Ducati (Monster 696) huoltohinnat?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GT78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GT78

New member
Avaudun huvikseni. Käytin 696 Monsterin ensihuollossa R.M.Heinolla, työtä 3 tuntia, laskua 350 euroa sisältäen 3 tuntia (!) työtä, eturattaan, öljyt ja suodattimen sekä jonkun analysaattorin käytön jolla todettiin ettei ole mitään todettavaa (~30 euroa).

Onko se sitten paljon vai vähän, riippuu mistä kulmasta katsoo. Vaihdatin eteen 14 piikkisen rattaan joka maksoi jotain 28 euroa, mielestäni rattaan hinta oli kohdallaan työn määrää ei eritelty eli en tiedä meneekö öljyn vaihdossa ammattimieheltä 3 tuntia?

Sen rattaan vaihtaa ammattimies öljyjen valuessa pois koneesta kuulemma. Tietty jos tekee asian kerrallaan menee pidempi aikakin
biggrin.gif

Onko muilla minkälaisia kokemuksia Ducatien huolloista ja hinnoista?

Käsittääkseni Ducatin ensihuoltoon kuuluu hieman muutakin kuin öljynvaihto. Mites luulet että voivat antaa takuun pyrälle jos sitä ei huolleta kunnolla ja tehtaan antaman ohjeen mukaan. Toki voit viedä sen johonkin nyrkkipajaan, mutta jos hinta on puolet niin voit kyllä olettaa että tehty työkin on sitten se puolet. En nyt tiedä puhutko Tampereen Heinosta, mutta itse en voisi tyytyväisempi olla Jukan tekemään jälkeen. Jos ei perse kestä niin osta Honda sitä ei tarvi huoltaa niin tarkkaan. Venan säädöt vissiin 100 tonnin paikkeilla ja silleen. Ducatissa se on 10 tonnin ja uusissa vissiin 12 tonnin välein. Vanhemmassa Ducatissa on se hyväpuoli että ainakin pienemmät hommat voi tehdä ite ja jättää tuon säätöpuolen sitten jonkun osaavan hoiviin. Takuun alaisessa pyörässä tarvii vaan laskea ne huolto kulut pyörän hintaan...

Öh, perse kyllä kestää. Enkä hommaa ikipäivänä Hondaa tms. japsivalmistetta enää toiste.

Ja kyllä, tiesin etukäteen että a) Ducati on selvästi japseja kalliimpi ja että b) huollot ovat kalliimpia. Eli ei tässä rahasta kysymys ole, vaan huoltoon kuuluvasta ajasta.

Kyselinkin että onko muilla kokemuksia huoltohinnoista ja työajoista - onko kolme tuntia normaali aika ensihuoltoon?

Tarkoitatko 1.000 km:n huoltoa vai 12.000 km:n huoltoa? Mulla huollettiin 1100 Monsteri Hailacissa reilussa tunnissa tuossa 1.000 km:n huollossa. Hintaa taisi olla 220 euroa. Ei mitenkään erityisen halpaa, mutta senhän jo tiesinkin...

Kannattaapi kysyä kun vie minkä hyvänsä laitteen huoltoon, että mikä on se ohjeajan mukainen hinta. Jos tulee yllätyksiä vastaan niin sittenhän se on aina lisäaikaa/hintaa. Ja asiantunteva huoltoliike kyllä soittaa asiakkaalle jos isompia muutoksia sovittuun tulee.

Ja voi sitä huoltoon kulunutta aikaa tiedustella jälkikäteenkin sieltä liikkeestä. Kysyy mitä on tehty, siellä on aika tarkkaan kirjattu ylös mitä mihinkin pyörään on tehty.

Ei nyt luulisi 1000km huoltoon tuhraavan 3 tuntia! Kuulostaa oudolta. Aikasemmassa monsterissa ykköshuolto tai olla himpun alle 200€. Tiedä sitten miksi hinnat nousseet vaikka ducati.comissa mainostetaan, että huollot edullisempia ja pidemmät välit. Ainiin, mutta ollaan Suomesssa ja kaikki maksaa
biggrin.gif

Karvan alle 200e on mullakin muistikuva tonnisen monsterin ensihuollosta hailacilta, aikaa tosin siihen on joku 3,5v. Hailacilla muistaakseni on kiinteä hinta huolloille, tiedossa siis sentilleen etukäteen, mitä maksaa.

