• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

etupään öljyt...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uula
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

uula

New member
Hei Divarikuskit.  Mitä öljyä käytätte etuiskareissa?
Nykyöljyt omassani ovat manuaalin mukaiset -
vaan keula on hiukka "pehmeä"

Auttaisikohan vähän jäykemmät mehut asiaan?

Entäpä vaihtotyö, tarviiko erikoistyökaluja, tai huikeaa osaamista?

900 Diversion. vm 2000
 
Jäykempi öljy auttaa koko alueelle.
Jäykemmät jouset koko alueelle.
Öljynpinnan nosto vaikuttaa jäykkyyteen viimeisellä 1/3-osalla.
Jousien esijännityksen lisäys, tuo pintakovuutta ja hieman koko alueelle jäykkyyttä.

On tuossa konsteja.
 
Divarin keula lienee "halvennettu versio" = ei säätöjä ?
Thundercat'in keulassa on säädöt. no laitoin 10W liemet kokeeksi ja turha lutkuaminen väheni, mutta toisaalta herkkyyden kustannuksella nuo muutokset aina tulevat...
 
Faijalla samalainen Gyntheriltä pelastettu peli. Keula oli ihan löllö tässäkin ja sag puolet koko alueesta.

Herkkyys ei tämän tason maantieohjuksessa ole ihan se olennaisin tekijä, SAE 5W vakiona ja kympilläkään ei voi puhua mitenkään erityisen vaimennetusta liikkeestä. Öljymäärä 286ml/tolppa, pinnan tasoa en tällä muista, mutta nostettiin10mm.

Lisäksi jousen yläpäähän 10mm holkki esijännitystä kasvattamaan. Oikeasti ainakin tässä jo bahnia hyvin nähneessä olis tuo tarvinnut tymäkämmät jouset, vaikkei kuski olis edes noin hyvin ruoka-aikana kotona ollutkaan. Näillä lääkkeillä kuitenkin routapateissa ei enää ihan pohjaillut. Mutkateiden ennätyksiä sillä ei kyllä vieläkään rikota.

Normikaluilla tehtävissä, pölysuojan alla lukkorengas kuten tavallista. Puhtaat paikat, kiire pois, riittävästi valoa ja malttia, niin helppo homma. Mulla saattaa olla webistä imutettu manuska työkoneella tallessa, jos on niin kyselen emailiasi maanantaina.
 
Kiitos vinkeistä. Kyllä Divarin keulassa on esijännityksen säätö - taitaa vaan olla jo tapissaan.

Taidanpa kokeilla tuota kympin öljyä...
 
Eipä ollu manuska tallella. Esijännityksen säädöllä ja holkilla saa tosiaan korkeutta säädettyä. Sekään ei auta pohjaamiseen koska jousivakio on sama. Toki kun liike "lähtee ylempää", ei pohjaa niin herkästi.

Öljyjen viskositeetin kasvattaminen hidastaa vaimennuksia, mutta sekään ei siis ongelmaa ratkaise. Kun liike on hitaampi, ei pohjaa niin herkästi.

Öljyn pinnan lisääminen pienentää putkessa olevan liikkeessä puristuvan ilman määrää. Tämä lisää paineen kautta progressiivisuutta liikkeen loppupäähän ja auttaa sekin pohjaamiseen. Liikaa tehtynä rikkoo nopesti stefan.

-> Ainoa oikea tapa korjata on hommata uudet kireemmät vieterit. Noi muut on vähä sellasta ensiapua. Uudet jouset ryhdistää keulan normitasolle" ja voidaan pitää iskunvaimennus löysänä pyörän tyyliin sopien. Ylempien sopiva kombinaatio on halpamalli korjata tämä, mutta ei yhtä hyvä.
 
Esijännityksen säädöllä ja holkilla saa tosiaan korkeutta säädettyä. Sekään ei auta pohjaamiseen koska jousivakio on sama. Toki kun liike "lähtee ylempää", ei pohjaa niin herkästi.
Pilkun viilausta mutta silti ettei nyt jää aivan yksipuolista käsitystä.

Jousivakio on aina omansa jokaisessa jousessa.

Jos esijännität jousta niin vaikuttaa se pohjaamiseenkin.

4nm/mm(esim) vakioinen jousi 10mm esijännityksellä vaatii 40nm enemmän voimaa painuakseen samaan vertailutasoon. Eli juuri vaikka pohjatessa. Tietysti tässä vaikuttaa myös että pohjaako esim liukuputket vai painuuko jousi kasaan tämän esijännityksen vuoksi ja pohjaa jousesta. Esijännityksellä iskaria ei pysty jäykentään juuri mtn verratessa jäykempään jouseen.

Esijännittämällä saa vain pintakovia iskareita. Noin vois kärjistäen sanoa. Jousen on oltava melkein juuri passeli, että esijännityksellä voi tehä hienosäädöt ajokorkeuteen yms. Mutta jousien valinta on täysin oma juttunsa.

