Elektroninen öljypumppu

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kwak750
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kwak750

New member
njoooh..
wink.gif


tarvis turbolle sellasta 12v öljypumppua joka tuottaa about 3.5barin paineen, virrankulutus siinä 7ah ja sitten pitää olla vielä pieni ja kevyt.
cool.gif


Moposportista saa Mocalin +300egee joka tuottaa ton 3.5bar, aika suolasen hintanen, mutta jos ei muita löydy niin kai se on toi ostettava. Ei tunnu kyllä joku 300egee enään tässä konkurssissa, mutta jos halvemmalla sais jostain, kuitenkin aika vitusti jostain pumpusta
smile_org.gif


hiflex, hydromarket soitettu ja myi "ei oo"ta


Ja sit ne "haista v*tun" vastaukset voi jättää veke täällä tekniikka osastolla
cool.gif


kiitos
 
Ööö tota eikös sitä öljyn kiertoa voi ottaa sieltä mopon omasta pumpusta... Vaikka siitä suodattimen juuresta??
 
Jokos sulla on urpo hankittuna? Meinaan eikös ne pärrä- ja kelkkakäytössä olevat kuivaimet ole omalla öljykierrolla varustettuja eivätkä tarvi mitään ulkoista apua?

withstupid.gif
 
Unohda se erillinen pumppu.Pistä koneen oma oljy kiertoon,koska ahtimen läpi virtaava öljymäärä on niin olematon,et mikään pumppu ei kestä kauaa siinä käytössä.Vaatis jatkuvan öljykierron pumpun läpi,kun tuppaa muuten ottaan vähän lämpöä.
 
Unohda se erillinen pumppu.Pistä koneen oma oljy kiertoon,koska ahtimen läpi virtaava öljymäärä on niin olematon,et mikään pumppu ei kestä kauaa siinä käytössä.Vaatis jatkuvan öljykierron pumpun läpi,kun tuppaa muuten ottaan vähän lämpöä.
ai no tästä oli kuulemma kokemusta tuolla b-foorumilla jollain ja sillä toimi helvetin hyvin, jossain kiihdytys vehkeessäkin oli toiminut hyvin.
cool.gif


Koneesta ei voi edelleen ottaa sitä kun näissä kuulalaakeri vehkeissä pumppu ei tuota kuin jonkun 0.5baria?
cool.gif


Turbo on hommattu, schwitzer s100, liukulaakeri
 
siis pieni tarkentava kysymys: minkälaiseen vehkeeseen sä sitä turboa olet väsäämässä? Kuulalaakerit? Onko se joku 2-tahtinen?  
withstupid.gif
 
siis pieni tarkentava kysymys: minkälaiseen vehkeeseen sä sitä turboa olet väsäämässä? Kuulalaakerit? Onko se joku 2-tahtinen?
withstupid.gif
762cc DARRAAN! eli 1-mukiseen.. vähän erikoisempi projekti! Tuolla "Oma pyörä" osastolla on projekti kuvia ja sinne päivittelen aina sitä mukaa kuvia kun valmistuu, kohta tulee taas uusia!
tounge.gif
 
No vot, tollaista ei ihan joka päivä tule vastaan! Ai siinä on kuulalaakeroitu kampiakseli, vaik on nelari. Erikoista. Ei se sitten koneen oma öljypumpun paine riitä, jos on tosiaan vaan tollaset 0,5 bar.
wink.gif
 
Ehdottaisin tuollaista http://www.biltema.fi/osteri....e=25987 . Meinattiin kokeilla meidän pikkuformulassa ( http://www.formula.stadia.fi ) samaan tarkoitukseen. Meillä syy tosin se että turbo jää öljynpinnan alapuolelle.

Speksit näyttäisivät sopivan tarkoituksiisikin varsin hyvin. Pumppu on jonkun jenkkifirman valmistama, nimeä en tosin muista. Maksaa jenkkilässä n. 200 $ joten tuskin on ihan turha laite.
 
