Ducati erikoistyökalut

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkoyli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mikkoyli

New member
Täältä pohjoisesta on pitkä matka huoltoon ja nyt kun Ducateja jää useampi taloon niin olen ruvennut miettimään huoltojen tekemistä enemmän itse. Piakkoin pitäisi vaihtaa 999S 2006:een hihnat. Onko kuusiokoloavain-kikka riittävä vai olisiko jollain Kämnan myymästä mittaustyökalusta kokemusta?
Toinen on luistokytkimen huolto. Sekin pitäisi tehdä aika usein kun esim. entisen 1098S:n EVR:n avasin niin rullat oli jo jumissa ja piti puhdistaa. En tarvinnut siihen työkalua, mutta 1098R:ään näköjään tarvi.
Huoltonäyttö olisi kiva nollata ja TPS myös. Tuommoinen osui silmiin:

linkki

Voiko tuolla säätää CO:n myös ja onko jollain kokemusta tuosta?
 
Ton toimivuudesta on ollut vissiin vähän kahta juttua.  Toiset ovat kertoneet, ettei sillä saa edes säädettyä tyhjäkäyntiä/co:ta.  Jossain malleissa toimii, toisissa sitten ei.  Vaikea sanoa tarkemmin, kun ei oo tullut kokeiltua.  Googleta VDST sanalla niin pitäis alkaa löytymään juttua.  

Hihnat on ainakin mulla pysyneet ihan nätisti paikoillaan, kun näppituntumalla ne laitoin.  Edelliselä kerrala käytin kuusiokoloja.  Musta tärkeintä niissä on se, etteivät ole liian tiukalla.  Kyllä se hihnojen vaihto on ihan itse tehtävissä.  Voishan niihin koittaa myös sitä viritystä oikealle äänentaajuudelle.  Jotenkin vaan tuntui omasta mielestä aika kummaliselta säädellä hihnoja mikrofonin ja läppärin kanssa.

Tämönen pomppas heti esiin googesta:
http://www.ducati.ms/forums/showthread.php?t=39619
 
Ja jos noita työkaluja aikoo ostaa, niin kannattaa tutkia noita ulkomaan boardeja, sillä olen törmännyt muutamaan otteeseen sellaisiin tyyppeihin, jotka ovat itse tehneet noita erikoistyökaluja ja myyneet niitä myöskin. Luonnollisesti huomattavasti huokeammalla hinnalla kuin originaaleja. Tai sitten teet työkaluja itse, jos olet riittävän näppärä.
 
Väittäisin kyllä että kuusiokolokikka toimii..testastretta koneita en ole näprännyt, mutta ite olen 2v koneista hihnat vaihdellut. Aikaisemmassa 4v mörössökin vaihdoin hihnat itse.
Ebaysta löytyy hyvin työkaluja, varmaa pitäis itsekin ostaa muutamia.
 
Sama homma olis täällä edessä. Tarkoitus on talveen mennessä tehdä (tai teetättää) itse ainakin:
- Showan keulan purkamiseen työkalu
- kytkinkorin vaihtoon jonkinlainen kinnipitotyökalu
- nokkapyörien kiinnipitoon työkalu (vai tarviiko tätä?)

En ole itse vielä hihnoja vaihtanut, tarviiko tuota nokkapyörätyökalua? Miks ne nokat pitäis saada pysymään paikallaan? Ajattelin, että se hoituis perinteisellä keinolla eli merkkaamalla vaan kohdat (maalitussilla) hammaspyöriin ja hihnaan. Sitten kopioi merkit vanhasta hihnasta uuteen niin on helppo laittaa hampaat kohdalleen.
 
Muutamat hihnat vaihtaneena kuusiokolo-/mutu tuntuma toimii mainiosti 2V ja 4v koneissaki. Muistaa vaan pyöritellä moottoria sen verta että hihnat on löysimmässä-asennossa ku kiristää rullat.

Ölynvaihtoon ei välttämättä kovin kummoisia työkalua Showan keulaan tartte - taisin tehdä isosta prikasta version, jossa on lovi, niin saa jousen painettua alas.  Jos joutuu purkaan kokonaan esim. stefan vaihtoa varten - en tiedä - en oo tehny.

Vanhoista kytkinlevyistä ja 2sta lattaraudan pätkästä ja 3sta ruuvista saa ainakin helpolla kytkimen kiinnipitotyökalun.

