• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensimmäinen pyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grr
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Grr

New member
Ajelen tämän kesän vielä lainapyörällä mutta ensi keväänä olisi tarkoitus harkita omaa pyörää. Ducatin monsteria olen eniten miettinyt, mutta ajattelin kysäistä teiltä kokeneemmilta motoristeilta että mikä pyörä ja miksi? Sekä sportit että Customit otetaan harkintaan, MP-identiteetti ei ole vielä aivan selvillä. Merkkitaistelua tästä nyt ei sinänsä kannata tehdä, mutta pistäkääpä hyviä vinkkejä, että mitä mopoja kannattaa katsella.

Kuski on kokematon keskimittainen mieshenkilö. Kotiloilla nyt on riittävästi kilometreja, että liikentessä selviää.

Monsteri lienee ihan hyvä valinta. Käy kuitenkin koeajamassa kaikkia pyöriä, jotka miellyttävät silmää ja lompakkoa.

Kustomeita usein pidetään hyvinä alottelijapyörinä, mutta näin ei ole. Kustomia en hankkisi, ellet sellasta aivan välttämättä halua. Ne painaa ihan tolkuttomasti, niissä on vaarallisen huonot jarrut, ne on vaikeesti käsiteltäviä eikä ne taivu helposti käännöksiin. Vaarallisia pelejä siis varsinkin aloittelijan käsissä.

Kustomeita usein pidetään hyvinä alottelijapyörinä, mutta näin ei ole. Kustomia en hankkisi, ellet sellasta aivan välttämättä halua. Ne painaa ihan tolkuttomasti, niissä on vaarallisen huonot jarrut, ne on vaikeesti käsiteltäviä eikä ne taivu helposti käännöksiin. Vaarallisia pelejä siis varsinkin aloittelijan käsissä.
Ei terve mitä tekstiä... Päivän naurut lohkes tästä.

Jos vaikka sitten tommonen 1000RR tai vaikka 600RR alottelijalle, niissä on toimivat jarrut, saa siis pysähtymään kohtuullisella matkalla jopa 100km/h vauhdista, kevyitä ovat, kääntyvät vaikka takapyörällään.

Pointti on, kyllä kustomeissa riittää kaikki ominaisuudet aloittelijan/normaaleihin ajoihin. Ne pysähtyvät, ja kääntyvät kohtuullisella alueella. ovat matalia sekä painopiste on suht matalalla joten helpohkoa pidellä pystyssä. Ehkä radalla ja äärimmäisessä rääkissä eivät muoviluoteihin ole verrattavissa. Luulisi ettei vaarallisia moottoripyöriä saa edes myydä..

+10000
tounge.gif

Kustomi ensipyöränä ja taipuu ihan jokaiseen mutkaan... Niin tienpäällä matkajuhtana ja ihan vaan cruisaillessa... Ja aina on pysähtyny siihen mihin haluan.
tounge.gif
062802moto_prv.gif

Jos vaikka sitten tommonen 1000RR tai vaikka 600RR alottelijalle, niissä on toimivat jarrut, saa siis pysähtymään kohtuullisella matkalla jopa 100km/h vauhdista, kevyitä ovat, kääntyvät vaikka takapyörällään.

Pointti on, kyllä kustomeissa riittää kaikki ominaisuudet aloittelijan/normaaleihin ajoihin. Ne pysähtyvät, ja kääntyvät kohtuullisella alueella. ovat matalia sekä painopiste on suht matalalla joten helpohkoa pidellä pystyssä. Ehkä radalla ja äärimmäisessä rääkissä eivät muoviluoteihin ole verrattavissa. Luulisi ettei vaarallisia moottoripyöriä saa edes myydä..
Elä nyt hyvä mies hulluja puhu. Ei aloittelijan kannata hommata ärrää sen enempää kuin kustomiakaan.