Ehdottaisin tuollaista http://www.biltema.fi/osteri....e=25987 . Meinattiin kokeilla meidän pikkuformulassa ( http://www.formula.stadia.fi ) samaan tarkoitukseen. Meillä syy tosin se että turbo jää öljynpinnan alapuolelle.

Speksit näyttäisivät sopivan tarkoituksiisikin varsin hyvin. Pumppu on jonkun jenkkifirman valmistama, nimeä en tosin muista. Maksaa jenkkilässä n. 200 $ joten tuskin on ihan turha laite.
njoo tosiaan näyttää samalta kuin tämä http://www.reversopumps.com/downloads/Reverso_Pumps_Industrial.pdf

Kattelin vaan, että pumppu tuottaa max. sellasen 2baria painetta ja nappaa virtaakin hiukan enemmän kuin mocal. En tiiä sopiiko painepuolelle niin hyvin, mutta poistopumpuksi varmaankin..
 
Mitenkähän nuo pa-pumput soveltuisi tuohon öljyn kierrätykseen? Nehän kyllä on suunniteltu enemmän antamaan tilavuusvirtaa kuin painetta, mutta oli esim. TUOLLA (klick) ruiskukamppeisiin pumppuja, joista lähtee enemmän painetta esim. TUO (klick)? Tuohon tarvii kyllä paineenalentimen.

edit: Vähän enemmän luettua kommentteja aiheesta ja katsottua pumpun rakennetta, niin ei se taidakaan soveltua tuollainen korkeapaine pa-pumppu öljyn pumppaukseen, koska kuuma öljy virtaa koko pumpun läpi ja se ei tiedä hyvää.
confused_orig.gif


Nuo reversopumpin pumput näytti kyllä ihan hyviltä, löytyy jonkinlaista paine/tilavuusvirta-taulukkoakin ja ovat metallisia hammaspyöräpumppuja. Malli GP-302 näyttäisi spekseiltään aika lähelle vaatimuksia.

1 bar = 14,2 psi
 
Hmm tosiaankin! Tsiigailin USPARTSIN sivuja, niin sieltä osu tollanen MSD ruiskupumppu silmään.
----------------------------------------------------------------
genpic.php3

MSD ruiskupumppu on tarkoitettu moottoreihin, jotka tuottavat enintään 500 hv. Tämä kevyt ja pienikokoinen pumppu asennetaan polttoainelinjaan tankin ulkopuolelle mukana toimitettavilla kiinnikkeillä. MSD ruiskupumppu tuottaa 3,4 Bar paineella noin 180 litraa tunnissa ja 4,8 Bar paineella noin 150 litraa tunnissa.

Hinta 199,- €
----------------------------------------------------------------

Eli reversoni tuottaa 11 litraa minuutissa @ 20psi? ja toi MSD 2.5l/min @ 4.8bar! Eikös toi olis just unelma turbo käyttöön kun litravirtaus on pieni ja paine kova? Ainakin näin omalla kupolilla kelattuna, ei joutuisi "väkisin" pumppaamaan pienien laakereiden läpi kun litravirtaus on pieni = lämpöä vähemmän? Sitten käyttäis jotain todella notkeeta öljyä, koska öljy voitelee ainoastaan turbon + siihen vielä joku snadi cooleri turbon öljylle!
cool.gif
ja toi msd on vielä saatanan halpakin!

oiskohan tossa ratkaisu probleemaan? (yhteen niistä
cool.gif
) Tarvisko tollasen pumpun kanssa jonkun ohivirtaus systeemin vielä?

kiitoksia paljon winkeistä!
cool.gif
 
Eli reversoni tuottaa 11 litraa minuutissa @ 20psi? ja toi MSD 2.5l/min @ 4.8bar! Eikös toi olis just unelma turbo käyttöön kun litravirtaus on pieni ja paine kova? Ainakin näin omalla kupolilla kelattuna, ei joutuisi "väkisin" pumppaamaan pienien laakereiden läpi kun litravirtaus on pieni = lämpöä vähemmän?