Aina puhutaan noista Ducatin kalliista huoltohinnoista. Eihän ole mikään pakko huollattaa pyörää Hailacilla. Kuka tahansa asiansa osaava osaa ne tehdä eikä noita hommia kovin vaikea olla tehdä itsekään (jos on vain joku kuiva paikka missä tehdä). Maahantuojat puhuvat mielellään että takuu ei ole voimassa jos ei ole huollettu merkkihuollossa. Ratkaisevaa kuitenkin on että huollot ovat tehty eikä missä ne on tehty jos kuluttaja-asiamieheltä kysytään. Tietysti täytyy huolehtia siitä että mahdollisen takuuvian syynä ei ole laiminlyönti sellaisessa asiassa joka olisi tullut hoidettua takuuhuollossa. Eli huollot täytyy tehdä kunnolla jos esim itse tekee.

Eka huolto kysymyksessä omassa tapauksessa.

Tärkein syy liikkeen käyttöön huollossa on oma ajanpuute, ei kerkiä opiskella enkä oikein uuden pyörän kanssa halua opetellakaan. Ja tietty kolmas syy se että luotan osaaviin käsiin ko. liikkeessä kyllä täysin.

Silti muutaman moottorin ja vaihdelaatikon autoista irroittaneena ja remontoineena sekä parit pyöräremontit (jarrupaloja, ketjuja, rattaita, etuiskareiden öljyjen vaihtoja jne. pikkujuttuja) tehneenä jäin miettimään sitä kolmatta tuntia
biggrin.gif

Ducatin huollothan ovat pakettihintoja, ei tuntityönä veloitettu, käsittääkseni. Tietyt asiat tsekataan ja tehdään jos tarvis. Hinta on aina sama. Tietysti voisi esim. joka toisen ns pikkuhuollon tehdä itse ja säästää. Minun kohdallani tällainen toimisi hyvin, koska aina välillä pyörän huoltaa joku, joka osaa homman hyvin.

Jep, huoltohinnat on nimenomaan ns. pakettihintoja. Joka huoltoon on tehdas antanut ohjeajan ja merkkiliike laskuttaa sen mukaan. Tämä tietenkin siinä tapauksessa että mitään ylimääräistä ei ole ilmennyt. Jos joku liike tekee halvemmalla niin ero muodostuu silloin joko,

a: tuntitaksa on halvempi
b: käytetyt osat eivät ole alkuperäisosia
c: työtä ei ole tehty tehtaan antaman ohjeen mukaan

Helposti monessa pienemmässä pajassa jotka eivät ole varsinkaan merkin valtuuttamia korjaamoja huolto tehdään hieman oikoen, jolloin jätetään näitä tarkista/kiristä juttuja pois. Niihin se aika suurelta osin menee. Ja ne on semmoisia juttuja jotka voi tehdä myös itse, hankkii vain esim. mallikohtaisen korjaus oppaan. Varsinkin isoissa V2 koneissa tuo kiristysten tarkistaminen on aikas tärkeää, koska kone ravistaa ihan eri tavalla kuin sirompi käyntisissä rivikoneissa. Harmittaa hitosti jos joku pultti tai mutteri tippuu kesken ajon sen tähden että huoltoa ei ole tehty kunnolla. Tuskimpa nämä isot ja maineestaan kiinni pitävät liikkeet ihan tyhjästä niitä hintoja on siihen kuittiin repinyt. Aina kannattaa kysyä mistä hinta on muodostunut. Ja sopia jo etukäteen mitä huolto suurinpiirtein maksaa.

Rajallisen vapaa-ajan omaava perheellinen motoristi voi aina laskea kuinka kauan ittellä menis kaikkine opiskeluineen huollon tekemisessä ja laskee sitten hinnan sen mukaan millaista palkkaa töistä saa itse tunnille. Se on mielestäni sen menetetyn vapaa-ajan "hinta". Näin laskien aika monessakin asiassa olen tullut siihen tulokseen että käytän ostopalveluita.

