• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin yksisylinterinen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vma
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vähän minulta hukassa, mikä pointti on tehdä älyttömän lyhytiskuinen ja korkealle kiertävä yksipyttyinen katupyörä. Toki saahan sitä tehdä mitä haluaa, mutta erikoisuuden tavoittelua lähinnä mielestäni.
 
Ei kai siinä mitään kunhan alakierrosten käytös ei kärsi. Jos kuutioita ei haluta kasvattaa eikä ahdinta asentaa niin ainoa tapa saada lisää tehoa on nostaa kierroksia. Koneen tuottama tehohan on viime kädessä kiinni siitä kuinka suuren ilmamäärän se pumppaa lävitseen. Näin niinkuin karkeasti ottaen.

Aika hyviä arvosteluitahan se Apikan 660 Tuareg on saanut vaikka sekin kiertää aika ylös (tosin se on kaksimukinen).
 
Tartteko sen nyt tyhjäkäynnin päältä kiivetä syliin, jos kiertää kymppitonnin. Tulee luultavasti hyvä venyvä yksmukinen. On kuitenkin toisiovälitys ja vaihdelaatikko as is tradition :D

Mihin sen sit laittaa? Joku supermoto, pieni adventure, pikkukilpuri…
 
oma arvaus
tuo laitetaan uudelleen henkiin herätettyyn Supermonoon; jota myydään vain ratapeliksi, ei kadulle; valmistusmäärä 999 kpl tai jotain vastaavaa; myyntihinta: tarpeeksi
vuodelle - 25 sitten hieman miedonnettu peli normaalimyyntiin
 
Tartteko sen nyt tyhjäkäynnin päältä kiivetä syliin, jos kiertää kymppitonnin. Tulee luultavasti hyvä venyvä yksmukinen. On kuitenkin toisiovälitys ja vaihdelaatikko as is tradition :D

Mihin sen sit laittaa? Joku supermoto, pieni adventure, pikkukilpuri…

Supermotoon tai sit semmonen n. 120kg ratapeli vois olla aika maukas.
 
Johan tuosta 659 Hypermotardista on ollut vakoilukuvia liikenteessä eli sellainen on ainakin tuloillaan katupuolelle. Ja Ducatihan on myös Italian motocrossisarjaan ilmoittautunut eli sinne passeli laitos on myös kehitelty Bolognassa.

Itse toivoisin että kevyt adventurepyörä tulisi tällä koneella, ja miksei myös joku näpsäkkä Scrambleri.
 
Kurapyörissä yksi hauskimpia moottoreita ajettavuudeltaan on olleet kympin kiertävät 250 ja 400 koneet. Vääntö laaja ja hauska ajaa korkealta kiertävää lähes värinätöntä yksipyttyistä vaikkapa smoto radalla tai metsäteillä, Ducatin koneessa tulee boonuksena voimaa mitä noissa pikkukoneissa ei ole.
 
Minulle tuli vähän samanmoisia mietteitä. Ostin 450 Temmin tuossa reilu kuukausi sitten koeajon harhauttamana. Olen tömäreitä aina vähän inhonnut kun ne ei tunnu tykkäävän kierroksista niinkuin esim tuo 990 Kotari. No, tuo tykkää mutta vetää silti nätisti alhaalta. Jos jotain vastaavaa saisi skaalattuna parisenkymmentä hummaa tehokkaammaksi kevyeen runkoon niin ajatus ainakin houkuttaisi.
 
Aika hyviä arvosteluitahan se Apikan 660 Tuareg on saanut vaikka sekin kiertää aika ylös (tosin se on kaksimukinen).

Kurapyörissä yksi hauskimpia moottoreita ajettavuudeltaan on olleet kympin kiertävät 250 ja 400 koneet. Vääntö laaja ja hauska ajaa korkealta kiertävää lähes värinätöntä yksipyttyistä vaikkapa smoto radalla tai metsäteillä, Ducatin koneessa tulee boonuksena voimaa mitä noissa pikkukoneissa ei ole.

Minulle tuli vähän samanmoisia mietteitä. Ostin 450 Temmin tuossa reilu kuukausi sitten koeajon harhauttamana. Olen tömäreitä aina vähän inhonnut kun ne ei tunnu tykkäävän kierroksista niinkuin esim tuo 990 Kotari. No, tuo tykkää mutta vetää silti nätisti alhaalta. Jos jotain vastaavaa saisi skaalattuna parisenkymmentä hummaa tehokkaammaksi kevyeen runkoon niin ajatus ainakin houkuttaisi.

