• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

EBC S-drive jarrulevyt nypyttää/tärrää

PuunHalaaja

New member
EBC S-drive jarrulevyt nypyttää/tärrää

Itsellä on kyseiset etulevyt SV 1000 Suzukissa ja ovat alkaneet tänä kesänä tärrätä jarruttaessa. Levyillä ja paloilla ajettu noin 5 000 km. Putsailin jo männät ja palat viimesen päälle, eikä hommalla ollut tärinään vaikutusta :(
Noissa kun on ne neliskanttiset niitit, niin olisko jollain vinkkiä, millä niitä pystyisi herkistelemään? Laakerit vois toki kanssa vaihtaa varmuudenvuoksi...

Onko ollut ebc:n palat käytössä. Motoville mulle kerran haasteli, etteivät oikein tykkää muista. Tiiä sitten.

Putsaat levyt brake cleanerilla ja karkealla kankaalla, patapadalla tms. Tarvittaessa vesiohiomapaperilla.

Tähän asiaan liittyy webin täydeltä paskapuhetta esim kierojen jarrulevyjen merkeissä. Väitän että 99% tapauksista kitkapinta levyssä on vaan epätasainen. Tätä tapahtuu omassa pyörässä esim siten että paloihin on jäänyt vahvaa pesuainetta ja märkänä jättää seisomaan. Vahva liotin irroittaa kitkapintaa ja seuraavan kerran ajessa nypyttää.

Esim tosta ohjetta: http://ebcbrakes.com/articles/motorcycle-bed-in/

Tosin itse esim radalla teen ekalla kierroksella uusilla paloilla muutaman pitkän laahaavan jarrun jotta jarrut kuumenee kunnolla. Ja sitten toimii no problem. Tänäkin kesänä on jonkun kerran nypyttänyt -> cliinerilla putsaus ja kovaa ajoa niin taas rauhoittuu.

Elämäni aikana en oo niittejä pyöritellyt tai uusia levyjä ostanut. Sen sijaan olen merkkihuoltojen romukopista kyllä monet levyt ratapyörien sadevanteisiin hakenut. Joku ne on vaihdattanut tärräävinä, mutta kummasti alkaneet toimia putsauksen ja erittäin paljon nopeutetun "sisäänajon" jälkeen.

"Kieroon levyyn" liittyy sellainenkin minua mietityttävä asia, että jos levy siirtyy kymmenesosamillin lähemmäs vasenta palaa, niin saman verran se erkaantuu oikeanpuolen palasta, joten mistä se nypytys muka tulee? En mä ole metallien tuntija, mutta en mä tajua mikä jarrulevyn vois vetää kieroon.

Levyn pitäs jotenkin "notkahtaa" kieroutuakseen ja siinä vaiheessa sitte tapahtuu paljon enemmän kun kymmenesosamillin muutos.

"Kieroon levyyn" liittyy sellainenkin minua mietityttävä asia, että jos levy siirtyy kymmenesosamillin lähemmäs vasenta palaa, niin saman verran se erkaantuu oikeanpuolen palasta, joten mistä se nypytys muka tulee? En mä ole metallien tuntija, mutta en mä tajua mikä jarrulevyn vois vetää kieroon.

Autojen kohdalla se tapahtuu helposti niin, että kovan rasituksen, esim rata-ajon jälkeen ei ajeta "jäähdyttelyä", jolloin kuuma pala jää yhteen kohtaan levyä, jolloin levy vääntyy kieroon jäähtyessään. Sama mekanismi saattaa toimia pikavauhdilla kuumilla jarruilla esimerkiksi lätäkköön ajettaessa. Prätkissä tämä ei juuri aiheuta ongelmia, sillä jarrujen jäähdytys on niin tehokasta.

Mun kakskymppiä sanoo, että suuri osa nypytyksistä on raaserin mainitseman pinnan likaisuuden ja katuajossa jumiin paskaantuneiden niittien lisäksi jumittavien jarrumäntien aiheuttamaa.

Lisättäköön että loppuun ajetut, ikivanhat, kurapyörät jne eivät sisältyneet vastaukseeni. Vaan suht modernin katuvehkeet joissa on lähtökohtaisesti hyvät jarrut. Kurapyörissä ainakin itsellä takajarrulevy on 70h välein paperinohut ja etunen kestää tuplat. Paloja "vähän" useammin.

Back