Hihnavaihdossa ei tartte ku kuusiokoloavaimen ja sopivan avaimen siihen kiristysrullan mutteriin. Nokat pysyy sen verta paikallaan, että saa hihnan ujutettua paikoilleen. Kattoo vaan että merkit hihnapyörissä on kohdallaan. Hihnoja ei tartte ees merkata ku hihnapyörissä on merkit ja moottorissa on merkit valmiiksi.
 
Joo se lukitustyökalu on aivan turha hihnojen vaihdossa. Nokkapyöriä sen sijaan ei kyllä saa kovin helposti irti, ellei oo sitä erikoistyökalua.
 
Itse tein kesällä 20tkm huollon 749:iini. Ainoat erikoistyökalut mitä hommassa tarvitsin olivat erikoishylsy nokka-akseleiden lukitusmuttereihin ja nokkien lukitustyökalu. Ostin hylsyn ebay:sta, maksoi jotain 30e. Lukitustyökalun tekaisin itse vartissa. Hihnat kiristin kuusiokoloavain-kikalla. TPS ja huoltonäyttö vieläkin nollaamatta
biggrin.gif
 
Nokkien lukitustyökaluakaan ei välttämättä tarvitse testastretassa. Hihnapyörät kannattaa merkata, sillä niissä ei ole ajoitusmerkkejä. Vanhemmista malleista ajoitusmerkit löytyy, mutta 999-sarjasta alkaen niitä ei enää ole. Virallisessa huollossa hihnojen vaihto on ajateltu tehtäväksi työkalulla.

Mitenkäs tuo kuusiokolokikka sovelletaan testastretan osalta? Itse kiristin viimeksi mittaamalla värähtelytaajuuden.
 
Onkos kellään näköhavaintoa tuosta Monsterin takajousen esijännityksen säätöön tarkoitetusta työkalusta? Mulla on kyllä tuo yksipuoleiselle haarukalle tarvittava ketjunsäätötyökalu, mutta äkkiseltään näyttäis, että sen kaari ei sovi tuohon.
 
Tilasin itselleni Toolpointista 2 kpl AMF Haka-avain 68-75mm. Hinnaksi jäi jotain 25 € kotiin toimitettuna.
 
Nokkien lukitustyökaluakaan ei välttämättä tarvitse testastretassa. Hihnapyörät kannattaa merkata, sillä niissä ei ole ajoitusmerkkejä. Vanhemmista malleista ajoitusmerkit löytyy, mutta 999-sarjasta alkaen niitä ei enää ole. Virallisessa huollossa hihnojen vaihto on ajateltu tehtäväksi työkalulla.

Mitenkäs tuo kuusiokolokikka sovelletaan testastretan osalta? Itse kiristin viimeksi mittaamalla värähtelytaajuuden.
http://www.ducatisuite.com/belttension.html

Tuolta löytyy ohje siihen hihnojen kiristämiseen, eihän tuo mikään tarkin mahdollinen tapa ole, mut eipä ollu muutakaan...

Puhutaankohan me samasta lukitustyökalusta? Meinaan siis että tein vain sellaisen joilla hihnapyörät saa pysymään paikoillaan kun hihnat ottaa pois päältä ja alkaa avaan nokka-akselien lukitusmuttereita. Mulla oli ainaki tosi tiukassa ne mutterit, en tiedä olisiko saanut ilman sitä lukitustyökalua auki.
 
Älkää siten missään tapauksessa ostako tuota bilteman paskaa avainta. Koitin semosella vaihtaa kampien keskiöö maastofillariin ja ainut mitä sillä sai aikaan, oli pyöreät kulmat koloihin. Aivan paska laitos.
 
Tuolta löytyy ohje siihen hihnojen kiristämiseen, eihän tuo mikään tarkin mahdollinen tapa ole, mut eipä ollu muutakaan...

Puhutaankohan me samasta lukitustyökalusta? Meinaan siis että tein vain sellaisen joilla hihnapyörät saa pysymään paikoillaan kun hihnat ottaa pois päältä ja alkaa avaan nokka-akselien lukitusmuttereita. Mulla oli ainaki tosi tiukassa ne mutterit, en tiedä olisiko saanut ilman sitä lukitustyökalua auki.
Miksi avasit nokkapyörien lukitukset? Sääditkö nokkien ajoitusta? Muutenhan niitä ei tartte avata.
 
Ducatilla on sellainen työkalu, missä lukitaan hokka-akselit ja kampura kohdalleen. Sitten avataan nokkapyörien lukitukset ja kiristetään hihna. Tämän jälkeen ajoitusten PITÄISI olla kohdallaan.

