• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

E10 bensa ja pumppumerkinnät EU

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja seku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

seku

New member
E10 bensa ja pumppumerkinnät EU

Perhana! Epäilen vahvasti saaneeni pyörään täyden tankillisen E10-bensaa Itävallassa. Tankkasin sen pumpulta, jossa luki kaikki hyper/super/ekstra-mainokset ja soveltuvuus 91/95/98-moottoreille, mutta kun ei oo mitään EN-standardia, tms. pumpussa, ei oktaaniselvityksiä, ei mitään, ni toi riski kasvaa. Sama riksi on erityisesti Italiassa.

Pyörästä hävis tyhjäkäynti ja alavääntö. Motarilla oli kaikki ok, mitään kummaa ei huomannut, kaikki skulas, mutta kun meni kylään ja törmäs liikennevalojen punaseen, sammu saman tien. Pakokaasut haisi oudolle, jne.
Passo ja tornanti/kehre, ni elämä oli kanssa kiintoisaa :crash:

Toinen tankillinen E5-bensalla ei vielä putsannut järjestestelmää. Nyt funtsin, mitä olis viisasta tehdä ennen seisontaa. Yks viritys olisi heittää pienkonebensaa tankkiin ja käyttää sen verran, että sekotus on varmaan riittävänä koko järjestelmässä.

Nää satu-hassi-bensat alkaa haitata ihmisen elämää. EU-kuriin ja äkkiä:WAZAAP:
 
Yleensä noissa maissa on niissä pumpuissa jossain (joskus hieman joutuu etsimään) semmoiset "hyväksyntä-tarrat", joista saa sen oktaaniluvun ja alkoholi-osuuden selville. Itse ainakin tiirustin moisia moneenkin otteeseen eri pumpuilla viime kesänä kun ei oikein ollut selvyyttä paikallisista bensalaatujen markkinanimistä ("super", "plus", "premium", mitälie)..
 
Luuletko etten tiirustanut tarkkaan sitä merkintää? Ei vaan löytynyt ja päätin luottaa sillä kertaa päätelmään. En enää tee sitä ja samasta kylästä, muilta asemilta ne merkit löytyy -kuten Itävallassa yleisimmin. Sen sijaan, ton kokemuksen jälkeen, tsekkailin tota Italiassa Bolzanan alueella suhteellisen laajasti ja voin vakuuttaa, ettei voittopuolisesti löydy.
 
Pyöräsikö ei sovellu E10-bensalle? Onko moisiakin tällä vuosituhannella valmistettuja?
 
Pyöräsikö ei sovellu E10-bensalle? Onko moisiakin tällä vuosituhannella valmistettuja?

Esimerkiksi Ducati Monster ja Multistradat on kärsinyt,.... nailon tanki turpoo,...
on muillakin merkeillä turpoavia tankkeja.

Toisaalta tehot kärsii ja polttoainekustannukset nousee,... hesassa saa Shell V - Poweria
mikä on hyvä täällä maakunassa pakko tyytyä 5%,...

joni
 
Kyllähän tuolla mualimalla törmää kaikenlaisiin pumppuihin, mutta kunhan saa "suunsa auki",
assijjoilla onnii taepumus järjjesttäyttywä.

Jos ei saa (suuta auki), homma hoituu ihan helvetisti käsiä heiluttamalla :D.

Ihan yleissääntönä voi sanoa, että ainakin alppien "tuolla puolen", puolet koko maailman
asioista hoituu kun vaan heiluttaa käsiä oikeaan tahtiin.... oikeaan aikaan :thumbup:

Vakavasti puhuen: Asioihin on (valitettavasti) vaan pakko asennoitua siten, että
maassa ja paikassa tavalla jolla siellä mennään.

Sillä, mikä on oikein, kohtuullista tai fiksua.... kannattaa "pyyhkiä" heti alkuunsa.

Toisaalta..... paljonko on ajassa, kilometreissä/ongelmissa "tankillinen" E 10:ä äärimmäisessä hädässä,
jos vaihtoehtona on työntöharjoitukset..... eikä nyt puhuta niistä kahdesta minuutista
torstaisin..... saunan jälkeen ennen kympin uutisia.

Muuten.... mistä saa V-Poweria ilman A-oluen prosentteja ?
 
Pyöräsikö ei sovellu E10-bensalle? Onko moisiakin tällä vuosituhannella valmistettuja?

