• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ei se turvaväli turha ole

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kikka6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Kikka6

New member
Olin kotilolla liikkeellä, takana vajaan parin metrin päässä motoristi imussa. Käytössä yksi kaista ja kauempana edessä tapahtui jotain jonka seurauksena jonon äkkijarrutus. Motoristi teki töitä että sai pysäytettyä ennen mun takapuskuria. Seurasin mopon vikurointia peilistä ja sydäntä kylmäsi. Pysähtyi sentään. Sen jälkeen kaveri ilmeisesti huomasi että olisi syytä "ennakoida tulevat tilanteet" kuten Enska ja Hanski aikoinaan opettivat. Löytyi meinaan se turvaväli - kokemuksen kautta.

Juu, tää on totta. Muutaman kerran on vähä pelästyny ku on edessä jotain odottamatonta tapahtunu ja ite ajelee liian lähellä edessä matelevaa/jarruttavaa kotiloa. Kun vaan AINA muistais sen turvavälin!!!

Ja pahimmillaan nuo sattuu juuri kaistaa vaihtaessa tms
omg.gif
Oma kaista tukossa, huomaat vapaata sivulla, vilkku päälle, varmistusvilkaisu ja menox. Seuraavan kerran kun katse on jälleen eteenpäin, palaakin tämän "uuden kaistan" edelläsi menijällä jarruvalot
crazy.gif

Turvaväli on ehdoton sääntö. Reaktioaika on kaikilla.

Olen tosin yrittänyt lisäksi prätkällä aina pyrkiä myös siihen, että en aja ”perässä” vaan takana/ sivussa siten, että edessä olevan esteen (sen auton perän) voi ohittaa, so. väistää sivuun. Pyörä kun mahtuu oleellisesti kapeampaan tilaan, kun auto.

JOVAIN KUMMA ON..!
sport05.gif

Se ompi vain nykyvään niin jotta yksin ei kukhan enää uskalla ohjastella. Esimerkkinä jos vaikka Kiirunan ja Narvikin välillä tuloo tommoset 12 autoa vastaan, niin net on kaikki ihan nipussa tai ainakin kahdessa!

Siis ite ohjastat monta tuntia ilma ettei ristin sielua näy ja sit ku jnää tulee, vetää ne kaikki letkassa kiinni ettei vaan jää yksin ja sekin joka meinaa jäähä kyyvistä niin silläki on hirmu kiire saaha net muut kiinni !!

On se kumma juttu ku olisi tuota lääniä ohjastella ja kahtella muutaki ku edelläajavan takaikkunaa...?

Onkose tämä nykyajan asumismuoto tehny tehtävänsä kun asutaan kerros- ja rivitaloiss vai mikä on?
sport05.gif

Se mitä autoilija voi tehdä vaoittaakseen motoristia, on alkaa painelemaan sitä jarrua jo heti kun huomaa, että edessä on esteitä.Vilkkuva jarruvalo on monelle jo automaattinen reaktio painaa omaa jarruaan.
Antaa teille kummallekin aikaa jarruttaa kunnolla, sitten kun sen aika on.
Aina voi hiukan ennakoida.

jos joku roikkuu ihan puskurissa kiinni niin ei muuta kuin nopeus selvästi alle rajoituksen. vähän matkaa kun jaksaa körötellä (sopivassa paikassa) niin luulis menevän ohi eikä sen jälkeen tarvii miettiä osuuko se siihen puskuriin vai ei.

Joskus sitä huomaa itekkin menevänsä kotilolla vahingossa liian lähelle mopoa ihan vaan tsekkaamaan että mistä moposta on kyse jne. Mut aina on tavotteena kuitenki olla roikkumatta siinä perseessä kiinni...

Itse olen pitänyt viimevuosina turvaväliä, kun tajusin, että kun hätäjarrutus iskee, niin jokaisesta metristä kiittää ja syvään. Ja kun ajaessa toisen perässä noita metrejä saa ilmaiseksi, niin kannattaahan niitä ottaa.
cool.gif
033102beer_1_prv.gif

