• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eroja nostopukeissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jamas
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

jamas

New member
joku viisaampi vois kertoa mistä johtuu... toisella näistä pukeista pyörä nousee yhdellä kädellä painaen ja toisen päällä saa seisoa koko jalan painolla hampaat irverssä?? pyöränä Busa... nupiksi hyvä pukki on motonet ja bodareille tarkoitettu alan liikkeestä..

121020106548.jpg

121020106551.jpg

Kuvasta ei saa kunnoa selvää, mutta imeisesti toisessa pukissa renkaat on hieman eri kohdassa(kevyemmin toimivassa lähempänä nostopistettä ja alempana...), ero voi olla todella pieni.

Mulla on vastaava ongelma. Ostin uuden BikeLiftin pukin v-tuella ja en saanutkaan pyörää ylös. Piti vaihtaa L-tuet paikalle jotta nousi. Harmittaa.

Olin joskus varikolla kokeillut vastaavaa punaista BikeLiftin pukkia ja sillon nousi ok. Sen takia ostinkin samanlaisen mutta taisin saada sittenkin erilaisen...

Onkohan pukin renkaat tai kiinnikkeet tms. muuttuneet sen verran että vaikuttaa nostovoimaan?

Mulla on vastaava ongelma. Ostin uuden BikeLiftin pukin v-tuella ja en saanutkaan pyörää ylös.
Toi voimaa vaativa pukki on nimenomaan reilu 5v vanha BikeLift. Motonetin pukin hain eilen kun kamu suositteli jos ei halua turhaa urheilla pukin kanssa niin 34.90e. Tosin V-tukia en kysynyt saako sieltä ne kun mulla oli ennestään.. mitä tästä opimme Motonettiin vaan niin saa laatukamaa..  
tounge.gif

Edit. ja ennen kun joku ehdottaa salille menoa niin saa tulla kokeilemaan...  
tounge.gif

Alemmassa kuvassa näyttää takimmaisen pukin renkaat pienemmältä ja siltä että niissä on eri kokoiset ruuvit mitä edessä olevassa (vai mitkä noi kiinnitysjutut on, noi kiiltävät).

Toisaalta myös alemman kuvan pukin varsi näyttää olevan taitettu eri kulmassa, joten sitä alas painaessa se käyttäytyis eri tavalla?

Ja onko noiden kahden eri pukin välillä pientä vaihtelua noiden jalkojen välillä? Siis vasemmanpuoleisen pukin jalat näyttää olevan lähempänä toisiaan, mitä oikeanpuoleisessa pukissa.

Puhdas arvaus/veikkaus/mututuntuma: alemman kuvan takimmainen nostaa kevyemmin?

Hienoja perusteluja en osaa antaa kun en osaa fysiikan termejä mutta joku naisen logiikka tossa olis mun aivojen perusteella.

Tai sitten mulle on likaset rillit. Lisäks noi kuvat ei ole parhaassa mahdollisessa ympäristössä otettu (epätasainen alusta, valon heijastus jne ) ja mittaustapa on kuvien perusteella kvalitatiivinen.

Heh, tää alkaa varmaan nyt vaivaamaan mua
idea3.gif

Olis kiva jos joku osais antaa "oikean" vastauksen ja selitykset teorialle  
062802jumpie_prv.gif

tounge.gif

Edit. ja ennen kun joku ehdottaa salille menoa niin saa tulla kokeilemaan...  
tounge.gif
Sinua vai tota nostinta?  
tounge.gif

EDIT: Toisaalta ihan sama, kiitän tajouksesta mutta jätän tällä kertaa väliin.
Nostinta..ellet kalaan ole menossa niin voin lainata siimojani..  
tounge.gif

-Sit pukki asiaan eli kulma noissa on sama, renkaat ihan saman kokoiset, "jalkojenvälissä" sentin ero ja ainut isompi ero on toi motonetin pukin 5cm pidempi varsi se jäi eilen huomaamatta se kai riittää selitykseksi??.. kuvat hämää kun kännyllä rärpsitty..

Dicen pukki on ainakin kuvassa olevia pidempi, joten enemmän vipua = nousee helpommin. Kyllä se varmaan tuollakin, mutta vaatii enemmän voimaa. Noiden kuvassa olevien pukkien erot näyttää todella pieniltä, mutta juuri esim. renkaiden kohta voi vaikuttaa ratkaisevasti.

joku viisaampi vois kertoa mistä johtuu... toisella näistä pukeista pyörä nousee yhdellä kädellä painaen ja toisen päällä saa seisoa koko jalan painolla hampaat irverssä?? pyöränä Busa... nupiksi hyvä pukki on motonet ja bodareille tarkoitettu alan liikkeestä..
Kokeile öljytä sen huonomman "liukulaakerit"?
nixweiss.gif

-Sit pukki asiaan eli kulma noissa on sama, renkaat ihan saman kokoiset, "jalkojenvälissä" sentin ero ja ainut isompi ero on toi motonetin pukin 5cm pidempi varsi se jäi eilen huomaamatta se kai riittää selitykseksi??.. kuvat hämää kun kännyllä rärpsitty..
Kai se on se 5cm pidempi varsi se juttu tässä ongelmassa.

