• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ducatien rengaspaineet?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja markku33
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

markku33

New member
Terve!

Kevättä pukkaa mutta rengaspaineet ne ihmetyttävät.

Elikkäs alla on tuo 999 ja Battlaxit. Manuaali puhuu aika alhaisista 2.1/2.2 paineista, vähän samaan tapaan kuin Monsterinkin kohdalla.

Samoilla linjoilla ovat tuolla Hailacissakin, mutta kun kerrot kaverille että noi paineet on tollaset niin ihmettelyä riittää.

No, kaivelin tuossa mitä rengasvalmistajat sanovat asiasta. Kokeilin sekä Metzelerin ja Bridgestonen webbipohjaista rengasvalintaa.

Tuloksena oli se että 999:n kohdalla Metzeler suosittaa Sporteceille 2.2/2.4 paineita ja Bridgestone näköjään Battlax 02:lle Ducatin mallista riippumatta 2.5/2.9 paineita.

Sanomattakin selvää on että viimeistään nyt ihmetyttää mikäs olis oikea paine. Olen nyt ajellut maantiessä hieman korkeammilla paineilla kuin manuaalissa sanotaan, mutta radalla juuri noilla alhaisilla paineilla.
Renkaat eivät ole kuluneet mitenkään mahdottomasti eikä muutakaan ongelmaa ole ilmennyt.

Mutta mitäs muut sanovat tai tarkemmin mitä paineita käyttävät?

Ikinä en ole noita ohjekirjan painearvoja käyttänyt, kuulostaa minun mielestä katukäyttöön melko alhaisilta. Turhaa kuluttaa kumeja. Riippuu tietenkin kumeista, mutta itse olen aina käyttänyt luokkaa 2.8 tai enemmän, hyvin on kestänyt kumit.
thumbs-up.gif

Mulla Monstrossa edessä 2,5 ja takana 2,9 bar. Aivan hyvät mielestäni. Samaa mäkin ihmettelin, joltain nettisivuilta löysin 600 mörköön paineet: 2,15 etu, 2,35 taka. Ei kyllä noin löysiä renkaita pysty pitämään. Kulkeekin kovempaa kovemmilla paineilla
wink.gif

Ero ohjekirjan ja valmistajan suosituksen välillä saattaisi johtua mahdollisesti myös ilmoittamisesta kylmälle ja käyttölämpötilassa olevalle renkaalle. Vakiotilavuudessa paine muuttuu noin 0,11bar per 10 astetta C. Jos ohjekirja sanoisi kylmälle renkaalle (Italian oloissa varmaan 20 astetta) 2,1bar niin ajossa se on äkkiä (taas Italiassa, kun asfaltti on lämmin ja aurinko paistaa) 50 astetta eli yli 2,4bar.

Olisikohan tässä selityksen tynkää?

Tästä syystähän usein puhutaan, että radalle tarvii laskea paineita. Siellä kun rengas (ja myös sen ilmatila) lämpenee enemmän, niin myös paine kasvaa enemmän.

Ai niin, omassa taitaa olla nyt 2,1 bar 0 asteessa edessä ja takana. Hyvin toimii ja muutenkin olen laittanut mutulla. Lähellä kolmea baria (kylmänä) en laittaisi itselleni koskaan ihan ajotuntuman vuoksi, mutta kaikkihan me saadaan tehdä niin kuin lystää.

edit: Unohtui perusteluja. Charlesin lain mukaan vakiotilavuudessa kaasun paine on verrannollinen sen absoluuttiseen lämpötilaan. Ja rengasmittari näyttää ylipainetta.

Itsellä on takana ~3 ja etusessa 2,5. Itselle on ollut varsin passeli tuo kombinaatio. Ajo-ominaisuuksissa en juurikaan ole huomannut eroa, vaikka aikoinaan tehtaan suosittelemista paineista lähdin liikkeelle. Liukkaampihan se kumi vähän on kovemmilla paineilla, mutta niin sport ei meitsin ajotyyli ole, että tuolla olisi jotain vaikutusta. Takarengaskin vaihtui tälle kaudelle perus diablosta diablo stradaan ja vieläkin on semmonen olo, että seosta vois katuajoa silmällä pitäen koventaa ainakin pykälällä, ennen kuin pito-ongelmien kanssa pitäisi alkaa painiskelemaan.

Laitoin 1098S:ään 2.2 bar taakse kun iskari tuntui kovalta ja se auttoi. Mutta lujaa (yli 230 kymmeniä kilometrejä) ajaessa rengas rupesi kulumaan liikaa ja piti nostaa paineet 2.5:een. Sitä olen nyt pitänyt ja edessä 2.3.

Siinä oli edessä 2.5 ja takana 2.8. Rengas ei ole kulunut juuri yhtään 2600 km:ssa. 1098:ssa on varmaan puolessa välissä 1600 km. Seoskin on kyllä pehmeämpi.

Back