Oli tuo Jammu matkassa. FZ8 vörkkii muut ei. Kattokaa Yamahan sivut. Se on silleen Italiassa "siastan" aikaan, että pelkkä pumppu ja automaatti se siellä vastailee heiluttelijalle, vaikka olis BadtotheBone. Toi palvelupuoli ei kestä henkilökuntien palkkoja, kun pitää maksaa berlusconin alaikäset ja mafia...

Korttimaksutkin alkaa olla ranskalaismallisia. Käy vaan paikalliset kortit. Setelit automaatti syö kyllä :D

Lisätään vielä, että berlusconien mielestä vain hullu maksaa veronsa. Sitä varten on suomalaiset jne. :paikallatuulee:
 
Viimeksi muokattu:
Oli tuo Jammu matkassa. FZ8 vörkkii muut ei. Kattokaa Yamahan sivut. Se on silleen Italiassa "siastan" aikaan, että pelkkä pumppu ja automaatti se siellä vastailee heiluttelijalle, vaikka olis BadtotheBone. Toi palvelupuoli ei kestä henkilökuntien palkkoja, kun pitää maksaa berlusconin alaikäset ja mafia...

Korttimaksutkin alkaa olla ranskalaismallisia. Käy vaan paikalliset kortit. Setelit automaatti syö kyllä :D

Tämähän se on assiijjan ytin :D, maassa maan tavalla ja siesta ajallaan !

Aika "pömpöösiä" lähteä täältä suureen maailmaan ja "vaatia" kotinurkissa totuttuja toimintatapoja
ja sääntöjä...... Vaiika olis BttB.... nousukiidossa :p.

Tästähän se "charmi" jokaisella ja asiassa kuin asiassa muodostuukin :D.

"Rakastu" paikalliseen.... mitä tai mikä se onkaan..... kehu sitä.... ja pyydä nöyrästi, mutta uskottavasti
mitä haluat tai tarvitset...... TOIMII :thumbup:.

Kannattaa kokeilla :thumbup:
 
Daa! Kokeiltu Tirolissakin 10 kertaa, vaan nyt napsahti uus nakki ja kokemus kovin uus.

Hei... Aina ei voi voittaa! :D

Tästä lähteminen helpottaa elämää eri asioissa ja yhteyksissä.... reissussa etenkin :D.

Jos nyt tässä aihepiirissä pyöritään..... käsi pystyyn ne, joilla elämä on lähtenyt alamäkeen....
kun taskussa on ollut riittävästi paikallista valuuttaa..... muutama luottokortti.... ja jonkinlainen käsitys
paikallisesta elämänmenosta ja mentaliteetista!!!! :O.

Kun asioita ei voi turistina yksilötasolla muuttaa..... onko mitään muuta tietä "harmoniaan"
kuin adaptoitua paikalliseen touhuun.... oli se kuinka... ja mistä hanurista tahansa? Notta HÄH? :grin:
 
Kyllä se on tainnut E10 tuhota moottorin lopullisesti.. suosittelen tankkaamaan jatkossa uuteen mopoon pelkkää pienkonebensaa. Kummallista miten harva sitä käyttää kun pumpuista saa pelkkää etanolimyrkkyä mikä saa pysyvät käyntihäiriöt aikaiseksi ja pakokaasukin alkaa haista
 
Kyllä se on tainnut E10 tuhota moottorin lopullisesti.. suosittelen tankkaamaan jatkossa uuteen mopoon pelkkää pienkonebensaa. Kummallista miten harva sitä käyttää kun pumpuista saa pelkkää etanolimyrkkyä mikä saa pysyvät käyntihäiriöt aikaiseksi ja pakokaasukin alkaa haista

Kyl mää vallan kauhiast pal tuat ihmettelen :grin:

Toisaalta..... jos millinkin menee pieleen omasta ajatuksesta.... jonkun muun syyhän se on
oltava... ja vastuuseenhan se pitää saada... muuten halakijjaap piä :p
 
Kyllä se on tainnut E10 tuhota moottorin lopullisesti.. suosittelen tankkaamaan jatkossa uuteen mopoon pelkkää pienkonebensaa. Kummallista miten harva sitä käyttää kun pumpuista saa pelkkää etanolimyrkkyä mikä saa pysyvät käyntihäiriöt aikaiseksi ja pakokaasukin alkaa haista

Moottori käy ja kukkuu. Sullako on lukihäiriö? Bad... Filosofi sanoi: Onnellinen se, joka saa elää siellä, missä hyvä viini kasvaa. Laittamattomasti ilmaistu!

