Dunlop ratarenkaat - kaikki mitä halusit tietää

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LL1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

LL1

New member
Ajattelin avata ketjun pelkästään Dunlopin ratarenkaita (touringfoorumi on toisaalla) varten, koskapa tietoa (ja mutua) kyllä tuntuu löytyvän, mutta se on hajonneena ympäri eri ketjuja ja aiheita - eli ei kovin käyttäjäystävällisessä muodossa. Samanlaisen ketjun voi avata eri merkeille, jos siltä tuntuu, mutta tähän toivoisin vain kommentteja Dunloppeihin liittyen. Syynä omaan tiedonjanooni on se, että olen aikaisemmin ajanut vain Pirelleillä ja Metzelereillä ja ei viitsisi kantapään kautta ihan kaikkea kokeilla. Ehkäpä tästä hyötyy joku muukin.

Kysymykseni ketjun avaukseksi koskee seuraavia N-tec slicksejä, nämä lienevät ihan peruskysymykset:

125/80x17 KR106
195/65x17 KR108

Ensin lämmityksestä - minulle on kerrottu, että syytä lämmittää 100 asteeseen, pitääkö paikkansa?

Jos pitää, mikä on suositeltava paine tuohon lämpöön pitkään ja hartaasti 100 asteeseen lämmitetylle kumille? Minulle on kerrottu, että ovat tarkkoja paineesta ja oikeat paineet tuossa lämpötilassa ovat taakse 1,35 ja eteen 2,35, onko lähelläkään oikeaa?

Toki keli, vauhti etc. vaikuttaa ja sen pystyn sitten jatkossa huomioimaan itse, mutta jostain on lähdettävä liikkeelle ja mielummin suunnilleen oikeilta kymmenyksiltä.

Minulle on edelleen kerrottu, että reagoi pielessä oleviin paineisiin kuoriutumalla pinnasta, onko muita oireita? Mitään, joka antaisi viitteitä on paineita liikaa vai liian vähän...?

Seoksista, jos joku viitsisi, olisi kiva saada suomennettu = selväkielinen luettelo, mikä seos suunnilleen millekin kelille/tarkoitukseen. Dunlopin numerot ja medium/soft tai soft/medium koodistot eivät avaudu selkeään SC morsetukseen tottuneelle  
tounge.gif


Tässä pari seosta, joista olisi kiva kuulla enemmän ensialkuun, eli vähän suositusta millä kelillä kannattaisi käyttää:

etunen 6704
takanen 7813

Jotain muuta erityistä, jota Dunlop-noviisin olisi syytä huomioida?

Pyörä on arvatenkin tonninen, tässä tapauksessa gikseri, mutta sillä tuskin suurta väliä.

Viimeisenä kommenttina vielä totean, että erityisesti arvostettaisiin niiden kommentteja, joilla omakohtaista kokemusta em. rinkuloista.

Kiitos etukäteen vastaamaan vaivautuneille.
 
Tässäpä 2010 seokset pehmeimmästä kovimpaan:

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614) soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6827) soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6695) soft/medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6813) medium/soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6712) medium/soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard

195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614 oder 6614) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7827) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704 oder 6704) soft/medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7813) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680 oder 6680) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7770) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6838) medium/hard
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard
 
Tämmöisen taulukon sain V-M Rantaselta, koskee 09 paiston renkaita, mutta siinä näyttää olevan muutosta 10 paiston renkaisiin. Vastaava pitäisi löytyä netistä googlaamalla? Taulukko pdf-muodossa, joten voin sen sulle välittää kokonaisuudessaan s-postiin, jos siitä on jotain apua..

Lisäksi sain valmistajan lämmitysohjeen, joka oli tiivistettynä seuraava: lämmitä renkaat 80C ja paineet pitää olla silloin 2,3 ja 1,3.

125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6614 ) soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6178) soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6704) soft/medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6136) soft/medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6653) medium/soft
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6680) medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6167) medium
125 / 80 R 17 Dunlop Slick KR106 (6342) medium/hard


195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7614) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6614) soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7704) soft/medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6704) soft/medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7712) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6409) medium/soft
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (7680) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6680) medium
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6483) medium/hard
195 / 65 R 17 Dunlop Slick KR108 (6167) hard

Toi sun etunen löytyy taulukosta, mutta takanen on vissiin vaihtanut tyyppimerkintää täksi vuodeksi.

