2000 luvun alkupuolen DP luistokykiä oli sellaisia jossa rampissa ei ollut laakerikuulaa. Eli ihan metalli metallia vasten. Itse en tälläisestä pitänyt. Mutta niitä DP tuotteita on tehnyt Ducatille moni valmistaja, mm Bucci. Tälläinen on omassani nyt:
http://www.mad-ducati.com/Technic....er.html
STM:ää mulla ei Ducatissa ole ollut, muissa peleissä kyllä. Se on kyllä varmaan yksi parhaista. Bucci toimii hyvin sekin, ongelmia ei ole ollut. Mutta sen säätäminen on ongelma ja näyttää olevan levypakan paksuuden suhteen erityisen tarkka. Tämän uskon olevan aika monen Ducatin kytkimen kanssa ongelma. Varaosapakista on syytä löytyä muutama varavälilevy, mielellään eri paksuisina. Pakka voi olla kokemukseni mukaan yli millin liian paksu suositukseen, mutta edes lähellä alarajaa alkaa luistamaan jo väärään suuntaan.
Kurkkasin ebay.de "ducati antihopping" haulla. 250e alkaa käyttämättömien luistokykien hinnat. Viiteen sataan on jo mistä valita. Ja asentaminen on helppoa kun:
A) omistaa pulttipyssyn jolla saa kruunun ruuvit auki
B) hitsaa muutaman vanhan välilevyn nippuun ja siihen puolimetrisen varren jolla pitää kiinni
Tuo Bucci on ainakin laakerirampilla, se on mielestäni edellytys toimivalle luistokykälle. Säädettävyys on sitten toinen, niihin on ratkaisusta riippuen eri jousivakiolla olevia lautasia tai sakaroita, joitain saa jopa eri ramppikulmilla. IMHO tavan harrastajalle hifistelyä. Oma aikomus on saada säädettyä hieman viime kesää enemmän pitoa kytkimeen ja hieman enemmän moottorijarrua. Katotaan kuinka onnistuu.
PS: Itse en pitänyt edes kisa-aikoina sintterilevyistä, enkä pidä nykyisessä katu/ratamopossakaan. Parhaita ja kalliimpia on hiilikuituiset, mutta näillä halpis Newfreneillä ja muillakin tuntuu toimivan suht mukavasti.