• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Diversionin huolto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sakutt
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sakutt

New member
Pyöränä xj600 diversion -94. Talven aikana pitäis vähän huoltaa ja tehdä lieviä parannuksia.
Kysymyksenä kaasuttimien synkkaus ja säätö. Kuinka paljon pitää kuvetta kaivaa kaasuttimien synkronoinnista liikkeessä noin suurinpiirtein? Pyörän mukana tuli dynojetin suutinsatsi. Kannattaako laittaa kiinni? Onko siis mitään käytännön hyötyä kun on orggisvaimentajat kiinni, sekä vakio ilmanputsari.
Ja onkos kellään kokemuksia stormin myymistä "10% jäykemmistä etujousista"? Onko apua keulan mahdottoman hyytelömäiseen käyttäytymiseen?
Sitten vielä, onko kellään tietoa oliko uudemmissa divukoissa sähköinen polttoainepumppu? Kun tän ikäsessä on toi alipaineella toimiva.
Hekotetaan kaikki jo valmiiksi "paras parannus on ku ostat uuden pyörän"-vastauksille, niin pelastetaan niiden kirjoittaja sen kirjoittamiselta.
Ja tarkoituksena olis kyllä vaihtaa pyörää, mutta vanhempaan.......
tounge.gif
 
Juu, uudemmissa on sähköinen bensapumppu, muistaakseni vuodesta -96 lähtien (tai -95).
Ja äläs mitään uudemmasta pyörästä just tuon ikäisellä minäkin ajelin jotain 30tkm ja hyvin pelitti ainoa isompi murhe mikä matkalle sattui oli juuri tuo bensapumppu, uusi löyty onneksi vajaassa viikossa vaikka pitikin hankkia Japaniasta asti.

Noihin etujousiin toiset suosittelivat pelkästään jäykempiä öljyjä tai sitten jotkut ehdottivat laittamaan hieman ylimääräistä öljyä. Loppujen lopuksi en tehnyt mitään sille keulalle ja menihän tuo niinkin. Mutta pehmythän se on.

Jos poikkeet Joensuussa päin multa saat hyvin edullisesti Haynesin manuskan tohon vehkeeseen.
 
Itsellä -99 600cc diversioni ja kilometrejä kertynyt tällä reilut 15 tkm parin ajokauden aikana.

Keula on löysä, se täytynee laskea ominaisuudeksi, itse en ole sille ainakaan vielä tehnyt mitään. Jotenkin siihen vaan tottuu ajan mittaan.

Kaasareiden synkkausta mietin itse jonkin aikaa, mutta päädyin siihen, että paikallinen huolto voi sen tehdä samalla kun säätävät venttiilit. Hintaa hommalle tuli 300€, joka oli pikaisen hintavertailun pohjalta kutakuinkin halvin. Pelkästään kaasuttimien synkkaukselle en tiedustellut hintaa.
 
Joo se keulan löysyys on kyllä ihan ominaisuus. Meinasin vaan että jos sitä jollain vähän jäykistäisi. Ei se nyt muuten oikeastaan häiritse, mutta jarrutuksissa ja vaihdetta vaihtaessa alkaa merisairaus iskemään...
smile_org.gif

Pitäsköhän koittaa synkronoida itse.. pitäs kyllä venttiilien välyksetki kattoa... Hommaa riittää talveksi.
 
Pitäsköhän koittaa synkronoida itse.. pitäs kyllä venttiilien välyksetki kattoa... Hommaa riittää talveksi.

Itse homman Divariin ('96) pari kertaa tehneenä voisin sanoa että helppo homma, ja kannattaa tehdä molemmat kerralla.

Ekalla kerralla kannattaa ehkä varata kaksi iltaa venojen säätöön ja pari tuntia synkronointiin kun joutuu opettelemaan uutta; myöhemmin menee varmaan yhdessä illassakin, jos vaihtoshimmit sattuu olemaan saatavilla valmiiksi.

Haynesin manuaalissa oli sekä välysten säätöön että synkronointiin muistaakseni ihan hyvät ohjeet. Välysten säädössä ei tosin taidettu huomioida öljynjäähdytintä joka tuli kai tuossa '96-mallissa. Se kannattaa irroittaa, niin venakopan kansi lähtee kokonaan pois.

Synkronointi onnistui vesivaaka-tyyppisellä virityksellä helposti. Palojen vaihtamista varten tarvitset työkalun joka painaa venttiilinnostajan alas vaihtoa varten. Magneetti voi olla näppärä palan vaihtamista varten. Välysten tarkastamiseen tarvitsee rakotulkin, mutta muita erikoistyökaluja ei tainnut tarvita.
 
Vielä kaipais vähän tietoa noista dynojetin suuttimista.. onko mitään apua, jos rakkine muuten täysin vakio?
 
moro

Vaihdatin divariin -92 eteen jäykemmät öljyt.. (mjl huolto hesa) etupää jäykistyi vähän.. huomasi kyllä ajossa. sinne saa myös "palat" putkiin jolloin etupää jäykistyy...
Katsele viestiketjuja vaikka hakusanalla xj 600 niin saat lisää infoa...

-K-

V2 nykyään

062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös