• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Daytonan rengastus

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja [mika1]
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

[mika1]

New member
Terve,
kevät tulossa ja tietkin ne siitä vielä aukeavat...Kun ne ovat auki niin tulee kysymykseen renkaiden vaihto. Mitä rengastusta arvon Daytona-kuskit olette käyttäneet ja mitkä ovat olleet kokemukset?
T: Mika

Jos Triplekuskin vastaus kelpaa
wink.gif
niin Diablot ovat varsin hyvä vaihtoehto. Diablo Corsa jos tykkää ajaa radoillakin.

Tällä hetkellä takana Metzelerin Sportec M-1. Pito hyvä myös märällä. Profiili suht pyöreä, eli menee jouhevasti tiukatkin kurvit. Edessä joku Bridgestonen paskanakki. On niin hammastava kuvio ja oudon tuntuinen, että vaihtuu heti keväällä tuohon Metzeleriin. Harkinnassa on ollut myös Pirellin satsi. Ei kuitenkaan noita Corsia. Metzeleriä kyllä suosittelen. Metzelerit(ME Z6) oli Suzukissa ja olin erittäin tyytyväinen.

Eipä tarvinnu kauaa miettiä kun kävin Reifenversandin sivuilla. Siellä oli tarjouksessa Metzelerin Sportec M-1 sarja(120/70/17 ja 180/55/17) hintaan 220€ ! +postikulut 19€, eli koko paketti 239€. Ei paha, kun vertaa että suomesta ei saa edes takarengasta tuohon hintaan. Tilaukseen meni.
biggrin.gif

Siellä oli muitakin merkkejä tarjouksessa: Renkaita

Jos Pirellin Diablo kiinnostaa, niin voisi kiinnostaa seuraava tarjouskin:

Pirelli Diablo:
120/70-17 + 180/55-17 = 250 €
120/70-17 + 190/50-17 = 250 €

Kyseinen tarjous löytyy, kun menet osoitteeseen www.mp-foorumi.fi
Sivun yläreunassa vilkkuu banneri, jota klikkaamalla voit lukea yksityiskohtia tarjouksesta.

Hinta näyttäisi olevan ainakin oikein kohdallaan.

Bridgestone BT014:t tulossa jostain Espanjasta kimppatilauksena. Hintaa n. 250€.
Bridgestoneilla muutenkin tullu ajeltua. 010 ja 012 ollu alla. 010 etunakki kuluu sellaselle ..tun hyppyrille, rupee vonkuun ja täristään kurveissa. Taitaa olla kuviosta kiinni...

Bridgestone BT014:t tulossa jostain Espanjasta kimppatilauksena. Hintaa n. 250€.
Bridgestoneilla muutenkin tullu ajeltua. 010 ja 012 ollu alla. 010 etunakki kuluu sellaselle ..tun hyppyrille, rupee vonkuun ja täristään kurveissa. Taitaa olla kuviosta kiinni...
Veikkaisin että tuo 010 eturenkaan kuluminen on paineista kiinni... Ohje käskee muistaakseni 2,5bar, mutta prätkäliikkeestä kerrottiin että kun pitää paineet n. 2,7-2,8bar niin moista ilmiötä ei tapahdu...

Itellä takana ko. renkalla vajaa 8tkm ja tasaiseti ilman aaltoilua kuluminen on tapahtunut...

Myös 010 takanakki kesti triplessä ton 8tkm kun paineet piti tarkasti 2,9barin tietämillä...

Ja kaikkihan sen tietää, että huoltoasemien rengaspainemittarit näyttää ihan mitä sattuu, joten oma mittari+rengaskompura löytyy ainakin meikäläiseltä...
omg.gif

Vanhalla etusella jatketaan enskesänä ja taakse tuli uusi 012R, maksoi 170€+vaihtotyö.

prätkäliikkeestä kerrottiin että kun pitää paineet n. 2,7-2,8bar niin moista ilmiötä ei tapahdu...
2,7-2,8bar! Mun mielestä todella kovat paineet. Ilmeisesti tuo 010 on havaittu huonoksi renkaaksi, koska joutuu tuollaisia vippaskonsteja käyttämään. Johan tuollaisilla paineilla kärsii ajomukavuus. Itse oon tottunut käyttämään n. 2,1-2,2bar paineita. Muistaakseni mulla on (vielä) eturenkaana tuo 010 kun siinä on ihmeellistä pykälää kuviossa. Ja kun kokeilee renkaan pintaa, niin huomaa hyvin sen pykällyksen. Ajotuntumaltaan mun mielestä huono rengas. En siis suosittele.