Näin juuri. Kyllähän venyvä laajan kierrosalueen moottori on kiva. Pienet yksipyttyiset kiertävät luonnostaan nekin. Isommissa sitten laitetaan lisää sylintereitä.

Halutaan 660 kuutioinen 80hv yksimukinen. Noille tehoille sen pitää kiertää vähintään 10000 -> männän keskinopeus karkaa lapasesta -> lyhennetään iskua -> isonnetaan mäntää -> madalletaan ja kevennetään mäntää, että paino ei karkaa -> madalletaan palotilaa, että puristukset säilyvät -> alkaa tulla ongelmia seoksen palorintaman nopeuden ja kylmän pinta-alan vs tilavuuden suhteen ->hyötysuhde kärsii ja päästöt karkaavat, katti poltaa hiilivedyt ja janoinen kone ei haittaa. Tarvitaan isot venttiilit, joiden kanssa tulee ongelmia pysyä kyydissä kierroksilla. Puhumattakaan tärinöistä, laitetaan kaksi tasapainoakselia. Mekaaniset rasitukset ongelmana alakerrassa. Älyttömän iso ja matala mäntä keikkuu ja halkeaa aikanaan, kun pitäähän sitä kierrättää jne.

Eli kun yksimukisella aletaan venyttää fysiikan lakeja, alkaa erilaisia ongelmia tulla. Toki huolellisella suunnittelulla ja hyvillä materiaaleilla jne. voidaan äärirajoja vähän venyttää. Hinta toki nousee, kestävyys kärsii, mutta tuskin tuo Tuksu mikään budjettimalli ja kansankulkine onkaan.

Toisen sylinterin lisäämällä tuo kiertäisi 11000, tehoa lähtisi 100hv ja se pysyisi paremmin nipussa. Ducatilla tuli jo rajat vastaan viimeisen V2 Panigalen kanssa. Ratkaisu olikin laittaa V4.

Kotarilla on vissiin vastaava projekti menossa, eli 80hv 690 mallisto. Sanoisin, että ei järkeä ja kerjäävät vain ikävyyksiä. Tuo meikän 690 kiertää 8000 ja siinä ehkä 70hv pakoputkiviritteisenä. Vääntää hyvin keskialueella, mutta vain tärisee alhaalla. Uudempi malli kiertää tonnin enemmän, mutta keskialeen vääntö heikompi. Nyt aikovat vielä ylävireisempää tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Näin juuri. Kyllähän venyvä laajan kierrosalueen moottori on kiva. Pienet yksipyttyiset kiertävät luonnostaan nekin. Isommissa sitten laitetaan lisää sylintereitä.

Halutaan 660 kuutioinen 80hv yksimukinen. Noille tehoille sen pitää kiertää vähintään 10000 -> männän keskinopeus karkaa lapasesta -> lyhennetään iskua -> isonnetaan mäntää -> madalletaan ja kevennetään mäntää, että paino ei karkaa -> madalletaan palotilaa, että puristukset säilyvät -> alkaa tulla ongelmia seoksen palorintaman nopeuden ja kylmän pinta-alan vs tilavuuden suhteen ->hyötysuhde kärsii ja päästöt karkaavat, katti poltaa hiilivedyt ja janoinen kone ei haittaa. Tarvitaan isot venttiilit, joiden kanssa tulee ongelmia pysyä kyydissä kierroksilla. Puhumattakaan tärinöistä, laitetaan kaksi tasapainoakselia. Mekaaniset rasitukset ongelmana alakerrassa. Älyttömän iso ja matala mäntä keikkuu ja halkeaa aikanaan, kun pitäähän sitä kierrättää jne.

Eli kun yksimukisella aletaan venyttää fysiikan lakeja, alkaa erilaisia ongelmia tulla. Toki huolellisella suunnittelulla ja hyvillä materiaaleilla jne. voidaan äärirajoja vähän venyttää. Hinta toki nousee, kestävyys kärsii, mutta tuskin tuo Tuksu mikään budjettimalli ja kansankulkine onkaan.

