Nostetaan sitten hieman hintoja esille.
Halvin tarjous, yksi kerta, minkä olen saanut pyöräkuljetukselle Dortmundista Iisalmeen, oli 180 euroa. Tällöin kontin perässä oli juuri pyörän kokoinen paikka vapaana. Tarjous ei sittemmin ole toistunut.
Olen maksanut pyörän rahdista 350 euroa sisältäen alvin. Tiedän, että normaali hinta mitä pyörästä pyydetään on 500 euron kantturoissa. Joku sisällyttää siihen paperityöt, joku ei. Itse olen maksanut yhdenmukaisuustodistuksesta 50 euroa suoraan saksalaiselle välittäjälle.
Eräs mielenkiintoinen rahtari on tanskalainen Merikiito. Esimerkiksi pyörän rahtaus lähes mistä päin EU-Eurooppaa tahansa maksaa heidän tekemänään noin 450 euroa. Lähettäjän on pakattava pyörä kahdelle tai kolmelle eurolavalle. Kaksi on halvempi kuin kolme. Heidän palvelunsa on ns. ovelta ovelle ja rahtaus esim. Itävallasta kestää noin viikon puolitoista. Kerhomme jäsenet ovat käyttäneet Merikiitoa esim. museopyörien kuljetuksessa.
Rahtauksessa kuten muussakin liiketoiminnassa hintoja sääntelee kysynnän ja tarjonnan suhde. Kun kapasiteettia on vapaana, ovat hinnat alhaalla, kun rekat täyttyvät, mukaan pääsee vain rahalla.
Eräs mahdollisuus ovat firmat jotka lupaavat tuoda pyörän lähimpään ulkomaanliikenteen satamaan. Saksan sisällä toimii yritys joka siirtää pyörän 150 eurolla lähes mihin tahansa mistä tahansa maan rajojen sisäpuolella. Tällöin tarvitaan vain menopaluu laivalippu ja paluumatkalla paikka myös pyörälle.