prätkäliikkeestä kerrottiin että kun pitää paineet n. 2,7-2,8bar niin moista ilmiötä ei tapahdu...
2,7-2,8bar! Mun mielestä todella kovat paineet. Ilmeisesti tuo 010 on havaittu huonoksi renkaaksi, koska joutuu tuollaisia vippaskonsteja käyttämään. Johan tuollaisilla paineilla kärsii ajomukavuus. Itse oon tottunut käyttämään n. 2,1-2,2bar paineita. Muistaakseni mulla on (vielä) eturenkaana tuo 010 kun siinä on ihmeellistä pykälää kuviossa. Ja kun kokeilee renkaan pintaa, niin huomaa hyvin sen pykällyksen. Ajotuntumaltaan mun mielestä huono rengas. En siis suosittele.
Ei tossa nyt kai mitään ihmeellistä ole. Päinvastoin, noi 2,1-2,2bar on ratapaineita, mun mielestä...
Mä tykkäsin 010:sta, ei muuta valittamista kuin se pykällys. Tilattu 014 toivottavasti vielä parempi.

Mulla on myös huonoja kokemuksia BT010:stä. Varsinkin syksyn sadekeleillä tuntuivat olevan melko liukkaita. Kesällä / lämpimänä tilanne paranee. Tulee vaan pelottavia tilanteita kun äkkiä joutuu moottoritiellä korjaamaan suuntaa ja takanakki luistaa. Mitä paineisiin tulee niin kesällä / lämpimällä oon pitänyt siellä 2.1-2.4 luokkaa ja kylmällä pikkusen nostanut.
Itse ajattelin kokeilla seuraavaksi Rennsportteja. Saas nähdä...
sport05.gif

Tästä rengaskeskustelusta tuli mieleen, että joskus jurripäissä väitellyt asiasta jossain jonkun kanssa jotenkin näin:

1. Renkaiden pitää ehdottomasti olla samaa merkkiä ja mallia - mielelään samaan aikaan uuutena rengastettu!

2. Se, että sinulla on takana Pirellin Diablo ja Edessä Mezelerin se ja se, ei ole mitään merkitystä. Kunhan renkaat on muuten ehjät ja paineet kohdillaan!

Kumpi väite on mielestänne oikea vai onko muita?

Tästä rengaskeskustelusta tuli mieleen, että joskus jurripäissä väitellyt asiasta jossain jonkun kanssa jotenkin näin:

1. Renkaiden pitää ehdottomasti olla samaa merkkiä ja mallia - mielelään samaan aikaan uuutena rengastettu!

2. Se, että sinulla on takana Pirellin Diablo ja Edessä Mezelerin se ja se, ei ole mitään merkitystä. Kunhan renkaat on muuten ehjät ja paineet kohdillaan!

Kumpi väite on mielestänne oikea vai onko muita?
Mun mielestä ei sillä ole väliä onko saman merkkiset edessä ja takana. Renkaita molemmat ja siellähän ne mukana pyörii. Mä olen myös kuullut jonkun suusta, että pitää ehdottomasti olla saman merkkiset ja vielä malliset. Joopa joo. Mulla on ainakin ollut eri merkkisiä renkaita yhtä aikaa alla. Ei ole ongelmia ollut. Selvittäkööt ne, joiden mielestä renkaat pitää ehdottomasti olla samat.

([mika1 sanoi:
@ Helmi. 16 2005,12:57)]Mulla on myös huonoja kokemuksia BT010:stä. Varsinkin syksyn sadekeleillä tuntuivat olevan melko liukkaita. Kesällä / lämpimänä tilanne paranee. Tulee vaan pelottavia tilanteita kun äkkiä joutuu moottoritiellä korjaamaan suuntaa ja takanakki luistaa. Mitä paineisiin tulee niin kesällä / lämpimällä oon pitänyt siellä 2.1-2.4 luokkaa ja kylmällä pikkusen nostanut.
Itse ajattelin kokeilla seuraavaksi Rennsportteja. Saas nähdä...
sport05.gif
Tuliko juttuusi moka, teen nimittäin paineitten kanssa päinvastoin: kylmillä keleillä pudotan paineita n.0,5 bar molemmista renkaista jotta lämpiäisivät nopeammin ja paremmin. Kesäkeleillä paineet taas korkealle, etteivät sula matka-ajossa alle... Rata-ajoon paineet jonnekkin 2,0 barin tietämille...

