• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

ER5:en käyntiongelma

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja airfax
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

airfax

New member
Eli vika on seuraava: kun kahvaa kääntää loppuu veto tossa 5tuhannen kiekan kohdalla ja kone rupeaa yskimään. Myöskin nopeat kaasun väännöt aiheuttavat yskintää. Eihän se ER muutenkaan mikään ohjus ole, mutta nyt joutuu odottamaan toooosi pitkän välin ennenkuin uskaltaa mennä autojonoon...
Ryypyn kanssa (pyörä, ei kuski) kiihtyy paljon paremmin. Voiko kelit vaikuttaa? (lähinnä kylmä keli?)

Ite en osaa muuten paremmin vikaa kuvailla, kuin että kone "tukehtuu" (autoja olen korjaillut, mutta pyörä on ensimmäinen)

Onko kyseessä ylipäätään vika vai ominaisuus? Ja jos se on vika, otan vastaan viisaita arvauksia mistä lähteä vikaa etsimään...

airfax
sport05.gif
 
Meitin mopossa on vähän samaa vikaa, lähinnä vain kylmänä. Noin 5000 rpm paikkeilla kone kakistelee hetken ennen kuin kiekat nousee. Vehje on muuttunut tommoseks talven aikana.
Saattaapi olla, että kaasarit on paskaset, mutta kyllä noi tulpatkin kannattaa tsekata.
 
Tarkistan tulpat tänäpänä.

Vikaa edeltävänä päivänä pääsi bensa loppumaan
withstupid.gif
(varatankilla kotio) eli oisko kaasarit sitten tukossa...

Pyörän ajoin tuossa pari viikkoa sitten Turun suunnalta Tampereelle ilman ongelmia, eli ei se kai talven vikoja ole (tankattukin pari kertaa sen jälkeen...)

Eli tulpat ja kaasarit tarkistukseen. Kiitti vinkeistä. Nyt ei tarvi enää kuin vapaata aikaa
biggrin.gif
 
Mulla oli taannoin vanha 500 GPZ ja siinä oli samanlaista ongelmaa kerran. Vika oli tukkoinen ilmansuodatin. Koita pieni lenkki ilman suodatinta niin siitähän se selviää
 
Ilmanputsari on uusi. Puhdas ja tarkastettu. Tulppa-avain on ostoslistalla (eipä ollut sopivaa auton perässä), mutta vika alkaa paikallistumaan kaasarin suuntaan. Pierussahan pitää olla kikkareita, mutta tuskin bensassa hiutaleita (paitsi jos on talvibensaa...
tounge.gif
)
Tyhjäsin kaasarit ja punaisia hituja tuli vastaan...perkele. Pitänee opetella kawan kaasarien irroitus tässä lähipäivinä. Vai onko jotain mömmöjä mitkä saattaisi auttaa?
 
Toimii!

Avasin kaasarit ja kuinka ollakaan, toisessa oli tuommonen hamsterin kokoinen karvapallo suuttimen tukkeena.

Tulipahan opeteltua mopottimen purkukin (eikä jäänyt edes montaa ylimääräistä ruuviakaan)
biggrin.gif


Nyt ei muuta kuin kovaa
062802moto_prv.gif


sport05.gif
 
Uskomattomia juttuja!
Emännän erska rupes kanssa vinoileen, eikä käyny ku yhellä.
Tutkailin tilannetta ja hokasin toisen tulpan kärjen menneen kiinni.
Mikähän moisen aiheutti? Oliko vaan huono laatunen tulppa?
Onko moista osunu kohdalle muilla?
Taas käypi hyvin kun uudet tulpat laitoin.

biggrin.gif
062802moto_prv.gif
 
Mennee samaan topicciin...
smile_org.gif


Erkka alkoi yskimään ja ilmeisesti osa aineesta menee suoraan putkeen...Jos näkyis liekit putken päästä niin jättäisin silleen (sehän olis perkeleen reteetä
biggrin.gif
), mutta kun ei näy niin koitan korjata.

