DP luistokytkimistä

Sledgehammer

New member
Noista ducati performancen luistokytkimistä olen kuullut huonoa palautetta monesta suunnasta. Onko jollain ihan omakohtaisia kokemuksia noista? Eivät ole hinnalla pilattuja ebayssä, mutta siihen voi tosin olla syynsä... STM maksaa vaan niin p*rkeleesti, että väkisinkin tulee mietittyä muitakin vaihtoehtoja. Surflex asettuis noiden puoliväliin, mutta siitä on kovin vähän juttua.
 
Itse vähä samoja juttuja pohtinut, luistokytkin pitäisi hommata ja STM:n hinta "hieman" yli budjetin. EVR vaikuttaisi vahvalta ehdokkaalta, pitäisi erilaisen rakenteensa ansiosta olla kestävämpi. Kallishan se on tuokin, mutta ei sentään STM:n hintainen. Kokemuksia tästäkin olisi mukava kuulla.
 
2000 luvun alkupuolen DP luistokykiä oli sellaisia jossa rampissa ei ollut laakerikuulaa. Eli ihan metalli metallia vasten. Itse en tälläisestä pitänyt. Mutta niitä DP tuotteita on tehnyt Ducatille moni valmistaja, mm Bucci. Tälläinen on omassani nyt: http://www.mad-ducati.com/Technic....er.html

STM:ää mulla ei Ducatissa ole ollut, muissa peleissä kyllä. Se on kyllä varmaan yksi parhaista. Bucci toimii hyvin sekin, ongelmia ei ole ollut. Mutta sen säätäminen on ongelma ja näyttää olevan levypakan paksuuden suhteen erityisen tarkka. Tämän uskon olevan aika monen Ducatin kytkimen kanssa ongelma. Varaosapakista on syytä löytyä muutama varavälilevy, mielellään eri paksuisina. Pakka voi olla kokemukseni mukaan yli millin liian paksu suositukseen, mutta edes lähellä alarajaa alkaa luistamaan jo väärään suuntaan.

Kurkkasin ebay.de "ducati antihopping" haulla. 250e alkaa käyttämättömien luistokykien hinnat. Viiteen sataan on jo mistä valita. Ja asentaminen on helppoa kun:

A) omistaa pulttipyssyn jolla saa kruunun ruuvit auki
B) hitsaa muutaman vanhan välilevyn nippuun ja siihen puolimetrisen varren jolla pitää kiinni

Tuo Bucci on ainakin laakerirampilla, se on mielestäni edellytys toimivalle luistokykälle. Säädettävyys on sitten toinen, niihin on ratkaisusta riippuen eri jousivakiolla olevia lautasia tai sakaroita, joitain saa jopa eri ramppikulmilla. IMHO tavan harrastajalle hifistelyä. Oma aikomus on saada säädettyä hieman viime kesää enemmän pitoa kytkimeen ja hieman enemmän moottorijarrua. Katotaan kuinka onnistuu.

PS: Itse en pitänyt edes kisa-aikoina sintterilevyistä, enkä pidä nykyisessä katu/ratamopossakaan. Parhaita ja kalliimpia on hiilikuituiset, mutta näillä halpis Newfreneillä ja muillakin tuntuu toimivan suht mukavasti.
 
Mä taas olen ymmärtänyt, että ne kuulat ovat suurin syy ongelmiin.  Vaativat ilmeisesti putsaamista ja rasvaamista tasaisin väliajoin.  STM kytkimissä ei kuulia ole ollenkaan (tai näin olen ainakin ymmärtänyt).  Mulla olis kiikarissa 2010 mallin Ducati performance kytkin jossa on jotain titaaniosaa...  Uskataiskohan semmosen ostaa...
 
EVR tuntuu olevan aika kehuttu malli, jossa hinta ja laatu kohtaavat ilmeisen hyvin. Vähän yli tonnin taisi maksaa.
 
Minulla MPL-Tuningparts Eco-I. Ostin sen jonkin tutustumistarjouksen aikana. Ei ollut paha hinta. Kuularampit, kaksi kuulaa/ramppi. Säätö eripaksuisilla metallilevyillä ja onko käytössä 4 vai 6 jousta.
 
Mä taas olen ymmärtänyt, että ne kuulat ovat suurin syy ongelmiin.  Vaativat ilmeisesti putsaamista ja rasvaamista tasaisin väliajoin.  STM kytkimissä ei kuulia ole ollenkaan (tai näin olen ainakin ymmärtänyt).  Mulla olis kiikarissa 2010 mallin Ducati performance kytkin jossa on jotain titaaniosaa...  Uskataiskohan semmosen ostaa...
Kuivakytkin on ratkaisu joka ei koskaan saavuta sitä huoltovapautta mikä märkäkytkimissä on. Paska pitää pestä sieltä pois kun ei ole öljyä liuottamassa. Kytkinpölystä aina iso osa jää sinne sisään. En usko että mikään kuivakytkin olisi merkittävästi huoltovapaampi kuin toinen, edes STM.

