Etupään laskeminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

wekkuli

New member
Olen aikeissa laskea mopon etupäätä 1-2 cm nostamalla etuhaarukan putkia yläkolmiossa. Onnistuuko tuo ihan vain nuo pultit löysäämällä (kuva)? Pyörä ois varmaan hyvä tukea jotenkin, ettei yläkolmio tipahtais ihan alaputkiin asti. Jollain tunkkisysteemillä ehkä? Onko kellään kokemuksia? Hyviä keinoja toteuttaa homma?

Tuo pikkasen tietysti muuttaa ohjausgeometriaa. Vaikuttaakohan paljon ajo-ominaisuuksiin? Jos jollakulla olis kokemusta tästä tai jotain olennaista huomioitavaa, niin olen kiitollinen vinkeistä.  
033102beer_1_prv.gif

Piikkiaikana laskin tuolla tavalla etupäätä ja onnistuihan se. Kaveri piteli keulaa samalla kun pultit löysättiin varovasti.

Ei se ainakaan minulla muuttanut ajo-ominaisuuksia (jos nyt TZR:n kohdalla voidaan semmoisista puhua...) mutta ajoasennosta toki tuli hieman etupainoisempi.

Katso vain, etteivät etupään liikevarat tule vastaan.

Ei tipahda, keskiseisonta tuelle vaan ja pultit löysälle, ei ihan auki vaan nahkeesti.
Älä pudota kerralla kovin paljoo, nopeutuu nimittäin ohjaus aika hienosti.

- ohjaus nopeutuu
- pyörästä tulee epävakaampi
- maavara pienenee
-paino siirtyy eteenpäin (saattaa vaikuttaa takasen pitoon, koska kevenee)

...Ainakin minua on kehoitettu laskemaan Hornetin etupäätä mikäli radalle halajan, ja Bellypanin kanssa siitä tulee verrattoman agressiivisen näköinen. Ex-Ducestani laskin noita 20mm ja ajoasento muuttu ja mutkakäytös parani... koita ihmeessä, saahan ne takaisin jos et tykkää!!

Mun 750 gsxf:stä laskettiin keulaa juuri noin stefojen vaihdon yhteydessä Motovelhoilla n. 1 cm. Ohjaus tuntuu nopeammalta mutta suuntavakavuuteen en ole huomannut vaikuttaneen.
062802jumpie_prv.gif

Kannattaa laskea ensin joku 10mm ja kokeilla miten toimii. Tietty samalla jousitus tiukemmalle jos mahdollista säätää.

Tiputa vain toinen putki kerrallaan, eli jos sulla on painoa etupäässä, niin löysäät toisen iskarin ja asennat sen uuteen korkeuteen, sitten vasta toinen löysälle. Muuten saatat huomata tarvitsevasi vinssiä etupään nostamiseen.

Hommaa helpottaa paljon mikäli sulla on ohjausakselista nostava etupukki. Varsinkin etuputkia alaspäin työnnettäessä.

Mittaa mauserilla paljonko toinen putki tippui, ja vastaavasta kohdasta toiselta puolelta sitten sama määrä, ja mieluiten mahdollisimman tarkkaan.

Joo, en ole kuitenkaan vielä laskenut. Ei ole tässä joutanut pariin viikkoon oikeen touhuilemaan pyörän kanssa. Työkiireitä.

Ajattelin sitä vähän niinkuin osana kokonaisuutta, kun meinaan koko pyörää vähän laskea. Tämä siksi, kun vaimokin meinaa ruveta ajelemaan mun pärrällä, ja vaimolle sitä sais vähän laskea.

Katselin tossa kuitenkin yksi päivä, että joustovarat tulis tosiaan aika äkkiä vastaan. Käytännössä ois ehkä just ja just sentti varaa laskea, eikä se vaikutus satulakorkeuteen sit kovinkaan paljon olis, joitain millejä...  
nixweiss.gif
Sumekolta aattelin joku päivä kysästä matalampaa satulaa. Sellaisia kuulemma saa tarvikkeena. Jos on törkeän kallis, niin rupean ite vaahtomuovin leikkaus / verhoilu -operaatioon.

Joku kikka millä sais varmasti noi joustovarat tarkalleen katsottua ois kyllä hyvä.

Laita nippuside sisäputken ympärille riittävän tiukasti. Sitten vaan pumppaamaan etupäätä mieluiten kaverin kanssa (jotta tulee varmasti riittävästi voimaa) jolloin nippuside jää syvimpänä käyneeseen kohtaan merkiksi. Siitäpä se on sitten helppo mitata joustovarat.

Katselin tossa kuitenkin yksi päivä, että joustovarat tulis tosiaan aika äkkiä vastaan. Käytännössä ois ehkä just ja just sentti varaa laskea, eikä se vaikutus satulakorkeuteen sit kovinkaan paljon olis, joitain millejä...  
nixweiss.gif
Sumekolta aattelin joku päivä kysästä matalampaa satulaa. Sellaisia kuulemma saa tarvikkeena. Jos on törkeän kallis, niin rupean ite vaahtomuovin leikkaus / verhoilu -operaatioon.
keulasta voi käytännössä laskea 1 - 1,5 cm, loput on haettava muualta.. Jos ei paljoa tarvitse lisää niin jousitusta säätämällä voi jonkin verran pudottaa (riippuu moposta ja kuskin painosta). En oikein usko että matalampaa tarvikesatulaa olisi saatavilla (jos olisi niin mulla olisi jo semmonen!), kaikki mitkä olen kuullut niin on ohennettu jossain verhoojalla tai tee-se-itse keinoin (Sumeko kaiketi teetättää satuloita jollain verhoojalla.. hinnasta en tiedä). Jos satulaa käy itse modifioimaan ja menee mäkeen, niin tilalle on ostettava uus satula, joka on kuulemma kallis.. Itse en ole lähtenyt satulaa madaltamaan, keulan laskun lisäksi mopoa on pudotettu 20 mm "koiranluut" vaihtamalla, eli pidemmät tilalle. Riittänee tähän hätään, jos vielä laskee niin sitten pitää modifioida myös jalkaa..

Sumekolta löytyy kyllä lisävarusteena peräti 50 mm matalampi satula (Kawa ZR-7), mutta hinta on sitten jotain 330e. Ei tule kauppoja.

Back