Toisen sylinterin lisäämällä tuo kiertäisi 11000, tehoa lähtisi 100hv ja se pysyisi paremmin nipussa. Ducatilla tuli jo rajat vastaan viimeisen V2 Panigalen kanssa. Ratkaisu olikin laittaa V4.

Kotarilla on vissiin vastaava projekti menossa, eli 80hv 690 mallisto. Sanoisin, että ei järkeä ja kerjäävät vain ikävyyksiä. Tuo meikän 690 kiertää 8000 ja siinä ehkä 70hv pakoputkiviritteisenä. Vääntää hyvin keskialueella, mutta vain tärisee alhaalla. Uudempi malli kiertää tonnin enemmän, mutta keskialeen vääntö heikompi. Nyt aikovat vielä ylävireisempää tehdä.




Noh mulla on jeesuksen vanha kotari 660 koneella ja Turbotecin Jarmon kans loihdittin 72hepoa takapyärältä kiarroksilla 8000.
Ja viälä olis varaa jos tekis kanavat ja venat ja isompi ilmansuodatin kun ahdisti noin 2hp 6000 jälkeen.
Mulla on käytös nissan micran normi 170mmx160mm paneelisuodatin 3D tulostetus boksis ja luultiin, et riittääs ilma, mut ei aiva.

Tottahan se on, että kun ison ykspyttyysen litratehot menöö yli sadan nii kestävyys ei oo enää cebarin tasolla :)-
Ja tua meikälääsen kone voi poksahtaa hetkenä minä hyvänsä, mut se riski meidän täytyy ottaa :thumbsup:

Mut tosi miälenkiintoinen tua ducatin kone on ainaki näin yksmukisen ystävänä :thumbup:
Sit se, et tuas konees on 14mm isompi mäntä ku mun kotaris nii onhan se jo hervottoman kokoonen :blink:
 
B12 kirjoitti paljon asiaa mitä ei tule ajatelleeksi, onhan tuo aika raju kone suunnittelijoiden näkökulmasta.
 
B12 kirjoitti paljon asiaa mitä ei tule ajatelleeksi, onhan tuo aika raju kone suunnittelijoiden näkökulmasta.

Toisaalta tuohan on vain laimeampia versio 1299 Panin koneen puolikkaasta, eli ei mitenkään kovin mullistavaa siinä mielessä. Vähän pidempi isku vieläpä auttaa monessa noissa B12 mainitsemassa ongelmakohdassa verrattuna Panigalen pataan.

Mut hienoa nähdä, että moottoripuolella edelleen kehitys kehittyy ja uutta tuodaan markkinoille. 80hp sarjatuotetusta 660cc 1-mukisesta on varmaan -90-luvun näkökulmasta jotain mullistavaa, mutta niin on myös nuo +200hp tonnaritkin, joissa on vieläpä käyttökelpoista vääntöä tarjolla liki tyhjäkäynniltä punarajalle asti.
 
1-mukisessa on se huono puoli, että koneen pitää huohottaa koko tilavuus joka kierroksella. 2-mukisella on jo paljon helpompaa, se vaan vatkaa ilmaa ympäriinsä.
 
1-mukisessa on se huono puoli, että koneen pitää huohottaa koko tilavuus joka kierroksella. 2-mukisella on jo paljon helpompaa, se vaan vatkaa ilmaa ympäriinsä.

Riippuu kovasti tvinin konfiguraatiosta, mutta pahimmoillaan ollaan ihan samassa tilanteessa kuin 1-mukisella. Paras tilanne kampikammion pumppaushäviöiden osalta ainakin teoriassa taitaa olla rivi-2:ssa, jossa kammentapit 180 asteen jaolla. V-tvinit sit jossain siellä välimaastossa V:n kulmasta riippuen.
 
Riippuu kovasti tvinin konfiguraatiosta, mutta pahimmoillaan ollaan ihan samassa tilanteessa kuin 1-mukisella. Paras tilanne kampikammion pumppaushäviöiden osalta ainakin teoriassa taitaa olla rivi-2:ssa, jossa kammentapit 180 asteen jaolla. V-tvinit sit jossain siellä välimaastossa V:n kulmasta riippuen.

Jep, mutta 2-pyttysellä se on valinta, 1-pyttysellä ei.
Toki voishan vaikka v12 toimia niin, että kaikki männät liikkuu samaa tahtia :)
 
Back
Ylös