• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducati ST3S abs

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja juaalton
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

juaalton

MotOrg ry
No niin nyt on muutama päivä huristeltu kyseisellä vehkeellä ja jotain ajatuksia herännyt. Erittäin mielyttävä peli ajaa jossa ajoasento on myös hyvin lepponen. Kone tuntuu olevan tehtaan tehokitin jälkeen myös todella pirteän tuntuinen, en ihmettele yhtään että ovat valinneet pelkästään st3 koneen viimeisiin pyöriin unohtaen st2 ja st4 myllyt. Hiton hyvä tehoalue ja ihmeen ylhäältä löytyy vielä "loppupotku". Aikaisemmin ollut saman katekorian pyöristä Triumph st1050 joten jotain vertailua voisi tehdä.

Ducati st3s abs:
+Alusta, toimii mutkatiellä ja routapateissa kuin unelma. Marchinin takovanteilla voi olla myös öhlinssin lisäksi tähän jotain hyvää.
+ Kone tehokitillä, erittäin sopiva tämän tyylisen pyörään. Tehoa ja vääntöä koko ajan tarjolla.
+ Ajoasento, säädettävät clip-onit sekä erittäin hyvä satula tekee ajosta rennon.
+Ajotietokone josta näet kaiken tarvittavan
+Jarrut, Abs on takajarrussa todella huoleton. Tuntuma jarruissa myös hyvä muttei kuitenkaan aivan parasta mitä löytyy.
+Ajossa hyvin kevyen tuntuinen, triumph tuntui raskaammalta vaikka painoja en tiedä.
-Laukut, eri avain sekä ilman laukkuja tökeröt telineet joiden irroittamine vie aikaa. Tosin hyvin tukevan oloiset koska metalliset.
- Ohjausyksikkö, ei voi itse räplätä. Vaatii uuden chipin putkia vaihtaessa.
-Hinta, hyvä maksaa.

Triump St1050
+Kone, Paras kone mitä voi olla, äänetkin mielyttävästi kohdillaan. Ei varmaan hajonnut yhtään maailmalla ja 50tkm kestotestissä ei edes juurikaan ollut kulumisen merkkejä.
+Laukut, sama avain sekä ilman laukkuja sirot telineet joiden irroittaminen kestää 2 minuuttia.
+Tietokonetta voit säädellä itse. Putket ei vaadi kuin ilmaisen ohjelman jällenmyyjältä. vikakoodit yms saa jokaiselta korjaamolta.
+ Lisävarusteet hinnoiteltu hyvin, vrt Hailac!

-Penkki, ei tarpeeksi tukeva mutta ei ihan pakkovaihdoskaan. Tehtaalta saa geelipenkin.
-Alusta, Paska! Etupää liian löysä sekä takapää mielestäni hankala saada mieluisaksi ilman että menee pinta kovaksi.
-Jarrut, tunnottomat mutta pysäytys teho on metreinä kuitenkin riittävän hyvä.
+Ajotietokone ja mittari, kaikki löytyy kuten myös ducatista.

Yhteen vetona sanotaan että triumph on myös erittäin hyvä pyörä mutta surkea alusta sekä jarrut ovat oikeasti häiritsevät jos paremmasta tietää. Kuitenkin kone sekä soundi saa hymyn suuhun suoremmilla pätkillä. Mutkateille on hauskempiakin vehkeitä.

Ducati taas toimii ainkin S abs mallina niin hyvin suomen paskoilla tiellä että ei vosi parempaa toivoa. Mutkatiellä olo on kuin sportin selässä mutta huomattavasti mielyttävämmässä asennossa. Sport toring tarkoittaa tässä tapauksessa oikeasti sporttia. Ajo on erittäin lepposta ja voisin kuvitella matkaavani tällä pidempään kuin millään muulla ajamallani pyörällä ilman puutumisia yms vitutuksia. Ihmettelen jos ei ducatilta tulee samaan katekoriaan uutta malia, en usko että Multistrada korvaa monenkaan mielissä tätä kategoriaa. Eli kyllä valitsisin näistä kahdesta Ducatin ja ymmärrän nyt myös mitä varten S malli on kalliimpi, se on myös sen arvoinen.

Ducati taas toimii ainkin S abs mallina niin hyvin suomen paskoilla tiellä että ei vosi parempaa toivoa. Mutkatiellä olo on kuin sportin selässä mutta huomattavasti mielyttävämmässä asennossa. Sport toring tarkoittaa tässä tapauksessa oikeasti sporttia. Ajo on erittäin lepposta ja voisin kuvitella matkaavani tällä pidempään kuin millään muulla ajamallani pyörällä ilman puutumisia yms vitutuksia. Ihmettelen jos ei ducatilta tulee samaan katekoriaan uutta malia, en usko että Multistrada korvaa monenkaan mielissä tätä kategoriaa. Eli kyllä valitsisin näistä kahdesta Ducatin ja ymmärrän nyt myös mitä varten S malli on kalliimpi, se on myös sen arvoinen.
Samoja ajatuksia itselläni oli ST4S:stä aikanaan. Silloin oli jo tiedossa, että ST3S:n valmistus loppuu eikä absillisia ollut enää tarjolla uutena yhtään. Itseänikin ihmetytti aluksi että miksi tuosta ST-sarjasta luovuttiin, mutta näin jälkikäteen se on aika loogista.