Pointtina oli, että hätätilanteita varten on hyvä, ettei pyörän rajat tule heti eteen.

mikä se sellanen hyvä aloittelijan pyörä on?
Kuski sen lopulta päättää mihin se mopo menee, jos katselee pusikkoa niin sieltä itsensä hyvin pian löytää.
Aloittelija voi astua moottoripyörien maailmaan ihan yhtä hyvin busalla tai erkka viitosella se on ihan itsestä kiinni ja yleensä lompakosta.
Toiset ovat synnynnäisiä kuljettajia ja toiset taas eivät opi koskaan.
Ei tarvitse tuntea alemmuuden fiilistä vaikka joutuisi aloittamaan harrastuksen jollain skeidalla, jos ei ole enempää varaa laittaa niin ajelee sitte sillä.
Mun eka oli kle 500 joka sopi lomakolle sekä oli monikäyttöinen.
Sillä sai laskea hiekallakin ihan yhtä hyvin kuin asvaltilla.
Viimeiset 5 ovat olleet kaikki pelkästään päälystetyille teille suuniteltuja motskareita.

mikä se sellanen hyvä aloittelijan pyörä on?
Kuski sen lopulta päättää mihin se mopo menee, jos katselee pusikkoa niin sieltä itsensä hyvin pian löytää.
Aloittelija voi astua moottoripyörien maailmaan ihan yhtä hyvin busalla tai erkka viitosella se on ihan itsestä kiinni ja yleensä lompakosta.
Toiset ovat synnynnäisiä kuljettajia ja toiset taas eivät opi koskaan.
Ei tarvitse tuntea alemmuuden fiilistä vaikka joutuisi aloittamaan harrastuksen jollain skeidalla, jos ei ole enempää varaa laittaa niin ajelee sitte sillä.
Mun eka oli kle 500 joka sopi lomakolle sekä oli monikäyttöinen.
Sillä sai laskea hiekallakin ihan yhtä hyvin kuin asvaltilla.
Viimeiset 5 ovat olleet kaikki pelkästään päälystetyille teille suuniteltuja motskareita.
No toi monsteri on itseasiassa aika passeli. Samoin kaikki muut saman luokan nakut. Tuskin supermotoilla tai enskoillakaan hirveesti voi vikaan mennä, jos sellasesta tykkää. Mutta kuten sanottu, saa sen kustominkin hommata, jos kokee sen omakseen. Mutta ei sitä kannata hankkia sillä perusteella, että luulee sen olevan jotenkin hyvä aloittelijapyörä, kun se ei sitä ole.

jos mopon hankita meinaa vetää talouden kuralle niin en mä ainakaan italian ihmeisiin koskisi, johan tossa menee konkkaan kun jakopään remmit pitää vaihtaa
biggrin.gif

sun periaatteella customi voi olla nappi valinta.
mä olen sitä mieltä että itse sen tyylin tietää ja lompakko kohteen.

Ota Suzuki GSX-F, se oli mun eka iso pyörä. Suoraan seiskapuolikas, ei se syö. Hyvä harjotuspyörä, miksei pitempäänki käyttöön...No, mulla on nyt tonninen fasu menossa, ja nyt tekis mieli Busaa...
Kokeile jotain niin tiedät paljon enemmän ku oot vähä
062802moto_prv.gif

Minä suosittelisin pystyasentoista perusjapsi katupyörää ekaksi pyöräksi. Esimerkkejä:
FZ-6 tai FZS600 Yamahalta, Er-6n Kawalta ja vaikkapa Hornetin 600cc Hondalta. Suzukiltakin löytynee omansa. Tehoa tarpeeksi, ettei kyllästy ekan kuukauden aikana, mutta  helposti hallittavassa muodossa, ajoasento hallittavuuden kannalta optimaalinen jne. Tekniikka kestävää perusnipponia yms. Tämä on toki vain oma mielipide asiaan.

Oma mp historia on ollut sellainen, että ekat noin 20tkm tuli ajeltua endurokevarilla 90-91, sitten 2002 ostin ekaksi isoksi pyöräksi FZS600 Yammun, jolla tuli 10tkm lisää mittariin. Sitten piti pitää toinen luova tauko ja 2006 aloitin GSX-F 750 Suzukilla ja kesäkuusta 06 alkaen on alla ollut Yamahan TRX850, joka mahdollisesti on vaihtumassa Moto Guzziin. Ajokokemusta on yhteensä reilut 50tkm, josta TRX:llä 15tkm.

Tuolla historialla ja tämän kesän koeajojen perusteella en aivan täysin lyttäisi tuota mielipidettä kustomin sopimattomuudesta aloittelijalle. Olen ajanut viidellä eri kustomilla koeajon kesällä 08 ja onhan niillä vaikeampi ajaa kuin esim. tuolla TRX:llä tai FZS:llä. Ne on ihan oikeasti kömpelömpiä ja mutkissa huomattavasti vähemmän vakaita ajaa. Paino ei minusta kovastikaan tunnu, mutta muuten kyllä hankalia vehkeitä minusta.

