Ensimmäisen pyörän valinta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hanski940
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Ensimmäisen pyörän valinta? -

• Suzuki GSF 600 N Bandit

Ääniä: 0 0,0%
  • Suzuki GSX 750

• Suzuki SV 650

• Yamaha FZS 600 Fazer

• Ääniä yhteensä
    0

Hanski940

New member
Jeps,

Ensimmäistä pyörää olen tässä mietiskellyt ja seuraavat nakut/puolinakut ovat seuloutuneet mieleisiksi: (vm. 99->)

Suzuki GSF 600 N Bandit
Suzuki GSX 750
Suzuki SV 650
Yamaha FZS 600 Fazer

Mitäs raati on mieltä noista pyöristä? Hyviä puolia, huonoja puolia? Kokemuksia?

Kyytiläisen kanssa? Pitempiä matkoja? Luotettavuus?

Olisiko vielä heittää muita merkkejä/malleja, jotka voisivat olla samantyylisiä?

Foorumia jo puolisen vuotta seuranneena, mutta nyt vasta sain aikaiseksi rekisteröityä, kun huomasin että olet melko samassa tilanteessa kuin allekirjoittanut. Kortti on kanssa taskussa, mutta kesän olen tuon rahan kanssa vääntänyt kättä että ostanko vai en, ja niin se vain jäi tältä kesältä ostamatta.

Melko samoja vaihtoehtoja olen itsekin punniskellut, mutta lisäisin tuohon listaan vielä Honda Cb600F(S) 'Hornetin'. Aika samantyylinen tuon rosmon kanssa, mutta painaa vähemmän ja tehoa enempi..  
cool.gif

Minä suosittelisin ekaksi pyöräksi pikku banditia,ihan hintansa vuoksi ovat edullisia.Menee vähemmän rahaa hukkaan,koska kohta haluat isomman pelin.Pitäisi olla ongelmaton perus peli,jolla pääsee kyllä kortistaan.Halpa ei välttämättä ole huono,pyöriä paljon tarjoilla,kauppa on tällä hetkellä jumissa ylitarjonnan sekä ylihinnoittelun vuoksi (minun mielipide),odota hieman tai tinkaa rajusti.

Itselläni oli ekana pelinä fzs600 ,ihan kelpo peli tangonvaihdon jälkeen,kate aiheutti kovaa kypärämelua,muuten ei mitään ongelmia,oli ajettu yli 80tkm.

Suzuki GSX 750F minulla ensipyöränä.

Mielestäni kaunis pyörä, tarpeeksi suurikokoinen fyysisesti, jotta aikuinen mies Vaimonsa kanssa kehtaa myös ajella kaksipäällä. Helppo ajaa, taipuu kaupungissa, kuin etenee kitisemättä pitkätkin matkat, vaikka seuralaisen kanssa. Pomminvarma pyörä, jos perushuollot on tehty.

Tehoja monet kuin tuntuvat kaipaavan, mutta kyllä riittää äffän tehot mainiosti liikenteessä. Yhtään ohitusta, tai ajoa ei ole tehojen vuoksi jäänyt tekemättä, edes kaksipäällä. 0-100=3.4s, varttimaili 11.7 ja huiput 230km/h -> riittää takuulla Suomen tieliikenteeseen!!

Entä mikä olisi hyvä ensipyörä tällaiselle 157 senttiselle neitokaiselle?
biggrin.gif
Liian kyykky ei saa olla, niskat menee sellaisessa ajoasennossa...! Customikaan ei ole pois suljettu ajatus. Ja helppohuoltoinen pitäisi olla!
smile_org.gif

Entä mikä olisi hyvä ensipyörä tällaiselle 157 senttiselle neitokaiselle?  
biggrin.gif
Liian kyykky ei saa olla, niskat menee sellaisessa ajoasennossa...! Customikaan ei ole pois suljettu ajatus. Ja helppohuoltoinen pitäisi olla!
smile_org.gif
Esim Ducati monster 600 on aika matala ja todella hieno.. helppohuoltoisuudesta en kyllä oikein tiedä
wink.gif

Sittenhän juuri jotkut jaappanialaiset pikkucustomit on matalanoloisia.
Haulla löytää aika paljon näitä ensipyöräjuttuja.

