• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eri bensa-asemien 95?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Patteri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Patteri

New member
Tullut tässä kevään mittään huomattua pieniä eroja eri bensaketjujen bensoissa. En tiedä kuvittelenko, mutta Teboilin ja Shellin bensaa palaa enemmän kuin esim. Nesteen tai ST1:n. Jotenkin joutuu kierrättämään esim. Teboilin bensalla enemmän? Onko muilla "tuntumia" asiasta?

Samaten vanhemman japanilaisen kaluston (autojen) olen huomannu vierastavan Teboilin 95:sta. Eroa noin litra satasella. Kone ei vaan kierrä niinkuin pitäisi, jolloin joutuu "kengittämään" enemmän.

Enpä oo huomannu muuta ku et kaiken se vie mitä sinne laittaa.
lookaround_orig.gif

Eilen yksi tyyppi jutteli semmosia että yleensäkin suomalaisella bensalla kulutus olisi jonkinverran korkeampi kuin esimerkiksi etelämpänä euroopassa.
omg.gif

Käsittääkseni fortum jalostaa kaiken suomeen tuotavan bensan ja myy esimerkiksi teboilille jossa teboil lisää omat litkut siihen fortumin bensaan. Korjatkaa jos olen väärässä... Luultavasti olen
withstupid.gif

Suomalaista bensaa voi tosiaan kulua karvan verran enemmän kuin "aitoa", koska bensaan on lisätty puhtaamman palamisen vuoksi jotain eetteri-alkoholi yhdisteitä (lisäävät happea).

Niiden lämpöarvo on huonompi kuin bensiinin, joten saman energian tuottamiseksi täytyy polttaa hieman enemmän nestettä.

Eilen yksi tyyppi jutteli semmosia että yleensäkin suomalaisella bensalla kulutus olisi jonkinverran korkeampi kuin esimerkiksi etelämpänä euroopassa.
omg.gif
Saksassa ehkä kuluttaa vähän vähemmän, mutta ainakin Italialaista litkua (oktaaneista ei tietoa, mutta ei ainakaan 95 enempää) kuluu enemmän! Lisäksi ilmajäähdytteinen alkoi nakuttamaan lämpimässä ja ohuessa ilmassa (vuoristossa) aivan älyttömästi sillä jumalan hylkäämällä sytytysnesteellä, jota Italiassa bensiiniksi kutsutaan...

Olen myös huomannut saman asian, mutta vain autossa. Tuntuis, että Nesteen ja Shellin myymät litkut olis parasta.
TM:n testeistä on käyny ilmi sama asia, ja lisäks noi halpaketjujen "bensat" karstoitaa TM:n mukaan myös huomattavasti.

Hmm..mielenkiintoinen havainto...olen alkanut vikomaan hieman samalaisia.Että bensoissa olis eroa...tosin ajattelin, et toisilla on vettä tankissa ja toisilla ei...

Nissä TM:n testeissä ne kyllä löysi eroa karstan määrässä mutta heti perään totes jotta niillä määrillä ei ole mitään merkitystä. Ajotavalla on moninkertainen vaikutus moottorin karstoittuvuuteen...

Muutama vuosi sittenhän TM:n bensatestissä olikin todella suuret erot "halpis"- ja "merkkibensojen" välillä, mutta viimeisimmässä testissä (olikohan viime vuonna) ei eroja ollut oikeastaan ollenkaan ja kaikki saivat viisi tähteä...

Mutta kyllä minäkin silti yritän välttää kaiken maailman st1:set sun muut pikkupuljut...

testeissä on ollut usein eroja nesteen ja shellin bensojen hyväksi, verrattuna ns. halpisketjujen litkuihin, mm. karstanmuodostuksessa ym.

Back