Eroja halogeneissa??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JaySon1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JaySon1

New member
Hei,

Ajattelin ostaa uudet polttimot tuohon kaksilamppuiseen gixeriin, ja seuraavaa ihmettelin: Katselin noita Osramin ja Philipsin lamppujen hintoja suhteessa joihinkin Bilteman polttimoihin. Onko noin että nuo "merkki"polttimot ovat oikeasti parempia kuin nuo tuplasti halvemmat?

Tarkoituksena olisi saada mopoon tehokkaat (ja jos mahdollista, hieman siniseen taittavat valot). Eli ilmeisesti ainakin Osramilta löytyy nuo Night Racer Plus ja X-Racer -polttimot. Onko kokemusta näistä? Pitävätkö lupauksensa ja ovat oikeasti hyviä?

http://www.osram.fi/osram_fi/Consumer/Automotive_Lighting/Products/Headlights/NIGHT_RACER_JA_X-RACER/index.html

Tuosta X-Racerista löytyi vain yksi video Juutuubista jossa ei oikein päässyt kärryille valojen mahdollisesti sinisestä sävystä.

Saa antaa muitakin ehdotuksia sinertäviksi ja/tai tehokkaiksi polttimoiksi.

Sana on vapaa! :p

Itsellä kokemusta Philipsin Xtreme vision H4 (Huom! Ei siis vanha Xtreme power).

Näkee, ja kestää. Lupaavat +100%, todellisuus tietenkin jotain hieman muuta mutta ero on erittäin selvä alkuperäisiin perus "Premium +30%" polttimoihin.

Ja elinikää lupaavat lisää paksumman lasin ja nostetun paineen ansiosta.

+1 noille yo. polttimoille. Maksaa ja pitää ostaa kaksi kerrallaan, mutta tekee hyvää valoille.

Mitenkäs xenonit? Toki ovat kalliimmat ja toki ovat laittomat. Niillä kuitenkin näkee ja tulee nähdyksi. Jos kanta on H7, niin H7R-xenonit ostamalla ei edes aiheuta ihan hirveästi vastaantulijoita häikäisevää hajavaloa.

Itse liputan xenonin puolesta. Toimii omassani kiitettävästi.
Laittomuuskaan ei ole ihan niin yksiseliteinen asia, kas kun lainsäädäntö tuntee muutostyömääräykset vain autoihin.
(jos ei ole nyt talven aikana tullut jotain uutta).

Kertaakaan ei ole vallesmanni ysköksiä suoltanut xenonini takia...

Kenonit häikäisee 99% aina jos ei ole projektoriumpio.

Toisaalta suurinta osaa se tuskin haittaa kun ajelevat hölmöinä pitkät päällä luullen sen auttavan mitään :)-

Laittomuuskaan ei ole ihan niin yksiseliteinen asia, kas kun lainsäädäntö tuntee muutostyömääräykset vain autoihin.

Eikös liian kirkkaat ajovalot peitä vilkkuja näkymästä. Siis omia vilkkujasi, jossain oli siitä videokin otettu miksi ei kannata päivisin ajella pitkät päällä.

EDIT: Jaa piti Villholle replytä eikä sulle ... :)

Lyhykäisen aiheeseen tutustumisen jälkeen ajattelin ehkä pysytellä tuolla turvallisella e-hyväksytyllä halogeeni-linjalla, eipähän pitäisi ainakaan siitä syystä kuulua LP:ltä mussutusta. Tilannenopeudet onkin sitten asia erikseen. :grin:

Tuossa lueskeli että esim nuo Philipsin Blue Visionit eivät olisi kovin häävejä kestämään. Ja valoteholtaan hieman heikkoja ilmeisesti sinertävän sävynsä takia tms. Joten seuraaviksi polttimoiksi on nyt valikoitunut suurella todennäköisyydellä joko Philipsin Xtreme Visionit tai Osramin Night Racer Plussat. Noiden nyt pitäisi olla suht puhtaan valkoiset valot, tai ainakin kirkkaat. Ja jos alkaa kaivelemaan niin sitten joku sinisempi polttimo keulille.

Viimeksi muokattu:
noita moottoripyörään tarkotettuja voin kyllä suositella. itse ostin sellaiset heti kun tuli myyntiin. hintaa oli parille silloin 54 euroa,muta hyvin on kestänyt ja kohtalaisen kirkkaat ovat.

Valotehossa on eroa noilla "70-90%-lupauksilla" verrattuna vaikka bilteman polttimoihin.
Olen käyttänyt osramin night braekereitä ja valotehoa on.
ja kun ostaa oikein, niin noita saa kympillä tai reilulla kipale kotiinkuskattuna. 64 egee pari on liki ryöstämistä
eka haku, ei varmaankaan edes halvin

Xenonit tarvitsevat aina niille hyväksytyn umpion, oli sitten auto tai prätkä. Lisäksi prätkässä vaaditaan ilman työkaluja käytettävä korkeudensäätö.

