Ducati 749 etujouset.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja brand x
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

brand x

New member
Löytyykö joltain tietoa mikä on 749 biboston vakio etujousien jäykkyys ? Paikalla on tällä hetkellä öhlins 9.5 Nm, ja ne on liian löysät. Mahtaiskohan mukana tulleet vakiot olla jäykemmät.. Mitään merkintöjä noissa ei ole.

Kiitos jo etukäteen:)
 
Race tech on ystävä :grin:
Näyttäs 03-04 mallille vakio jousien jäykkyydeksi 1,000kg/mm eli vissiin aika tarkkaan 10nm

http://racetech.com/ProductSearch/2/Ducati/749/2003-04

Uudemmissa 749 malleissa onkin sitten 0,9kg:n jouset.
Tuo race techin laskuri näyttää 85 kiloiselle kuskille katukäyttöön sopivaksi jouseksi n. 9,7nm jousta ja ratakäyttöön 10,2nm jousta..noistahan siis valitaan vaan lähin sopiva.
Ja tietty sitten vähän käytön mukaan lineaarista tai progressiivista..

Ootko muuten kuinka riski kaveri, kun yleensä nuo 9,5nm jouset on just ne mitä suositellaan vakioiden tilalle. Itekkin sellaiset lineaariset tässä asentelen vakioiden tilalle tohon omaan 996/1098 sekoitukseen..
Mutta tosiaan tietysti kuskin painon ja käytön mukaanhan nuo menee.

Ihan silleen mielenkiinnosta..miten oot tullut siihen päätelmään että jouset on liian löysät? Oletko säädellyt esijännitykset kohdilleen..kokeillut vaimennusten säädöt kohdilleen yms..? Vaihtanut öljyt keulaan?
 
Painoa kuskilla n. 82kg + siihen ajokamat, taitaa lähennellä 90 kiloa.. Tosiaan vasta kerran testannut "uutta" pyörää radalla ja isommat säätelyt on vielä tekemättä. Mutta esim keulan painuma pelkän kuskin kanssa oli jo 40mm. ja vähänkin rajummassa jarrussa pohjasi. Kaiken lisäksi toi pohjaaminen tapahtui ns. metallisesti..Esijännitykset kun laitin täysille oltiin n. 35 mm. painumassa, joka sekin on vielä paljonlaisesti.
 
Tuo 35mm ei vielä varsinaisesti ole "paljonlaisesti", vaan juurikin katukäyttöön suositeltavissa rajoissa. Mutta tosiaan radalla saisi painuma olla 25-30mm välissä. Eli sinne tosiaan vähän reilusti. Tosin se että keula pohjaa helposti, viittaisi siihen että on menovaimennusta vähänlaisesti? Oletettavasti keula on muuten kunnossa, eli tuoreet öljyt jos sinne on kerta öhlinsin jousetkin vaihdettu..kenties lähiaikoina? Mites öljyn korkeus putkissa?
Helppo konsti olisi lisätä hieman öljyä putkiin, niin pitäisi auttaa pohjaamiseen..Siis sen lisäksi, että lisäät menovaimennusta jos on vielä varaa?
Toki voit sinne laittaa n.10nm jousetkin. Ite vaan kun olen köyhä niin koitan aina säästää ja käyttää jo olemassa olevat osat maksimaalisesti. Eli haen tässä sitä, ettet tee turhia ostoksia jos vanhoillakin pärjäisi..
 
Ihan pelkkiin ratasäätöhin on mopo tarkoitus laittaa, kadulla kun ei tällä tule ajeltua. Keula on täysin edellisten omistajien jäljiltä, ja ongelmat tuli vasta nyt ekalla ratareissulla ilmi. Pitääpä ottaa keula auki ja tutkia mitä se on syönyt, jos ehtii...
 
Back
Ylös