• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ekat kamppeet?

Alottelija Aatu

New member
Elikkäs moottoripyöräkortin suorittaminen alkaa tällä viikolla ja olen koettanut katella itselleni ekoja kamoja pyörä mukaanlukien ja alustavasti olen päässyt tällaiseen settiin:
http://motopalsta.fi/vaihto/?uusi=0&id=76951

http://www.duell.fi/product....d=31195

http://www.duell.fi/product....d=30574

http://www.duell.fi/product....d=93152

Lisäksi sitten jotkin ajohanskat ja huivi.Tuo lista epäilemättä muuttuu vielä moneen kertaan, mutta olisiko noista kenelläkään mitään sanottavaa? Pyörä sopivan hintainen/tehoinen?  Kenelläkään tommosta takkia? käyttökokemuksia? Kertokaa kun kuitenkin tiedätte  
bowdown.gif

biggrin.gif
tervetuloa harrastuksen pariin, kai tiedät että muuhun rahat ei enää riitäkään
biggrin.gif
ei maar, tän alottelee ja harrastelee niin monella tapaa että... kamat vaikuttavat ihan asiallisilta, näitä foorumeita lukemalla saa varmasti hyvän kuvan mitkä kamppeet ovat itselleen sopivimmat, sekä paljon neuvoja että osta tämä tai toi j.n.e.
itse aloittelin muutama vuosi sitten suzukin gsx 750 f:llä ja se oli mielestäni oikein passeli pyörä, on vieläkin mutta tuli uusi taloon kun tuo ei niin taida radalle istua kun sinne päätin mennä... ostetaanhan sitä uusia ensipyöräksi... itse aloitin harrastuksen pelkällä takilla, kypärän ja hanskojen lisäksi, housut ostin ekan sateisen reissun jälkeen ja maiharit vaihtu asiallisiin kenkiin kun alkoi syksyllä pakastaa... Siis tekstiilit, nyt olen viileyden ja suojan nimissä hommannut 2.-os. nahat ja racing-bootsit tourinki-saappaitten rinnalle. hanskoja on 2-paria, selkäsuoja pitäisi hommata ihan suositusten takia kun on vissiin ihan asia peli... Käytön mukaan ne tulee hommailtua, jonkun mielestä rukka on ainut oikea ja hyvä mutta omissa tekstiileissä on vain erillinen "gore" kalvo ja tyytyväinen olen ollut kuivan lisäksi... Ja kyllä, olen ajanut myös pidempään sateessa... Ja tunnehan näissä ratkaisee
nixweiss.gif
toivottavasti oli apua ja rikkaita kilometrejä sinulle...
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Ihan asiallinen setti varmasti, vaikka itsellä ei mitään noista olekaan. Suosittelen lisäksi hankkimaan heti alkuun kunnolliset kengät ja hanskat. Selkäsuojaa suosittelen myös. Siinä ne sitten alkaa ollakin.

Niin ja mukavuutta saa kummasti ns. teknisellä alusasulla, kuten kaikissa ulkoliikunnan muodoissa.

Teknisiä alusasuja löytyy nykyään lähes joka kaupasta ja niissä ei ole tällöin mukana mp-lisää. Ostin itse Prismasta pari vuotta sitten hengittävän ja kosteutta siirtävän kerraston 5 eurolla ja jostain muualta thermokerraston aiemmin vähän kalliimmalla olisiko ollut 10-15 euroa. Toimivat niin kuin pitääkin.

Kaveri osti tollasen Thundercatin ekaksi pyöräksi ja kyllä se on ainakin tykännyt. Vaihtoehtohan tuolle on CBR mutta kaveri tykkäs enemmän tuon catin ulkonäöstä. Varmaa tekniikkaa molemmat.

Asialliselta setiltä näyttää. Kannattaa muistaa, että osta heti kunnon vermeet, ettei tarvitse kuukauden päästä tuskailla sitä, että mistä löytyis paremmat. Köyhällä ei oo varaa halpaan
buttrock.gif

Selkäpanssarin lisäisin kans listalle

Osta heti alkuun parhaa vermeet. Ajokamat kestää vuosia ja järkevää osta heti kunnon vehkeet koska jos ostat paskat niin kärsit niistä jatkuvasti ja niiden puolitoimivien vaihtaminen toimiviin on todella ikävää.

