesta tulevan bensa/ilmaseoksen lisäksi rikastaen seosta.

Normiajossa tuota kautta ei bensaa tule, koska porauksen korkeusasema on tarkoituksella nostettu sopivan ylös. Moottorijarrutuksen yhteydessä taas kaasuläpän ja moottorin välillä on niin suuri alipaine, että se jaksaa imeä bensaa estämään laihan seoksen ja paukuttelun syntymistä. Jos tyhjäkäyntisuuttimessa alkaa olla likaantumaa, niin se osaa oirehtia moottorijarrutuksen paukutteluna.
 
No voi hitsi, kun olisi tämänkin tiennyt. Minähän olen ajanut vuosikausia rikkinäisellä moottoripyörällä kilpaa. Montakohan sekuntia olis lähtenyt kierrosajasta jos olisi kaasarit olleet kunnossa?

Jännä juttu ettei edes ultraäänipesurilla noita suuttimia saanut puhtaaksi, mutta minkäs teet.
 
Juu ei se Masa rikki oo. Rikki olis jos ei paukkuis. SAI putkista lykkää ilmaa suoraan pakariin jotta saadaan palamaton bensa räjähtämään.
Tuota voi hillitä tukkimalla ilmanputsarin etuosasta lähtevä(T?) letkut.

Itellä ainaki paukkuu todella usein - varsinkin kylmällä koneella, kun kaasusta päästää. Antaa paukkua vaan. Trumppa toimii ku takka - jos liekki näkyy ni kaikki hyvin.
 
Back
Ylös