Tosin jos oppii ensin ajamaan kustomilla, niin lienee yhtä juhlaa vaihtaa myöhemmin katupyörään.  
biggrin.gif

(Kustom koeajot 08: Honda CB750C -81, Kavasaki CSR 1100 -82, Yamaha Dragstar Classic 1100 -06, Suzuki intruder 800M -06, Honda Shadow 1100 American Edition -98.)

PAINOTAN nyt vielä sitä, että tämä on minun henkilökohtainen mielipiteeni, eikä mikään yksi ja ainut totuus!

Jos ihan perus katupyörään päädyt niin sitten ilman muuta suoraa se vähintään kuussatanen tommoset 500cc lypsykoneet jää kumminkin 2viikossa pieneksi. Ja kuussatkussakin on niin onnettomasti tehoa sielä alle 8000rpm, millä kierroksilla tulee yleensä ajeltua ettei se vahingossa käsistä lähde.

Kuski on kokematon keskimittainen mieshenkilö. Kotiloilla nyt on riittävästi kilometreja, että liikentessä selviää.
Laitoit sellaisen textin tohon että itsellä ainakin hälytyskellot soivat ja ainoastaan sen takia että itse luulin kanssa olevan näin.

Ei kannata pahemmin autoajoa nostaa turvallisuuden takeeksi, vaikkakin se että tuntee liikennettä on perkeleesti avuksi.

Nöyränä liikkeelle.

Moposta sanoisin että Monsteria jos haluat niin siitä vaan!
Leppoisa ajoasento, helppo harjoitella ajotekniikkaa ajoasennon puolesta ja munaa riittää. Samoin taitaa saada ihan kohtuudella rispektiä munkkikahville pysähtyessä  
biggrin.gif

Omalla kokemuksella neuvoisin menemään rohkeasti radalle ja ajamaan niin kuin itsestä hyvältä tuntuu, siellä on moni kokeneempikin aluksi aika ihmeissään, mutta nopeasti oppii paljon.

Pyöränhankintaa on spekuloitu tällä foorumilla melkoisesti, ja yhtä kaikenkattavaa neuvoahan ei asiaan ole. Pyörän hommaaminen on niin paljon kuskista kiinni, että on mahdotonta kategorioida mikä on sopivin kellekin. Pyörän ostossa on suuri merkitys myös fiilipuolella, eli järkisyillähän sitä ei pysty aina perustelemaan vaikka haluaisikin.

Pyörän teho ei ketään tapa, ja jos lähes jokainen peruspyörä lähtee sen 4sek (tai alle) 0-100km/h on ainekset kolariin ihan jokaisella pyörällä. Tietenkin jos kyseessä on ns.kanttiranne, on yhtälö aika hurja jos otetaan se tehokkain pyörä ensimmäiseksi. Suuri merkitys on myös sillä onko pyörä yksilönä kunnossa, renkaiden, alustan ja jarrujen osalta.

Jos pyörän hankinnan määräävin tekijä on se että pitää päästä kovempaa kuin naapuri/kaveri/vieressäolija liikennevaloissa, ollaan jo lähtökohtaisesti metsässä ja syvällä. Ja hyvin suuri todennäköisyys on että siellä ollaan myös kotvasen päästä ihan fyysisellä tasollakin. Ajamisen riemu kun ei synny pelkästään hevosvoimista.

Liikenteen lukemisen taito on eduksi, mutta kannattanee ottaa huomioon tosiseikka että liikenteessä moottoripyörä on niin eri asia että autoilun lainalaisuudet eivät päde samalla tavalla. Haittaa ei autoilukokemuksesta toki ole... Ohessa linkki ihan käypäiseen oppaaseen: Ajo hanskassa (pdf)

Suosittelisin tämän foorumin lukemista asian tiimoilta, ja ennenkaikkea, koeajoa useammalla eri pyörällä.

Onnea valintaan!

