• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin starttausääni

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja GAMMA500
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

GAMMA500

New member
Minkäslaista ääntä teillä muilla ilmaducen omistajilla startatessa kuuluu? Itsellä kuuluu välillä aika paha rääkäisy jos lopettaa starttauksen kesken tai moottori vain hörähtää. Mikäs moisen äänen voisi aiheuttaa, olen käsittänyt että kone pyörähtäisi tuolloin pyörintäsuuntaansa vasten ja se johtuisi siitä, miten on
omg.gif

Minkäslaista ääntä teillä muilla ilmaducen omistajilla startatessa kuuluu? Itsellä kuuluu välillä aika paha rääkäisy jos lopettaa starttauksen kesken tai moottori vain hörähtää. Mikäs moisen äänen voisi aiheuttaa, olen käsittänyt että kone pyörähtäisi tuolloin pyörintäsuuntaansa vasten ja se johtuisi siitä, miten on
omg.gif
Startin vapaakytkin?

vaihdoin loppukesästä vapaakytkimen:( kehä oli aika jurmuilla mutta mielestäni siitä tuli ihan hyvä kun sen hioin ja kiillottelin
confused_orig.gif
Voisko se kuitenkin olla se, oli siitä materiaalia kulunut kyllä pois muistaakseni parikin kymppiä

vaihdoin loppukesästä vapaakytkimen:( kehä oli aika jurmuilla mutta mielestäni siitä tuli ihan hyvä kun sen hioin ja kiillottelin
confused_orig.gif
Voisko se kuitenkin olla se, oli siitä materiaalia kulunut kyllä pois muistaakseni parikin kymppiä
Kyllä sen vielä pitäisi tarttua, jos pinta on kiillotettu.

Entäs sisempi puoli? Pitäisi saada kiiltäväksi myös.

Minulla on sama homma meneillään 916:n vapaakytkimen kanssa paraikaa. Kiillottelen pintoja sorvilla.

Se takaisinpotkaiseminen on myrkkyä tuolle vapaakytkimelle. Pitäisi aina startata niin kauan, että kone on käynnissä.

Kyllä sen vielä pitäisi tarttua, jos pinta on kiillotettu.

Entäs sisempi puoli? Pitäisi saada kiiltäväksi myös.

Minulla on sama homma meneillään 916:n vapaakytkimen kanssa paraikaa. Kiillottelen pintoja sorvilla.

Se takaisinpotkaiseminen on myrkkyä tuolle vapaakytkimelle. Pitäisi aina startata niin kauan, että kone on käynnissä.
Joo, taitaa tykätä kyttyrää tosiaan takaisinpotkusta. Mulla meni se vapaakytkin alle 30tkm kohdalla, jousi poikki ja kaikki "kuulat" pyöreinä. Huonolla akulla ja persiillään olevilla säädöillä tuossa jäi starttaukset kesken aiemmin, nyt sen kyllä pitäisi jaksaa käynnistyä jos ei ole talvella sattunut mitään ihmeellistä

Nyt sitten tänään kun olin lähdössä päristelemään niin kuuluikin vain sähkömoottorin surinaa.  
mad.gif
Avasin vapaakykän ja jousihan siellä oli taas tuhannen sykkyrällä. Kuulat olivat vielä jotakuinkin muodossaan, hieman pursetta jousiuran kohdalla ja samoin ulko ja sisäkehään osuvilla vastepinnoilla. Kokeilin tuota sitten kädessäni niin että laitoin pelkät kuulat sisään ilman jousia ja kehikkoa. Otti kiinni ihan pienen liikkeen jälkeen. Nyt täytyisi ilmeisesti nuo ulko ja sisäkehät pyöräyttää sorvissa silkosiksi. Ulkokehällä on pientä jurmua mutta mielestäni se ei ole varsinaisesti kulunut. Sisäkehällä taas on kuulien levyinen arviolta 0,5 mm kulunut  ura. Mitäs teen, saako noista pelaavat vielä jos sorvissa niitä käyttää? Kannattaako siitä yrittää materiaalia poistaa vai yritänkö vain kiillottaa jollain keinolla?

Kiillotat pinnat 240-400 vesihiomapaperilla sorvissa öljyllä ja etsit jostakin stefasta uuden tiukan jousen, niin pelaa kuin uusi.

