• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensimmäisen pyörän hankinta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 347956
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

347956

New member
Hei,

On nyt ensimmäisen moottoripyörän hankinta edessä ja toivoisin, että saisin kokenempien ajajien mielipiteitä. Hakusessa on siis noin 600cc kyykky.

Olen melkein ainoastaan katsonut nettimotosta prätkiä, sillä sielä vaikuttaa olevan järkevään hintaan. (Oma budjetti pelkälle pyörälle noin 6 000€). Omaan silmään on osunut parhaiten:
Suzuki sv 650 s, 2008
Kawasaki er-6f 650, 2009
Honda cbr, 2007

On toki muitakin, mutta nämä tuli ensimmäisenä mieleen. Onko näistä mitään mielipiteitä, hyviä tai huonoja. Tarkempina kysymyksinä olen miettinyt, että kuinka monta km on liian paljon. Jos joku näistä pyöristä on esimerkiksi 55tkm, niin onko se liikaa. Onko myöskään järkevää ostaa noin 15v vanha pyörä ja laittaa siihen se reilu 5 000€? Kuinka vanha käytetyn pyörän kannattaisi maksimissaan olla?

Pyörän lisäksi olisi tarkoitus ostaa kunnon ajovarusteet. Olen miettinyt, että niihin menisi noin 1 000€. Onko tämä huomattavasti liian vähän tai paljon vai juuri oikea määrä. En myöskään ole varma mistä niitä kannattaa käydä ostamassa, joten jos on liikkeitä Uudenmaan aluella mielessä ottaisin mieluusti suosituksia vastaan.

Viimeisenä olen mietiskellyt onko käytettyyn pyörään kannattavaa käydä teettämässä kaikki huollot liikkeessä vai onko sama, jos hoitaa itsekseen niitä oman osaamisen mukaan.

Otan mieluusti kaikki mielipiteet vastaan sekä mahdollisia pyörä suosituksia, jos niitä löytyy. Ainoa minkä olen jääräpäisesti jo päättänyt, etten halua 400cc tai pienempää. Kiitos kaikille mahdollisille vastauksille:)

Lisäys: Unohdin mainita että pelkkä A2 tällä hetkellä ja menee se kaksi vuotta ennen kuin saan isompaa.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa huomioida että ihan bränd spanking new Suzuki SV 650 maksaa yhdeksän tonnia. Tosin ilman katetta.

CBR (erityisesti jos 600RR) on ihan eri peli noihin kahteen muuhun verrattuna.

Itse en pelkäisi 50 000 kilsoja, omat kolme pyörää on ostettu 70 000 ajettuna ja kaikki on ajettu sataan tonniin. (No, radalla pyörin kuussatasella missä on 95 000 mittarissa.) Itsellä on tullut noiden kilsojen välissä vain pyörien laakerien vaihtoja, keulastefojen vaihtoa, kytkinvaijeri katkesi yammusta, Ninjassa kaasuvaijeri oli huonoksi menny. Jarrupalojen ohella kun vaihtelee joskus jarrunesteitä saattaa jarrujärjestelmäkin pysyä kunnossa pidempään. Tarvikevilkut on aina alkaneet mulla oikuttelemaa jossain vaiheessa. Yleisesti ottaen mitään matkan keskeyttäviä vikoja ei ole vielä tullut, kytkinvaijerin katkeaminen oli melkein sellainnen, mutta matkaa oli kotioin alle kilometri niin kitkuttelin vaihteet raakana liikennevaloista kotio.

Ei kannata maksaa yli 3000e ensimmäisestä pyörästä. Voithan toki hankkia 600:n, mutta vähemmällä vaivalla pääset, jos hankit 900 - 1000:n. Torista saa halvalla hyviä ajokamoja. Varmaan riittää muutama satanen. En ekana lähtisi hifistelemään ihmeemmin.

Muistutetaan tähän kohtaan, että kannattaa pyöritellä vakuutusyhtiön laskureihin niitä potentiaalisten pyörien rekkarinumeroita ilmoituksista. Ensipyörään bonukset lähtee matalalta, ja hintaerot eri pyörämallien ja eri vakuutusyhtiöiden välillä voivat olla huimia.

Ei kannata maksaa yli 3000e ensimmäisestä pyörästä. Voithan toki hankkia 600:n, mutta vähemmällä vaivalla pääset, jos hankit 900 - 1000:n.

Ei ihan aukea näiden kahden logiikka. Viitsitkö vähän avata?

Yst. Terv. Nimim. Olenko harrastanut aina väärin?

Muistutetaan tähän kohtaan, että kannattaa pyöritellä vakuutusyhtiön laskureihin niitä potentiaalisten pyörien rekkarinumeroita ilmoituksista. Ensipyörään bonukset lähtee matalalta, ja hintaerot eri pyörämallien ja eri vakuutusyhtiöiden välillä voivat olla huimia.

Tästä lähtisin itsekin liikkeelle ja varusteet. Vakuutukset voi tehdä yllättävän ison loven kukkaroon. Pyörässä vielä voisi huomioida sen mikä tuntuu kivalta satulasta käsin, eli koeistumaan vain eri malleja.