E:typoja

Kuten Grr huomaat, valinta on niin vaikeaa, että parempi on olla pyörää hankkimatta. Bensakin vain kallistuu ja henki on koko ajan höllässä. Pyörän takia menee kunto, rahat, kaverit, perhesuhteet ja mielenterveys ja tulee reuma, kuurous, kolotus, kylmä, märkä, sakot sekä vitutus. Sitten se pyörä on kuitenkin kesäkuukaudet pajalla korjauksessa. Jos sattuu ajamaan joskus pääsemään, niin se on parhaimmillaankin yhtä itkua ja hampaiden kiristelyä.

Eli ei muuta kuin koeajamaan avoimella asenteella ihan mitä vaan ja omia mielipiteitä muodostamaan.
wink.gif
Pyörää vaihtaessa kuitenkin aina häviää rahaa, joten mahdollisimman paljon omia tarpeita vastaava kannattaa hankkia.

Kiitos asiallisesta vastaanotosta foorumille ja hyvistä vinkeistä. Opettelen ensin ajamaan edes vähän ja sitten koeajoille ensi keväänä. Katselen kyllä noi threadissä mainitut pyörät vähän tarkemmin, mutta niinhän se taitaa olla että suhde pyörään muodostuu aika automaattisesti sitten kun löytyy sopiva.

Tuosta onkin sen verran hyötyä, että tietää valmiiksi liikennemerkit. Mutta moottoripyörä on moottoripyörä...

Ennen minkään suosituksen antamista pitää tietää mihin sitä pyörää on tarkoitus käyttää?

Ajamisen opetteluun on Monsteria parempaa paha löytää. Kevyt, ketterä, johdonmukainen ja sopivan tehokas liikkuakseen kuin moottoripyörä. Ja pysähtyäkseen myös.

Nämä samat asiat pätevät myös hinnat alkaen viissatasiin, mutta suuremman hintansa vastineeksi Monster päihittää ne rungon, alustan ja jarrujensa osalta, joten tästä tyylilajista pitävä saattaa ajaa samalla pyörällä vaikka vähän pidemmällekin. Ja onhan siinä italotwinin äänimaailma.

Mutta matkustajan ja tavaroiden kuskaamiseen Monsteria ei ole optimoitu.

Customissa on sarvet leveällä ja painopiste matalalla, joten se on kevyt nostaa sivutuelta. Ajamaan lähdettäessä Custom on varmasti yhtä turvallinen ajaa kuin joku muukin mopo, mutta kevyt käsiteltävyys löytyy jostain muualta. Customissa tuulee sylin täydeltä, mutta siitähän tässä on kysymyskin. Liian tuulen voi syrjäyttää pleksillä, joka IMHO rikkoo Customissa tyylin paljon vähemmän kuin vaikkapa nakussa.

Kannattaa hieman jäsentää motorismin ideaasi ja katsoa valintasi mukaan mutakuoppaan, kaupunkipyöritykseen, kesälomamatkalle kahdestaan tai moottoriradalle sopiva pyörä.

Eli kaikilla niillä ajaa ja kaikille tyypeille on omat faninsa, mutta halvemmalla pääsee jos löytää itsensä näköisen.

On täällä jutut... Itse aloitin customilla, ja jatkan edelleen valitsemallani tiellä. Customeja on monen painoisia, kuka käskee hankkimaan eka pyöräksi 300kg kolossia kun löytyy vaikkapa vt600/750 Shadow tai vastaavia keskiluokan pelejä. Itse ajoin pari kesää 600 varjolla ja nyt alla on 1100 Shadow, josta voin sanoa ettei sekään olisi aloittelijallekaan mikään mahdoton käsiteltävä. Kardaaniveto takaa huolettomuuden ja levyt molemmissa päisä pysäyttävät menon kyllä.

Jarrutehoista ja käsiteltävyydestä en ala peistä taittamaan kun ei ole kokemusta muunlaisista pyöristä, tosin jokainen tervejärkinen oppii ajamaan pyöränsä ja omien taitojensa rajat tuntien eikä silloin customien ns "huonot" ajo-ominaisuudet ole ongelma.

Ekaa pyörää hankkiessa kannattaa miettiä mitä moottoripyöräilystä hakee, itselle tärkeintä on matka ja fiilikset matkan taittamisesta nimenomaan moottoripyörällä eikä niinkään vauhti ja huimat suoritukset. Niinpä olen todennut customin olevan minulle se oikea valinta, plus että useimmiten ulkonäkö miellyttää omaa silmää muoviluotia enemmän.

