Etujarru vika?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Äkis
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Äkis

New member
Jepah.

Onko Kukaan törmännyt tällaiseen vikaan:

Etujarru menee "jumiin" silloin tällöin, eli välillä jarru jää "päälle" ja sitä ei saa mitenkään muuten
pois päältä, kuin ilmausruuvista nestettä päästämällä.
Kyseessän on vm98 honda super blackbird...
Nesteet on vaihdettu, ja ilmauskin tehty (kaikista niistä 19 kohdasta :) )
Välillä vetää jumiin ihan ajossakin ja välillä ihan paikallaan.
( kasimillin lenkki siis pitää olla taskussa koko ajan.. )
:dunno::dunno:
 
Onnistuuko paineiden poisto vain yhdestä tietystä nipasta vai voiko sen tehdä useammistakin?
 
Juu.

Voiko se tosiaan tehdä sen sillointällöin?
Eli se saattaa pelata ihan ok viikonkin ja sitten ykskaks jumijumi...

Pitääpä tehdä perushuolto jarruille ja vaihtaa ne kumitkin...
 
Itse aikoinaan vaihdoin Kawasakin orggis tiivistesarjat jarrusatuloihi ja ne eivät palautuneet yhtään sen paremmin... Ilmeisesti ois pitänyt käydä kaikki pinnat läpi tremelillä ja huopalaikalla?! :dunno:

No varmaan toinen juttu oli se että ne levyt alkoi olla liian ohuet, jolloin männät joutuu tulemaan liikaa ulos ja palautuvat sen takia huonosti. Toinen asia oli se että ne ohentuneet levyt olivat aavistuksen kierot ja taisivat aina muotoutua uusiin muotoihin kun kävi radalla ajamassa :grin:

Eli mittaapa myös ne levyjen paksuudet ja tsekkaa mitkä ovat uusien levyjen paksuudet ja mitkä taas minimi paksuudet. Sama homma myös kulahtaneilla paloilla. Me nuukat kuskit ajetaan ne jarrupalat mahdollisimman loppuun, koska ne on niin kalliit, mutta tosiasia on se että sama homma niiden palojen toimivuuden kanssa. Mitä kuluneemmat palat, niin sitä ulommas ne männät tulevat ja sitä huonommin ne toimivat. Eli unelma tilanne on loppuun ajetut kierot levyt ja loppuun ajetut palat... Vielä ku on vähän ilmaa järjestelmässä, niin on kuningas tilanne!:WAZAAP:
 
Olisko mahdollista et jarruletku on hajonnut sisältä niin ettei päästä painetta pois?

On mahdollista, vikakuvauksesta päätellen jopa todennäköistä.

Männät ja palat kyllä liikkuvat, ainakin jollain lailla, jos jarru vapautuu ilmausruuvi avaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
No pirkales!

Kiitoksia kaikille vinkeistä, taidanpa pistää letkut tilaukseen.
Jos vika ei katua, niin ihmetellään asjaa sitten uusiksi...
 
No pirkales!

Kiitoksia kaikille vinkeistä, taidanpa pistää letkut tilaukseen.
Jos vika ei katua, niin ihmetellään asjaa sitten uusiksi...

Pistäpä saman tien tilaukseen metallipunosletkut... Niitä saapi halvalla rapakon takaa.:) Silloin ei mene ainakaan letkut hukkaan:;):

Mut se venttiilihän on jarrupääsylinterissä, joka on jarrukahvassa kiinni. Eikö kannattaisi ekaksi kuitenkin irrottaa ja avata se ko sylinteri ja tsekata ettei siellä mikään kanita. Siellä sylinterissä ei ole kuin muutama hassu osa, joten sen toiminta/toimimattomuus pitäis selvitä aika helpolla:)
 
Mut se venttiilihän on jarrupääsylinterissä, joka on jarrukahvassa kiinni. Eikö kannattaisi ekaksi kuitenkin irrottaa ja avata se ko sylinteri ja tsekata ettei siellä mikään kanita. Siellä sylinterissä ei ole kuin muutama hassu osa, joten sen toiminta/toimimattomuus pitäis selvitä aika helpolla:)

Tämä väli on erittäin helppo tarkistaa silloin kun vika on päällä. Kun jarru on juuttunut löysätään pääsylinteriltä jarruletkujen banjopulttia vähän jotta mahdollinen paine pääsee karkaamaan ja jos jarru vapautuu voidaan epäillä pääsylinteriä.

Tosin en muista ainuttakaan tapausta autopuolelta, asentajana lähes 30v, että pääsylinteri olisi aiheuttanut jarrupaineen "päälle" jäämisen, letkuvaurioita sensijaan useita. Eikä tämä mp:n nestejarrujärjestelmä eroa millään tavalla autoissa käytetystä tehostamattomasta järjestelmästä paitsi että osat ovat hieman pienenpiä.

Sitten hieman riepua ja vettä lähistölle että voi pestä sen banjopultista vuotaneen jarrunesteen pois kunhan ensin on kiristänyt banjopultin.
 
Back
Ylös