Eikös liian kirkkaat ajovalot peitä vilkkuja näkymästä. Siis omia vilkkujasi, jossain oli siitä videokin otettu miksi ei kannata päivisin ajella pitkät päällä.

EDIT: Jaa piti Villholle replytä eikä sulle ... :)

Mutta kuten sanoin, niin noista H7R-polttimoista (siis xenon-polttimoista) ei tule tosiaan niin paljoa hajavaloa. H7R:ssä on siis siinä juuressa sellainen kapea raita, joka estää hajavalon heijastumista umpiossa.

Minulla ainakin VFR:n valokuvion korkeudensäätö onnistuu ihan normaalisti ja jos/kun se on oikein säädetty, niin valo on tehokas, ei häikäise, eikä toisaalta myöskään estä vilkkujen näkymistä. Eipä noiden kanssa vastaantulijatkaan vilkuttele valojaan.

Toisaalta sen verran noista tosin hajavaloa tulee, että pyörä myös erottuu esim. risteystä lähestyttäessä. Pitkillä en itse ajaisi, mutta näillä xenoneilla ihan hyvillä mielin.

Pitkissä minulla on Nightbreakerit ja kyllähän ne halogeenit ovat aika onnettomat tuikut xenonien rinnalla.

Tähän x-valo juttuun puuttuen kävin itse kahdella katsastusasemalla kysymässä että saako omaan fillariini ne ilman ongelmia laittaa. Toinen asema vastasi että tietäjä on lomalla ja toinen ei osannut vastata muuta kuin että autossa on niin ja näin ja moposta ei tietoa. Pitäskö piruttaan laitta x-valo ja kipasta näyttämässä.... Tiiä vaikka tumpelot laittas papruun hyväksynnän :D

Xenonit tarvitsevat aina niille hyväksytyn umpion, oli sitten auto tai prätkä. Lisäksi prätkässä vaaditaan ilman työkaluja käytettävä korkeudensäätö.

paitsi jos umpiossa lukee DOT ,on xenon polttimon käyttö täysin laillista ,myös ilman korkeussäätöä...

paitsi jos umpiossa lukee DOT ,on xenon polttimon käyttö täysin laillista ,myös ilman korkeussäätöä...

Ei ainakaan autoissa ole näin, joten uskallan olla varma ettei näin ole pyörissäkään. Toki, jos osoitat parempaa tietoa, olen valmis muuttamaan mielipidettäni. Yleisesti ottaen department of trafic- umpiot ovat olleet erittäin no-no TRAFIn mielestä, ja lainsäädännöstä huolimatta, autopuolella noiden katsastuskelpoisuudesta yleisesti tälläkin hetkellä taistellaan.

Kenonit häikäisee 99% aina jos ei ole projektoriumpio.

Häikäiseviä halpismalleja sekä väärin asennettuja ja suunnattuja ksenoneita näkee paljon, mutta tuosta %-luvusta uskaltaisin olla eri mieltä.
Itse olen vaihtanutt H seiskat ksenoneiksi mopoon sekä autoon. Suuntaus tarkistettu, ei tarvinnut säätää. Kuviot täysin terävät ja kohdallaan, vaikka hyväksymismerkintöjä ei umpioista löydykään. Vallankin Civicin valot paranivat lähes käsittämättömän paljon, mutta eipä ne näytä vastaantulijoita häiritsevän. Piti kuitenkin varmistaa, eli testattu on myös omin silmin. Ei ole yhtään pahemmat kuin mitkään orggisksenonitkaan

Ei ainakaan autoissa ole näin, joten uskallan olla varma ettei näin ole pyörissäkään. Toki, jos osoitat parempaa tietoa, olen valmis muuttamaan mielipidettäni. Yleisesti ottaen department of trafic- umpiot ovat olleet erittäin no-no TRAFIn mielestä, ja lainsäädännöstä huolimatta, autopuolella noiden katsastuskelpoisuudesta yleisesti tälläkin hetkellä taistellaan.

Olisko näin ollut muuttoautojen kanssa, jos siis dot xenonit alkujaan?
Taisi olla pesurikin turha kampe noiden kanssa?

Halogeenien tilalle tulevat xenonit taitaa olla noissakin yhtä lailliset kuin suomi-autoissa...

Suuntauksensäätölaite

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOT hyväksytyillä ajovaloilla (esim. muuttotavara) ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta. Myöskään moottoripyörissä ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."

tosta mä sain sen käsityksen...

hiukan on erilainen teksti kuin se alkuperäinen jossa ei puhutu muuttotavarasta mitään...

Back