Sillä bensahanan asennolla ei ollut vaikutusta.
... Kokeillessani vielä kerran, oli sama vika tallella. Annoin vapaalla kunnolla kierroksia ja yritin kuunnella ja katsella, samalla ravistelin mopedia. Niin annahan olla, nyt se tuntui taas toimivan. Tarvii mennä kohta kunnolla kokeilemaan. Veikkaan että siellä oli sitä kosteutta / tai roska mikä tilapäisesti korjaantui. Varmaan tarvii mennä ostamaan sitä jäänestoa.
Jos ei hanan asento vaikuta, niin sitten voi unohtaa sen alipainehanan osuuden, PRI "pakkosyöttää" bensaa kaasareihin, joten sillä voi tarkistaa toimiiko hana/alipaineletkut.
Jos alkoi taas lallattaa, niin roska on tietty mahdollinen, mutta jos tuntuu että molemmat pytyt menee hengettömiksi eikä vain toinen, niin sitten se mömmö on sillä välillä mikä on kaasareille yhteinen tai sitten jotain mömmöä olisi lähtenyt liikkelle siten että se olisi tukkinut molemmat kaasarit, mutta luulisi että sitten se tukkisi sen ensimmäisen suodattimen. Olikohan se sinun vuosimallissa siinä hanassa oleva verkkosuodatin.
Toisaalta jos se alkoi taas toimia putsaamatta, niin tuntuisi siltä että jos hanan suodin menee tukkoon niin se pysyy tukossa. Eli tässä mielessä vesi voisi olla edelleen vikalistalla. Se nimittäin tekee ihmeitä polttoaineenvirtaukselle, kun koneen pitää yrittää imeä sitä bensaa kohokammion pohjalla lilluvan veden läpi, eikä polttoaine virtaa vapaasti kaasariin. Vesi taas painavampana ei jaksa nousta ylämäkeen emulsioputkea pitkin, vaan jää pisaroina pyörimään sinne ja taasen polttoainetta ei virtaa ylös neulalle niin kuin pitäisi.
Aina tämä tilanne ei korjaannu itsekseen jos tarvittavaa vetoa ei saada kunnolla käyvän koneen avulla, pelkät kierrokset kun eivät vaadi niin paljoa polttoainetta kuin oikeasti tehoilla ajaminen, niin virtaus ei jaksa vetää vesiä pois "montusta". Jääneston alkoholiin taase vesi liukenee, toisin kuin bensiiniin ja alkoholi+vesi seos on kevyempää ja kulkee paremmin virtauksen mukana. Syksyisin näitä tulee jo ihan senkin vuoksi että kun yöt on kylmiä ja päivät lämpimiä tai ainakin aurinko lämmittää tankkia, niin kondenssivettä alkaa muodostua. Ja sitten jos vielä sattuu tankkaamaan sateessa katoksettomalla pumpulla, niin siinä viuhahtaa samalla usempi tippa tankkiin, jos ei pidä rukkasta tms aukon päällä sateensuojana.
Nimim. tulipa tuo oma VTX1300:kin (kaasarikone) jäädytettyä viime syksynä. Vaikka siinä on vesilämmitteinen kaasari, niin se lämmittää vain kaasarin kurkkua jottei se jäätyisi, mutta +3 asteen räntäsateessa pamahti kohokammion pohja pakkasen puolelle. Tämä nyt ei tosin vaatinut kuin pari kertaa taukoa ajoon, kaasari kun on tuossa pyttyjen välissä, niin se kyllä sulaa nopsaan kun seisahtaa. Ei olis vaan uskonut että tuossa paikassa se ylipäätään pääsisi menemään niin kylmäksi, mutta ilmeisesti se menee, koska tehdas on laittanut siihen vesilämmityksen. Tujautin litran jäänestoa tankkiin ja johan alkoi taas ravata nikottelematta.
Se on tietysti toinen tarina että miksi sitä pitää räntäsateessa ajaa mopolla
Ps. Joskus noita vesiongelmia tuli kivikauden laitteissa korjattua lämäämällä rukkanen vauhdilla käyvän koneen kaasarin päälle, jolloin dramaattinen alipaine imee kaasarin joka reijästä voimalla bensaa koneeseen ja hyvällä säkällä myös vesi tulee mukana. Kone tietty hukkuu bensaan, joten sitä voi joutua houkuttelemaan käyntiin yksikaasarikoneissa ja toiseksi pyttyihin tulee yliannos bensaa öljyjä ohentamaan, mutta ei se nyt pitäisi lämpimässä koneessa hirveesti pahoja tehdä, kuivaahan se ittekseen ja posahtaa taas käyntiin, jos vaan ilmaa laittaa koneen läpi menemään. Tänä päivänä tämä ei tietty ole enää niin käytännöllinen konsti kun ilmanputsariin käsiksi pääseminen ei ole yhtä helppoa kuin vuoden "kypärä & tikari" Jawoissa tms. "Käy mut ei jaksa kulkea" tilanteissa kuitekin joskus ollut poppakonsti päästä huoltoasemalle jäänestoa hankkimaan. Joskus pienempi pska lähtee suuttimista samalla, isompi ei..