Saiskos sitä laakeria muuten mistään laakeripajasta hommattua, kun siihen koneeseen kait noin muuten löytyy osia muualtakin kuin D-merkkisenä?
Meinaan se vapaakytkin on kait aikas arvokas vaihdettava, ainakin toisenmerkkisen mutta muuten aika samanlaisen rinkulan vaihtokokemuksella...
confused_orig.gif

Sekin muuten rääkäisi aika pahasti muutaman kerran ennen kuin luopui leikistä kokonaan ja starttimoottori pyöri tyhjää.

Nykyinen Ducati lähtee kyllä käyntiin varsin kiltisti, vaikken vielä ole edes tulppia vaihtanut.

varmaan fiatin laakerit käynevät joistakin malleista joihinkin ducceihin, näin on jotkut ducceharrastajat kertoilleet.

Ei tietääkseni tuota vapaakytkintä löydä mistään muualta. Saa sen suht edullisesti kuitenkin kunhan ei klaukkalaan astele
tounge.gif
Sepä tässä vaan harmittaa että tuon vaihdoin viime kesänä jo
thumbs-up.gif

Otan osaa.

Sori, en malttanut...
smile_org.gif
Senkun otat vaan osaa, mutta surunvalitteluja kukaan tuskin kaipaa.
Niin ja kyllä ne samat laakerit kosahtelee näköjään muistakin, mm. kawoista ja hontista. Viimeks taisin hontran startin nähdä levällään.

Enivei, mullakin on epäilys Fiiun laakerien sopivuudesta just tässä tapauksessa, ja edelliseenkin (siis ei Ducce) tapaukseen sitä hemmetin kallista laakeria ei tahtonut löytää muualta kuin maahantuojalta, ainakaan helpolla.

Nyt pyörittelin noita itse pikkusorvissa ja 888:n neuvojen mukaisesti  hiomanauhalla ja öljyllä yritin tehdä tuloksia.
Jos vaikka sinä 888 voisit katsoa oheisia kuvia hioskentelun jäljiltä ja sanoa että miltä näyttää?
bowdown.gif

http://www.motot.net/kuvat/thumbnails.php?album=10192

Tuolta löytyy kuvia joista saa ehkä hieman selvää. Omasta mielestäni rattaan kehä eli sisäkehä vaikuttaisi melko hyvältä, siinä on vain pieniä kolhuja mutta vauhtipyörän puolella on aika syvät urat muodostuneet ja ne onkin vaikeampi poistaa. Ilmeisesti täytyy huomenna hioskennella lisää vai pitäisikö yrittää ottaa järeämmillä keinoilla materiaalia pois?
.

Sisäpuoli on OK, mutta ulkopuolta pitää vielä hioa.
Reilusti siitä ei voi terällä tavaraa pois ottaa, koska saattaapi käydä niin, ettei enää tartu. Terällä ottaminen on myös vaikeampaa, koska se vaatii kappaleen tarkan keskittämisen pakkaan.
Itse olen laittanut sorvin teränpitimeen puutapin, jonka ympärille olen kiepauttanut hiomapaperia. Näin hiomiseen saa hieman enemmän voimaa, eikä sormet väsy.

Ja muille: se ei ole laakeri.

Ok, tattista jälleen kerran
smile_org.gif
Täytyy huomenissa kehitellä tuohon sorviin harjanvarrenpätkä kiinni ja aloittaa kunnon hioskelu

Nooh, eiköhän se ala riittämään. Eihän vapaakytkimen "kuulien" ulkoreunat ole päässeet löijääntymään?

kyllä ne hiukan kärjistään oli sivuille liiskaantunut, ei onneksi kovin monesta. Pyöritelin niitä dremelillä samoin kuin osassa oli jousiuraan tullut pursetta. Nuo kosketuspinnat olivat myös hieman naarmuuntuneet ja niille ei taida uskaltaa tehdä mitään?

nyt kasailin tuota; ei toimi. Joku on kulunut nyt liikaa, jos vapaakytkimen jättää vauhtipyörän lukkorenkaan uran kohdalle niin silloin ottaa kiinni, pohjassa oikealla paikalla  ollessaan vapaa molempiin suuntiin. Käynnistinrattaalle kytkintä laittaessa kuulat selvästi tulevat ulospäin, jousi on mielestäni ihan alkuperäistä tiukkuutta vastaava, 1.2mm vahvaa irtojousta. Mahtaakohan jostain löytää mitta-arvoja ulko ja sisäkehän halkaisijoille? Että tietäisi mistä vikaa etsiä.  Ehjä vauhtipyöräkin kiinnostaisi mahdollisesti, oikeastaan kiinnostaisi ehjä ratas vielä enemmän, siinä kun oli kanssa kulumaa ja sen vaihtamalla saisi ainakin parki kymppiä enemmän kuulia ulos

Back