ER-5 ei ota kierroksia?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja zERopowa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

zERopowa

New member
Kesken reissun alkoi kone hyytymään kaasua käännettäessä. Vapaalla ja/tai kytkimen kanssa ottaa kierroksia ihan normaalisti.
Vedon ollessa päällä ei anna nostaa kierroksia yli 5000, ääni muuttuu puuroksi ja sai jännittää mikä sieltä pakoputkesta on tulossa (vauva ER?).
Ryypyn kanssa sai ujuteltua kierroksia taas kovemmaksi. Eli oma arvio on ilman/bensan saanti, mutta mistä aloittaisi?
EDIT: VIKA KADONNUT, AINAKIN TOISTAISEKSI.
EDIT2:Tuli uudestaan, ratkaisu alempana
 
Avaa kaasarin kohokammion pohjassa oleva(t) ruuvit - ja tsekkaa tuleeko bensaa - jos ei tuu niin paskaa jossain. Samoten tuleeko kipinää? Ja sitten ne vesireiät voi mennä kannessa tulpanreikien vieressä tukkoon ja koloihin jää vettä ja korkemmilla kierroksilla (ekaksi) alkaa tulpanhatut lyömään läpi.

Tuossa arvauksia alkuun.
 
Kesken reissun alkoi kone hyytymään kaasua käännettäessä. Vapaalla ja/tai kytkimen kanssa ottaa kierroksia ihan normaalisti.
Vedon ollessa päällä ei anna nostaa kierroksia yli 5000, ääni muuttuu puuroksi ja sai jännittää mikä sieltä pakoputkesta on tulossa (vauva ER?).
Ryypyn kanssa sai ujuteltua kierroksia taas kovemmaksi. Eli oma arvio on ilman/bensan saanti, mutta mistä aloittaisi?
Pääsuuttimelle ei tule tarpeeksi polttoainetta

-> bensiinipinta liian alhainen kohokammiossa
   -> tuloletku tukossa
   -> PA suodin tukossa (hanassa?)
   -> hanan alipaineventtiili ei avaudu kunnolla, käykö PRI -asennossa kunnolla?
   -> kaasuttimen neulaventtiili ei toimi kuten pitäisi

-> pääsuuttimessa ja tai emulsioputkessa roska

-> vettä kaasuttimessa (vesihelmi kohokammion pohjalla estämässä polttoaineen virtausta)

Ehdo:

Lyö iso tujaus polttoaineen jäänestoa tankkiin. Näin syksyllä on voinut tulla esim tankattua sateessa..

Jos ei mitään vaikutusta, niin sitten pa pinta, jos ok niin suuttimet (kaasarit).

Onko muuten molemmat pytyt vialla vai vaan toinen, eli yksi vai kaksi kaasaria ongelmissa? Jos molemmat niin jääneston jälkeen aloita yhteisistä osista (hana - alipaineventtiili - suodin - letkut).
 
Samoten tuleeko kipinää? Ja sitten ne vesireiät voi mennä kannessa tulpanreikien vieressä tukkoon ja koloihin jää vettä ja korkemmilla kierroksilla (ekaksi) alkaa tulpanhatut lyömään läpi.

Tuossa arvauksia alkuun.
Ryypyn käyttö ei vaikuttaisi kipinään, joten tuntuisi olevan PA puolella?
 
Kiitos jätkät ehdotuksista. Huomenna pakko alkaa purkamaan ja katsomaan noita ehdotuksia (ei tallia, kiinnostus ihan valtava).
sad_orig.gif

En tiedä onko vika molempien sylinterien kautta, mutta niinkuin sanoin, vapaalla ainakin kiersi ihan normaalisti.
Raportoin jos paikallistan vian.
 
Kiitos jätkät ehdotuksista. Huomenna pakko alkaa purkamaan ja katsomaan noita ehdotuksia (ei tallia, kiinnostus ihan valtava).  
sad_orig.gif

En tiedä onko vika molempien sylinterien kautta, mutta niinkuin sanoin, vapaalla ainakin kiersi ihan normaalisti.
Raportoin jos paikallistan vian.
Kokeile ainakin tuo hanan PRI -asento (alipaineventtilli ei aukea tarpeeksi) ja polttoaineen jäänesto.

Ja jos noista ei apua, voisit kokeilla myös että käytä moottori lämpimäksi, sammuta. Odota (hana PRI-asennossa, ryyppy pois). Pistä käymään ja lähde HETI liikkeelle. Jos vetää hetken kunnolla yli 5000 ja sitten alkaa ropeltaa on vika siinä ettei kaasareille tule tarpeeksi polttoainetta (PA pinta putoaa liian alas).

