• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Etujarrun herkennys

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sjuggen
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Sjuggen

New member
Olisi kyseesä tuollainen sigussakin mainittu vanha sotaratsu, jonka etujarru vaatii mielestäni liikaa voimaa. Kait se sentään oli aikaan jonkinlainen urheilupyörä, jossa oli kunnon jarrut? Jarru kyllä toimii ihan kohtuullisesti, mutta tällainen rimpula jätkä saa puristaa kahvaa ihan tosissaan. Jarrupalojakin näyttäisi vielä olevan, mutta tietenkään en tiedä niiden kovuudesta mitään.

Mistäs lähtisin 'vikaa' etsimään, ettei menisi ihan koko kausi remontissa?

Sori otsikon extra 'R'.
 
Itte varmaan tekisin sellasen tempun että ottasin satulan irti ja purkuun. Männät kumminkin jumittaa sen verran. Ite kun nyt tässä huoltelin kaikki jarrut pyörästä niin oli oikeestaan jokainen mäntä niin edessä kuin takanakin vähän jumissa. Pihteillä oli pakko painasta takasin ja paineilmallakin sai tosissaan puhaltaa että männät tuli ulos.

Mutta voihan se olla että pelkästään palatkin on sen verran kiillottuneet ettei niissä ole enää sitä parasta mahdollista kitkaa. Tuohonhan auttaa kun paloja sievästi karhentaa hiomapaperilla.
 
mäntien pitää liikkua sormivoimin sisään, jos ei niin ne on purettava ja putsattava. Jos männät liikkuu herkästi aloita jarrunesteen ja palojen vaihdolla.
 
yks hyvä ensiapu on ottaa kaliiberit irti ja laittaa niiden jarrusylinterien kylkiin jarrusylinteri rasvaa.
Sitten vain painellaan sisään ja jarrukahvaa VAROVASTI puristamalla takaisin ulos. Toistetaan monta kertaa.

Myös kaikkiin liukipintoihin voi laittaa kupari tahnaa...

Nämä konstit eivät poista sitä tosi asiaa, että kandeis vaihtaa kaikki tiivisteet ja nesteet uusiin.
 
Onko teleskooppien stefat fuskanneet öljyä viime jarrupalojen vaihdon jälkeen? Kunnolla öljytyt palat eivät jarruta niin kuin kuuluisi.
 
Mulla tahmasi jarrut viime kesänä, ja lääkkeeksi auttoi pelkkä jarrunesteiden uusiminen. Vanhat olikin jo aika mustat =P
Nyt on herkät ja hyvä tatsi.
 
Satulat vuorotellen irti, palat pois ja varovasti kahvasta painaen. Molemmilla puolilla vain ylempi sylinteri liikkui. Alempi lähti liikkeelle vasta, kun esti ylemmän liikkeen hylsyllä.

Painelin niitä vuorotellen sisään ja ulos, putsasin hieman, ja niin vain alkoivat alemmatkin liikkumaan suht kevyesti kumpaankin suuntaan.

Testilenkki paljasti pikakorjauksen parantaneen tilannetta huomattavasti. Nyt riitti pari sormea jarrutukseen.

Ehkä ei tullut täydellinen, mutta tarpeeksi hyvä.
 
Back
Ylös