Tämä ei tietenkään koske niitä hommia joita tekee mielellään, eli ne voi "sisällyttää" vapaa-aikaan. Motskarin kanssa puuhastelu on varmaan monille sellaista. Joskus itsellenikin.
sport05.gif

Täytyy itsekin avautua. Meni nyt maahantuojaan viimonenkin respekti.
Olin viemässä pyörää 1000km huoltoon ja paikan päällä sitten ilmoitettiin minulle, että kerta pyörä on tuotu ulkomailta niin huollosta peritään 1,5krt hinta. Tirskahdin alkuun, että tämä on vitsi, mutta vakava ilme vastapuolella ei antanut arvaamisen varaa
biggrin.gif
. En kehtaa edes laittaa mitä olisi maksanut öljynvaihto+suodatin ja muutama kiristys! Max tunnin homma tumpeloltakin!

Yleensä ilmoitan asiat suoraan ja selvästi, tässä tilanteessa ilmoitin mielipiteeni vielä selvemmin, kyllä siinä muilla oli ihmettelemistä. Aivan käsittämätöntä toimintaa. Jotain bonusasiakkaista siinä selittivät, vertailivat plussakorttiin, että bonusasiakkaille bonus hinta (siis normaali hinta)
biggrin.gif
!
Tsemiä vaan tälle asiakaspalvelutavalle, kukin tyylillään.

No onneksi tästä lähimailta löytyy yksi merkkipulju, jossa käväsin ja josta sain loistavaa palvelua ja tietävää porukkaa.  
sport05.gif

e:en tajua miksi olin tuonne viemässä, varmaan joku tilapäinen mielenhäiriö tms.

Johan on  
omg.gif
En tiedä mikä niillä on tuontipyöriä vastaan, mutta vaihdossa olisin edellistä mörköäni sinne antanu ja hinta oli heti paljon vähemmän kuin että olisi heidän maahantuoma. No onhan se toisaalta selvä että omiin muroihin ei anneta toisten kusta, mutta tuo huollon hinta kalliimpana on käsittämätöntä. Ja aiheeseen vielä että täällä nykäskylässä kymppitonnin huolto s2r mörköön maksaa 510e valtuutetulla huoltoliikkeellä, kiinteä hinta niinkuin tuossa jo pekkaT sanoikin. Kallishan se on mutta ei varmasti tullut yllätyksenä kellekään  
033102beer_1_prv.gif

Täytyy itsekin avautua. Meni nyt maahantuojaan viimonenkin respekti.
Olin viemässä pyörää 1000km huoltoon ja paikan päällä sitten ilmoitettiin minulle, että kerta pyörä on tuotu ulkomailta niin huollosta peritään 1,5krt hinta. Tirskahdin alkuun, että tämä on vitsi, mutta vakava ilme vastapuolella ei antanut arvaamisen varaa
biggrin.gif
. En kehtaa edes laittaa mitä olisi maksanut öljynvaihto+suodatin ja muutama kiristys! Max tunnin homma tumpeloltakin!

Yleensä ilmoitan asiat suoraan ja selvästi, tässä tilanteessa ilmoitin mielipiteeni vielä selvemmin, kyllä siinä muilla oli ihmettelemistä. Aivan käsittämätöntä toimintaa. Jotain bonusasiakkaista siinä selittivät, vertailivat plussakorttiin, että bonusasiakkaille bonus hinta (siis normaali hinta)
biggrin.gif
!
Tsemiä vaan tälle asiakaspalvelutavalle, kukin tyylillään.

No onneksi tästä lähimailta löytyy yksi merkkipulju, jossa käväsin ja josta sain loistavaa palvelua ja tietävää porukkaa.  
sport05.gif

e:en tajua miksi olin tuonne viemässä, varmaan joku tilapäinen mielenhäiriö tms.
Mitenkähän kuluttaja-asiamies suhtautuisi tuollaiseen toimintaan? Mikään laki ei kiellä tuomasta pyörää ulkomailta. Vapaa tavaran liikkuvuus taitaa olla edelleen yksi näitä meidän unionin hienouksia. Ja vaikka tämän alueen lainsäädäntöä en tunne, uskoisin sen olevan asiakkaan puolella tämäntyylisessä asiakkaiden "luokittelussa". Aika heikoilla jäillä taidetaan olla jos vedotaan johonkin bonusjärjestelmään...

