• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin venttiilien säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja verner
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

verner

New member
Minkälaista totuuspohjaa on väitteillä Ducatin venttiilien säädön monimutkaisuudesta? Olettaen, että kyseessä on kaksiventtilikone. Ulkomaalaisia sivustoja selailemalla (esim. Ducatisuite.com) ei työstä nyt saa niin kovin rankkaa kuvaa...

Onko kukaan tehnyt tuota huoltoa itse vai annatteko työn suosiolla huoltoliikkeelle?

No helpompi ja nopeampi homma se on kuin suurimmassa osassa uusia japsirivinelkkuja joissa joutuu irrottamaan nokat jos paloja tarvitsee vaihtaa. Sulkuvälyksen säätämisen kanssa pitää tosin olla vähän näppituntumaa koska palan lisäksi välykseen vaikuttavat myös sitä paikallaan pitävät puolirenkaat tai oikeastaan se kuinka paljon ne ja niiden vastinura venttiilin varressa ovat päässeet kulumaan.

No helpompi ja nopeampi homma se on kuin suurimmassa osassa uusia japsirivinelkkuja joissa joutuu irrottamaan nokat jos paloja tarvitsee vaihtaa. Sulkuvälyksen säätämisen kanssa pitää tosin olla vähän näppituntumaa koska palan lisäksi välykseen vaikuttavat myös sitä paikallaan pitävät puolirenkaat tai oikeastaan se kuinka paljon ne ja niiden vastinura venttiilin varressa ovat päässeet kulumaan.
Mitä se käytännössä vaikuttaa säätöpalan arvoon, kun "puolirenkaat" sekä venttiilien vastinurat ovat kuluneet? Millä tavalla se huomioidaan?

Mitä se käytännössä vaikuttaa säätöpalan arvoon, kun "puolirenkaat"  sekä venttiilien vastinurat ovat kuluneet? Millä tavalla se huomioidaan?
Vaihdetaan sokat ja tietysti tarvittaessa myös alapala. Pelkällä sokkienvaihdolla saadaan alavälyksestä yleensä n. 0,05mm pois. Jos säätöpala ja venttiilinvarren ura on kulunut (eli hakkautunut), on ajettu aivan liian suurilla alavälyksillä ja siitä ei voi syyttää kuin itseään. Venttiili ja säätöpala on kuitenkin niin kovaa ettei niihin ihan helposti jälkiä tule. Tosin olen kyllä tuollaisen "huonosti pidetynkin" nähnyt.

Ostin Haynesin manuaalin ihan puhtaasta mielenkiinnosta 748/916/996 tekniikkaan, ja katselin sieltä, sekä eri linkeistä tuota Desmo-koneistoa. Aika mielenkiintoinen
cool.gif
.

Elikkäs käytät noista "half-ring"-nimikkeellä olevista osista nimitystä "sokat", tämä siksi, että ymmärrän oikean termin. Tosin siellä venttiilien alasäätöpalan paikkeilla ei muuta oikein olekaan.

Mites tuollaisen vähän ajetun 748:in kanssa, jos ajatellaan teoriassa, että ostan vaikka saksasta 2002-mallisen pyörän, millä on ajettu erittäin vähän, kannattaako siitä heti tarkistaa venttiilit (varmaan kannattaa
wink.gif
). Missä kohtaa säätöpaloja usein joutuu vaihtamaan, ja saako niitä maahantuojalta ja mitä ne ylipäätään maksavat?

Erittäin mielenkiintoinen tuo 4v-moottori. Taitaa olla ensimmäinen Haynes-manuaali, joka uppoaa kokonaan tylsistymättä
biggrin.gif

Kyllä sellaisen uskaltaa ostaa, mutta aina käytettyä ostaessa kannattaa venttiilien välykset tarkistaa. Ja samalla tietysti jakoremmit, jotta tietää niiden iän.

Säätöpaloja löytyy Hailacilta. Itse lainaan täällä kaakossa aina yhdeltä kaverilta täydellisen palasarjan, josta tarpeen mukaan ostan palat. Alapaloista olen maksanut 16€ ja yläpaloista 5€.

Palojen tarve ei ole sen suurempaa, kuin japseihinkaan. Ensimmäiseen säätöön mennessä venttiilit yleensä hieman uppoaa ja joitain paloja joutuu vaihtamaan. Tämän jälkeen selviää katuajossa muutaman kymmenen tuhatta noita sokkia vaihtamalla (venttiili ei uppoa -> ylävälys ei muutu, sokka hakkautuu -> alavälys kasvaa).

Minulla on muuten 748-916 (bipostot ja S.P.:t) '94-'02 tehtaan korjaamokäsikirja sekä paperilla, että sähköisessä muodossa. Paljon parempi, kuin haynes..

Poltanko kopion?
wink.gif

Olisi oikein hieno juttu, jos kopio onnistuisi. Laitoin YV:ä!

MItes muuten 749 Dark? Siinähän on Testastretta-kannet? Onko sen huolto saman kaltaista kuin 748:in? Vai tarvitaanko Mathesis-testeriä/vastaavaa johonkin?