Kallion vanhoilla käytetyillä viimekautisilla renkailla olen ajellut koko kauden. Etuset juurikin tuota 6704 seosta. Ne on valmiiksi nopeiksi opetettu, joten ei ole ollut liiemmin ongelmia. Eivät kuulemma ole kovinkaan tarkkoja paineesta. Repeämään takasenkin saa, kun tarpeeksi raiskaa..


- T -


äh, Juho ehti faktoineen ensin! Takanen vastaa näköjään tuota 7712 seosta.
 
Kysytään tässä noihin jatkokysymyksenä, että missä seoksessa menee suurinpiirtein järkevyyden raja näin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille? Tarkoituksena olisi, että olisi uutta kumia ainakin loppukauden YCC-kisoihin ja muuten ajeltaisiin vanhoilla kisakuskien pohjilla. Medium/hardit on tällä hetkellä alla ja noi tuntuu kestävän isältä pojalle, mikä ei ole ollenkaan huono juttu.

Lähinnä siis se, että en mene ostamaan niitä 15 kierrosta kestäviä aika-ajorenkaita itselleni ratapäiväkäyttöön. Onko edes järkevää ajatella ostavansa uusia kumeja kisoja varten vai olisiko vaan fiskumpaa opetella saamaan lisää vauhtia noilla kisakuskien pintahöylätyillä kumeksilla?

Mistä noita Dunlopin slicksejä edes uutena saa? Ilmeisesti liikutaan n. 400e/setti hintaluokassa?

Mulle on opetettu ettei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä ihmisiä....
biggrin.gif
 
Sm-kauden päätösviikonloppuna Kemorassa on paikalla Dunlopin edustaja. Eli, jos paikanpäälle eksyy niin kannattaa etsiä käsiinsä Strömbergin Hara, joka tätänykyä Dunlopin kilparenkaita myy. (Blackseven). Haralta ja Dunlopin edustajalta melko varmasti saa oikeaa tietoa. Ulkoisesti henkilöt tunnistanee siitä, että vaatetus viittaa Dunloppiin. Kannattaa nykäistä hihasta.
 
Kysytään tässä noihin jatkokysymyksenä, että missä seoksessa menee suurinpiirtein järkevyyden raja näin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille? Tarkoituksena olisi, että olisi uutta kumia ainakin loppukauden YCC-kisoihin ja muuten ajeltaisiin vanhoilla kisakuskien pohjilla. Medium/hardit on tällä hetkellä alla ja noi tuntuu kestävän isältä pojalle, mikä ei ole ollenkaan huono juttu.

Lähinnä siis se, että en mene ostamaan niitä 15 kierrosta kestäviä aika-ajorenkaita itselleni ratapäiväkäyttöön. Onko edes järkevää ajatella ostavansa uusia kumeja kisoja varten vai olisiko vaan fiskumpaa opetella saamaan lisää vauhtia noilla kisakuskien pintahöylätyillä kumeksilla?

Mistä noita Dunlopin slicksejä edes uutena saa? Ilmeisesti liikutaan n. 400e/setti hintaluokassa?

Mulle on opetettu ettei ole tyhmiä kysymyksiä. On vain tyhmiä ihmisiä....
biggrin.gif
Eiköhän se niin ole, että jos pito ei tunnu riittävän, niin uutta alle. Jotkut, kuten minä, saavat uusista renkaista myös lisäluottoa ajoon, joten sekin kannattanee muistaa.

Kisassa uudet ovat ok, koska siinä usein ajetaan normaalia pidempää settiä, kuski väsyy ja kaasukontrolli heikkenee. Pidosta ei silloin ole haittaa. Jos uusilla renkailla haluaa aikaa parantaa, niin niillä pitäisi treenatakin. Se lisääntynyt pito täytyy oppia hyödyntämään.

Eturenkaassa pidon vähentyminen on kavalaa. Kun pito heikkenee, niin pyörä alkaa pikku hiljaa valumaan leveäksi, ja vauhti hidastuu. Eroa ei juuri ajossa huomaa, toisin kun takasen lipsumisen.
 
Ja koska kaimani nimesi tämän sopivasti, niin jatkokysymys..

Pyörä on mallia 600, eli käsittääkseni 195 on liian leveä vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niissä menee samat jutut?

Kuviokumit kiinnostaa itseäni, koska mopo on katuajossakin.
 
