• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensimmäinen läheltä piti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Squirrel
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Squirrel

New member
Tuli tutuksi nuo ratikkakiskojen liukkaus toissapäivänä:

Hakaniemen torin kohdalla ajelin ruuhka-aikana vaimo takapenkillä Hämeentietä rautatientorin suuntaan (30-alue).

Valot vaihtuivat siinä ja rauhallisesti lähti jono liikkeelle, minä pitäen hyvän turvavälin. Siinä torin kulmalla (Hämeentie - Siltasaarenkatu) ratikkakiskot yhdistyvät vasemmalle kaistalle, jota pitkin minä siis ajelin. Jo hyvissä ajoin katsoin, että ajan siihen kiskojen väliin, joka on suunnilleen myös kaistan keskellä.

Samalla risteystä ylittäessäni tarkistin, ettei vain vasemmalta tule ratikkaa kylkeen. Kun käänsin pään takaisin, huomasinkin, että jono oli äkillisesti pysähtynyt edessä. Noh, siinä vaiheessa olin juuri toisen kiskon päällä menossa kiskojen väliin. Vaistomaisesti tein väistön, jotta en ajaisi edessä ajavan perään, ja arvatenkin olin väistön jälkeen toisen kiskon päällä. Jarrukahvaa puristin niin maan perusteellisesti, mutta tuntui, että mitään ei tapahdu (ABS), pyörä jatkaa vain matkaa.
Viime hetkellä sain vielä kallistettua nopeasti pyörää vasemmalle, että en naarmuttele auton vasempaa takakulmaa. Pyörä jatkoi matkaa kiskon päällä vielä autokuskin etuoven tasalle ennen kuin pysähtyi. Oli senteistä kiinni, etten osunut autoon.

Kyllä se virolainen bemarikuski hieman ihmetteli minua siinä oven vierellä...
tounge.gif

Ja tosiaan vauhtia tilanteessa oli max 25km/h, juuri valoista lähdettiin. Veikkaan, että ilman abseja ja nopeita refleksejä olisin melko tuoreena kuskina ollut kyljellään keskellä tietä ja joutunut maksumieheksi bemarin korjauksessa. Ja jos olisin suoraan perään paukauttanut niin kyllä se varmaan olisi kipeää ottanut.

Mitä tästä opimme? Ratikkakiskot eivät ole ystäviämme ja seurataan sitä liikennettä...

Ratikka kiskot on suht perseestä. Yritän ite aina käyttää, mikäli mahdollista, sitä toista kaistaa..

Vielä kun ne kiskot joskus tuntuu olevan pienen "kynnyksen" keskellä, joka vaan lisää sitä epämielyttävyyttä...
crazy.gif

En tosin vielä mihinkään vastaavanlaiseen oo joutunu.

Ratikkakiskojen kanssa pitää opetella tulemaan toimeen. Kun kiskon ylittää aina suht jyrkässä kulmassa, ja pitää huolen, ettei varsinkaan etufillari jää sen päälle, ei tule ongelmia.

Pitäisi opetella myös ajamaan ´rennosti´ niiden yli, hartiat lukossa kiskojen yli punnertaessa päätyy aina juuri siihen hankalimpaan paikkaan.

Kyllähän nuo on, varsinkin mukulakiviin, muutamaan kaivonkanteen ja vesisateeseen (ja tietenkin muuhun liikenteeseen) yhdistettynä vielä siltikin kohtalaisen paljon tarkkuutta vaativa paikka. Kisko ei tosiaan pidä oikeastaan yhtään.

Muuten malliesimerkki paikasta, jossa ABS:stä ei ole ainakaan haittaa.

Heh. Onko kuka kokeillut kaivonkannen pyöritystä?

Kerran stadissa seisoin valoissa ja takanakki jäi kaivonkanne reunaan.

Valojen vaihduttua olin jonon seassa lähdössä liikkelle, kun ei tapahtunut mitään muuta kuin että karsee kahina. Minä jo aattelin että nyt varmaan levis koko mopo, mutta kun VTX:ssä oli kardaani, ettei nyt ketjukaan katkenneet, kunnes tajusin että katukaivon kansihan se oli lähtenyt pyörimään takarenkaan alla...

No, painoihan se kombinaatti kuskin kanssa 370 kiloa, mutta olisko sen verran vähemmän kuin auton rengas että sattui sopiva yhtälö tuolle kannelle
tounge.gif

Ratakiskot on todella vaaralliset sateella/märällä kelillä
sad_orig.gif

Viime syksynä oli kyl ihan viittä vaille et ei käynny ohrasesti.
Hesan alue
cool.gif
on täsä tietenkin vaarallista...mut ei se oo ongelma kun sen havainnollistaa... ajoillat ym. huomioiden . Kesää kohti
smile_org.gif

Toisaalta ratikkakisko on paras paikka ajaa, kun moiset on laitettu mukulakivitielle/kadulle, ei tarvi kolistella "paikkoja irti hampaista" siinä mukulakivetyksellä
smile_org.gif

Tosin se kannattaa muistaa että ne kiskot on tosiaan melko liukkaita..

Suomessa ei ratikkakiskoja tarvii varoa kuin Stadissa.
idea3.gif

Väärin!

Suomen Turustakin löytyy vielä pienen pieniä pätkiä ratikkakiskoja ja huonolla tuurilla tulevat eteen täysin yllättäen ja pyytämättä.

Rautateitä riittää sitten muuallekin ja varsinkin jossakin laitakaupungilla niitä on tarjolla ilman mitään varoitusmerkkejä.
Harvoin se rautatie kulkee samaa ajoreittiä pitkin missä itse ajan, mutta teillä siellä suuressa maailmassa voi olla tietenkin toinen juttu.  
baaa.gif

Heh. Onko kuka kokeillut kaivonkannen pyöritystä?

Kerran stadissa seisoin valoissa ja takanakki jäi kaivonkanne reunaan.

Valojen vaihduttua olin jonon seassa lähdössä liikkelle, kun ei tapahtunut mitään muuta kuin että karsee kahina. Minä jo aattelin että nyt varmaan levis koko mopo, mutta kun VTX:ssä oli kardaani, ettei nyt ketjukaan katkenneet, kunnes tajusin että katukaivon kansihan se oli lähtenyt pyörimään takarenkaan alla...

No, painoihan se kombinaatti kuskin kanssa 370 kiloa, mutta olisko sen verran vähemmän kuin auton rengas että sattui sopiva yhtälö tuolle kannelle  
tounge.gif
biggrin.gif
Varmasti hauskan näköistä toimintaa..

Ei taida onnistua näillä parisataa kiloisilla vermeillä.. Pitää joskus koettaa tällätä kohdalleen ja kokeilla..
biggrin.gif

Hmm takanen kannen ulkokehälle ja etunen jarrulla kiinni... sitten vaan satsia ja kattoo kun kipinät sinkoilee
biggrin.gif

Back