Jos taas tuolla ei tule mitään eroa, epäilisin tukossa olevaa suutinta. Laihallahan tuo tuntuu käyvän, kun kerran ryyppy parantaa eikä heikenne tilannetta.

Ja OLETHAN TARKISTANUT ETTÄ IMUKURKUT ja niiden tiivisteet on ehjät ja kaasarit niissä kunnolla kiinni, kurkut pytyissä kunnolla kiinni. KAIKKI alipaneletkut kunnossa ja tiiviit?

Voihan se olla alipainevuotokin, MUTTA jos se käy tyhjäkäyntiä OK niin jotekin olen kalellaan ensisijaisesti tuonne PA-puolelle, koska jos olisi isompi alipainevuoto niin tyhjäkäynti menisi kyllä heikoksi tai katoaisi. Huomioitavaa on kuitekin se että jos olet kokeillut hana vain ON/RES asennoissa, alipainevuoto esim PA-hanan letkussa voi estää sitä avautumasta kokonaan ja PA -pinnat laskevat liian alas kun soppaa menee enemmän.

No, spekulointia. Ei kun troubleshoottaamaan.
 
Sillä bensahanan asennolla ei ollut vaikutusta.
Katselin ja tutkin ja kiristelin, mutta ainut minkä löysin oli kuvassa oleva irronnut letku (tarvitsen korjauskirjan, ei oikein muuten multa onnistu enempää). Letku siis lähtee ilmanottoboxista ja menee vain poistoksi, siis ei kiinni mihinkään. Olisiko tuolla voinut olla merkitystä?
kaasarit_03.jpg

Ajattelin että menee mopo talvisäilytykseen ja puretaan sen korjauskirjan kanssa lisää. Kokeillessani vielä kerran, oli sama vika tallella. Annoin vapaalla kunnolla kierroksia ja yritin kuunnella ja katsella, samalla ravistelin mopedia. Niin annahan olla, nyt se tuntui taas toimivan. Tarvii mennä kohta kunnolla kokeilemaan. Veikkaan että siellä oli sitä kosteutta / tai roska mikä tilapäisesti korjaantui. Varmaan tarvii mennä ostamaan sitä jäänestoa.
 
Ei kai tuo lis vaan polttoainehanan alipaineletku, vois aiheuttaa tuota vikaa, bensa pula...
 
Jos lähtee boxista ja menee "pihalle" kyseessä on boxin vedenpoistoletku. Ei vaikuta käyntiin mielestäni.
 
Sillä bensahanan asennolla ei ollut vaikutusta.
... Kokeillessani vielä kerran, oli sama vika tallella. Annoin vapaalla kunnolla kierroksia ja yritin kuunnella ja katsella, samalla ravistelin mopedia. Niin annahan olla, nyt se tuntui taas toimivan. Tarvii mennä kohta kunnolla kokeilemaan. Veikkaan että siellä oli sitä kosteutta / tai roska mikä tilapäisesti korjaantui. Varmaan tarvii mennä ostamaan sitä jäänestoa.
Jos ei hanan asento vaikuta, niin sitten voi unohtaa sen alipainehanan osuuden, PRI "pakkosyöttää" bensaa kaasareihin, joten sillä voi tarkistaa toimiiko hana/alipaineletkut.

Jos alkoi taas lallattaa, niin roska on tietty mahdollinen, mutta jos tuntuu että molemmat pytyt menee hengettömiksi eikä vain toinen, niin sitten se mömmö on sillä välillä mikä on kaasareille yhteinen tai sitten jotain mömmöä olisi lähtenyt liikkelle siten että se olisi tukkinut molemmat kaasarit, mutta luulisi että sitten se tukkisi sen ensimmäisen suodattimen. Olikohan se sinun vuosimallissa siinä hanassa oleva verkkosuodatin.

Toisaalta jos se alkoi taas toimia putsaamatta, niin tuntuisi siltä että jos hanan suodin menee tukkoon niin se pysyy tukossa. Eli tässä mielessä vesi voisi olla edelleen vikalistalla. Se nimittäin tekee ihmeitä polttoaineenvirtaukselle, kun koneen pitää yrittää imeä sitä bensaa kohokammion pohjalla lilluvan veden läpi, eikä polttoaine virtaa vapaasti kaasariin. Vesi taas painavampana ei jaksa nousta ylämäkeen emulsioputkea pitkin, vaan jää pisaroina pyörimään sinne ja taasen polttoainetta ei virtaa ylös neulalle niin kuin pitäisi.