Kannattaa muistaa että paineen määrää turbon virtausvastus ja pumpun tuotto yhdessä. Siis jos turbosta hulahtaa vaikkapa 5 litraa/min (tuskin nyt ihan noin paljon menee) lävitse niin tuo pumppu ei paljon painetta saa aikaiseksi. Lisäksi turboon on nimenomaan tarkoitus saada sitä virtausta riittävästi huolehtimaan turbon jäähdyttämisestä ja estämään öljyn palamista turbon kuumiin osiin.

Selailinpa tässä Corky Bell'n kirjoittamaa Maximum Boost kirjaa jossa hän sanoo sivulla 42 kutakuinkin seuraavaa:

Too much oil pressure can create problems with turbos. It is possible to force oil past oil seals that are in perfect condition if oil pressure exceeds 65 to 70 PSI (4.4 - 4.7 bar) at the turbo. If a particular engine creates more oil pressure than the seals can handle, it may be necessary to install a restrictor or bypass system to reduce pressure at the turbo.

Eli liiallinen öljynpaine näkyy savuna pakoputkessa ja öljynä ahtopaineputkissa.

Lisäksi kirjasta löytyy nyrkkisääntö minimi paineesta ja tilavuusvirrasta tyhjäkäynnilla ja täyskuormalla.

Min. pressure psi

Idle, hot 5 (0.34 bar)
Max. load 25 (1.70 bar)

Min. flow gal/min

Idle, hot 0.1 (0.4 l/min)
Max. load 0.5 (1.9 l/min)


Tässä nyt jotain voitelusta.
 
Lisäksi kirjasta löytyy nyrkkisääntö minimi paineesta ja tilavuusvirrasta tyhjäkäynnilla ja täyskuormalla.

Min. pressure psi

Idle, hot 5 (0.34 bar)
Max. load 25 (1.70 bar)

Min. flow gal/min

Idle, hot 0.1 (0.4 l/min)
Max. load 0.5 (1.9 l/min)


Tässä nyt jotain voitelusta.
r@gdoll: njoo.. tosiaankin toi öljy menee ton gasopumpun läpi, niin se ei ole ollenkaan hyvä juttu. Enpä hiffannu heti tota sun kommenttia
sad_orig.gif


Jos täyskuormalla tarvitaan minimissään 1.7bar, niin silloinhan toi reverson (siis bilteman) pumppu käy hienosti siihen tarkoitukseen!
cool.gif
Mutta mutta.. kun pumppu tuottaa sen 10l/min tolla 25psi..

tsiisus kun menee kupoli sekasin näissä
cool.gif
 
Mikunilla voi olla jotain. Luin aikoinaan artikkelin, jossa 2-t moottorikelkan ahtimen voiteluun käytettiin Mikunin tuoreöljyvoitelupumppua. Näiden max. tuottohan ei ainakaan liene liian suuri.
 
Noniin..... hain sitten ton bilteman pumpun, siis reversonin. Aika identtinen on joo. Maalattu vain bilteman väreihin, vaikuttaa aika tukevalta & laadukkaalta pumpulta, ei miltään hong kong shitiltä.
cool.gif


Nyt sitten painelinjaan mitsku ja joku ohivirtausventtiili/ paineenrajoitin?
wink.gif
 
nostetaas ylös...

tutkin vähän tarkemmin tota tohtorin öljysysteemiä.. tossa sivukopan päällä olisi yksi valmis öljyulosotto reikä.

Kanava on kuristettu noin 3mm reiällä, eikös ton idea ole just nostaa paineita?? Eli jos pumppu tuottaa vaikka 0.5bar painetta ja siinä kanavassa on 3mm reikä niin eikös sillon se paine ole aika vitusti isompi ton reiän jälkeen? Se pääöljykanavan hole on jotain 10-8mm halkaisija.
 
No ei se ihan noinkaan mene... Ei se paine ole sen korkeampi kuin muuallakaan. Ei sitä painetta pysty nostamaan yhtään korkeammalle jossain yksittäisessä putkessa, mitä muuallakaan järjestelmässä on painetta.  
sad_orig.gif
 
Back
Ylös