STM:n märkäkytkimissä on ainakin molemmissa itse asentamissani olleet ne kuulat.

Mutta huoltovapaata (kuiva) luistokytkintä ei ole. Ei tee ollenkaan huonoa käyttää yksi talvi-ilta pesuun ja puunaukseen. Kisapeleissä muutaman ajopäivän välein. Se on vaan ominaisuus joka tulee mukana. Uskoisin että harrastelussa kuitenkin kerta kauteen riittää.

EDIT: Tonni on kyllä tälläisestä paljon (=liikaa). CBR1000RR STM:stä maksoin 500 ja CRF450R:n 400. Jälkimmäinen oli käynyt muutaman tunnin pyörimässä jo, eli vähän käytetty. Nämä siis muutama vuosi sitten. Satunnainen ratapörrääjä jos ruuvaa tyhjäkäynnin 2,5 - 3 tonniiin, on se melko sama kuin luistokytkin.
 
Noniin, päivitelläs tätä ettei muut tee samaa mokaa.  Täyttä paskaa toi kytkin on.  Olis pitänyt uskoa APF:ää ja ostaa se stm vaikka se maksoi 2x enemmän.  Tuota s**tanan rakkinetta ei saa toimimaan millään kunnolla ja se on suunniteltu helvetin tyhmästi.

Kun levypakan paksuus on sellainen että luistokytkin toimii niin kuin sen kuuluu, lipsahtaa alin konveksilevy kytkimen keskiosan alle, koska sen nousemista ulospäin ei ole rajoitettu mitenkään.  TS.  Jos levypakka ei ole tarpeeksi paksu, nousee kytkimen keskiosa korkeammalle kuin kruunun pohja.  

No tolla on ajettu kun ei mutakaan ole ollut.  Nyt sitten ilmeni vielä toinen vika.  Kytkin jumittaa jotenkin ihmeellisesti niin, että kahvasta irroitettaessa se menee kiinni tahmeasti.  Joku siellä tökkii.  Taas tarttis purkaa varmaan sadannen kerran.   Lisäksi vaihteita vaihtaessa kytkinkahvaan välittyy mystnen "potkaisu".  

Levyinä mulla on Surflexin metallirunkoiset levyt.  Ne eivät ole nahkeat kruunuun, joten siitä ei jumittelu johdu.  Taitaa lentää toi kytkin huitsin v*ttuun kun alkaa mennä hermot siihen jo alkumetreillä.  Kerran se on auennut konejarrulla normaalisti,  mutta silloin pakka oli liian ohut ja kytkin luisti vedossa.  Seuraavassa jarrussa se alin levy menikin jo kruunun keskiosan alle jumiin.  Muuten tuota ei saa aukeamaan kuin potkaisemalla pienemmän sisään ja nostamalla kytkimen todella rivakasti. Ei sekään silti tuota 100% varmaa aukeamista. 8000r ja kaasu kii ei tuota muta kuin tavallista konejarrua.

Summasummarum:  täyttä paskaa.
 
Täh, eikö siellä ole massalevy pohjalla? Ainain 1098R:n DP pakassa on. Lisäksi, teräslevyt syövät alumiinikellon nopeasti. Me ajamme teräslevyillä, kun alumiiniset eivät kestä voimaa. Kun kello kuluu, niin levyt alkavat takertua kelloon.
 
Kytkin on käytännössä uusi. Oikeastaan on aika sama kuluuko kello vai levyt.  Maksaa saman verran uusia.  Jos on metalliset levyt tulee kelloon koloa, jos taas alumiiniset levyt menee levyt koloille hetkessä.  Kumpi sitten on parempi, en tiedä. Kasattu ohjeiden mukaan.  Jos sinne laittaa alimmaksi kytkinlevyn, niin sehän syö kruunun pohjaa...  Hailaciltakin (paananen) neuvoivat laittamaan aimmaksi kaksi konveksilevyä.  Ota näistäkin selvää kun joka paikasta tulee eri ohjeet ja millään setupilla toi ei oo vielä toiminut...
 
Kytkin on käytännössä uusi. Oikeastaan on aika sama kuluuko kello vai levyt.  Maksaa saman verran uusia.  Jos on metalliset levyt tulee kelloon koloa, jos taas alumiiniset levyt menee levyt koloille hetkessä.  Kumpi sitten on parempi, en tiedä. Kasattu ohjeiden mukaan.  Jos sinne laittaa alimmaksi kytkinlevyn, niin sehän syö kruunun pohjaa...  Hailaciltakin (paananen) neuvoivat laittamaan aimmaksi kaksi konveksilevyä.  Ota näistäkin selvää kun joka paikasta tulee eri ohjeet ja millään setupilla toi ei oo vielä toiminut...
Kyl se kytkinlevy tulee ekaks...
http://www.hardracing.com/STM.htm

Kuva STM kytkimestä, mutta periaatteessa ramppi/kuula kytkimet samoja..
 
