• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensimmäinen mopo

MoottoriTurpa

New member
Eli siis ensimopo on hakusessa. Kun kortti (toivottavasti) parissa viikossa taskuun pujahtaa, niin ajohalut vallan saa ja sitä varten tarvittais tällaiselle 178cm/91kg (äläkä naura siellä) miespuoliselle kuskille kyykkypyörää alle. Budjetti pyörii siinä 6000 - 6500 €:n haarukassa.

Perusvaatimuksena tietenkin, että pyörän on oltava ajokunnossa ja vieläpä sellaisessa, että tänä kesänä ei enää huoltaa erityisemmin tarvitsisi. Kokoluokassa liikutaan välillä 600 - 650 kuutiosenttimetriä. Pyörä tulee pääsääntöisesti yksin ajettavaksi...puolisolle ostetaan sitten tulevaisuudessa oma pyörä.

Mallit, jotka ovat pistäneet silmään:

- Honda CBR 600
- Kawasaki ZX-6R
- Yamaha 600 thundercat

Nyt kaipaisin kokeneiden kommentteja mihin kannattaisi rahansa sijoittaa. Rahatilanne tällä ryöstöverotuksella kun on sellainen, että huteja ei juuri kärsisi tulla.

Vaikka tämä ei olekaan "halutaan ostaa" tyyppinen ilmoitus, saa tarjota, jos hakuehtoihin sopiva pyörä sattuu nurkissa majailemaan uutta omistajaa vailla. Hankinta on ajankohtainen heti, kun kortin saan.

Näistä kuussataskyykyistä taitaa olla keskusteltu jo jonkin verran eri threadeissa. Kannattaakin katella (käytä Hakua) merkkikohtaisista foorumeista, mitä porukkaa tykkää mistäkin mallista.

Mutta voinhan toki kertoa henk.koht mielipiteeni (niitähän netistä kyllä löytyy ja kaikki kannattaa uskoa absoluuttisina totuuksina  
tounge.gif
)  .

Näin ukkoskissan omistajana voin suositella sitä lämpimästi (ylläri ylläri  
biggrin.gif
). Itsellä kun tuota vartta on siunattu melkein 190cm, niin survoutuminen äärikyykkyihin ei innosta. Etenkään kun pyörällä tarttee taivaltaa välillä pidempiäkin taipaleita. Tämän kriteerin perusteella hylkäsin ninjan (kokeilin suht uutta semmoista - pirteä pelihän se on liikkumaan). Mutta lyhyemmillä kavereilla on varmaan helpompaa. Lisäksi olen kuullut huhuja ennen milleniumia valmistettujen kawojen kestävyydestä, mutta tietoa siitä minulla ei ole. Dissatkoon joku tietäväinen tämän argumentin  
nixweiss.gif

Vastaavasti MINUN mielestäni cbr:t on vähän kökön näköisiä, tällä tarkoitan niitä, joita käyttämälläsi summalla saa. Jotenkin ne katteet ja niiden väritys ei saa minulta hurraa huutoja.Vuodesta -98/-99 lähtien ne on jotenkin aivan eri pyörän näköisiä. Mutta hondan tekniikasta ei taida olla juuri kellään pahaa sanottavaa. Maileja voi kerryttää aika paljonkin.

Vastaavasti thundercat ei ole ehkä niin sporttinen kuin noi kaks muuta. Painoa taitaa olla enämpi, ajoasento aavistuksen rennompi ja alusta vähän pehmoisempi. Tämä tekee pyörästä kuitenkin helpon ensipyörän. Siis minun mielestäni. Ja eihän thundercat ole mitenkään supertyylikkään näköinen, jos sitä vertaa tämän päivän uusiin kyykkyihin, mutta aikansa pyöristä se on kyllä yksi (kokoluokkansa) hienoimmista.