Varusteita kannattaa ehdottomasti katsella Tori.fi. Voit löytää todella hyviä ja vähänkäytettyjä halvalla. Kypärää en ostaisi käytettynä.

Riippuen omasta valmiudesta korjauksiin ja huoltoihin, joko muutamien tuhansien hiukan iäkkäämpi, mutta ei silti mielellään yli 50 000 ajettu tai sitten aivan uusi tai uuden karhea alle 10 000 maksava.

En ole hinnastoja viime aikoina selannut, mutta n 9000 hintaluokassa on ollut uusia keskikokoisia useampia vaihtoehtoja.

Tällä palstalla saa varautua, että tonninen on aloittelijallekin pienin mahdollinen moottorikoko ja varmaan Haybusakin tulee ehdotusten joukkoon, joko turbolla tai ilman.:)

Keskikokoiset pyörät ovat oikeasti aloitteluun ehdottomasti oikea valinta, eivätkä huono valinta vaikka ajokokemusta olisi vuosikymmeniä. Itsetehostukseen kahvipöydässä ja nettisaiteilla ne eivät Suomessa kelpaa. Muutalla Euroopassa käyvät myös noihinkin tarkoituksiin.:;):

Tuo Honda lienee 600 F

Kattelin, että hinnoissa 6000-7000 ja 2014 eteenpäin löytyy myös Yamahan MT-07.

Ylläpitoa koskien kysyisin, että onko tilat, työkalut ja kyvyt huoltaa itse?

Mikäli ei, niin sitä uudempaa alle. Tuntityö mp-liikkeissä on arvokasta, ja lisäksi aina kiven alla ajokauden aikana.

Viimeisenä olen mietiskellyt onko käytettyyn pyörään kannattavaa käydä teettämässä kaikki huollot liikkeessä vai onko sama, jos hoitaa itsekseen niitä oman osaamisen mukaan.

Jos on intoa ja paikka missä huoltaa ja mielenlaatu on sellainen, että ei ensimmäisenä ole hakemassa isompaa lekaa, kun ongelma tulee eteen, niin kyllä varsinkin vanhaan pyörään kannattaa tehdä huollot itse. Työkaluja toki tarvii ja niihin menee äkkiä ensimmäisen huollon hinta, jos uudet täytyy ostaa.
Ja jos pitää säntillisesti kirjaa ja säilyttää kuitit, niin ehkä seuraavakin omistaja osaa sitä arvostaa.

Iso ja pieni momenttiavain on ne ensimmäiset hankinnat, jollei ole ruuveja ja muttereita puoliammatikseen pyöritellyt.

Viimeksi muokattu:
Ei ihan aukea näiden kahden logiikka. Viitsitkö vähän avata?

No logiikka on sen suuntainen, että jos on ostamassa ensimmäistä pyörää, niin en laittaisi hirveästi kiinni pääomaa asiaan, jonka jatkosta ei ole vielä 100% varmuutta ja elämässä on muutakin, kuin moottoripyörät (kun vain keksisi, että mitä?). Jos on intohimoa asiaa kohtaan, niin sitä ei tarvitse tekohengittää pääomalla, varsinkaan heti alkuun vaan antaa nälän kasvaa syödessä. Onko sitten kuussatanen vaiko tonninen, niin painnn suhteen erot on aika pieniä, mutta yleensä tonniset vääntää paremmin eli on kivempia ajaa...

Olenko harrastanut aina väärin?

Tosi vaikea kysymys... Etköhän siihen itse keksi paremman vastauksen, kuin minkä minä osaan tästä yht äkkiä antaa, mutta kiitos silti kysymyksestä, jään pohtimaan asiaa... :)

Onko sitten kuussatanen vaiko tonninen, niin painnn suhteen erot on aika pieniä, mutta yleensä tonniset vääntää paremmin eli on kivempia ajaa...

Eli enemmän vääntöä, niin kivempi ajaa? On tainnut myös meikäläisen kuusinumeroinen ajomäärä mennyt väärän harrastamistavan piikkiin, vaikka pyörärepertuaari on vaihdellut moposta R1:een.:D

Just aamulla chattailin yhden jenkkikaverin kanssa. Se mainitsi, että joku aloittelija oli löytänyt edullisen S1000RR:n. Oli kysynyt mielipidettä.

Keskustelu:
- For you? Instant death.
- It's been a dream of mine since I was little to get one.
- Dream of an Aprilia RS660 instead.

Vaikka todella suorituskykyiset pyörät tarjoaa aivan kipeät adrenaliiniannokset, ihan oikeasti keskiluokan pyörät riittäisi kaikille. Tavallisiin autoihin tottuneelle periaatteessa minkä tahansa modernin täysikokoisen moottoripyörän suorituskyky on niin kova, että sitä ei ymmärrä, jos ei ole itse kokemut. Ja erityisesti nyt, kun autot melkein ajaa itse itseään, niin se kuljettajan osaamisen vaatimus, mikä moottoripyöriin liittyy, on tosi outo asia. Jos haluaa ison ja tehokkaan pyörän, kannattaa oman turvallisuuden kannalta treenata kausi-pari pienemmällä. Ja siis oikeasti treenata, eikä vaan ajella.