Kysytään tässä noihin jatkokysymyksenä, että missä seoksessa menee suurinpiirtein järkevyyden raja näin itse renkaansa maksavalle wannabe-nopealle kuskille?
Itse renkaansa maksava wannabe-rossi vastaa
smile_org.gif

Melko yleispätevä rengas treeniin ja jokkis-kisaan on ollut itselläni tuo 7712, Kemoralla ehkä 6680 (6838 nykyään). Kemorallakin ehdottomasti mukavampaa on ajo tuolla 7712-seoksella mutta kuluu kohtuu nopeasti. 6680 taas tarjoaa perää sivulle avauksessa aika paljon herkemmin mutta hallitusti joten se ei haittaa. Aika-ajossa menty tuolla pehmeällä mutta vielä toistaiseksi aika-ajoajat on olleet hitaampia kuin kisassa joten ei se pehmeä rengas nopeammaksi ole tehnyt. Mutta kuten yllä todettiin, sitäkin pitää treenata, pidon ulosmittausta (alkaa tänään alastarolla
biggrin.gif
).

Edessä tullut käytettyä mediumia ja kovaa, vähän eri seoksia. Varsinkin Kemoralla medium menee nopeasti huonoksi mun osaamattomalla jarrutyylillä joten kovempi on ollut parempi ennen kuin oppii ajamaan. Pidossa ei suurta eroa ole wannabeee vauhdeissa ollut, kerran on etunen irronnut kurvissa mutta paniikkireaktio polvella nosti mopon pystyyn. Luultavasti johtui kuitenkin ajovirheestä eikä pehmeäkään rengas olisi sitä paikannut.

Niin ja vastaus kysymykseen on, että järkevyyden raja menee siinä että ajaa joka viikko kerran tai kaksi tuhat kilometriä autolla että saa ajaa ympyrää mopolla. Vahvempi seos kadulta, apteekista tai alkosta saattaisi estää tämän hulluuden
smile_org.gif
 
Ajattelin avata ketjun pelkästään Dunlopin ratarenkaita (touringfoorumi on toisaalla) varten, koskapa tietoa (ja mutua) kyllä tuntuu löytyvän, mutta se on hajonneena ympäri eri ketjuja ja aiheita - eli ei kovin käyttäjäystävällisessä muodossa. Samanlaisen ketjun voi avata eri merkeille, jos siltä tuntuu, mutta tähän toivoisin vain kommentteja Dunloppeihin liittyen.
Voisiko joku mode ystävällisesti tehdä tästä aiheesta stickyn ja muista mahdollisista vastaavista. Kiitos
033102beer_1_prv.gif
 
Mulla on seoksina edessä pelkästään toi 6704. Kestää ajaa kierroksia pirusti, joten voisi mun ajossa olla pehmeämpikin.. Muutaman kerran luistanut alta, mutta epäilen sen kyllä johtuvan onnettomista ajotaidoista ja/tai pyörän jousituksen heikkoudesta. Ei meinaan toi 90-luvun R1:n vakiohko keula ole näillä taidoilla niitä parhaita ajaa..

Takana ollut 7614, 7704 ja 7712. Noita tuo 7614 ja 7704 on mun makuuni aika pehmeitä, mutta mm. botnialla toimi molemmat hienosti. Toi 7712 on aika hyvä kompromissi kestävyyden ja pidon suhteen. Kemoran kisassa meni aika riekaleiksi sekin, kun antoi sille kunnolla sikaa.

Mutta tosiaan V Kallion jäljiltä kaikki renkaat olivat todella siistissä kunnossa. Edes softit ei ole repeilleet. Kuluvat kuulemma nätisti jos alusta on säädöissä. Eli me muut ei vaan osata!
biggrin.gif



- T -
 
Kyllä se Dunlop vaan luistaa helpommin kuin esim Pirelli. Pyörä elää hemmetisti enemmän. Dunlop on myös raskaampi, mikä hidastaa huippunopeutta. Toisaalta pito irtoaa ennakoitavammin, se kääntyy paljon paremmin, ja takasen avauspito on parempi.

Olen tutkinut tuota dataa jonkin verran samalta kuskilta. Paremman kääntyvyyden ansiosta (voi taittaa myöhemmin) Dunlopin mutkanopeus on 2-3km/h kovempi kuin Pirellillä, ja vaikka kaasun saa Dunlopilla levälleen paljon nopeammin, niin suoranopeus on parhaimmillaankin sama. Optimirenkaassa olisi Pirellin seospito ja keveys, ja Dunlopin kääntyvyys. Toisaalta, huonompi maksimipito voi olla juurikin trade off kovemmasta rungosta ja paremmasta kääntyvyydestä.  

