• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Electrex-jännitesäätimien erot

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fobba
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fobba

New member
Oisko kellään tietoa siitä, miten isoja eroja noissa jännitesäätimissä on  
omg.gif

Omasta vifferistä on säädin kaputt ja valmistajan listojen mukaan täysin merkkikohtainen malli on lopussa. Samanikäisiin ja kokoisiin pyöriin on tarjolla kyllä säätimiä ja erot ainakin kuvien perusteella ovat lähinnä piuhojen pituuksissa ja liittimissä.

Piuhoja ja liittimiä voi modata, joten myös muu malli käy, jos se vain teknisesti toimii.

Minä ostin RC36:een aikoinaan tarvikesäätimen Stormilta ja sitä en saanut särkymään. Siihen nikkaroin päälle tietokoneen tuulettimen joka otti virtasen takavalolta.

Omasta vifferistä on säädin kaputt ja valmistajan listojen mukaan täysin merkkikohtainen malli on lopussa.
Minkähän vuotiseen VFR:ään ei Hondalta muka saa enää jännitteensäädintä?

Pyörä on siis vuodelta -87 (RC-24). Kyllähän siihen säätimen saa orkkis-osana, mutta en halua maksaa lähes 300 euroa.

Tosta Electrex:n sivuilta katsoin, ilmoittaa että sopiva malli on tilapäisesti lopussa ja tietoa toimitusajasta en ole vielä saanut.

Kelien puolesta voisi vielä ajaa, siksi pikkasen hoppu nyt, ja sopivan säätimen voi tosiaan modata piuhojen/liittimien osalta.

Minä ostin RC36:een aikoinaan tarvikesäätimen Stormilta ja sitä en saanut särkymään. Siihen nikkaroin päälle tietokoneen tuulettimen joka otti virtasen takavalolta.

Stormilla ei ole enää tuohon mun pyörään (ikä !!). Duellilta löytyy, mutta toimitusaika 4-6 vkoa. Electrex:n varasto tilapäisesti tyhjä. Electrosportilta (Duell) löytyy, mutta ei vielä sieltä tilannut vielä vaan yritän löytää lähempää.

Jos vaikka jonkun muun mallin säätimen saa modaamalla paikalleen. Luulisi ettei itse siinä elektroniikassa ole hirveitä eroja, mutta siitä ei mulla ole kokemusta.

Tai voihan sitä hankkia jonkun samannäköisen murikan ja kokeilla, miten lataa..
tounge.gif

Kliketi - klik Onkos tää oikea osa? Satasella lähtee + parikymppiä rahti. Noin viikossa UPS kiikuttaa kotiovelle.  
smile_org.gif

Osa on varmaan oikea. Kuvan puuttuessa ei voi arvioida sitä, olisiko tuossa riittävät jäähdytysrivat. Tarvikeversiot ovat selvästi paremmin jäähdytettyjä kuin nyt pyörässä oleva originaali on.

Sain kaverilta kokeiltavaksi Suzukin säätimen, jossa oli lyhyet johdot ja erilaiset liittimet. Kokeilin sillä ja toimi niinkuin pitää, latausjännite reilut 14 V koko kierroslukualueella ja kaikki sähkövermeet päällä. Tämän kokeilun perusteella taitavat säätimet olla melko lailla toistensa kaltaisia ja sopivat ristiin-rastiin, jos vain viitsii modalilla piuhoja ja liittimiä

Case closed...

Sain kaverilta kokeiltavaksi Suzukin säätimen, jossa oli lyhyet johdot ja erilaiset liittimet. Kokeilin sillä ja toimi niinkuin pitää, latausjännite reilut 14 V koko kierroslukualueella ja kaikki sähkövermeet päällä. Tämän kokeilun perusteella taitavat säätimet olla melko lailla toistensa kaltaisia ja sopivat ristiin-rastiin, jos vain viitsii modalilla piuhoja ja liittimiä

Case closed...
Hyvä näin.

Jenkkien GS-foorumilla vaihtavat kilvan Suzukin hajonneita alkuperäissäätimiä Hondan vastaaviin. Kestävät kuulemma paremmin.

Itse siinä käsityksessä, että kyllä nämä kestävät, merkissä kuin merkissä, kunhan muistaa pari-kolme perusasiaa:
Akku kunnossa, oikarissa tai loppuunajettu akku kuluttaa latauspuolta tautisesti, uuden akun kustannus kolme-neljäkymppiä.
Piuhat ja liittimet kunnossa, laturilta säätimelle ja säätimeltä akulle. Katkoksia välissä, ja taas käy laturin, akun ja säätimen päälle.
Eikä sitten keväällä käynnistetä apukaapeleilla, kun se kuollut akku unohtui talvella ladata, eikä uuttakaan raaski ostaa.

Back