Suzuki SV650 on yllättävän sielukas V2- moottorinen vaikka ei mikään räärää pyörä olekkaan. Kivat äänet, kapea, ketterä ja kevyt. Oletettavasti yksinkertaisempi huoltaa kuin vaikka rivinelkut jos itse meinaa alkaa säätämään.
Itsehuoltamiseen liittyen niin nakua tai minimaalisesti katettua pyörää siinä mielessä helpompi huoltaa kuin täyskatettua josta homma alkaa aina massiivisilla katteiden purulla ja siinä samalla menee muutama kiinnike rikki jos ei jo valmiiksi ole paskottu :grin:
Ajovarusteita olen itsekkin vuosien saatossa hommannut käytettynä koska mieltymykset ja tarpeet muuttuu niin on halpoja kokeiluja. Kypärä, hanskat, kengät ostaisin uutena.

Pystyasennon katupyörä Er5 jne. antaa hyvän vastineen rahalle ja riittää Suomen liikenteeseen kokeneellekin. Enduro voisi olla myös hyvä, helppo käsitellä ja voi poiketa soratiellekin. Suzukin Savage voisi olla ykspyttyisenä miellyttävä, jos hyvän yksilön löytää. Kortin taso ratkaisee paljon.
Huollot ja korjaukset kannattaa opetella tekemään itse, jos haluat olla oikea biker.
Kypärä toki aina uutena, sovittaen ja mahdollisimman laadukas. Ajoasuja saa käytettynä hyvin.

Tai sitten ostat sen Hayabusan, sekin on hyvä vaihtoehto. Ei ehkä turbolla aluksi kuitenkaan.

hyvin samankaltaisia vaihtoehdot, ja varmasti järkeviä ensipyöräksi. näissä ei korkealta putoa vaikkei jostain syystä mopoilu vuoden jälkeen enää innostaisikaan (niin juu varmaan, hah! yleensä mopokuume-sairaus pahenee). ensiksi koeajat jokaisen, ja varmasti huomaat missä on itsellesi paras istuinasento joka ei rasita. jos joku käden tai jalan kulma rasittaa- se tekee sitä todella paljon sadan kilsan jälkeen.

Ajettuja kilometrejä oleellisempaa on se, onko keulaiskarien tiivisteet huollettu ajallaan ja muut kulutusosat, öljyt, nesteet palat, laakerien rasvaukset? kaikki kuluu ja tärkeintä on että kuluvat osat vaihdetaan.
Se ei mitään haittaa, vaikka renkaat olisi kankailla, uusia saa kaupasta vaikka ovatkin autonrenkaita kalliimpia ja saattavat jotkut kulua nopeammin, pahimmillaan 10tkm välein. ei tarvitse hifistellä aineiden merkeistä, mutta huolla pärräsi ohjekirjan mukaan tarkkaan, vältyt ongelmilta. merkkikohtaiset tyyppi-huoltokohteet kantsii guuglailla ja ennakoida kuluvimpien kohteiden huoltoja.
kilpailuta vakuutukset, säästät satoja- osta säästyneillä satasilla mahd. hyvä ajotakki, housut ja avattava umpikypärä. Aja paljon ja varo kaikkia, nähdään tien päällä!

Viimeksi muokattu:
Eli enemmän vääntöä, niin kivempi ajaa? On tainnut myös meikäläisen kuusinumeroinen ajomäärä mennyt väärän harrastamistavan piikkiin, vaikka pyörärepertuaari on vaihdellut moposta R1:een.:D

Alkaa olemaan itsetehostus niin hyvällä mallilla, että seuraavaksi bosshoss alle vaikka se vääntö hukkaan meneekin. Uskoisin että kun sellaisella ajaa järkipyörä ralleihin ja kehuu kuinka paljon kaikki oli parempaa vielä kun ajeli miljoona kilometriä ilman remonttia 650 vstromilla, niin kaivattu respecti on taattu ja selkään taputuksia satelee. :D

Kwakan ZX-6R voisi olla yksi vaihtoehto, löytyy hyvin alle 5t€ hintaluokassa. Mutta ostat minkä vaan niin seuraavan katselu alkaa aika nopeasti. Eli ei kannata omaisuutta ensimmäiseen fillariin laittaa.

Vanhoissa kannattaa huollot ehdottomasti tehdä itse, itse olen ulkoistanut vain venojen tsekkauksen ja säädön, se vaatisi enemmän harrastuneisuutta. Huoltomanuska kannattaa etsiä niin löytyy speksit, esim. öljytulppaa ei välttämättä kannata tunteella vääntää kiinni vaan käyttää momenttiavainta. Tuupista löytyy kivasti kaikenlaista videota miten eri huoltotoimenpiteet tehdään, jotkut hyviä, toiset huonoja. Jotkut voivat sisältää väärää tietoa joten muutaman kannattaa mulkoilla ja löytää konsensus.

Back