Mielenkiintoista olis tietää miten takuuhuollot sujuisi tuontipyörällä kyseisessä paikassa..

Kahvit, ai siittä automaatista? Väliin jäi
biggrin.gif

Varmaan kannattaisi jo tehdä viikonlopun reissu Talliinnaan, huollattaa pyörä siellä ja riekkua yö siinä odotellessa. Samalla tekis maakuntakierroksen tartoon, kävis lassobaarissa ja ajelis silmät silmät kierossa kotio.
Voitollakin olis vielä sen verta, että voisi vetää "öky" tuplaminttusuklaajäätelön kaivarin rannassa!  
biggrin.gif

Eniten harmittaa täällä Suomessa, että lähes kaikki yrittää kusettaa minkä ehtii ja pystyy. Juttelin yhden motoguzziheebon kanssa, joka oli tuonut UK:sta guzzin. Hän sanoi osuvasti, että UK:ssa virkamies neuvoo asiakasta, Suomessa joka asian saa selvittää itse! Ja tässä täsmälleen samaa mieltä.

Kahvit, ai siittä automaatista? Väliin jäi
biggrin.gif

Varmaan kannattaisi jo tehdä viikonlopun reissu Talliinnaan, huollattaa pyörä siellä ja riekkua yö siinä odotellessa. Samalla tekis maakuntakierroksen tartoon, kävis lassobaarissa ja ajelis silmät silmät kierossa kotio.
Voitollakin olis vielä sen verta, että voisi vetää "öky" tuplaminttusuklaajäätelön kaivarin rannassa!  
biggrin.gif

Eniten harmittaa täällä Suomessa, että lähes kaikki yrittää kusettaa minkä ehtii ja pystyy. Juttelin yhden motoguzziheebon kanssa, joka oli tuonut UK:sta guzzin. Hän sanoi osuvasti, että UK:ssa virkamies neuvoo asiakasta, Suomessa joka asian saa selvittää itse! Ja tässä täsmälleen samaa mieltä.
Englannissa muutenkin vähän eri systeemit. Mulla huoltivat pyörän ennen luovutusta, käytetty siis. Hihnat vaihdettu, öljyt + plus muut systeemit. Kustanti 0€ ylimääräistä....

Minulla on hyviä ja vähemmän hyviä kokemuksia maahantuojasta. Pääsääntöisesti homma toimii todella hyvin, ehkä siksi että olen ostanut Ducatini sieltä uutena.

Eräs vanhempi myyjä siellä myymälässä ei sovellu minulle, vaikka tämäkin tapaus varmasti on hyvä myyjä. Ehkä kemiat ei vaan natsaa meillä kohdalleen.  
biggrin.gif
En tosin tiedä onko siellä enää edes sama henkilökunta kuin aikaisemmin, tästä on useampi vuosi aikaa.

Esimerkkinä kysyin joskus aikanaan, että onko teillä jotain Ducatin malleja tulossa tarjoukseen? Vastaus tuli töksähtävään tyyliin: Ducati ei ole koskaan tarjouksessa.

Seuraavalla viikolla niitä alettiin myydä sitten kuitenkin alennuksella. Ehkä meillä meni käsitteet alennusmyynti ja tarjous sekaisin...

Ei ole 696 vaan 1198 mutta liittynee hieman aiheeseen. 1000km huolto Hailacissa 450e 15W-50 öljyillä (pari kymppiä halvempi 10W-40 öljyillä). Pyörä ei ole Hailacin maahantuoma, mutta en tuntenut oloani sen vuoksi syrjityksi, hinta oli normaalin huoltopaketin hinta. Neuvottiin ottamaan pyörän maahantuojaan yhteyttä tehdastakuun aktivoimiseksi ja muutoinkin oli toverillinen ja leppoisa meininki.

Back