• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

E-merkintä ja katsastus.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja calle
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

calle

New member
Itteltä lähti just kilvet kun ei E-merkintää löytynyt slipareista.

Siinä kun avulias poliisi setä ruuvasi kilpeeni irti tuli siinä samalla rupateltua virkavallan kanssa kyseisestä asiasta.
Poliisi setä sanoi että "jos pakoputkesta löytyy E-merkintä pyörää ei enään tarvitse erikseen muutoskatsastaa."-tämä oli uutta tietoa minulle..tosin käytäntönä on kyllä ollut jo pitkään..

Kysäisin sitten kilpiä takas hakiessa katsastusmieheltä asiasta niin hän taas oli sitä mieltä että muutoskatsastus pitäisi tehdä.

WTF? Kumpikohan oli oikeassa??

Juu ja mulle on katsastuskonttorilta ilmoitettu, ettei saa muutoskatsastettua ollenkaan, jollei ole e-merkintää pöntöissä. (jos pyörä on alun perin e-tyyppihyv.)  
033102ass_1_prv.gif

Eli pitänee ite dremerillä ennen katsastusta kaivertaa  
tounge.gif

edit:
toisaalta kuka kyttää jonkin teini corollan putkia onko niissä joku v*** e-hyväksyntä vai ei

Juu ja mulle on katsastuskonttorilta ilmoitettu, ettei saa muutoskatsastettua ollenkaan, jollei ole e-merkintää pöntöissä. (jos pyörä on alun perin e-tyyppihyv.)  
033102ass_1_prv.gif

Eli pitänee ite dremerillä ennen katsastusta kaivertaa  
tounge.gif

edit:
toisaalta kuka kyttää jonkin teini corollan putkia onko niissä joku v*** e-hyväksyntä vai ei
Joo niin sanoi mullekkin.. Mutta oli sitä mieltä että E-merkittykkin pitäisi katsastaa...

Joo laki muuttu vuoden alusta niin, että e-hyväksyn putken saa vaihtaa e-hyväksyttyyn pyörään ilman katsastusta, ellei muita muutoksia ole tehty.
smile_org.gif

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.

Jos putkesta löytyy E-hyväksyntä niin se riittää. E-hyväksyttyjä putkia ei tarvitse erikseen muutoskatsastaa, ellei välttämättä halua mutta ei ole pakollista.

Putkia tässä kannattaakin kytätä
sad_orig.gif

Eiköhän tuolla tiellä liiku muita enemmän aihetta antavia vekottimiakin........

Joo laki muuttu vuoden alusta niin, että e-hyväksyn putken saa vaihtaa e-hyväksyttyyn pyörään ilman katsastusta, ellei muita muutoksia ole tehty.
smile_org.gif

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0

Jos moottoripyörään vaihdetaan siihen tarkoitettu E-merkitty varaosakatalysaattori tai äänenvaimennin, sitä ei yksinään tarvitse muutoskatsastaa. Jos samalla tehdään muita muutoksia, joiden seurauksena teho kasvaa enemmän kuin 10 %, on muutokset katsastettava.

Kaikki muut moottorin ja pakoputkiston muutostoimenpiteet on katsastettava.
Edellä mainittuun termiin "siihen tarkoitettu" kannattaa kiinnittää huomiota. Jos ei ole muutoskatsastettu, niin ko pyörään tarkoitetun osan hyväksynnän näyttövelvollisuus tien päällä on kuskilla. Käytännössä tyyppihyväksyntätodistus mukaan. On huomattava, että hyväksyntä on mallikohtainen (valm.no xxx - xxx). Pelkkä E merkintä ei uusimmissa pyörissä riitä.
On yksinkertaisempaa käyttää pyörä konttorilla (n. 50e) ja merkitä muutos otteeseen.

Pannaan tähän jatkeeksi, että ainakin omalla kohdalla mp-vuokkonen kiinnostui Micronin e-hyväksymättömästä huutopöntöstä ihan iliman kummempia huudatteluja Helsingin keskustassa.

Ensin meinasi kirjoittaa otteeseen huomautuksen ja vaatia vaihtamaan het välittömästi. Olin kuitenkin tehnyt pyörästä kaupat vasta muutamaa päivää aiemmin niin tyytyi suulliseen korjauskehoitukseen.

Siinä kun avulias poliisi setä ruuvasi kilpeeni irti tuli siinä samalla rupateltua virkavallan kanssa kyseisestä asiasta.
Itse painelisin tämmöisen tapahtuman jälkeen konttorille, tekemään tutkintapyynnön/rikosilmoituksen kyseisen konstaapelin toiminnasta, vaatien korvaukseksi semmoista summaa, mitä tulee taksimatkan hinnasta kotia + päivän vakuutusmaksut.

Se ei ole riittävä syy poistaa kilpiä, että pakoputken äänenvaimentaja ei ole e-hyväksytty, jos pyörä on muuten kunnossa ja turvallinen liikenteeseen piste.

Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt, mutta toki joku asiasta enemmän tietävä kumoaa väitteeni?

Jos pysäyttämismerkki annetaan kannattaa muistaa, että Liikenneturhan laskurin mukaan pysähtyminen 100 km/h nopeudesta liukkaalla tiellä kestää 18.5 sekuntia. Vielä kauemmin tietysti menee, jos vireystila on alentunut tai olosuhteet muuten huonot. Eli ainakin sellaiset puoli minuuttia voi urutella rauhassa ja arvioida sen jälkeen pysähtymistarvetta uudelleen.

Itse painelisin tämmöisen tapahtuman jälkeen konttorille, tekemään tutkintapyynnön/rikosilmoituksen kyseisen konstaapelin toiminnasta, vaatien korvaukseksi semmoista summaa, mitä tulee taksimatkan hinnasta kotia + päivän vakuutusmaksut.

