• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Erikoinen mittaustapa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Maailmalla erikoisiakin tapoja mitata vääntöä / ohituskiihtyvyyttä, esim. britit testaa 6.-vaihteella 96,5 km/h - 225,2 km/h (60 - 140 mph)...

Sport tourerit:
Triumph Sprint ST 12,97s
Ducati ST3           24,04s
Honda VFR 800      29,31s

Jos Trumpan tulosta vertaa vielä muihin luokkiin, esim. noin suurinpiirtein samantehoiset, mutta paljon kevyemmät 600:
Triumph Sprint ST  12,97s
Kawa ZX-6R          21,25s
Suzuki GSX-R600    21,98s
Honda CBR600RR    29,25s

Taikka vielä huomattavasti tehokkaampiin ja kevyempiin super sportteihin:
Kawa ZX-10R         11,01s
Suzuki GSX-R1000   11,31s
Triumph Sprint ST 12,97s
Yamaha YZF-R1      13,58s
Honda CBR1000RR    13,65s
Suzuki GSX-R750     14,65s
Aprilia RSV-R Factory 15,98s
Aprilia Mille R           17,91s
Ducati 999S            21,17s

Siis eihän tämä oikeastaan mitään kerro, mutta kunhan oli mielenkiintoista tilastointia
wink.gif

No hitto! Jos nu olukemat pitää paikkansa, niin aika vehje! Tuo tuntuu kyllä jo persuuksissakin, ero on sen verran huima. Ihmetyttää ducatien heikko esitys... liekö välitykset huiman pitkät?

Tämän takia ajan Trumpalla. Ohitukset 6 vaihteella sujuu liukkaasti kavereiden polkiessa vielä vaihteita.

Tosin jos noihin kyykkyihin vertaa, niin taitaa niillä olla huippunopeus vielä kaukana tuossa 140mph kohdalla.
Trumpalla mennään jo silloin melko lähellä punarajaa. Eli taitaa välitykset sekä max. rpm olla eri luokkaa.

Testi kertoo kyllä sen mikä pyörä on paras "normaaliajoon". Trum..trum..trumppa.

Ja mitä tämä testi todistaa?

a) Kawa on kaikessa luokkansa paras. Tämä tosin oli selviö jo ennen testiä.

b) britit on loputtoman kekseliäitä kehittämään testejä joissa niitten omat vessat pärjää

Mutta yllättävä kyllä on testin tu... oho, melkein aloin kehumaan trumppaa  
tounge.gif

Vaan eikös tämä asia ollut jo käppyröistäkin nähtävissä. Lapsikin ymmärtää että pienissä moottoreissa teho tulee kierroksilla, ja jos laitteen pitää kulkea yli 250 ja silti olla siedettävä matkamopo (liikkeellelähdöt/ kierrokset satasen vauhdissa) niin tollanenhan siitä askista tulee. Mutta ketä kiinnostaa, radalla nämä laitteet on :rock:

Ja tulipa vielä mieleen, että kovasti täällä on kybän alavääntöä moitittu, mutta tämä mittaus näyttää toista
confused_orig.gif
Ei taida selittyä ainakaan välityksillä, huiput on kaikilla kilosporteilla samaa luokkaa.

Tosin jos noihin kyykkyihin vertaa, niin taitaa niillä olla huippunopeus vielä kaukana tuossa 140mph kohdalla.
Trumpalla mennään jo silloin melko lähellä punarajaa. Eli taitaa välitykset sekä max. rpm olla eri luokkaa.

Testi kertoo kyllä sen mikä pyörä on paras "normaaliajoon". Trum..trum..trumppa.
Samasta lähteestä:

Triumph Sprint ST 152,55 mph
Honda VFR800 146,91
Ducati ST3 146,06

Kawa 6R 159,01 mph
Suzuki GSX-600R 156,61
Honda CBR-600RR 155,17

no sitten okay...ihan toisia lukemia:
Suzuki GSX-R1000 180,37 mph
Yamaha R1 175,89
Kawa 10R 175,39
Honda CBR-1000RR 175,00
Aprilia Mille R 170,88
Aprilia RSV-R Factory 170,06
Suzuki GSX-R750 163,17
Ducati 999S 160,00

Eikös ne vaihteet ole sen takia että valitaan vallitseviin olosuhteisiin ja tarpeisiin valikoimasta sopivin...?
withstupid.gif
Vai miksi niitä on peräti 6 kappaletta?
wink.gif

No, pitää lähteä koeajaa trumppa...

Ja jos ei haluu kerran vaihteita vaihdella niin menee ja ostaa sitten ison Burgmannnn Skoootterin...
033102bebe_1_prv.gif

Mutta ketä kiinnostaa, radalla nämä laitteet on :rock:
Jep jep....mä oon kanssa radan varrella töissä ensimmäisen mutkan kohdalla, ja kämppä on siellä kuudennen mutkan kohdalla....itseasiassa enhän mä muualla ajelekkaan kun sen saman samperin radan mutkia ja suoria...
tounge.gif
Niinpä... Toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä... Mulle on tänä keväänä kertyny kilsoja reilu 6000, joista n. 1000 radalla. Joten mä tykkään mun surkeavääntöisestä pikkukusiaisesta kuin hullu puurosta  
tounge.gif

Sen sijaan köpi tykkää ajella mutterille esittelemään perälaukkujaan, joten siihenhän tuollainen kutosvaihteella rekan hujauksessa ohittava britti on omiaan  
wink.gif

