Kummat paremmat ajovermeet?Nahkat + sadeasu tai ihan vaan perus-Goretexit ?Kysyn kun en tiedä...
Minulla löytyy molemmat. Kummat on paremmat, se riippuu niin hurjan monesta asiasta, ettei kysymykseen ole olemassa yhtä ainokaista vastausta.
Jos olisin ekakertaa lähdössä, niin itse valitsisin varmaankin Gore-Tex(*) asun, koska silloin ei tarvitsisi alkaa pulaamaan erillisen sadeasun kanssa, eli siinä on yksi päänvaiva vähemmän. Tilaakin se sadeasu vie laukussa ollessaan.
Siitä ei kyllä pääse minnekään, että nahkat on silti ´fiilikseltään´ ihan toista luokkaa kuin paraskaan Gore-puku. Käy sovittamassa näitä päällesi, niin ymmärrät mitä tarkoitan.
Viime kesänä käytiin Sisiliassa, ja yllätin itsenikin päätymällä asun osalta Gore-takkiin ja kevlar-farkkuihin (+sadehousuihin) - näin sain mielestäni kohtalaisen menestyksekkäästi raahattua mukaan erilaisten ratkaisujen huonot puolet
Nurkissa pyöriminenhän onnistuu vaikka minkälaisilla yritelmillä, mutta pidemmillä reissuilla laadukkaita ajokamppeita oppii arvostamaan ihan toiseen malliin. Korkea hinta ei automaattisesti takaa korkeaa laatua, mutta toisaalta tuoteryhmässään kaikista halvimmat on kovin harvoin kovin hyviä. Varusteita myydään myös esim. Saksassa, ja ne voivat olla siellä halvempiakin kuin meillä, mutta suosittelen silti hoitamaan sen puolen kuntoon jo ennen lähtöä. Jälleen yksi päänvaiva vähemmän itse reissuun päästyä.
Vähintään parit hanskatkin on hyvä olla, yhdet kuumalle kelille ja toiset sateiselle. Sekä kunnolliset vettäpitävät ajosaappaat.
ps. Italia on Euroopan maista ehdottomia suosikkejani, vähän kallis tänä päivänä, mutta eipä tämä Suomikaan halpa maa ole.
(*)
huomaa siis: tarkoitan nimenomaan aito Gore-Tex, ei mikään tixtöxtex, niitäkin on varustehyllyt pullollaan, ja jutuissa kaikki texit tyypillisesti sekoitetaan hilpeästi; tämä ei ole halvin, mutta sen ainakin tiedetään olevan hyvä - mm.siksi siitä korkeaa hintaakin uskalletaan pyytää.... vaan en toki sano, etteikö jotkut kilpailevatkin tuotteet voisi olla hyviä, haaste on vain tietää, mitkä niistä on, ja mitkä ei).