Ilmeisesti myyntiluvut oli huonot, sillä ne jotka halusivat matkapyörän ostivat enemmän matkapyörän ja sporttia etsivät menivät supersportteihin. Keskieuroopassa nuo matkasportit eivät liene mikään myyntimenestys vaan sen kategorian ostajat ostavat sitten gessuja ja multistradoja. Itselleni se ei ollut edes vaihtoehto, sillä vanha MS oli niin susiruma, etten olisi sillä suostunut ajamaan edes yöllä.

Lopppujenlopuksi tuo koko SportTouring-segmentti on mielestäni hävinnyt kokonaan. Lajinsa ainoat edustajat ovat enää Bussi, K1300S ja Zetori. Niiden myyntiluvuista euroopassa ei ole muita kuin hihavakiolla heitettyjä lukuja, mutta eipä niiden vastaantulo Keski-Euroopassa kovin yleistä ole. Enemmän siellä näkee kyttyräselkäisiä supersporttikuskeja ja GeSSuilijoita.

Ei siihen ST3:sen mitään chippiä voi vaihtaa, vaan on vaihdettava koko ECU. ST2, ST4 olivat siinä mielessä helpompia kun niissä oli M16 ECU.

Ducatin piti tehdä tuo 3 venanen kone, kun 2 ja 4 venttiliset jotka olis käyneet ST:n runkoon loppuivat....

Noille "vanhempikoppasille" ST sarjalaisille voi tehdä itsekkin paljon sähköjen puolesta, muttei enää noille joissa on CAN väylä => vaatii kalliit testerit.... => ei enää "tee se itse pyöriä"
biggrin.gif

Ei siihen ST3:sen mitään chippiä voi vaihtaa, vaan on vaihdettava koko ECU. ST2, ST4 olivat siinä mielessä helpompia kun niissä oli M16 ECU.

Ducatin piti tehdä tuo 3 venanen kone, kun 2 ja 4 venttiliset jotka olis käyneet ST:n runkoon loppuivat....

Noille "vanhempikoppasille" ST sarjalaisille voi tehdä itsekkin paljon sähköjen puolesta, muttei enää noille joissa on CAN väylä => vaatii kalliit testerit.... => ei enää "tee se itse pyöriä"  
biggrin.gif
Hyvä kiitos tarkennuksesta. Ajatus kuitenkin että pelkkä putkien vaihto ja ohjelmointi ei riitä, vaan ostettava käytännössä tehtaan kitti, joka muistaakseni maksaa noin 1500€
confused_orig.gif
Tota koneen loppumisista en ollut kuullutkaan? Toisaalta tuskin olisivat kehittäneet kokonaan uutta jos vanhat olisivat olleet sopivampia/perempia. Jos olisi perinteinen OBD2 testeri niin kuin monessa muussa niin ok mutta ei taida käydä tähän kuin ducen omat laitteet?

Sanoisin, että kyllä ST4s 996 pannu on "toiselta planeetalta" verrattuna ST3:sen koneeseen. Ja ST2:sen kone on erittäin vahva ja myös mukava ajossa kaikin puolin. Ei se 3 venttiilinen nyt "niin ylivertainen" ole kun olet antanut ymmärtää... Olen itsekkin testaillut joskus sellaista "rankalla kädellä"... ja itse pidän ST4s:än moottorista huomattavasti enemmän...
biggrin.gif
Mielestäni ST4:sen 916 kone tuossa rungosa oli huonoin vaihtoehto ja pysyn mielipiteessäni...
cool.gif

Eiväthän ne olisi ST4S:n koneesta luopuneet jollei päästörajat olisi tulleet esteeksi sen myynnille. ST4S:ää myytiin kuitenkin jo ST3:n kuorilla pari vuotta. Tuota 4S:n konetta vaan ei saanut enää millään menemään uusiin euro-normeihin. Paska homma sinällään, sillä koneena siitä diggasin kuin hullu puurosta. Ymmärrykseni mukaan se antaa huipputehoja enemmän ja on muutenkin yläviritteisempi vs ST3 jossa on S:nä ja normiversiona sama kone, ainoastaan Öhlinsin määrä vaihtelee...
biggrin.gif
Negatiivista oli että ainakaan kitin kanssa ei tarvinnut paljoa alle 4000 kierroksen käyttää jos halusi että jotain heti tapahtuu muutakin kuin muutos tärinän määrässä ja äänensävyssä...

Miinuksena voin sanoa että kallista tulee jos mittaristoa, ABS tai syttäboksia joudutaan uusimaan. Käytettyjä osia ei voi käyttää koska noiden pariteltua ei niitä enää voi erottaa toisistaan. Oon jossain aiemmassa threadissa hintojakin sanonut, mutta hihasta muistelisin että abs-ohjainyksikkö ja mittaristo maksoi 2007 yhdessä noin 4 tonnia. (2700 abs ja 1300 mittaristo) Onneks oli kasko...

Moi juaalton,

tosi mukava lukea kommenttejasi ST3:sesta. Mulla on "oma lehmä ojassa". Eli kaverini hakee ensi viikolla taas yhden Mersun Saksasta ja tuo samalla (jos ei jotain mene pieleen) minulle S-Abs:n (2007/2000 km). En ole edes koeajanut ko pyörämallia (nyt Multistrada), mutta olen lukenut testejä ja kommentteja. Ja uskallan ostaa "sian säkissä".

Laitan kommenttia, kun (jos) saan pyörän ja olen sillä vähän ajellut.

jussi

Back