Mutta ketä kiinnostaa, radalla nämä laitteet on :rock:
Jep jep....mä oon kanssa radan varrella töissä ensimmäisen mutkan kohdalla, ja kämppä on siellä kuudennen mutkan kohdalla....itseasiassa enhän mä muualla ajelekkaan kun sen saman samperin radan mutkia ja suoria...
tounge.gif
Mulle on tänä keväänä kertyny kilsoja reilu 6000, joista n. 1000 radalla. Joten mä tykkään mun surkeavääntöisestä pikkukusiaisesta kuin hullu puurosta  
tounge.gif
bowdown.gif
Sulla on suhde kohillaan. Mä taas olen ajanut Mutterin ja Teknoshellin väliä niin ahkerasti, että mulla on tullut tänä keväänä noin 8000 km joista vain noin 1000 radalla.

sanoi:
Ja jos ei haluu kerran vaihteita vaihdella niin menee ja ostaa sitten ison Burgmannnn Skoootterin...
033102bebe_1_prv.gif
biggrin.gif
Siinäpä se, ei muuta kun imurikauppaan jos ei vaihtaminen suju  
tounge.gif

033102bebe_1_prv.gif
Isossa Burgmannissa on myös käsivalintavaihtoehto
wink.gif
tounge.gif

Ihan muuten vain, jos mopossa A joutuu kelaamaan 2-3 pykälää alaspäin ohituksessa, kun taas mopolla B saa saman suorituskyvyn/ohituskiihtyvyyden pelkällä ranteen liikkeellä, kumman valitsisit? Tai no, turhahan tätä fiksuilta ihmisiltä on edes kysyä
wink.gif
tounge.gif

Rata-ajosta vielä, kuulemma (?) Affenistolla ei edes vaihdeta kierroksen aikana, vaan vedetään kolmosella (?) koko rinki...tai noh, en muista miten se meni, mut jotenkin noin kuitenkin, että se siitä
cool.gif

Ai nytkö sä innostuit kinaamaan  
smile_org.gif
sanoi:
Ihan muuten vain, jos mopossa A joutuu kelaamaan 2-3 pykälää alaspäin ohituksessa, kun taas mopolla B saa saman suorituskyvyn/ohituskiihtyvyyden pelkällä ranteen liikkeellä, kumman valitsisit? Tai no, turhahan tätä fiksuilta ihmisiltä on edes kysyä
wink.gif
tounge.gif
Ne "fiksut ihmiset" on sun mittapuun mukaan just niitä jotka käy Mutterilla esittelemässä megalaukkuja ja hugepleksejä. Itse sanoisin, että fiksu motoristi ei ohita(jos muka on niin pakko päästä ohi  
033102ass_1_prv.gif
) niin tiukassa välissä että pitää vääntää kahvat kaakkoon.  
033102ass_1_prv.gif
kaikille ohittelijoille ja liikenteenvaarantajille. Maine menee.
sanoi:
Rata-ajosta vielä, kuulemma (?) Affenistolla ei edes vaihdeta kierroksen aikana, vaan vedetään kolmosella (?) koko rinki...tai noh, en muista miten se meni, mut jotenkin noin kuitenkin, että se siitä
cool.gif
Eipä ole katetta tälläkään argumentilla. Apparalla, jolla vaihtotarve on pieni,  käytän kolmea eri vaihdetta, jotkut pärjää kahdella tai yhdellä. Mutta muut radat on sitten asia erikseen.

Btw, mihinköhän tää keskustelu pyrkii  
tounge.gif

Btw, mihinköhän tää keskustelu pyrkii  
tounge.gif
Ei mihinkään
wink.gif
tounge.gif

Anyway, mä oon kuiteskin sitä mieltä että tuossa esittämässäni tilanteessa (laiskana ja mukavuudenhaluisena) valitsisin mopottimen B alleni
biggrin.gif

Autoissa sitä paitsi automaattivaihteisto on paras, sekä myöskin kalliimpi kuin manuaali
tounge.gif
Tavallisesti myöskin kiihdytyksessä nopeampi -> kinattaisko tästä?
cool.gif

Vaihteiden kelaaminenhan on hauskaa hommaa ja oli mikä tahansa pyörä alla niin aina pitää hakea se vaihde millä lähtee kunnolla. En ymmärrä tuota suurimmalla vaihteella kiihdytystä 100 km/h jonnekin. Minä en ainakaan ikinä kiihdytä suurimmalla vaihteella satasesta, eniten. Daytonalla kutosella 100 km/h kierroksia kait 3300 väännät kaasun pohjaan ei tapahdu mitään, autot ajaa ohi ja sama juttu useimmilla pyörillä. Sen takia kait vaihteet ovat että niitä käytetään. Kun en enää jaksa vaihtaa myyn pyörän ja ajan pelkästään autolla ... automaatilla se on mukava ja sellainen on nytkin.

Neljä vuotta R6:lla aiemmin ajaneena olen huomannut myöskin että tiheä vaihteiden vaihtaminen on kivaa, riippuen tilanteesta. Esim. isompien pyörien perässä pysyminen mutkateillä/radalla edellyttää oikeilla kierrosalueilla pysymistä ja sehän on silloin aktiivista ajoa parhaimmillaan! Mutta nykysportit on juuri ja vain siihen tarkoitukseen tehtyjä ja muu on teeskentelyä(arkiajot, väsyneenätöistäkotiinjnejne) Siksi ihminen tarvitsisi kaksi pyörää: toisen, jossa on kuusi vaihdetta ja toisen, jossa on kuutosvaihde..

Back