Itse ajelin alussa sv650s -00 ja voin sen verran sanoa, että jos meinaat sv:hen päätyä niin valitse se uudempi malli, jossa on ruisku ja muita kohtia paranneltu.
Muuten ihan näppärä pyörä ekaksi pyöräksi. Tehot riitti omiin ajeluihin ihan mukavasti, mutta kaksi päällä se on turhan rimpulan oloinen, mutta yksin ajelussa toimi näppärästi.

Hinnoissa kai noissa suurimmat erot on. Hintoihin taas vaikuttaa tehot paperilla ja poppiskerroin. Hornettia tuossa listassa ei ollut, joten ei enempää siitä kuin että hyvä pyörä.

Meidän rouvalla on ollut tuollainen GSF600S -bandiitti eikä siinä ole mitään ollut. Olen sillä itsekin joskus aina käynyt töissä yms. kun jostain syystä on GS:ssä tympinyt. Kiva heinäsirkka ja Vincen putkella vastaa kaasuun ja huutaakin ihan hyvin.

Kyytiläisen kanssa hyvä, koska 600 banditin mitat ja satula on hyvin lähellä 1200 banditia. Satula ei ole mikään pillerirasia vaan ihan oikea ja isommallekin hyvä istua. Nykyiaikaiset moottoripyörät ovat käytännöllisesti katsoen täysin luotettavia, jos niitä edes vähän ylläpitää.

Asut lähistöllä, tule katsomaan tuota meidän Suizaa. Jos nätisti puhut, voi olla, että vaimo innostuu kaupoille. Malli on -02, ajettu alle 10 tkm, Givin laukkuraudat, hengitystiet puhdistettu, muuten alkuperäinen ja virheetön. Laita privaa, jos kiinnostaa.

Koska optiona ei ole yksimukista vekotinta, niin sitten "pienin paha" noista ylläolevista: SV. Kaverillakin oli ensimmäisenä pyöränä moinen useamman vuoden ajan ja kehui mukavaksi laitteeksi!

Mites tommonen V2 eroaa normi-rivinelosesta noin huoltojen ja korjausten suhteen? V2 yksinkertaisempi, luotettavampi?

ei kai mitään eroa huolloissa yms. käytännössä. eiköhän nu sv:t ole kansiventtiilikoneita ja aika paljon kyykkypyörän oloisia. perse pystyssä ja jalat linkussa mennään. , v2:n vääntökäyrä mahdollisesti hieman lyhempi kuin rivinelarissa, niissä on teho nipussa, nelareilla taas käyttökelpoinen alue lienee laajempi. Ei noista uusista fillareista mikään ole enää sillä tavoin yksinkertainen, että voisi vasaralla säätää ja luotettavia ne on kaikki.

Homma etenee,

Kävin tänään katsomassa ja kokeilemassa FZS 600:sta ja sehän oli ihan kelpo peli.... Tehoa ainakin riittävästi... Harmi kun on koeajopaikka oli semmonen mutkanen, päällystetty maalaistie täynnä heittoja ja reikiä... No kyllä siinäkin vauhtia pääsi kokeilemaan... Kivasti kulki... Ihan noin pienellä ajolla ei vielä päässyt aivan sinuiksi pyörän kanssa, mutta hyvältä tuntui...
smile_org.gif