Veikkaisin että tuo 010 eturenkaan kuluminen on paineista kiinni... Ohje käskee muistaakseni 2,5bar, mutta prätkäliikkeestä kerrottiin että kun pitää paineet n. 2,7-2,8bar niin moista ilmiötä ei tapahdu...
Omien ja kavereiden kokemuksien perusteella kuluvat aalloille jokatapauksessa.. kovilla paineilla tosin pystyy hidastamaan kyseistä tapahtumaa

sanoi:

Ei tarvitse olla samaa merkkiä/mallia, pääasia mukavuuden kannalta on renkaiden "tasainen" laatu, ettei vaikka eteen mitään pehmeää ja taakse kauheen kovaa.. vaan kumpaankin suunnilleen samanlaista.
Lisäksi pareiksi eivät käy mitkä tahansa, koska renkailla on erillaiset muodot! esim diablot ovat pyöreät kulutuspinnaltaan kun taas vaikkapa bt010 on suipot.. tällainen sekarengastus on aivan kauhea!
Jos edessä "supersport" rengas niin taakse myöskin
smile_org.gif

Eikä sillä ole merkitystä niin paljon laittaako kummankin yhtäaikaa uudeksi.. ainakin meikäläisellä etunen käyttöaikana menee 2 takasta.. eli periaattees joka toinen kerta vaihtuu kumpikin samaan aikaan..

sanoi:
Tuliko juttuusi moka, teen nimittäin paineitten kanssa päinvastoin: kylmillä keleillä pudotan paineita n.0,5 bar molemmista renkaista jotta lämpiäisivät nopeammin ja paremmin. Kesäkeleillä paineet taas korkealle, etteivät sula matka-ajossa alle... Rata-ajoon paineet jonnekkin 2,0 barin tietämille...

Hmm.. sen vähä mitä radalla ajellut.. lämpöisellä paineet on ollu 2.1/2.0 ja jos kylmempi keli niin jotakuinkin 2.3/2.2 jotta renkaat lämpenis paremmin niissä olosuhteissa

sanoi:
Tuliko juttuusi moka, teen nimittäin paineitten kanssa päinvastoin: kylmillä keleillä pudotan paineita n.0,5 bar molemmista renkaista jotta lämpiäisivät nopeammin ja  paremmin. Kesäkeleillä paineet taas korkealle, etteivät sula matka-ajossa alle... Rata-ajoon paineet jonnekkin 2,0 barin tietämille...

Hmm.. sen vähä mitä radalla ajellut.. lämpöisellä paineet on ollu 2.1/2.0 ja jos kylmempi keli niin jotakuinkin 2.3/2.2 jotta renkaat lämpenis paremmin niissä olosuhteissa
Jotenkin noin olen sen myös itselleni selvittänyt...

Katuajo on aivan eri ympäristö kuin rata-ajo. Radalla rengas saattaa olla jopa yli 100 astetta lämmin, kun taas kadulla harvoin yli 60 astetta.

Mihin renkaan lämpeäminen sitten perustuu?

Suurin lämpöä aiheuttava tekijä on renkaan rungon muodonmuutoksesta johtuva sisäinen kitka, ei niinkään renkaan ja tienpinnan välinen kitka. Jos paineita lasketaan kadulla, rengas elää enemmän ja sitäkautta lämpeää kyllä hieman nopeammin.

Nyt pitää kuitenkin muistaa, että tuo asia ei ole aivan niin yksinkertainen. Erilaiset tilanteet ja ulkolämpötilat ja kaikki vaikuttavat.

Olette kuitenkin kaikki tavallaan oikeassa, kadulla pieni paineiden lasku kylmällä on hyvästä, kun taas radalla kylmässä nosto. Rata-ajo aiheuttaa kuitenkin renkaan runkoon aina vastaavan määrän lämpöä, jota kylmä keli hieman kompensoi alaspäin. Rata-ajossa renkaan paine pitää kuitenkin olla tietty, jotta rengas toimii kunnolla, siksi kylmällä painetta pitää nostaa, jotta renkaassa on oikea paine.

Näin siis olen itse asian ymmärtänyt...

Tänään aamulla tuli ne tilatut renkaat. Voi sanoa, että aika nopeasti tuli. Viime tiistaina tilattu. Siististi niputettu ja kotiovelle tuotuna. Ja kun miettii, että mihin hintaan, 239€. Ei tarvi enää pähkäillä, että mistä ostan tulevaisuudessa renkaat.
biggrin.gif

Back