Nuo säätöpalojen puolikuut ovat sitten valtuutetun myyjän kautta melko arvokkaita, 7E/kpl
sad_orig.gif
Itsellä oli tuo alapalojen kantti kulunut niin paljon että se vaikeutti vanhojen palojen mittausta

Morjens! Päätin sitten minäkin rekisteröityä kun olen org:ia seuraillut ja Italiaanoilla (Ducaticagivaalfayms) ajellut v:sta  -75. Mutta onhan täällä muitakin vanhoja pieruja (kuten Fabio), jotka jotain neuvoja ja asenteita nuoremmille tuputtaa.
Minun 750v2 on n. 100tuhatta pyörinyt matalakierrosmoottori ja taitaa olla kirjanpidon mukaan alkuperäiset säätöpalat koneessa.
Itse olen säädöt tsekannut 10-20tkm:n välein ja ainoa säätätarve on tullut etusylinterin pakopuolen välyksiin (lähinnä alavälykseen) venttiilin ja seetin  karstoittumisen vuoksi. Läppäys (putsaus) on poistanut ongelman.
Lukkorenkaat olen vaihtanut aina sillointällöin (saattavat katketa väsyessään). Kiiloja  vaihtaessani olen hionut niiden päistä rosot pois niin sopeutuminen ei muuta välyksiä.
Välyksiä säädettäessä on helpointa ottaa kannet pöydälle (ainakin mun pyörässä) mutta käy se paikoillaankin kun vaan muistaa kääntää säädettävän sylkyn männän yläkuolokohtaan ettei vena putoa alas, ja tukkia reijät rätillä kun kiila(t) kuitenkin putoaa kanteen. Erilaisia Ducatien huoltomanuaaleja ja varaosakirjoja multa löytyy cd:nä 10-20kpl, niistä voidaan privaviestejä heitellä.

Morjens! Päätin sitten minäkin rekisteröityä kun olen org:ia seuraillut ja Italiaanoilla (Ducaticagivaalfayms) ajellut v:sta  -75. Mutta onhan täällä muitakin vanhoja pieruja (kuten Fabio), jotka jotain neuvoja ja asenteita nuoremmille tuputtaa.
Minun 750v2 on n. 100tuhatta pyörinyt matalakierrosmoottori ja taitaa olla kirjanpidon mukaan alkuperäiset säätöpalat koneessa.
Tervetuloa tänne Ducati foorumille jutustelemaan!!
Onpas tullut kilsoja pikkulohkoon. Täällä .ORG:ssa tuntuu olevan sellainen uskomus, että Ducati ei kestä edes kaupasta kotiin ilman että siihen on tehty koneremontti..  
biggrin.gif

Minkä vuotinen laite sulla on? Ei sillä, että nuo niin 2V koneet nyt niin hirveesti olis muuttunut.

Minulla on muuten 748-916 (bipostot ja S.P.:t) '94-'02 tehtaan korjaamokäsikirja sekä paperilla, että sähköisessä muodossa. Paljon parempi, kuin haynes..

Poltanko kopion?  
wink.gif
Tai kenties linkkivinkki, josta moisen voi downloadata..? ;-)
Ei ole mitään hajua mistä löytyisi.

Se on myöskin tuollainen .pdf-muotoon scannattu köntti (ostin Saksasta CD:n). Jos jostakin löytyisi vajaa 80Mb serveritilaa, voisin sen ftp:llä siirtää kaikkien saataville.

Eihän se mun moottori ole kuin vasta 17v vanha. Taitaa olla niitä ekoja kuivakytkimellisiä tehtaan tekemiä. Eikä tämäkään tietenkään ole ilman hankaluuksia menny. Muistaakseni vuonna 91 tai 92 meni ketjuratasakselin laakeri vaihteistosta kun ajelin kuivilla ketjuilla lapissa. Makso uusi peijooni jotain 32 markkaa. Kyllä syletti, aattelin lopettaa mokomilla italiaanoilla ajelun siihen
biggrin.gif
. No aika parantaa pahan mielen.
Manuaaleista puheenollen eikö kellekään ole Emule tuttu. siellähän on vaikka mitä kivaa ja tarpeellista.

Eihän se mun moottori ole kuin vasta 17v vanha. Taitaa olla niitä ekoja kuivakytkimellisiä tehtaan tekemiä. Eikä tämäkään tietenkään ole ilman hankaluuksia menny. Muistaakseni vuonna 91 tai 92 meni ketjuratasakselin laakeri vaihteistosta kun ajelin kuivilla ketjuilla lapissa. Makso uusi peijooni jotain 32 markkaa. Kyllä syletti, aattelin lopettaa mokomilla italiaanoilla ajelun siihen
biggrin.gif
Manuaaleista puheenollen eikö kellekään ole Emule tuttu. siellähän on vaikka mitä kivaa ja tarpeellista.
Kuivakytkimellä varustettu 750!  
bowdown.gif

Ajattelin ajaa tällä nykyisellä (nimimerkistä huolimatta minulla on 900 Sport) maailman loppuu, kun näkyy tuo nykytrendi olevan Ducatillakin siirtyä märkäkytkimiin (vrt. 2005 ST mallit).
Mitä kestävyyteen tulee, niin paska mopo sulla kun siihen joutuu "alvariinsa" vaihtelemaan laakereita..
tounge.gif

biggrin.gif
Ja bingin kaasarit. noh, pelaa ne paremmin kuin weber
tounge.gif
. (oman harrastukseni alku)

Ja taitaapa kyseessä olla vieläpä viimeinen pantah-moottori, jossa on käynnistyspoljin?

Back