ei kai mitään eroa huolloissa yms. käytännössä. eiköhän nu sv:t ole kansiventtiilikoneita ja aika paljon kyykkypyörän oloisia. perse pystyssä ja jalat linkussa mennään. , v2:n vääntökäyrä mahdollisesti hieman lyhempi kuin rivinelarissa, niissä on teho nipussa, nelareilla taas käyttökelpoinen alue lienee laajempi. Ei noista uusista fillareista mikään ole enää sillä tavoin yksinkertainen, että voisi vasaralla säätää ja luotettavia ne on kaikki.
SV vm 99-02 (kaasuttimet) on pikkuisen vähemmän kyykkä kuin 03-08 (ruisku). Erot on muuten melko vähäiset, ruisku on aavistuksen terävämpi vastaamaan kaasuun, käy kylmänäkin hyvin, jne.

Vääntökäyrästä olen eri mieltä. Rivinelkkujen ominaisuus näissä pikkukoneissa on melko kapea tehoalue, joka löytyy yläkierroksilta. Ei toki ihan niin selvästi kuin R-pyörissä, mutta kuitenkin.

V-2:n hyvä puoli on nimenomaan laakea tehoalue, joka on käytössä keskikierroksilla. SV:n moottori on siitä hieno, että siitä löytyy vielä ylhäältä pieni ´tehopiikki´, mistä syystä moottoria on hauska myös kierrättää. Tuota moottoria ei suotta ole kehuttu.

Itse ottaisin sekalaiseen ajoon SV:n juuri tuon moottoriluonteen takia. Se on myös hiukan kevyempi kuin muut. Puhtaasti matkailua varten tosin täyskatettu GSXF750 saattaisi olla parempi.

Kaikki nuo vaihtoehdot on hyviä joten valinta ei oikein voi mennä pieleen. Paljon riippuu siitä että minkä kuntoisen/hintaisen pyörän löytää. SV 650 on V2-moottorinsa puolesta poikkeus tuossa listassa, samoin se taitaa ajoasennoltaan olla hieman "kyykympi" kuin muut. Itselläni on ollut -00 mallin SV650S ja olen äärimmäisen tyytyväinen. Ajelen useimmiten yksin ja mahdollisuuksien mukaan mutkaisia teitä. Vakuutusmaksut ovat kohtuulliset ja muutenkin mielestäni järkevä pyörä jossa on kuitenkin luonnetta, V2-moottori "saundaa" myös LeoVincen kanssa mukavasti. Suosittelen lämpimästi SV:tä! Toki maailma on täynnä hienoja pyöriä!

Jees,

Kiitoksia hra1150:lle vielä Bandiitin esittelystä ja jutustelusta...

Pikkuhiljaa alkaa pyörä hahmottumaan... Mieli muuttuu noiden mallien välillä ja hakee sitä oikeaa...
smile_org.gif
No, katsotaan mihin se nokka sitten näyttää, kevääseen on vielä aikaa...
wink.gif

Moi.

Lukaiseppa Tekniikan maailman vertailu 2000/15. Vertailussa on suunnittelemiasi pyöriä. Saattaa olla apua.

Kaksi kesää takana GSX 750:lla, ja muutamia havaintoja

- melko pienen tuntuinen, istumakorkeus 785mm, sopii lyhyillekkin
- ketterä käännellä mutkissa, ei ehkä parhaimmillaan matkanteossa
- 2-päällä ajoon ehkä turhan pieni ja kevyt
- ajo-ominaisuudet häiriintyy melko paljon takalaukusta ja etupleksistä
- jousituksessa vain takajousituksen esivaimennuksen säätö, ei muita säätöjä -> ominaisuudet vähän "vanhanaikaiset"
- moottori vetää tasaisesti ilman ihmeempiä hyökkäyksiä, sopii aloittelevalle
- perinteisen näköinen, toiset tykkää, toiset ei

Oon kokeillu ajella pleksillä ja ilman, laukulla ja ilman, ja ehottomasti vakainta menoa on ilman mitään noista lisukkeista.
Tuulen tuiverrukseen näköjään tottuu kuukaudessa, ei tunnu enää missää!

Back