Saa nähdä venyykö talous noihin hyviin kamoihin
confused_orig.gif
jos pitää yksi valita niin tarviinko eniten selkäsuojaa, kenkiä, vai ajohousuja? By the way, Jos sattuu käyttämään laseja niin sopiiko ne normikypärän alle, vai pitääkö ostaa jokin erityinen kypärä vai pitääkö siirtyä peräti piilareihin? Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa.
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif

Kypäriä kannattaa kokeilla eri malleja. Jokaisella on erinmuotoinen pää joten kaikki mallit ei käy kaikille. Ja varusteissa ei kannata tinkiä, halvemmaksi tulee ostaa kunnon selkäsuoja kun rullaattori.
tounge.gif

Mulla olisi muuten tuolla kaapissa yks ylimääräinen lähes käyttämätön selkäpanssari jos kiinnostaa. Voisin luopua siitä 30€ jos kiinnostaa?

confused_orig.gif
 jos pitää yksi valita niin tarviinko eniten selkäsuojaa, kenkiä, vai ajohousuja? By the way, Jos sattuu käyttämään laseja niin sopiiko ne normikypärän alle, vai pitääkö ostaa jokin erityinen kypärä vai pitääkö siirtyä peräti piilareihin? Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa. Huomenna se alkaa.    
062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif
Jos ei meinaan budejttiin mahtua niin kannattaahan toki ottaa huomioon myös mahdollisuus tilata kamppeita ulkomailta. Itse en juurikaan enään suomesta ajokamoja ostele, säästää siinä sen verran monta markkaa kun esimerkiksi saksasta taikka rapakon takaa tilailee.

Täältä foorumilta löytyy kyllä sivustoja ja ohjeita sekä vinkkejä joka lähtöön
062802jumpie_prv.gif

Lisää vielä tollaset siihen listaan...
Buutsit
Tässähän menee faijankin elääkkeet
crazy.gif
Vaikka onhan noi kyllä mageet
confused_orig.gif
Juu tuohan on varmaa että kaikki menee mikä on irrallista!
tounge.gif

Mutta noista kengistä viel, ite viime viikonloppuna niitä useita sovittaneena suosittelen näitä. Todella jämäkät jalassa ja myyjä laittoi päänsä pantiksi jos menee vesi sisään. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin noita saa oxtar merkkisenä huokeeseen hintaan vaikka R. M. Heinolta espoosta.

Mutta tästä se lähtee! Tänään toiset teoria tunnit autokoulussa!
062802jumpie_prv.gif

Itse hommasin aikanani täyden setin Louisilta (olin Hannoverissa työmatkalla
wink.gif
) ja rahaa meni aika tasan 600€. Mukaan jäi irroitettavalla tikkivuorilla oleva kalvopuku, kengät, hanskat ja kypärä. Sitten ostin käytettynä jensiltä selkäpanssarin mitä ilman en aja kyllä metriäkään...

Kypärän valinnan tärkeyttä en voi korostaa. Sen vaan pitää sopia päähän. Louisilla oli mm. Scorpion-merkkisiä jenkkikypäriä mikä sopi parhaiten mun kupoliin... Kypärän sovitukseen löytyy paljon ohjeita, esim. yllämainitun kypärämerkin sivustolta.

Totta on että heikot kamat ärsyttää pidemmän päälle - itsellä tämä dilemma yleensä vaelluskamoissa - mutta kannattaa huomata että edullisetkin vermeet (ja ehkä ei niin vedenpitävät/hengittävät) suojaavat huomattavasti paremmin kuin ei lainkaan ajovarusteita.

Oma mielipiteeni on että osta vaikka B**teman vehkeet, kunhan on täyssetti CE-suojilla, kengät ja hanskat sekä sopiva kypärä ja selkäpanssari. Sitten kun ajokilometrejä kertyy niin niitä voi upgreidata.

Mutta se oli vain minun ajatukseni.

strider

Eli lisätään alusasu listaan  
wink.gif

Kiitoksia kommenteista  
033102beer_1_prv.gif

Aluspukua voi pitää myös väärinpäin jos saumat hankaa. Itselläni löytyy useita Craft merkkisiä alusasuja, niissä kaikki saumat, pesulaput yms, merkit ommeltu ulkopuolelle, ei hierrä, ei kierrä, ja on helppo,,,,,riisua?
wink.gif

En tiedä oliko alkuperäisellä Aatulla listalla BUFF huivia, jos oli niin hyvä, jos ei niin osta myös sellainen!

Se on ihan ykkönen MP käytössä ja todella monikäyttöinen muissakin ulkona suoritettavissa hommissa.

confused_orig.gif
062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

062802jumpie_prv.gif
Shoei:n kypärissä on hyvä "kolo/railo" sankoja varten. Ainakin itselläni istunut lasien kanssa todella hyvin.

kiitän jälleen
bowdown.gif

Sitten vaan Shoei:n kuvastoa selaamaan
smile_org.gif

Ekasta teoriatunnista ei jäänyt mitään käteen. Kerrottin missä moottoripyörän eturengas ja ohjaustanko on
veryangry.gif

Kaikesta sitä joutuukin maksamaan...

Ihan vaan semmonen tuli mieleen, että kannattaa testata ettei toi kypärä huurru, vaikka siinä lukeekin että on huurtumaton visiiri..
Ite ostin ekaks kypäräksi lazer merkkisen halpiksen ja sitä käytin vaan yhen kesän, koska se huurtu tosi herkästi. Viime kesänä ostin arain pinlock kalvolla ja oon ollu tosi tyytyväinen!

Back