Se ei ole riittävä syy poistaa kilpiä, että pakoputken äänenvaimentaja ei ole e-hyväksytty, jos pyörä on muuten kunnossa ja turvallinen liikenteeseen piste.

Näin ainakin olen itse asian ymmärtänyt, mutta toki joku asiasta enemmän tietävä kumoaa väitteeni?
tämä kumoaa. ajoneuvolaki 84. siinä todetaan että jos ajoneuvo ei vastaa rakenteeltaan säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia voi poliisimies estää ajoneuvon käytön liikenteessä ottamalla rekisterikilvet jne. pois. tähän ei siis ole vaatimuksena liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

itseasiassa sama pykälä sensijaan kertoo että mikäli ajoneuvon käyttö tiellä ei aiheuta vaaraa liikenneturvallisuudelle, on gyyllä oikeus antaa ajolupa kotiin/korjauspaikkaan. eli jos olisi vika joka aiheuttaisi vaaraa liikenteelle, olisi vaihtoehdot hinuri tai pikku hikijumppa. luulisin että olen oikeassa.

lähde: finlex.fi/ajantasainen lainsäädäntö.
062802moto_prv.gif

tämä nyt on pelkkää edittiä. noita slipari-ajokieltoja ei montaa vuodessa tehtäne eikä niitä moni taida tehdä. muutenhan jokatoisella olisi kilvet veks. stadissa kaikki on paremmin!!!  
033102beer_1_prv.gif
eli calle voi sitten laittaa saamansa paperit raameihin seinälle ja soittaa guinnesin ennätysten kirjaa. nyt on Suomessa löydetty mul*** joka osaa lukea ja kirjoittaa! Tuosta tuli mieleen että jos poliisikoira on tehty risteyttämällä koira ja poliisi niin miten kyseinen tuo mul*** on tehty?
confused_orig.gif
withstupid.gif

tämä kumoaa. ajoneuvolaki 84. siinä todetaan että jos ajoneuvo ei vastaa rakenteeltaan säädettyjä tai määrättyjä vaatimuksia voi poliisimies estää ajoneuvon käytön liikenteessä ottamalla rekisterikilvet jne. pois. tähän ei siis ole vaatimuksena liikenneturvallisuuden vaarantaminen.

itseasiassa sama pykälä sensijaan kertoo että mikäli ajoneuvon käyttö tiellä ei aiheuta vaaraa liikenneturvallisuudelle, on gyyllä oikeus antaa ajolupa kotiin/korjauspaikkaan.
Ok. Kiitoksia tästä. Gyy ei siis katsonut tarpeelliseksi antaa ajolupaa kotia, tässä tapauksessa. Omassa tapauksessani sain ajoluvan kotia, joten ei tarvinnut lähteä konttorille, mutta jos olis ruuvannut kilvet, niin olisin painunut konttorille, ottamaan asiasta selvän.
smile_org.gif

itseasiassa sama pykälä sensijaan kertoo että mikäli ajoneuvon käyttö tiellä ei aiheuta vaaraa liikenneturvallisuudelle, on gyyllä oikeus antaa ajolupa kotiin/korjauspaikkaan. eli jos olisi vika joka aiheuttaisi vaaraa liikenteelle, olisi vaihtoehdot hinuri tai pikku hikijumppa. luulisin että olen oikeassa.

lähde: finlex.fi/ajantasainen lainsäädäntö.
062802moto_prv.gif

tämä nyt on pelkkää edittiä. noita slipari-ajokieltoja ei montaa vuodessa tehtäne eikä niitä moni taida tehdä. muutenhan jokatoisella olisi kilvet veks. stadissa kaikki on paremmin!!!  
033102beer_1_prv.gif
Juuri näin kävi.. Sain lapun jonkun "Valvontailmoituksen" jolla sain ajaa ensiksi himaan ja sitten vielä seuraavana päivänä tallille, jossa ruuvasin vakio putket kiinni. Sitten soitto katsastus konttorille jonne kilvet oli lähetetty...
Otti konttorilla rekisteri numeron ylös että olen ilmoittanut sinne tulostani koska se pitää ilmoitaa etukäteen jos poliisi taas pysäyttää.

Juuri näin kävi.. Sain lapun jonkun "Valvontailmoituksen" jolla sain ajaa ensiksi himaan ja sitten vielä seuraavana päivänä tallille, jossa ruuvasin vakio putket kiinni. Sitten soitto katsastus konttorille jonne kilvet oli lähetetty...
Otti konttorilla rekisteri numeron ylös että olen ilmoittanut sinne tulostani koska se pitää ilmoitaa etukäteen jos poliisi taas pysäyttää.
Ok. No sitten se on varmastikkin mennyt pykälien mukaan tuo homma ja ei tartte konttorille lähteä.

On teillä pojat huolet.
Ikinä ole mistään E-merkinnöistä mitään välittänyt.

On teillä pojat huolet.
Ikinä ole mistään E-merkinnöistä mitään välittänyt.
Ei se varmasti ketään huoleta, ennenkuin joutuu ruuvailemaan pönttöjä irti ja kipittämään hattu kourassa kilpiä konttorilta hakemaan.

EDIT: Minua ei sen kummemmin huoleta, kuin että pöntöistä löytyy merkintä. Muutoskatsastusta en tekisi tai mitään hyväksyntälappuja kantaisi mukana. Hyväksytty mikä hyväksytty, leikkisin sitten sujuvasti tyhmää hankalammalle poliisille ("Edellinen omistaja kai vaihtanu... onhan tässä tää eeeuuun merkintä...").

Back