Kytkin on käytännössä uusi. Oikeastaan on aika sama kuluuko kello vai levyt.  Maksaa saman verran uusia.  Jos on metalliset levyt tulee kelloon koloa, jos taas alumiiniset levyt menee levyt koloille hetkessä.  Kumpi sitten on parempi, en tiedä. Kasattu ohjeiden mukaan.  Jos sinne laittaa alimmaksi kytkinlevyn, niin sehän syö kruunun pohjaa...  Hailaciltakin (paananen) neuvoivat laittamaan aimmaksi kaksi konveksilevyä.  Ota näistäkin selvää kun joka paikasta tulee eri ohjeet ja millään setupilla toi ei oo vielä toiminut...
Luulenpa, että Era on tarkoittanut, että kaksi alinta välilevyä olisivat konvekseja. Järjestys kyllä yleensä on alhaalta ylöspäin massa-konveksi väli-massa-konveksi väli-massa-väli...massa-väli-painelevy. Olettaen siis, että kytkin on sellainen kuin 1098R:ssä ja kellon pohja on sellainen kovametallinen taso. Selvitä nyt vielä joltakin, joka on kyseisen kytkimen nähnyt.
 
No täytyypä tuota vielä koittaa. Tuskin se silti sitä ongelmaa poistaa, ettei kytkin aukea kovin herkästi konejarrussa. Mitenköhän tohon saa erilaisia hämähäkkijousia?
 
Aika huonosti. Me yritämme ensi kaudella säätää moottorin ilmansaantia jarruissa. Edit: Pakan paksuus vaikuttaa luistoon jonkin verran. Me olemme yleensä pitäneet paksuuden minimissä. Olen myös harkinnut, että katkaisisi pari sakaraa jousesta.

Teknisestihän tuo on aika vastaava kuin STM, tosin 12-hampaisella levyllä. En tiedä, vaikka STM:n hämähäkki sopisi suoraan.
 
Mulla DP kytkinpakan paksuus 36,5mm ja 2 kpl kuperaa levyä pakan välissä. Pelaa todella hyvin! Jos kuperat jättää pois pelaa muuten hyvin, mutta lähdössä haukkaa sairaasti kiinni. Alin massalevy ja sitten 2mm välilevy kun siel on sitä lämpöö aika reilusti pohjalla..päälimmäinen tietysti välilevy. Ei vaan luista tarpeeksi moottorijarruissa!, mutta kun katkes kaikki hämähäkkijousen sakarat niin moottorijarru hävis kokonaan! ja mutkavauhti kasvaa ja ei tarvii koko ajan pitää pintakaasulla ettei hidastuisi.
Kuulat ja rampit kannattaa rasvata sillon tällön, lähtee herkemmin luistoon.
Ei värmaan uskalla katkasta sakaroita vähemmäksi ku ne jouset katkeilee muutenkin sillon tällön.

Herra Johtajan ja Simonsellin vauhti on niin kovaa että ihme että siinä ees rautalevyt kestää
smile_org.gif
 
sanoi:
Kuulat ja rampit kannattaa rasvata sillon tällön, lähtee herkemmin luistoon.

Mä laitoin skf:n laakeri vaseliinia kuuliin sen verran, että pystyivät paikoillaan asennuksen ajan. Kun päivän päästä purin kytkimen takkuilun takia, huomasin, ettei rasvaa ollut missään. Kaikki ole lentänyt pois jonnekin lohkon seinille. Sen verran paljon se kykä siellä ottaa kierroksia, ettei rasvat taida juuri pysyä. Siinä mielessä melko turhaa toi rasvaus...
 
Mulla käytössä sellasta sinistä lithium vaseliinia ja pysyy hyvin kalvo kiinni about 1000km. Suuri osa tietysti sikoaa pois mutta ei tarvitsekkaan pysyy kun ohut kalvo. Brake cleaneria joutuu käyttää kun putsaa poterot ennen uusien laittamista.
Rampipien pinnoite kuluu myös aika nopeesti ja rasvaus ehkäsee sitäkin.
 
aiemmin oli ducen luistoista puhetta niin Ruotsista saa postiennakolla tilattua JTR-luistokytkintä.Muistaakseni luistorampit hauleilla,hinta oli edullinen.NF-Racing firman nimi,oisko ollu joku zekkiläinen valmistaja.
ghostface.gif
 
Tai sitten tilaa suoraan Jiri Trcka:lta (JTR Corse), saa vielä halvemmalla, ei ruotsalaiset vedä välistä.
smile_org.gif


Kannattaa samaan pakettiin ottaa yksi tai kaksi varajousta, katkee ne jossain vaiheessa kuitenkin. Kokemusta on.
 
Back
Ylös