• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ER-6 runkomurtumia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja daxter
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

daxter

New member
MotorcycleNews raportoi:

sanoi:
If you’re a Kawasaki ER-6 owner, walk outside and check the frame for cracks.
...
The problem lies with the engine mount on the right hand side (at the front of the tube that wraps around the cylinder), where a weld can split on the underside of the tube. The problem can be difficult to spot (ER6-F models will require the right hand side fairing to be removed), but tell tale signs include paint flaking off and rust forming on the bare metal.

MCN reader James Mear’s 2006 ER-6f has developed a crack on the engine mount. He told MCN: “I purchased a set of frame protectors, and when I was fitting the protectors I noticed a rust mark on the engine mounting weld. On further inspection I discovered it was cracked, it appears that the frame of the bike is wider than the engine and the engine bolt is twisting the bracket and welds as it is tightened to take up the gap.”

Tiivistelmä suomeksi: runkoputki moottorin oikealla puolella lähellä moottorin kiinnityspulttia voi olla vaarassa - maalin lohkeilu ja ruostuminen ovat oireita. Kawasaki UK:n mielestä ongelmaan ovat syynä jälkiasennetut kaatumatapit, mutta ainakin tuo artikkelissa haastateltu heppu on vasta ollut sellaisia asentamassa murtuman huomatessaan.

Omaa mopoani en ole vielä ehtinyt syynätä, äffämallista tarvii purkaa katteita että pääsee tsekkaamaan.
 
Paremmalla puoliskolla on juuri ER6n ja siinä on tuossa mainitussa kohdassa ruostetta ja näkyy että siinä olisi hiusmurtuma... Kyseisessä pyörässä on kaatumatapit ja se on käynyt kyljellään sillä(kin) puolella...

Onko mitään kokemusta kellään suomen maassa miten maahantuoja tähän on kommentoinut?

-C9B5R4-
 
Paremmalla puoliskolla on juuri ER6n ja siinä on tuossa mainitussa kohdassa ruostetta ja näkyy että siinä olisi hiusmurtuma... Kyseisessä pyörässä on kaatumatapit ja se on käynyt kyljellään sillä(kin) puolella...

Onko mitään kokemusta kellään suomen maassa miten maahantuoja tähän on kommentoinut?

-C9B5R4-
Niin olikos muita kenellä on sama oire? Kyllähän näitä "ERkkejä" on suomi täynnä
smile_org.gif



-C9B5R4-
 
Itse ratsasin tuon oman Ernestini tänään. Näppäsin digikameralla kuvia vaikeista kulmista, mihin ei oikein itse pääse omin silmin kurkistamaan.

Omassa pärrässäni kaatumatapit ja se on yhden autoilijan myötävaikutuksesta käynyt oikealla kyljellään, joten pahinta pelkäsin.

Onneksi mitään murtumia ei näkynyt. Tuon hitsaussauman, jonka ruostumisista ulkomaan pojilla oli kuvamateriaalia, olen käsitellyt jollain CRC:n öljyllä, joka ehkäisee korroosiota. Taidanpa tehdä sen ajoittain varmuuden vuoksi jatkossakin.
 
Sainpa viimein syynättyä oman moponikin - helpotus oli suuri kun mitään ruostumia, murtumia tai muuta epämiellyttävää ei löytynyt.
smile_org.gif


Kilsoja tuolle on kertynyt about 23 tonnia, joten ainakaan niiden määrästä ei pitäisi murtumien esiintymisen tai esiintymättömyyden olla suoranaisesti kiinni.
 
Luin mielenkiinnosta osan tuosta ranskankielisestä foorumitopikista: näyttäisi siltä, että paikallinen maahantuoja vaihtaa rungon takuuseen, jos pyörä ei ole kaatunut. Jossain vaiheessa (2007?) tuon korvakkeen muoto ja hitsisauma on muuttunut, mutta aika monella tuntui edelleen olevan murtumia uusissakin peleissä. Joissakin kuvissa näkyi aivan ala-arvoinen orkkissauma, hädin tuskin hitsisaumaa lainkaan, holy crap!

Ongelma ei siis johdu ruostumisesta, mutta päinvastoin ruoste on merkki ongelmasta (alkavasta väsymismurtumasta).
 
Outo yhteensattuma, että luettuani tätä treadiä jo seuraavana päivänä vaimo valitti er6n:n outoja sivuääniä.

Paikallaan käytettäessä ei kuulunut koneesta mitään ylimääräistä mutta ajettaessa tuli välillä melkoinen resonanssiräminä ja tärinä. Syyksi paljastui murtunut oikeanpuoleinen kaatumatappi. Noin 6x33mm rautalevy mennyt irtipoikki tärinästä
omg.gif
Jäljellä oli vielä se kapeampi kannake 6x10mm. Takuuseenhan tuo menee mutta epäilyttää kyllä muunkin rungon kestävyys. No osa on aika painava ja ehkä siksi ravistaa itsensä irti. Pyörällä ajettu vasta 5000km eikä kaaduttu. Sahasin loputkin pois että pyörällä voi ajaa.
sport05.gif


Se treadissä mainittu runkoputki oli vielä kiinni saumastaan mutta putkea ei ole hitsattu alapuolelta lainkaan. Onkohan muissa yksilöissä?

t. Seppo
 
Tulipa vihdoin vahauksen lomassa tutkittua millintarkasti: ei murtumaa. Ajettu 21 600. Tatteja ei pyörässä ole, enkä toistaiseksi ole niitä kaivannut.
 
Back
Ylös