Tosin mä en poissulkis sitä yhden sentin jalkojen välistä eroa, itsehän olen tottunu työskentelemään ja mittaamaan labraolosuhteissa
033102beer_1_prv.gif

Mulla on vastaava ongelma. Ostin uuden BikeLiftin pukin v-tuella ja en saanutkaan pyörää ylös. Piti vaihtaa L-tuet paikalle jotta nousi. Harmittaa.

Olin joskus varikolla kokeillut vastaavaa punaista BikeLiftin pukkia ja sillon nousi ok. Sen takia ostinkin samanlaisen mutta taisin saada sittenkin erilaisen...

Onkohan pukin renkaat tai kiinnikkeet tms. muuttuneet sen verran että vaikuttaa nostovoimaan?
V-tuella pyörä nousee ylemmäksi niin sen takia raskaampi nostaa. Itelle laitoin v-tuet L-tukien tilalle ja samalla madalsin pukkia n.5cm niin johan nousee kyvyesti pyörä ylös.

V-tuella pyörä nousee ylemmäksi niin sen takia raskaampi nostaa. Itelle laitoin v-tuet L-tukien tilalle ja samalla madalsin pukkia n.5cm niin johan nousee kyvyesti pyörä ylös.
Jep, pitäisi olla vaan noi hitsi vehkeet jotta sais madallettua.
Mulla on toi Biltsun L-pukki, johon ostin Biltsun V-sarjan. Noh ei saanu enää pyörää pukille, koska se V:een pohja on ylempänä kuin L:n. Lisäksi lankarullat ovat kiinni swingin alla, eli tuli tuota "vipuvartta" väärään päähän nostinta. Rälläkällä syvensin Veet niin syvälle kuin pystyin, siten toimii nippa nappa.

Joo Bikeliftin pukin kanssa joutuu käyttämään voimaa ja oma elopaino ei riitä vaikka seisomalla painais alas. Kaveri pitää pyörää pystyssä ja itse istun lattialle ja työnnän nosturin renkaista jaloilla & painasen käsillä nosturin kahvasta ja pyörä nousee kevyesti...
biggrin.gif

Kaiken maailman "romuja" näköjään myynnis (luulin et mulle vaa sattun maanantai versio) kyl pukki pitää olla semmonen, että se mopo nousee naisen kädelläkin...

Vasemman puoleisen pukin varsi on pidempi ja siksi kevyempi.  Mutta jos kyseessä on busa niin luulen että et saa lankarullista nostettua koska varsi ottaa silloin takavaloon kiinni.

Minä sain kaveriltani vanhan vastaavan pukin värikin sama ja hänen Busa oli mallia 2002, mutta niin vain on että ei käy -09 malliin, ottaa kiinni takaheijastimeen. Yritimme kaksistaan siten että toinen nosti pyörän suoraan, mutta vaikeuksia on, en myöskään ymmärrä miksi ei natsaa tai sitten vaan pukin malli on väärä??

Pyörän nostaminen vipuvarren ja taittokulman avulla on oikeasti toooosi monesta pienestä asiasta ja vinkkelistä kiinni, että ihan täysin saman valmistajan pukkien "ominaisuudet" voi vaihdella, ellei noita pukkeja kirjaimellisesti valeta samaa muottia käyttäen.

Todella pienetkin kulmavaihtelut eri kohdissa pukkia ja rullaleveydet/liukkaudet voi tehdä todella ison eron.

Sama asia kuin kaatuneen pyörän nostaminen, täysin tekniikkalaji. Vaikka monet käyttää samaa tekniikkaa, on toisille homma vaikeampaa, kun eivät tee sitä prikulleen samassa kulmassa kuin se kynäniska kalle joka nostaa minkä tahansa kaatuneen pyörän pystyyn.

edit. Itse olen syntynyt jokseenkin onnellisten tähtien alla, kun sain oman pyörän persuksen nostettua yksin peräpukille pelkästään siten että pidin pyörää pystyssä käsin ja toisella jalalla painautin pukin nostavaan asentoon. Itseäni voin rehellisesti kutsua kynäniskaksi (~70kg / 172cm)

Kyllä mulla on mopot noussu ihan yksin tolla Bike-Liftillä.
No ehkä yleistin, mutta itse olen 5 vuotta nostellut hampaat irvessä tolla Bike-liftillä ensin gixua ja sit busaa ja nyt kun hain ton motonetin niin nousee kun höyhen entiseen verrattuna... kai niissä sit ne erot niin pieniä ettei silmällä huomaa millä nousee helposti ja millä ei...
nixweiss.gif

Back