Näin ainakin omalla logiikalla ajateltuna.
 
Biltema taitaa myydä tuollaista neulaa keulan öljynvaihtoon, jolla vähän vähemmän kouluja käynytkin (ei allekirjoittanut) selviää tuosta remontista.
 
Esijännittämällä saa vain pintakovia iskareita.
Esijännittämällä saa pintakovia jousia, ei iskareita.
Missä ne jouset sijaitsevat moottoripyörissä?
pftroest.gif

Biltema taitaa myydä tuollaista neulaa keulan öljynvaihtoon, jolla vähän vähemmän kouluja käynytkin (ei allekirjoittanut) selviää tuosta remontista.
Tarkoitatte varmaan sillä "neulalla" sitä öljynpinnan säätelyyn tehtyä ruutta-letku-putki viritystä. Sillä EI VAIHDETA ÖLJYJÄ vaan muutetaan öljynpinnantasoa. Se ei ole iskareiden huoltamista, että imetään 1/3-osa(tuskin edes sitäkään) öljyä iskareista ja jätetään loput p*skaset sisälle...
 
Tuollaisen ruiskuhimmelin nikkarointi on aina ollut mielessä kun on keularemonttia tullut puuhailtua. Hevosruutta ja letku löytyisi jo, vielä kun jaksaisi jostain mehupillistä nikkaroida sen jäykän loppupätkän.

Pinnan mittaus onnistuu toki myös vaikka nipparilla, mutta tuollaisella virityksellä se menisi kerrasta oikein.

Edit: Ja komppaan edellä olevaa kommenttia, ei tuolla ruiskulla öljyjä vaihdeta vaan laitetaan pinta halutulle tasolle.
 
Esijännittämällä saa vain pintakovia iskareita.
Esijännittämällä saa pintakovia jousia, ei iskareita.
Missä ne jouset sijaitsevat moottoripyörissä?
pftroest.gif
Tiedän kyllä mutta jousitus ja iskunvaimennus ovat 2 eri asiaa.
Korjataampas nytten sitten sinun noita kahta eri asiaa+1. Ensinnäkin jousi on yleensä värähtelijä fysikaalisesti. Jouseen on yleensä liitetty paino millä voidaan kuvata siihen vaikuttavaa voimaa.
Toiseksi iskunvaimennin on vaimennin.
Kolmanneksi puhut sitten myös esijännityksestä mikä tarkoittaa poikkeuttamista tasapainoasemasta, ei tule väärin ymmärryksiä termeissä.

Mikä tämä jousitus on? Taidat siis tarkoittaa harmonista värähtelijää tällä vulgaarilla lausunnollasi. Lasket siis jousitukseen mukaan myös takahaarukan, renkaat, jarrut ja autossa tukivarret yms.?

Mikä tämä iskunvaimennus on? Taidat siis tarkoittaa harmonista värähtelijään jossa on vain edellisten komponenttien lisäksi vaimennin jarruttamassa liikettä mitä voima aiheuttaa takahaarukan, tukivarsien yms. mikä poikkeuttaa jousen tasapainoasemaa...

Nyt voisi ehkä miettiä, että nämäpä onkin samoja asioita, toisessa on vain jousitukseen(eli värähtelevään järjestelmään)lisätty vaimennin. Eli onko ne nyt sitten mukamas kaksi eri asiaa?? Selitä mielellään fysikaalisesti ja oikeilla termeillä niin ei tule väärinkäsityksiä.
 
Missä ne jouset sijaitsevat moottoripyörissä?
pftroest.gif
Ne jouset sijaitsee iskunvaimentimien sisällä ja ne on ihan erikseen vaihdettavissa.

Kyllä moottoripyörissäkin iskunvaimennus ja jousitus ovat kaksi erikseen säädettävää asiaa vaikkakin sijaitsevat yhdessä paketissa.
Ymmärrättekö sanaa iskari?

Onko se niin vaikea ymmärtää, että parempi kun puhuu kokonaisuudesta nimeltä iskari, eli iskunvaimennin? Siihen kuuluu jousi ja itse vaimennin kun ollaan moottoripyörä foorumilla.

Sanokaahan mitä siihen teidän jousitukseen sitten kuuluu?

edit. ystävämme wikipediakin sen tajuaa:"Jousitukseen kuuluvat jousien lisäksi myös iskunvaimentimet sekä itse pyöräntuennan osia kuten tukivarsia ja kallistuksenvaimentimia."

Eli kun arvon herran Juutana ja jr66 säädättä jousen esijännitystä niin säädättekö jousitusta vai iskunvaimentimia?
 
Kuinkahan pitkä vääntö tästä saadaan ?
Kun säädän esijännitystä, säädän jousta, en iskunvaimenninta. Sitäpaitsi oikea termi lienee heilahduksenvaimennin. Siinähän sitä on taas mitä kommentoida  
pftroest.gif
 
Back
Ylös