On täällä jutut... Itse aloitin customilla, ja jatkan edelleen valitsemallani tiellä.
...KLIPSIS...
Jarrutehoista ja käsiteltävyydestä en ala peistä taittamaan kun ei ole kokemusta muunlaisista pyöristä
...KLIPSIS...
Ekaa pyörää hankkiessa kannattaa miettiä mitä moottoripyöräilystä hakee, itselle tärkeintä on matka ja fiilikset matkan taittamisesta nimenomaan moottoripyörällä eikä niinkään vauhti ja huimat suoritukset. Niinpä olen todennut customin olevan minulle se oikea valinta, plus että useimmiten ulkonäkö miellyttää omaa silmää muoviluotia enemmän.
Olet selvästikin löytänyt oman tyylisi ja se on hyvä juttu. Yksi ja toinen on jo ollut kanssasi samaa mieltä siitä, että tärkeintä on että oma pyörä miellyttää itseä.
Tosiasioiden tunnustaminen on silti viisauden alku. Löytyykö Customia, joka olisi maantienopeudessa yhtä ketterä ja kevyt taittaa kaistan levyiseen väistöön kuin vaikkapa Monster/FZ6/GSF/ER-6? Entäs pujottelu keskiviivan kahta puolta vaikkapa satasen vauhdissa? Polviote tehojarrutuksessa, hidasajossa ja ahtaissa käännöksissä? Tässä ei siis ole kyse siitä, millä pyörällä voi ajaa kaarteen nopeimmin, pysähtyä nopeimmin tai tehdä tiukimman U-käännöksen, vaan mikä on *helpoin* ajaa näissä manöövereissä.
Eivät nämä asiat silti tee Customista parempaa tai huonompaa, vaan ainoastaan hieman kömpelömmän ja raskaamman käsiteltävän.
Tämän pohjalta en pidä Customia edes turvattomamapana, koska moottoripyöräilyn turvallisuus liikenteessä ei perustu suurista kallistusvaroista johtuvaan mahdollisuuteen selvitä kaarteesta johon tultiin miljoonaa vaan siihen, että kuski tietää rajansa joiden voi lähes yleispätevästi olettaa olevan vaatimattomammat kuin pyörän rajat, olipa se pyörä mikä tahansa.
Aloittelija pärjää toki Customilla ja aivan samoin edellytyksin kuin muidenkin pyörien kanssa, eli jos asenne on kohdallaan niin mikä ettei.
Mutta jos kysytään millä on helpointa oppia ajamaan, niin ei sille nyt vain mitään mahda. Custom tai vaikkapa tuo minun tonnikeijuni ei ole helpoin mahdollinen opetteluväline. Tältä kantilta todennäköisesti keskikokoinen enduro on, mikäli vain kuljettajan tassut yltävät molemmin puolin maahan.
Kummalla sinä ajaisit mieluummin ajokorttikokeen käsittelyosuuden, Shadow 600:lla vai Monsterilla?
Ei sitä ekaa pyörää tietysti ajokoetta varten osteta, etenkään tässä kun kortti kerran jo on. Eli palataan lähtöruutuun: missä ja kenen kanssa aloittaja haluaa ajaa...