• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Erikoisavaimia Ducatiin?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mp71
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mp71

New member
Kollegat - kun tuli taannoin hankittua tuo 750 Sport HF niin sitä on tullut tarkemmin syynäiltya parin viikon verran. Huomasin etuhaarukan yläkolmiossa olevan lukitusmutterina kummallinen kolomutteri - mistä olette taikoneet avaimen, joka sopii kyseiseen mutteriin? Samoten, mistä olette hankkineet niitä normaaliin ohjauslaakerin kiristykseen tarvittavia avaimia - neljänneskaari, jossa varsi ja kaaren päässä koloon sopiva pykälä. Sama avain sopinee takaiskarin/jousen säätöön?

Akselimutteriavain. Erikokoisille muttereille säätyvää avainta esim. Biltemasta. Hinta muistaakseni 3,90€. Avaimia myyvät myös kaikki työkaluliikkeet.

Tarkoitit tuossa ilmeisesti sitä ns. hook spanner"ia eli kaarta jossa koukku. Entäs se ohjausakselin ylin lukitusmutteri, joka on siis levy, jossa läpi n kpl reikiä. En ole eläissäni törmannyt sellaiseen avaimeen - se oli se isompi ongelma.

En tiedä tuolle avaimelle nimeä, mutta samanlaisesta avaimesta on kyse, jolla esim. kulmahiomakoneen laikka vaihdetaan. Työkaluliikkeet myyvät erikokoisia. Mittaa vastakkaisten reikien etäisyys keskeltä keskelle sekä reikien halkaisija, ja näillä tiedoilla työkalukauppaan. Itse olen haeskellut tuollaista säädettävää avainta. Nyt olen Öhlinsin etupään yläkorkit avannut itsetehdyllä virityksellä.

Ohjauslaakerin kiristämisen työkalun nimi ilmeisesti on suomeksi haka-avain ja itsekin sitten biltemasta sellaisen hain, ja ajoi hommansa:
tämä

Back