Etujarrukahvan löysyys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Harri82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Harri82

New member
Kertokaapas viisaammat ja kokeneemmat missä vika kun etujarrukahva painuu kaasukahvaan asti jos puristaa kohtuullisen lujaa?
Jarrut kyllä ovat tehokkaat, lähinnä siinä häiritsee tuo kahvan "löysyys". Niin ja jarrut on kyllä ilmattu..
Onko jarrusylinterissä kenties jotain vikaa?
Kyseessä on kawasaki zx-9r vm.98

no tuota ilmausta olisin ehdottanut ihan alkuun mutta jos se on tehty USEASTI niin ei varmaankaan siitä ole sitten kyse.
palat kuinka lopussa?
ja "pullistuuko" letku mistään kun vetäset sen kahvan pohjaan. kumiletku antaa kyllä aina vähän periksi...

Mites sen kahvan etäisyyden säätö? Ja muutenkin niin kokeilitko ajossa painaa sen kahvaan asti vai paikallaan? Kumiletkuilla saattaa pystyäkkin paikallaan painaan "pohjaan" jos vaan puristaa tarpeeksi kovaa..

No letkuissa vika tuskin on kun ovat ihan teräspunosletkut. Jarrut on ilmattu kertaalleen ja jarrukahvakin on säädetty ihan maksimi mittaan (siis mahdollisimman kauas kaasukahvasta)...
Niin ja paloissakin pitäs vielä pintaa olla

ps. kyseessähän on siis kimppapyörä, joten älkää hämääntykö vaikka pyörästä vastailis useampikin jannu  
biggrin.gif

Entä sitten jos kahvaa pumppaa useamman kerran, niin painuuko kahva edelleenkin yhtä alas kuin kertapainalluksella?

Joo, nestettä on tarpeeks eikä toi pumppauskaan mitään vaikuta. Tuli mieleen että voiskohan olla vääränkokoset noi jarruletkut?Koska eikös sisähalkaisijaltaan liian isot letkut vaikuttais siihen että jarrusylinteri ei tuottais tarpeeksi painetta pienellä liikkeellä? vai onkos niissä ylipäätään mitään eroja sisämitoissa?

Joo, nestettä on tarpeeks eikä toi pumppauskaan mitään vaikuta. Tuli mieleen että voiskohan olla vääränkokoset noi jarruletkut?Koska eikös sisähalkaisijaltaan liian isot letkut vaikuttais siihen että jarrusylinteri ei tuottais tarpeeksi painetta pienellä liikkeellä? vai onkos niissä ylipäätään mitään eroja sisämitoissa?
Letkun koolla ei ole mitään merkitystä.

Kokeileppa seuraavaa kikkaa: Purista vaikka papukaijapihdeillä satulan männät sisään ja pumppaa kahvasta ulos. Toista pari kertaa. Ei ole tarvetta irrottaa paloja, eikä muutenkaan purkaa mitään, vaan onnistuu palasta painamalla. Auttaa tietynmerkkisissä pyörissä joksikin aikaa.

Mun veikkaus on myös että ilmaa on edelleen. Yleensä ihan p...leen vaikeeta saada kaikki ilmat pois.

Ja noista letkuista, mun mielestä letkun halkaisijalla ei pitäis olla merkitystä -- kunhan se vaan pysyy samana paineessa/paineetta, eli siis ei pullistele. Jos puristimet olisi vaihdettu isompimäntäisiin tai pääsylinteri pienempään voisi tuollainen oire olla kai jotenkin mahdollinen.

Uudet teräspunosletkut, ei vuotoja, ainoaksi vaihtoehdoksi jää ilma.

Juu, kiitoksia vaan kovasti vinkeistä, pitää koittaa vielä ilmata ja tota papukaija-pihti kikkaa...tajusin muuten itsekkin äsken että eihän se letkun koko siihin voi vaikutta (kun kaveri oikein selitti)  
withstupid.gif

Onko ilmattu oikein?
mielestäni ilmattiin oikein..
Mutta kertokaa toki miten itse se tehdään niin ettei varmasti jää ilmaa systeemiin??
nixweiss.gif

No, itse olen vuosien varrella kokeillut vaihtelevalla menestyksellä seuraavia konsteja:

- kummankin puristimen ilmausnipasta pitkä ilmausletku takas jarrunestesäiliöön, pumppailee ja näin kierrättää nestettä niin kauan kuin hermo kestää. Huom pääsylinteri saattaa roiskauttaa nestettä, tässä on mallikohtaisia eroja, itse meinasin kerran tuhota CB500Four:in tankin maalin... eli varovasti. Ilmausnipat voi avata vain hieman "raolleen" jolloin systeemi pysyy hieman paineistettuna, saattaa auttaa ilman poistumiseen, mene ja tiedä.

