• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ensimmäistä pyörää laittamassa!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Colabi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Colabi

New member
Kauhea pyöräkuume on iskeny! Pääsin muutama kk sitte töihin ja ajattelin laittaa keväällä pyörän, mutta!
Kokemusta on mopoista ja kevarista. Kevarista kuitenkin vain niin vähän että ajoin sellasella kortin. Olen katellu käytettyjä pyöriä: Hondan VFR 800, 600F CBR, Kawalta ZX-6r, Yamahalta YZF 600r thundercattia... 900:a oon kans katellu mut en tiiä uskallanko laittaa... ja todellaki kokemusta ei oo nuista yhtään. Minkälaisia ajaa? Asun melko pohjoisessa niin tod.näkösesti haen pyörän etelästä. Vinkkejä kaipailisin paluumatkasta pyörän kans? Pyörät ovat kuitenki paljon painavampia kuin mopot, tehokkaampia (liikkeellelähtö?), jarrut tehokkaampia ja kaikki nuo kyykkyjä...  
confused_orig.gif

Mullapa oli vähän samanlainen ongelma tossa viime kesänä. Sillon tuli kans välitön tarve saada fillari. Ajoin kortin ja ostin itelleni 600 CBR F eli siis tätä matkamallia
biggrin.gif
.. jota jaksoin kattoa sen vajaan kuukauden kun päätin vaihtaa ZX9R:än.. Eli ihan hyvin ostaa suoraan sen ison pyörän vaan ni ei tarvi heti vaihtaa.. Eikä ne sen enempää käsistä lähe ku mitä pienemmätkään fillarit. Eli "Once you go, go BIG!"

ite viime kesänä pyörän hankin ja kokemusta oli vain kevareist... en ollu ajanu 3 vuoteen kunnes ostaessani ajoin pyörän n.150km kotiin ihan "kylmiltään"...olihan se raskaampi kuin kevari mut kyllä sillä pystys pysy ku tukevasti vaa laitto jalat maahan
smile_org.gif
ja nyt kesän jälkeen tuntuu et on kyllä ihan liian pieni..eli jotai tonnista yrittäny katella...
baaa.gif

JOVVAIN...
sport05.gif

.............Naaaaaa, meän nurkila yks kans hommas ekaks pyöräks semmose aloittelijan pyörän:

Kawasaki väinön ja sen reilumman VN 2000.........naaaaa..... eihä se painakkaa ku jonku 360 kg
biggrin.gif

Yksi asia ylitse muiden isoon pyörään siirryttäessä on se, ettei pyörä varsinkaan kovammassa vauhdissa enää käänny kallistamalla tai painopistettä siirtämällä; eli kannattaa kokeilla sitä vastaohjausta ennen kuin lähtee tykittämään tosissaan. Jos tuon tiedostaa, niin baanalle vaan ja kovaa ajoa!

Kyykyllä ekaa kertaa ajaminen on jännä kokemus. Tuntuu, että ohjausosasto on liian kapea, pyörä ei käänny ja naama on asfaltissa. Mutta ei hätää: ei siihen pahimmasta painajaisesta eroon pääsyyn tartte muuta kuin parkkipaikan. Hakee siinä vähän fiilis, kokeilee jarrujen tehon jne. Sitten vaan varovasti liikkeelle. Ekan sadan kilometrin jälkeen tulee kummasti varmuutta lisää. Muistat vaan pitää itsesi rentona pyörän päällä ja järjen päässä, niin aivan varmasti pärjäät sinäkin
smile_org.gif

Älä Colabi tuomitse meitä juuri tänään väsyneitä vastauksia antaneita. Jos haluat asiallista tietoa, suosittelen edelliset lisäykset luettuani, että käytät "haku" toimintoa. Aihetta "eka pyörä" on käsitelty laajasti ja huolella viime vuosien aikana. Sieltä löytyy.

Ei me olla oikeasti niin vittumaista sakkia kuin noista edeltävistä vastauksista voisi päätellä.

Mä luulin otsikon luettuani, että Colabi on ekaa pyörää tuunaamassa/rakentamassa...
tounge.gif
withstupid.gif

nuo ^ jo vastailikin. käsistä lähteminen on paljon omissa käsissä ja päässä, jos ehkä korkeemmas käreski. korkeavireisempi reagoi nopeemmin kaasun liikkeisiin. joku peruspyörä tyyliin jammun xjr 1200 tai 1300, suizan bandit 600, 650, 1200, 1250, kawan zrx1100 tai 1200, er-5, hodnan hornet 600 tai 900 tai cb1000 tai 1300 olisivat helppopyöriä alkuun. ja niissä riittää periaatteessa pyörää loppuiäkseen, jos haluaa ja semmoseen tykästyy. niillä myös oppii keskimäärin hyvin ajamaan helposti ja jos sitten mieli tekee, niin voi melko vaivatta siirtyä sportimpaan tai customimpaan ja vaikka enskampaan. eka kesänä oli mun aikana suositus ajaa vähintään 10 tkm ja ennakoivan ajon kurssia suositeltiin, jonka sitten kävinkin ja taisi kilsojkin kertyä n. 15 000 ekana kesänä ensimmäisellä ns. isolla pyörällä piikin jälkeen. talvellakin jopa hieman pörryyttelin.

nuo ^ jo vastailikin. käsistä lähteminen on paljon omissa käsissä ja päässä, jos ehkä korkeemmas käreski. korkeavireisempi reagoi nopeemmin kaasun liikkeisiin. joku peruspyörä tyyliin jammun xjr 1200 tai 1300, suizan bandit 600, 650, 1200, 1250, kawan zrx1100 tai 1200, er-5, hodnan hornet 600 tai 900 tai cb1000 tai 1300 olisivat helppopyöriä alkuun. ja niissä riittää periaatteessa pyörää loppuiäkseen, jos haluaa ja semmoseen tykästyy. niillä myös oppii keskimäärin hyvin ajamaan helposti ja jos sitten mieli tekee, niin voi melko vaivatta siirtyä sportimpaan tai customimpaan ja vaikka enskampaan. eka kesänä oli mun aikana suositus ajaa vähintään 10 tkm ja ennakoivan ajon kurssia suositeltiin, jonka sitten kävinkin ja taisi kilsojkin kertyä n. 15 000 ekana kesänä ensimmäisellä ns. isolla pyörällä piikin jälkeen. talvellakin jopa hieman pörryyttelin.
Kiitoksia vinkistä... Mä oon aika rauhallinen kaveri ja uskon että järki pysyy päässä, pelkään vain että teho yllättää. Täytyy kuitenki muistaa että teho/paino suhe on nuissa kyykyissä, mitä oon ajatellu laittaa on aika hurja. Nyt oon katellu kawan zx6r ninjaa vm.-01. Onko muuten hyvä pyörä??

Back