• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati on my mind..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
mulla sattuu olemaan tehtaan sporttipyörä tuolta ameriikan jenkeistä, joten luotan siihen että se on tarvittaessa myös sporttinen, mikäli tarvii ajaa sporttisesti. itse en ole kovinkaan sporttista tyyppiä, mutta urheilen hengelläni varsin mielelläni. sporttisesta olemuksesta ei tosin ole jäljellä enää kuin maininta rekisteriotteessa. se riittää. eihän se mihkään lähde, mutta riittää sekin, että käyntiin lähtee kun lähden reissuun. auton ohittamiseen sen paukut riittää myös. entinen Ducatini oli tähän nykyiseen paljon sportimpi, eikä sekään ollut kuin 600:nen "lussu" monsteri. jokatapauksessa, tämän entisen laitteeni tehot riitti, se kulki kahtasataa, ja sillä pystyi järkyttämään kanssaihmisiä, niitä jotka japanilaisilla ajaa...! joka tapauksessa, sen hauskempaa laitetta saan hakea, ja minäkin olen noita erilaisia pyöriä kuskannut. erilaisia ääripäästä toiseen. tollanen pienikin Monsteri (lussupaska) sai ihmisten mielenkiinnon ja huomion. ja joka kerran sain kuulla mielenkiintoisia senioriharrastajien kokemuksia ko. merkin suhteen kun pysähdyin tankkaamaan tjs. nykyinen pyöräni kerää huomiota myös, olen siihen enemmän tai vähemmän syyllinen itse, koska jokainen pyöräni muuttuu mun käsissäni siihen rokimpaan suuntaan, tavalla tai toisella, ulkoisesti tai sisäisesti. ducatissa oli fiilis, ducati oli hauska ajaa, ducati lähti melkein joka kerta käyntiin, ducatiin kävi varaosamaailman tarvikkeet -fiiatista ja rättisitikasta, ducati oli näin yksinkertaisesti erikoisin laite minkä olen ikänä omistanut. tykkäsin.
bowdown.gif

varmasti vielä jonai päivänä...
wink.gif

ps. jokainen laite on "sport" jos siinä niin sattuu lukemaan, tai kuski on vähääkään asennevammainen.
biggrin.gif

* desmodrominen (pakko ohjattu) venttiilikoneisto (kaikissa malleissa), ts. jousia ei venttiilikoneistossa löydy
Ai niissä on kaikissa tuommoinen pakko-ohjattu venttiilikoneisto.
omg.gif
Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää. Mitäs hyötyä siitä on noissa vähemmän kiertävissä peleissä? Kyllähän jousilla pärjää aika pitkälle. Olen aina luullut, että tuo pakko-ohjaus on sitä varten, että jouset eivät pysy korkeilla kierroksilla enää mukana.

Hienojahan nuo Ducatit on, mutta toiset tykkää äidistä ja toiset isästä - vai miten se meni...

* desmodrominen (pakko ohjattu) venttiilikoneisto (kaikissa malleissa), ts. jousia ei venttiilikoneistossa löydy
omg.gif
Kaikkea sitä oppii, kun vanhaksi elää. Mitäs hyötyä siitä on noissa vähemmän kiertävissä peleissä? Kyllähän jousilla pärjää aika pitkälle. Olen aina luullut, että tuo pakko-ohjaus on sitä varten, että jouset eivät pysy korkeilla kierroksilla enää mukana.

Hienojahan nuo Ducatit on, mutta toiset tykkää äidistä ja toiset isästä - vai miten se meni...
Ainakin jousien "vastustava" voima on eliminoitu.

Olet aivan oikeassa, pakko-ohjaus on täsmällisempi kuin jouset.

omg.gif

Ja on siinä sellainenkin puoli että kun on kyseessä kaksiventtiilinen kone niin se venttiilin massa on aikasta iso, koska on iso kooltaan. Ts. kaivataan isompi ja jäykempi jousi ja siitä seuraa se että venttiilin avaaminen kaipaa enemmän voimaa ja siitä taas se että remmi on kovemmilla jne.

Tämä siis noin äkkinäiseltään ajateltuna. Onhan toki muitakin vaihtoehtoja tuohon venttiilikoneistoon, mutta Ducatilla se on tuo Desmodrominen.

omg.gif

Ainakin jousien "vastustava" voima on eliminoitu.

Olet aivan oikeassa, pakko-ohjaus on täsmällisempi kuin jouset.
Aloin tässä päissäni pähkimään, että miksi se tilanne muuttuu venttiilikoneiston tekemän työn määrässä oli siellä jouset tai ei. Jousikäyttöisessähän jousi myös "tuuppaa" lisää vauhtia. Pakko-ohjatussa joutuu venttiilikoneisto sekä kiihdyttämään että pysäyttämään venttiilit. Liikkuvat osatkin on mitä todennäköisemmin painavampia. Hyötyähän tuosta on sitten yläkiekoilla, jossa löysäjousinen perinteinen koneisto alkaa jäämään jälkeen. Mutta jos joku kertois mulle sen käytännön hyödyn tuollaisella normaaliin käyttöön tarkoitetulla moottorilla.

Haulla saattaisi löytyä selvitystä.

Muistaakseni Fabio ainakin joskus aiemmin on asiaa selventänyt.
Minä joudun näitä asioita pähkäilemään kansakoulupohjalta, joten on viisaampaa etten enempää yritä asiasta kirjoittaa.

Eikös tuo desmo ole ihan puhtaasti reliikki kultaisilta vuosilta? Nykyään tuolle järjestelmälle ei oikein taida olla perusteita, mutta Ducati ei olisi Ducati ilman desmodromista venttiilikoneistoa.

Eikös tuo desmo ole ihan puhtaasti reliikki kultaisilta vuosilta? Nykyään tuolle järjestelmälle ei oikein taida olla perusteita, mutta Ducati ei olisi Ducati ilman desmodromista venttiilikoneistoa.
Piti käydä oikein sivistyssanakirjalla välillä
smile_org.gif
(kansakoulupohja)
Kyllähän nuo S/SS:t kokonaisuudessaan taitaa olla niitä reliikkejä, mutta ei se niitä ainakaan huononna.

Piti käydä oikein sivistyssanakirjalla välillä
smile_org.gif
(kansakoulupohja)
Kyllähän nuo S/SS:t kokonaisuudessaan taitaa olla niitä reliikkejä, mutta ei se niitä ainakaan huononna.
Kesäilta, mutkainen maaseututie peltojen välissä, alla tärisee ja pärisee twini...
inlove.gif

Moottoripyöräilyn henkeä aikojen halki.

Back