- pyörä sivutuelle ja tanko tappiin vasemmalle jolloin pääsylinteri ja nestesäiliö ovat mahdollisimman korkealla ja koko letkusysteemi on ylämäkeä pääsylinterille asti. Sitten painetaan kahva kiinni ja sidotaan kaasukahvaan (ilmausruuvista paineet pois) ja jätetään vähintään pariksi tunniksi, mieluiten yön yli. Ilmakuplien "pitäisi" vaeltaa ylös pääsylinterille, josta ne pääsevät ylös nestesäiliöön kun kahva aikanaan vapautetaan. Tässäkin saattaa auttaa jos systeemiin jättää hieman painetta, muistan kuulleeni että tällöin ilmakuplat ovat pienemmässä koossa ja nousevat paremmin ylöspäin, tiedä sitten, mutta tuskin kuitenkaan kannattaa jättää täysiä paineita pitkäksi aikaa, luulisi tiivisteiden kärsivän.

Onhan sitten joitakin teknisempiä ratkaisuja, erillisiä ilmauslaitteita tms. vehkeitä joilla systeemi täytetään alakautta mutta näistä ei oo mulla kokemusta, kertokoon joku tietäväisempi.

Kertokaapas viisaammat ja kokeneemmat missä vika kun etujarrukahva painuu kaasukahvaan asti jos puristaa kohtuullisen lujaa?
Jarrut kyllä ovat tehokkaat, lähinnä siinä häiritsee tuo kahvan "löysyys". Niin ja jarrut on kyllä ilmattu..
Juu, kokeileppa uudehkojen hyasinttien kahvaa, samanlainen...
Tässä ratkaisu, osta pois kuleksimasta... Kytkin kahvakin samaamaata on...
jarru3.JPG

Ensiksi näihin joihinkin vinkkeihin että "jätä yön yli odottamaan"..Höpö höpö.
Ei se jarrujen ilmaaminen mikään uskon asia ole
biggrin.gif

Asiaan.

Avaa jarrunestesäiliön kansi ja huolehdi, että nestettä on koko ajan yli minimi määrän.

1. Silikoniletku ilmausnippaan kiinni ja letkun pää pulloon.
2. Jarrukahvasta vaikka kolme kovaa puristusta ja PITO.
3. Löysää ilmausruuvia pikkuhiljaa ja huomaa pikkuisten ilmakuplien tulevan nesteen seassa letkua pitkin.
4. ENNEN kuin kahva on ihan pohjassa, ilmausruuvi kiinni.(huom. älä missään nimessä päästä kahvaa auki!)
5. Toista käsittely kunnes ilmakuplia ei enää varmasti letkussa näy.
6. Toista käsittely toisellekkin jarrusatulalle.
7. Lopuksi ilmaa pääsylinteri samalla periaatteella kuin satulatkin.(huom. mallikohtaisia eroja, enkä niistä paljoa tiedä.)
8. Testaa jarrua kahvasta, ei pitäisi tuntua enää kumipallon puristelulta, jos tuntuu nii uusiksi vaan ja vielä paremmin

cool.gif

Itse näillä ohjeilla ilmasin hiljattain Ducatini ilmaa täynnä olleet etujarrut, ja nyt kahva tuntuu erittäin jämäkältä kuin tehtaan jäljiltä.

Hankalissa tapauksissa kannattaa käyttää sekä jarrusatulat että kahva irti ja pyöritellä niitä ilmassa. Näin saa viimeisetkin ilmakuplat pois järjestelmästä.

Mulla oli samanlaisia oireita sutsukissa,jarrukahva painui tosi syvälle ja eikä palautunut kunnolla niin että jarruvalo jäi aina loistamaan.

Homma asettui viimein kun vaihdoin uuden männän tiivisteineen kahvan päähän.

Juu, kokeileppa uudehkojen hyasinttien kahvaa, samanlainen...
Tässä ratkaisu, osta pois kuleksimasta... Kytkin kahvakin samaamaata on...
jarru3.JPG
Onkos tuo ISR:än valmistama?

Mitäköhän kustantaa?

Mulla on Guzzissa isr:än 6-mäntäiset puristajat ja kyllä tuo kahva kävisi niihin vallan hyvin.

Pistä hintapyyntiä privana, niin katsotaan.

Back