eka pyörää katselen ja nuo nakupyörät kiinnostaisi lähinnä pystyn ajoasennon vuoksi. vm noin 05 ja hintana n.5000e. kyykkyjäkin kokeillu muttei 193centtinen runko oikein niihin sovellu... mut nämä 3 nyt eniten kiinnostaisivat. mikäs näistä olisi paras,vai onko juuri eroja?
suzuki gsr 600
yamaha fz6-n
kawasaki z 750
No joo ei näistä kokemusta, mutta minun eka oso pyörä oli ZX6R, 97-malli. Nyt on 2008 ZX6R ja 2005 ZX6Rt.
Olen n. 182 cm ja hyvin mahtuu. Yksi pyörämyyjä jolta melkein ostin pyörän, yli yli 190 cm ja hän myi 2005 ZX6Rää, näytti hyvin mahtuneen ja vihreän kyykkyvekottimen aikoi tilallekin ostaa. Hänellä oli säädettävät jalkatapit ja tilaa oli niin paljon että koeajolla mm. en meinannut ylettää tapilta polkimelle muuten kuin siirtämällä jalkaa ja jalkakulmakin oli selvästi loivempi kuin meillä vakiossa. Joten mielestäni 193 senttisen kannattaisi kuitenkin kokeilla ZX6Rääkin.
Moottorin luonteesta maantieajossa ajaen klltisti nopeuksia joilla kortti säilyy omassa taskussa eikä mene setä sinisen matkaan:
Näistä ZX6R 2005n välitykset ovat miellyttävämmät hitaasti ajamiseen, ykkönen on vähemmän jyrkkä ja liikkeellelähtö ja esim. 30 km/h rajoituksen ajaminen on helpompaa kuin 08lla. Lisäksi 05 vääntää alakierroksilla vähän paremmin ja kiihtyy nollasta paremmin ja 05 myös moottorijarruttaa vähemmän ankarasti. 2008-mallikin vetää julmetusti mutta rpmiä pitää olla ekaan tehopiikkiin 8000 ja seuraavaan about 12000, jos alkunopeus on 0, jää viivalla 05lle mutta jos alkunopeus on 50, niin alkaa olla enemmän tasapeli. 10000 rpm on vääntökäyrässä ilmeisesti pieni laakso kun tuntuu veto hieman nyykähtävän kunnes on luokkaa 11500-12k mittarissa jolloin vetää taas julmetusti. Ei kuitenkaan teholla keuli (ainakaan ei ole minulla edes luvannut keulia toistaiseksi kaasutteluista huolimatta), vähän aavistuksen nokka kevenee, mutta ei nouse, ei pääse setä sininen laskuttamaan vaikka vähän rajumminkin kiihdyttää. Alle 8000 kierroksen ei tapahdu paljon mitään ja alle 6000 kerroksen ei kannata edes ajatella ohittavansa ketään maantiellä, alkukiihdytys 08ssa on vaisu joten jos on kutonen päällä 80 km/h nopeudella (rpmt alhaalla) syytä vaihtaa ~3 vaihdetta alaspäin ennen ohitusta. Kruisailu nelosella on kompromissi jolla välttää vaihtaminen pienemmälle. Mutkapätkää ajelen 08lla ajaa kakkosella ja 05sella kolmosella, näin sekä moottorijarrutus ennen mutkaa että veto mutkasta ulos on mielestäni sopiva (about nopeusrajoituksen mukaan ajellen, kaahatessa varmaan yhtä pykälää isompi vaihde).
Ohjausgeometria on molemmissa aivan älyttömän kiva mutkapätkälle. Aikaisemmista pyöristä ei ole hirmusti kokemusta, mutta eka pyörä ZZR250 (keveydestään huolimatta)sekä autokoulun CBF600 taipui mutkiin selvästi vähemmän halukkaasti ja vanha 97 ZX6R oli myös luonteeltaan suoraan menemistä haluava enemmän kuin nämä uudemmat. Uudemmat ZX6Rt tuntuu oikein haluavan kallistua ja ohjaustuntuma on kevyt ja vastaohjauksen vaikutus on välitön ja pyörä on hirmu stabiili myös vinossa (ja vinon määrää on näiden pyörien myötä alkanut uskaltaa pikku hiljaa lisätä vaikkakin chicken stripsit on vielä aika leveät ja GoPron taltiointia kun omasta mutkapätkäajelusta katsoo, näyttää aika pateettiselta sunnuntaiajelulta). Sen huomaa myös siitä kun kääntää etupöyrää paikallaan pihassa, vertasin 97-malliin että nokka nousee vähemmän sitä käännettäessä paikoiltaan, eli keula on ns. jyrkempi. Jyrkkä keula ei kuitenkaan näytä tarkoittavan että sillä olisi vaikea ajaa, melkeimpä päinvastoin. Erittäin kiva. Oikeastaan minun makuun paras millä olen ajellut. Kovempaan kaasutteluun kuulemma voi olla näissä ohjausiskari paikallaan tank slapperin välttämiseksi mutta minun vaatimattomassa katumopoilussa ei vielä ole ollut rajuutta niin paljoa että olisi edes meinannut wobblea syntyä, joten ohjausiskarit on vasta ostoslistalla ja niillä taitaa olla vähemmän kiire kuin mitä vuosimallien arvosteluista olisi saattanut kuvitella.
Fast Bikes sanoo jotakuinkin 05stä että "Pure madness in a class of axe murderers" tai jotain sinne päin. Oikeasti se nyt mikään arvostelun alleviivaama tappovehje ole, helppo ajaa kuin mikä jos ei ihan performanssin äärilaitoja ole siitä kiskomassa ja vaikka tehoa on kohtuullisesti, ei se sieltä esiin ampaise itsestään kahvaa vääntämättä. Katumopoiluun ekaksi isoksi pyöräksi mielestäni ZX6R on aivan helppo ja kiva peli. Kannattaa mieluummin itse kokeilla kuin lukea lehtiarvosteluja ja vetää siitä johtopäätöksiä. Ja kannattaa kokeilla sitä mahtumista myös. Säädettävät tapit kustantaa 500-600e lisää jotka saattaa olla pitkälle välttämätön hankinta. Muutoin pyörän mitat on sellaiset että 193 cm kyllä pitäisi mahtua, ekana vastaan tulee tiukka jalkakulma ja jalkakramppi eikä selkäkramppi. Ja täytyy sanoa että edes 182 cm pitkä ei pysty näkemään katelasin alla olevaa nopeusmittaria vilkuilematta, joten sitä ei kannata pitää referenssinä, se on ihan normaalia että se jää sinne piiloon 05 mallissa, tuplakupla auttaa siihen.
Se täytyy sanoa että sorateiden pyörä ei ole kumpikaan. Molemmilla pystyy ajamaan soralla hitaasti mutta hauskuus siitä puuhasta on kaukana.