No jos sulla on jo ajokokemusta lainapyörällä, niin osta suoraan tarpeeksi tehokas pyörä, ettei tarvii olla heti vaihtamassa tehokkaampaan.

Osta suoraan 1200cc Buell. Kevyt käsitellä ketterä ja pirun hauska... niin ja tosi hyvän näköinen.

bikepics-1292388-full.jpg

Mun mielestä kannattaa ostaa pienehkö, mutta tehokas (600) yleispyörä, jonka kanssa voi käydä radalla, ajaa mutkateitä, tehdä pikku reissuja, pyöriä snägärillä jne... Siinä kun yhden kesän ajelee menemään, niin alkaa pikku hiljaa hahmottua ne omat mieltymykset, jonka mukaan voi ostaa seuraavaksi pyöräksi jonkun tietyn käyttötarkoituksen vehkeen.

Ostaa vielä vähän vanhemman vehkeen, ettei pikku naarmut harmita liikaa. Jos jättää vielä kaskon ottamatta, jää turhat pelleilyt pois kun tietää, että lipat menee omasta pussista.

On täällä jutut... Itse aloitin customilla, ja jatkan edelleen valitsemallani tiellä.

...KLIPSIS...

Jarrutehoista ja käsiteltävyydestä en ala peistä taittamaan kun ei ole kokemusta muunlaisista pyöristä

...KLIPSIS...

Ekaa pyörää hankkiessa kannattaa miettiä mitä moottoripyöräilystä hakee, itselle tärkeintä on matka ja fiilikset matkan taittamisesta nimenomaan moottoripyörällä eikä niinkään vauhti ja huimat suoritukset. Niinpä olen todennut customin olevan minulle se oikea valinta, plus että useimmiten ulkonäkö miellyttää omaa silmää muoviluotia enemmän.
Olet selvästikin löytänyt oman tyylisi ja se on hyvä juttu. Yksi ja toinen on jo ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että tärkeintä on että oma pyörä miellyttää itseä.

Tosiasioiden tunnustaminen on silti viisauden alku. Löytyykö Customia, joka olisi maantienopeudessa yhtä ketterä ja kevyt taittaa kaistan levyiseen väistöön kuin vaikkapa Monster/FZ6/GSF/ER-6? Entäs pujottelu keskiviivan kahta puolta vaikkapa satasen vauhdissa? Polviote tehojarrutuksessa, hidasajossa ja ahtaissa käännöksissä? Tässä ei siis ole kyse siitä, millä pyörällä voi ajaa kaarteen nopeimmin, pysähtyä nopeimmin tai tehdä tiukimman U-käännöksen, vaan mikä on *helpoin* ajaa näissä manöövereissä.

Eivät nämä asiat silti tee Customista parempaa tai huonompaa, vaan ainoastaan hieman kömpelömmän ja raskaamman käsiteltävän.

Tämän pohjalta en pidä Customia edes turvattomamapana, koska moottoripyöräilyn turvallisuus liikenteessä ei perustu suurista kallistusvaroista johtuvaan mahdollisuuteen selvitä kaarteesta johon tultiin miljoonaa vaan siihen, että kuski tietää rajansa joiden voi lähes yleispätevästi olettaa olevan vaatimattomammat kuin pyörän rajat, olipa se pyörä mikä tahansa.

Aloittelija pärjää toki Customilla ja aivan samoin edellytyksin kuin muidenkin pyörien kanssa, eli jos asenne on kohdallaan niin mikä ettei.

Mutta jos kysytään millä on helpointa oppia ajamaan, niin ei sille nyt vain mitään mahda. Custom tai vaikkapa tuo minun tonnikeijuni ei ole helpoin mahdollinen opetteluväline. Tältä kantilta todennäköisesti keskikokoinen enduro on, mikäli vain kuljettajan tassut yltävät molemmin puolin maahan.

Kummalla sinä ajaisit mieluummin ajokorttikokeen käsittelyosuuden, Shadow 600:lla vai Monsterilla?

Ei sitä ekaa pyörää tietysti ajokoetta varten osteta, etenkään tässä kun kortti kerran jo on. Eli palataan lähtöruutuun: missä ja kenen kanssa aloittaja haluaa ajaa...

Back