Ymmärrän, miksi SM-kärkikuskit ajavat Dunlopilla, mutta en välttämättä sitä, miksi jokkiskuskit. Pyörä elää ja lipsuu niin paljon, että jos pyörän lukutaito on heikko, niin Pirelli helpompana renkaana on todennäköisesti nopeampi.

Edit: Dunlop on mielestäni tarkka lämpötilasta ja ajotyylistä. Se repeää, jos lämpötila on väärä tai sitä rasittaa väärin.
Kovat avaukset huonon mutkanopeuden jälkeen vetävät sen helposti ruvelle.
 
Oma valinta osuu Dunlopiin juuri ennustettavuuden takia. Johtuisiko sitten jäykemmästä rungosta vai mistä mutta Dunlopin uskaltaa peruslahjaton jokkiskuskikin päästää avauksessa elämään ihan rauhassa. Oma kokemus Pirellistä on se, että pyörä nyökkii ja notkuu huomattavasti enemmän samalla ajotyylillä. Voihan toki olla, että Dunlop estää juuri siitä syystä kehittymästä parhaaksi mahdolliseksi kuljettajaksi kun sillä on niin helppo ajaa väärin (mutkat taluttamalla ja kova avaus)? Mun mielestä Dunlop auttaa juuri siksi että se saakin rauhassa lipsua ja luistaa, sen suurempaa ohjelmanumeroa siitä tulematta. Pirellillä luisto johtaa ainakin itselläni automaattisesti vauhdin merkittävään tiputtamiseen.
Treeneissä tulee käytettyä joskus Pirelliä hinnan takia mutta kierrosaika on poikkeuksetta heikompi vaikka pyörän säätäisikin erilaiselle rengasprofiilille sopivaksi. Toki se on tottumiskysymyskin, kai, eikä absoluuttinen renkaan paremmuudesta tai huonommuudesta kertova mittari.

ja ei, en myy dunloppia
smile_org.gif
 
Sm-kauden päätösviikonloppuna Kemorassa on paikalla Dunlopin edustaja. Eli, jos paikanpäälle eksyy niin kannattaa etsiä käsiinsä Strömbergin Hara, joka tätänykyä Dunlopin kilparenkaita myy. (Blackseven). Haralta ja Dunlopin edustajalta melko varmasti saa oikeaa tietoa. Ulkoisesti henkilöt tunnistanee siitä, että vaatetus viittaa Dunloppiin. Kannattaa nykäistä hihasta.
Kuulemani mukaan Dunlopin edustaja, joka Haran kanssa paikalle tulee, on yksi MotoGP -varikolla vaikuttavista rengas-insseistä, mitä ilmeisimminkin Moto2 -luokan puolelta. Olettaisin että tietoa on tarjolla, joten kannattaa pysähtyä juttelemaan herrojen kanssa.
 
Itse asiassa se on päin vastoin. Dunlopilla mutkat menevät vahingossa kovempaa. Pirellillä otetaan enemmän vauhtia pois jarruttamalla mutkaan, käännetään ja avataan.
 
Ja koska kaimani nimesi tämän sopivasti, niin jatkokysymys..

Pyörä on mallia 600, eli käsittääkseni 195 on liian leveä vanteelle. Huhujen mukaan 190/55 on oikea leveys, joten miten niissä menee samat jutut?

Kuviokumit kiinnostaa itseäni, koska mopo on katuajossakin.
Juu 600 sopii tuo 190/55. Ite olen tykännyt enemmän tosta 190 renkaasta muutenkin, parempi ajaa mutkat ja musta ainakin tuntui että piti linjan paremmin. Kääntyvyys myös parani, johtunee siitä että isompi rengas takana nostaa perää hiukan.. Jos haluut Lauri testailla sellasta ni multa jää kisojen jälkeen noita!
 
Moi

DOT N-Tec D211GP on ilmeisesti se The rengas jos kuviollisella Dunlopilla ajaa?

R6R:ään ymmärtääkseni tuo 190/55 kokoinen takanen. Peittääkö L kokoinen IRC Evo lämppäri tuon kokonaan?

Montako lämmitystä rengas kestää? Mistä olette Dunloppinne ostaneet? Halvalla niitä ei kai saa mistään.

jake
 
Back
Ylös