En nyt menisi kuitenkaan luottamaan tuollaiseen sarjatuotannon työkalusettiin, vaan itse laitan hihnat ihan perinteisesti siten, että nokkapyörät on kiinni nokka-akseleissa. Mikäli ajoitukset vaativat hieromista kohdalleen niin siinä kohtaa iso astelevy ja pari tarkkaa mittakelloa on paikallaan. Aikaa tosin menee paljon enemmän kuin noilla työkaluseteillä...

Kellotitko ajoitukset 749:stä Bro?
 
Jossakin on myös myyty säädettäviä nokkapyöriä 848/1098/1198:hin. Uudemmista Ducateista en tiedä, mutta vanhemmissa on ollut iso merkitys nokkien ajoituksen säädöllä ainakin jos ovat olleet pielessä. Kun noihin uudempiinkin niitä tehdään niin kait niillä jotain saa aikaan. Voisihan ne nokkapyörät laittaa, mutta millä ja miten se säätö tehdään?
Kiinnostaa edelleenkin tuo Kämnan hihnan kireyden mittatyökalu. Toimiiko tuo 1098:ssa ja 999:ssä? En ainakaan aio alkaa herzejä mittailemaan, siihen ei kärsivällisyys riitä.
Samoin kiinnostaa tuo VDST ruiskun säätösofta. 1098:n, Hyperin ja D16RR:n softien protokollat ovat samat eli se vähän yli 200 € systeemi riittäisi. Lisäksi tarvisi halvimmillaan noin 200 € CO-analysaattorin, jotta jotain pystyy tekemään.
1098R oli huollossa ja oli aivan valtava ero säädön jälkeen eikä ollut edes aivan pielessä. Saman säädön olisi voinut varmaan noilla vehkeillä tehdä itse. En tiedä sitten miten säädön tarvetta tuli, yleensä olen vain ajanut jos ei mitään muutoksia ole tehty. Saattaa nämä kireämmät olla vielä herkempiä kuin ennen.
MP-nosturin tilasin jo viime kuussa kun olen aivan väsynyt kyykkimään jo ja katepyöriä ei voi semmoisella vanhalla tunkkinosturilla nostaa. Tilanpuutteelle en voi mitään.
 
Laitetaanpa kuva :

ducati_talk.jpg


Eli nuo nuolien osoittamat mutterit piti saada auki. Olivat tiukassa. Tuohon nokkapyörien väliin tekaisin sen lukitustyökalun. En koskenut ajoituksiin, vaikka joskus olisi ihan aiheellista tarkistaa nekin. Ducati-Kämnalta sais hyvät työkalut siihen(kin) hommaan.
 
Samoin kiinnostaa tuo VDST ruiskun säätösofta. 1098:n, Hyperin ja D16RR:n softien protokollat ovat samat eli se vähän yli 200 € systeemi riittäisi. Lisäksi tarvisi halvimmillaan noin 200 € CO-analysaattorin, jotta jotain pystyy tekemään.
Tilasin itse juurikin tuon vdst -softan 59M:ään ja voin pistää kokemuksia kunhan saan paketin kotiin asti. Sledgehammer linkittikin aiemmin tuonne ducati.ms foorumille, josta olen lueskellut esim. fueltrimmin toimimattomuudesta sekä tps resetin ongelmista, mutta täytynee testailla. Ohjausleekerin purkamiseen ja säätöön tarvis varmaan myös työkalun ja <a href="http://cgi.ebay.com/ebaymotors/DUCATI-1098-848-1098S-STEERING-STEM-TRIPLE-NUT-TOOL_W0QQcmdZViewItemQQ_trksidZp3286Q2ec0Q2
em14QQhashZitem518c586102QQitemZ350246953218QQptZMotorcyclesQ5fPartsQ5fAccessories" target="_blank">ebay:sta</a> ajattelin...

Kiinnostaisi myös kovasti kannenpulttien avaamiseen tarkoitettu väline (ducati osanumeron: 88713.2676)..
 
Laitetaanpa kuva :

ducati_talk.jpg


Eli nuo nuolien osoittamat mutterit piti saada auki. Olivat tiukassa. Tuohon nokkapyörien väliin tekaisin sen lukitustyökalun. En koskenut ajoituksiin, vaikka joskus olisi ihan aiheellista tarkistaa nekin. Ducati-Kämnalta sais hyvät työkalut siihen(kin) hommaan.
Saanko kysäistä, miksi avasit nuo? Otitko nokkapyörät pois akseleista?
 
Back
Ylös