Aina tämä tilanne ei korjaannu itsekseen jos tarvittavaa vetoa ei saada kunnolla käyvän koneen avulla, pelkät kierrokset kun eivät vaadi niin paljoa polttoainetta kuin oikeasti tehoilla ajaminen, niin virtaus ei jaksa vetää vesiä pois "montusta". Jääneston alkoholiin taase vesi liukenee, toisin kuin bensiiniin ja alkoholi+vesi seos on kevyempää ja kulkee paremmin virtauksen mukana. Syksyisin näitä tulee jo ihan senkin vuoksi että kun yöt on kylmiä ja päivät lämpimiä tai ainakin aurinko lämmittää tankkia, niin kondenssivettä alkaa muodostua. Ja sitten jos vielä sattuu tankkaamaan sateessa katoksettomalla pumpulla, niin siinä viuhahtaa samalla usempi tippa tankkiin, jos ei pidä rukkasta tms aukon päällä sateensuojana.

Nimim. tulipa tuo oma VTX1300:kin (kaasarikone) jäädytettyä viime syksynä. Vaikka siinä on vesilämmitteinen kaasari, niin se lämmittää vain kaasarin kurkkua jottei se jäätyisi, mutta +3 asteen räntäsateessa pamahti kohokammion pohja pakkasen puolelle. Tämä nyt ei tosin vaatinut kuin pari kertaa taukoa ajoon, kaasari kun on tuossa pyttyjen välissä, niin se kyllä sulaa nopsaan kun seisahtaa. Ei olis vaan uskonut että tuossa paikassa se ylipäätään pääsisi menemään niin kylmäksi, mutta ilmeisesti se menee, koska tehdas on laittanut siihen vesilämmityksen. Tujautin litran jäänestoa tankkiin ja johan alkoi taas ravata nikottelematta.

Se on tietysti toinen tarina että miksi sitä pitää räntäsateessa ajaa mopolla  
buttrock.gif


Ps. Joskus noita vesiongelmia tuli kivikauden laitteissa korjattua lämäämällä rukkanen vauhdilla käyvän koneen kaasarin päälle, jolloin dramaattinen alipaine imee kaasarin joka reijästä voimalla bensaa koneeseen ja hyvällä säkällä myös vesi tulee mukana. Kone tietty hukkuu bensaan, joten sitä voi joutua houkuttelemaan käyntiin yksikaasarikoneissa ja toiseksi pyttyihin tulee yliannos bensaa öljyjä ohentamaan, mutta ei se nyt pitäisi lämpimässä koneessa hirveesti pahoja tehdä, kuivaahan se ittekseen ja posahtaa taas käyntiin, jos vaan ilmaa laittaa koneen läpi menemään. Tänä päivänä tämä ei tietty ole enää niin käytännöllinen konsti kun ilmanputsariin käsiksi pääseminen ei ole yhtä helppoa kuin vuoden "kypärä & tikari" Jawoissa tms. "Käy mut ei jaksa kulkea" tilanteissa kuitekin joskus ollut poppakonsti päästä huoltoasemalle jäänestoa hankkimaan. Joskus pienempi pska lähtee suuttimista samalla, isompi ei..
 
Jatkan vielä siltä varoin, että sama ongelma esiintyy jossakin toisessa pyörässä.
Eli vikahan hävisi "itsestään" kun vähän kaasutteli. Ongelma kuitenkin tuli takaisin, eikä suostunut katoamaan. Kokeilin myös jäänestoaineen, tuloksetta.
Tuossa pihalla päässyt oikein kaasareihin käsiksi, niin vein pyörän huoltoon. Kuntoon tuli ja vika niinkin simppeli, kuin että jostain oli päässyt jotakin mujua kaasareihin, putsaus auttoi.
Perhana kun ois talli missä askarrella. Ihanan kallista käyttää tämmösetkin perus jutut huollossa...
sad_orig.gif
 
pyörän huoltoon. Kuntoon tuli ja vika niinkin simppeli, kuin että jostain oli päässyt jotakin mujua kaasareihin, putsaus auttoi.
Perhana kun ois talli missä askarrella. Ihanan kallista käyttää tämmösetkin perus jutut huollossa...  
sad_orig.gif
No, pääasia että tuli kuntoon, että pääsee vielä
062802moto_prv.gif


Aina jostain sitä mömmöä tuppaa tulla. Kannattaa kuitekin kokeilla tuo jäänesto esin, ennen kuin vie pyörän huoltoon asti ja maksaa siitä että joku kaataa jäänestoa tankkiin
omg.gif
 
Back
Ylös