Eli käyntiin lähtee, mutta bensa haisee. Joutokäynnillä hiipuu sammuksiin. Ja lämpösenä putkessa paukkuu niin että hivenen jo hävettää...
tounge.gif


Tulpat vaihdoin, ja vasemman puolen tulppa oli aika musta. Uskaltaako tuota kaasarin seosruuvia itte mennä vääntelemään?
Vai vaihdanko tulpanjohdot? Puolan (puolat?)? Mopottimen?

smile_org.gif


[edit: mikähän mahtaa olla suositus seosruuville? 3 kiekkaa?]
air/
062802moto_prv.gif
 
Tämä edellinen kuulostaa vähän samalta kuin minun Erskassa pari päivää sitten. Ajoin tankin melko lailla tyhjäksi, kone alkoi pörpöttää, ajattelin että nyt loppuu bensa, käänsin varatankille, mutta ei auttanut. Tankkaaminenkaan ei auttanut. Vasta 4000 kierroksessa lähti toinen pytty mukaan, kauhealla paukkeella. Menin töihin. Työpaikan pihassa oli lorottanut bensaa hukkaputkesta mäkeen. Ilmeisesti ensin vain vähän. Joku kun oli huomannut, meni laittamaan bensahanan kiinni. Eihän Erskan hanassa sellaista kiinni-kohtaa ole, vaan oli laittanut siihen missä juoksee suoraan maan vetovoiman avustuksella maahan. Nilkutin Kawalla yhdellä pytyllä himaan. Katsoin tulpat, sen takia että tietäisin kumpi kaasari reistailee. Funtsasin hetken alanko avaamaan kaasaria. Päätin kuitenkin yrittää päästä helpommalla. Naputtelin kaasarin kylkeen pikkuvasaralla muutaman hellän napautuksen. Ja toimi.

Eli ilmeisesti tankista oli päässyt roskia jumiuttamaan kohon auki-asentoon. En muutakaan keksi.
 
Jälleen häikkiä kawassa...
Vasen kaasari tulvii, ja vieläpä aika huolellisesti. Pitänee purkaa kaasarit, mutta arveluttaa jotta meneekö synkkaus sekaisin jos kaasareita ropeltaa?

withstupid.gif
 
Ei mene, jos et koske vaijereiden ja tyhjäkäynnin säätöihin roplatessasi. Jos irroitat jotain säätöruuveja (seos, tyhjäkäynti jne), kirjoita vaikka lapulle ylös kuinka monta kierrosta ja osakierrosta ruuvit olivat pohjasta kierrettynä ennen irroitusta.
 
Eikö auta moukarilla naputtelu kaasarin kylkeen?

idea3.gif


Niin kuin ylempänä mainitsen, mulla auttoi kaasarin uittamiseen varovainen naputtelu kaasarin kylkeen.
 
ei auttanut moukari ei
biggrin.gif


kun se kuppi perkele on muutenkin ton bensahanan takana, niin se rajoittaa ikävästi moukarin kokoa...

noh, avasin kaasarit, putsasin ja löin takaisin kiinni.

en ois ikinä arvannut monestako paikkaa voi bensaa valua ulos noinkin pienestä vehkeestä...
tounge.gif


katotaan illemmalla, lähteekö käymään, vai palaako pihaan...
mad.gif
 
Oliko muuten miten työläs homma? Irroititko kaasarit kokonaan? Kerro vähän mitä teit... Edessä tuo on minullakin varmaan lähiaikoina. Viimeistään sitten kun moukarista katkee varsi...
wink.gif
 
Ei se työläs homma ole. Penkki, tankki, bensahana (kahdesta pultistaan) irti (jos tarvii/tuntuu siltä) ja ilmanputsarin kotelo pois, niin kaasareitten kurkkujen klemmarit löysäämällä kaasareita saa sen verta irti että pystyy ropeltaan. En ole vielä joutunut ottamaan
vaijereita irti tms. Ikävä puoli on bensaletkujen irroitus. Mulla ainakin pukkaa roiskuun bensaa ympäriinsä. Vati alle, suosittelen
biggrin.gif


[edit: tankkia tyhjätessä kannattaa muistaa ettei 10 litraa bensaa mahdu 5 litran astiaan...
withstupid.gif
]

Vielä kun sais oman käymään, niin olis taas voiton puolella

lookaround_orig.gif
 
Bensahana kannattaa pitää tankin mukana niin ei tarvi suotta tyhjennellä bensoja mäkeen. Hanan läpihän bensa ei ilman alipainetta vuoda, tai jos vuotaa on hana rikki tai pri-asennossa. Ohan se vähän ahdas ottaa sieltä tankin kanssa yhdessä pois, mutta onnistuu kyllä ja ite ainakin teen niin paljon mieluummin kuin uin bensassa...
 
Back
Ylös