-hirveää "oman" merkin ylistystä -  
blush.gif

Vastaavasti thundercat ei ole ehkä niin sporttinen kuin noi kaks muuta. Painoa taitaa olla enämpi, ajoasento aavistuksen rennompi ja alusta vähän pehmoisempi. Tämä tekee pyörästä kuitenkin helpon ensipyörän. Siis minun mielestäni.
Tehopuolella ei ihan noinkaan ole, esim tuo mulla myynnissä oleva thundercat kyykyttää tehossa aika montakin kuussatkua, eli pikkulaitolla pirteyttäkin löytyy ja väätöpuolellakin tapahtuu ihmeitä
smile_org.gif

Ei esim 600 CBR F mikään raketti ole, noi RR-mallit on sitten toki erikseen mutta nuhaisia nekin on väännön puolesta vakiovermeillä.

Sanot että catin alusta on pehmeämpi, sehän on ihan täysin omaan makuun säädettävissä. Joka nurkasta kun löytyy säädöt jo vakiona
smile_org.gif

sanoi:
Sanot että catin alusta on pehmeämpi, sehän on ihan täysin omaan makuun säädettävissä. Joka nurkasta kun löytyy säädöt jo vakiona

Totta turiset. Saahan sen säätämällä vaikka kuinka kireäksi. Yleistin oman pyörän (vakiosäädöt kelvanneet kun ei paremmasta tiedä  
withstupid.gif
) koskemaan koko mallia. Ohops...

Kai noi kaikki kolme on hyviä vaihtoehtoja. Itsellä 2000 vm CBR ja tyytyväinen olen ollut, hyvä eka pyörä. Suosittelen lämpimästi tosiaan eka kokoluokkaa 600-650cc, 500cc liian mopoja että viitsisi useamman vuoden ajella, ainakin minulle. Isommilla tonnisporteilla kyykyillä taas on hyvä olla ajokokemusta ennestään ennen kuin hankkii sellaisen.
Hondat on yleensä kestäviä, vanhemmillakin pyörillä on vielä paljon kilometrejä edessään.

No niin, nyt allekirjoittaneesta on tullut onnellinen CeBaRin omistaja
062802jumpie_prv.gif
Vielä inssi puikkoihin ja sitten tien päälle hakemaan hyvät fiilikset ensi kesän ajokautta silmällä pitäen.
thumbs-up.gif

thumbs-up.gif

Itselläki tavoitteessaa tuo cbr600f pää asiassa reissailuun. Ei sitä tarvi mitään hirveetä hyper vauhdikasta mutta näkö saa olla sporttinen ;)
Ajoasennosta en tiedä että miten nuo pitemmät reissut taittuu ceballa jos jollain olisi kokemuksia niin kertokaa ihmeessä.

Sanosin että thundercat. Helpompi ajaa kun Kawasaki, ja hienompi ku Honda. Ilmeisesti aika varmatoiminenki ku ei kaverilla oo mitään ongelmia ollut cattinsa kanssa.

Loppupeleissä mopo ostetaan fiilispohjalla, mee koeajamaan kaikkia niin eiköhän tuo selviä.
smile_org.gif

Sanosin että thundercat. Helpompi ajaa kun Kawasaki, ja hienompi ku Honda. Ilmeisesti aika varmatoiminenki ku ei kaverilla oo mitään ongelmia ollut cattinsa kanssa.

Loppupeleissä mopo ostetaan fiilispohjalla, mee koeajamaan kaikkia niin eiköhän tuo selviä.
smile_org.gif
sanoisin että tota turiset (vaikka en ole testannut edes vielä)

smile_org.gif
sanoisin että tota turiset (vaikka en ole testannut edes vielä)
Parikymppiä olen catilla vääntänyt eikä minkäänmoisia ongelmia ole ollut - todella varmatoiminen mopotin onpi ollut...

Itselläni kupin kaatoi CBR:ään usealta taholta kuulemani kehut (vai huhut) CBR:n ja yleensäkin Hondan tekniikan luotettavuudesta sekä sitten se, että CBR on kevyehkö pyörä.

Back