Tiroli on silleen metka juttu, että sinne tahtoo aina vaan, näistä pikku kotkotuksista huolimatta. Ittehän olen tohon vaikuttanut vakioseosta rikkaammalle kääntämällä. Penkissä säädön hetkellä bensat oli toista. Elämä muuttuu ja mutkistuu, mutta mutkatiethän ne on meidän useimpien tavoitteena. Vuorilla se mutka taipuu lisäksi usein samaan aikaan myös ylös tai alas.
 
Mä oon sanaton tään E10-kammon edessä. Itsekin olin aluksi epäluuloinen mutta kahdella 90-luvun pyörällä testattuna (toinen kaasarakikone, toinen ruisku), bensankulutukset kirjattuna - ei niin mitään eroa missään... Ei tehossa, ei kulutuksessa ainakaan niin, että sen voisi erottaa mikä johtuu ajotavasta, mikä bensasta.

No ehkä joissain pyörissä oikeasti tuolla on merkitystä. En vaan oikeasti oikeen tuota tahdo uskoa. Korvien välissä suurin osa epäluuloista väitän minä. :ohmy: No onneksi jokainen saa ajaa millä parhaaksi näkee. :orgmp:
 
Vahvasti epäilen, että E10 syytä olis tuo, jotain muuta paskaa, vettä etc etc oot tankatessas saannut.... Sillä olen minä ja myös ystäväni, monenlaisilla härveleillä tolla ituhippibensalla ajanut, eikä mitään propleemaa ole ollut. Myös moottoreilla joihin sitä ei saisi käyttää. Tää polttoaine homma saa taas samanlaisia mittasuhteita, kun lyijy poistu, tosin siitä tais olla oikeesti ympäristölle positiivista hyötyä, tosin kuin näistä seoksista:orgmp::orgmp:
 
Niitä pyöriä oli kaksi, jotka tankattiin. Molemmat on FZS1000, vm. 2005. Niissä on aavistus eroa kaasareiden säädöissä. Bensa vaikutti molempiin, mutta vain rikkaammalle säädetystä katosi tyhjäkäynti kokonaan. Molemmat on siis säädetty penkissä ja neulatkin oli tarkoitus nostaa identtisiksi. Pieni ero on vähän niinku vahinko. Säätämisen jälkeen (2008)on vaihtunu bensatyyppi ja nyt oli myös killeri kiinni. No, kun näkee kynttilät, alkaa analyysi.

Tätä nyt ei tarvihe ottaa vakavasti. Kirjuuttelin, josko jollakin olis idea.
 
Vahvasti epäilen, että E10 syytä olis tuo, jotain muuta paskaa, vettä etc etc oot tankatessas saannut.... Sillä olen minä ja myös ystäväni, monenlaisilla härveleillä tolla ituhippibensalla ajanut, eikä mitään propleemaa ole ollut. Myös moottoreilla joihin sitä ei saisi käyttää. Tää polttoaine homma saa taas samanlaisia mittasuhteita, kun lyijy poistu, tosin siitä tais olla oikeesti ympäristölle positiivista hyötyä, tosin kuin näistä seoksista:orgmp::orgmp:

Ei tuo E10 aiheuta tuollaisia topicin aloituksessa kuvattuja käyntihäiriöitä missään moottorissa. Ennemmin epäilen, että tankatessa on tullut vettä bensan sekaan, se voisi aiheuttaa tuollaista käytöstä. Tai sitten jostain kohtaa polttoainejärjestelmää on irronnut epäpuhtauksia bensan sekaan, jotka ovat tukkineet suuttimet osittain.

Normaalissa moottorissa käyntihäiriöitä alkaa tulemaan siinä vaiheessa kun viinan osuus bensan seassa on 20-50% hieman moottorista ja moottorinohjauksesta riippuen.
 
Itse mietin tuossa taannoin, että onko bensoissa oikein peevelisti eroja... Ittellä kun on toi vanha xj kaasarikoneella ja edes TPS:ää ei motista löydy. Ajelin pitkin poikin Nesteen tosihalvat ysikasit tankissa. Joo, mopo oli semmonen kun se on... Saa komentaa jos meinaa kulkua... Sitten kaikki loppuu aikanaan (laskeskelin kulutuksenkin jonnekin vitosen päälle) ja jouduin tankkaamaan SEO:lla. Hemmetti että kulki lipakasti mopo noilla bensoilla! Tietty ero on sitä kuuluisaa perstuntumaa, mutta jo eka ohituksessa tuntu, että kylläpä kiihtyy makiasti. Harmittaa vaan vaan kun en huomannut ottaa tolla tankillisella kulutusta ylös.
 
Back
Ylös