Itse olen pitänyt viimevuosina turvaväliä, kun tajusin, että kun hätäjarrutus iskee, niin jokaisesta metristä kiittää ja syvään. Ja kun ajaessa toisen perässä noita metrejä saa ilmaiseksi, niin kannattaahan niitä ottaa.
cool.gif
033102beer_1_prv.gif
Pitää kyllä paikkansa. Enskan kanssa ajaessa on vielä vähän ylempänä katsomassa tilannetta ja kun on riittävä turvaväli, ei ole yleensä ollut isompia ongelmia kuin korkeintaan takapuskurissa roikkujien taholta. Pyörällä ajaessa pyrin pitämään selustan turvattuna ,ettei kukaan roiku perässä, mutta kotilon kanssa on ollut viime aikoina turhankin monta läheltäpiti tilannetta. Johtuukohan nykyisestä kiireisestä elämänmenosta, mutta tuntuu olevan melkoisen agressiivisia kuskeja liikenteessä. Joku viikko sitten ihmettelin liikennevaloissa, kun takana olevan kotilon kuski irvistelyistä ja käsien krampeista päätellen joko sai pikaisen epileptisen kohtauksen, tai meinasi tukehtua raivoonsa  
nixweiss.gif
valojen jälkeen meni koko jonosta ohi kuin nato-ohjus ja melkein törmäsi seuraaviin valoihin pysähtyneeseen jonoon. Ei voinut kuin ihmetellä  
withstupid.gif

wink.gif

Juu, näitä tuntuu riittävän. Eilen Lahden motarilla Helsinkiin päin kotilolla ajellessa oli saksalaisen ns. laatuauton kuskilla kiire kuolemaan (toivottavasti tappaa vain itsensä).

Ohitin vas. kaistalla hitaammin liikkuvaa jonoa, nopeutta aavistuksen yli 130km/h (todellista). Peiliini ilmestyi oik. kaistalta ensin Mersu, ihan ok etäisyydellä. Lähes saman tien peilissä näkyi toinenkin 124-koppainen, joka ohitti takanani tulleen Mesen keskialueen puoleisen pientareen kautta ja liimautui hanuriin kiinni, etäisyyttä ehkä pari kolme metriä... Ja jarruvalojen välkyttely, käsimerkit yms. mikä normaalisti saa etäisyyden kasvamaan vain pienensi entisestään etäisyyttä. Uuden takapuskurin olisin kyllä ottanut ihan mielelläni, mutta uusia niskanikamia en, joten oli pakko päästää maanteiden kuningas ohi. Terkkuja vaan Pyhäsalmelle koneiden ja laitteiden välityskauppaa harjoittavan liikkeen 260E automaattia ruoskineelle partajeesukselle...
033102ass_1_prv.gif

Se mitä autoilija voi tehdä vaoittaakseen motoristia, on alkaa painelemaan sitä jarrua jo heti kun huomaa, että edessä on esteitä.Vilkkuva jarruvalo on monelle jo automaattinen reaktio painaa omaa jarruaan.
Antaa teille kummallekin aikaa jarruttaa kunnolla, sitten kun sen aika on.
Aina voi hiukan ennakoida.
Näinhän se menee, mutta sitten ei noissa äkkitilanteissa kerkee kuitenkaan paljon antamaan etukäteisvaroituksia.

" yksikaistaisella kotilon hanuria imppaileva motoristi saa nopeasti ja helposti kylkeensä esim. sivutieltä mukaan pyrkivän ajoneuvon."

näitä näen autostakin paljon, motoristi on auton takana, ja näkee auton ylitse, joten hän luulee, että sivutieltä tuleva näkee hänet, mutta autoilijan pitäisi nähdä auton katolla oleva kypärä,sitä ei näe ellei osaa katsoa ja ei silloinkaan jos potan väri on sopiva. Määrätyillä teillä ei edes turvaväli riitä, Se pitää tajuta itse, että tästä se ei näe mua, ja siirtyä sivuttain Kohti reunaa, sivuliike tekee myös moottoripyörän näkyvämmäksi, koska se liikkuu suhteessa taustaan.

Niinpä, eilenkin ajelin kotterolla tuolla 2-tiellä, oli siellä muitakin, jonoksi asti porukkaa jopa. Edellä joku rekka mönki vaihtelevalla menestyksellä ja nopeudella, pari autoa sen takana jo odotteli ohituspaikkaa joten en aivan niiden takapuskurissa viitsinyt ajaa. Mieluummin olen vähän kauempana. Ettei tarvi jatkuvasti hosua jarrun kanssa.

No, pari autoa sinne ilmestyi, kiiruisempia, eivät sitten malttaneet odotella ohituspaikkaa, tunkivat väkisin siihen mun ja edellä menevien väliin. Kai ne funtsi että kun tuo on vanha kylmäkuljetin tuo kottero, niin että ei oo kiirus enää. Kuten ei ookkaan.

Se on semmoista että ite taisin kahteen otteeseen hitusen jarruttaa Pori-Humppila-välillä. Näillä kiiruisilla talommiehillä jarrua kokeiltiin kerran kolmessa sekunnissa...vähintään. Luulis että pääsis helpommalla toisin.

Oon soveltanu samaa moottoripyöräänkin, koetan ajella niin että moottori hoitaa jarrutukset. Eikös se niin oo että liika kova vauhti jos jarruttaa tarvii?

Back