etupyörä "kääntää alle"

flamedragon

New member
missä mättää, etupää haluaa väkisin kääntää itseään kurvin suuntaan ja tämä efekti on tullut uuden etukumin myötä. Onko etupää säädettävä uudestaan vai mikä tommosen tekee, siis vanhalla gummilla mutkat meni kun raiteilla, nyt joutuu pistää pikkusen vastaa kun mopo haluaa kääntyä pikkusen liikaa.
 
Eri profiili uudessa kumissa?
Myöskin renkaan muoto saattaa olla poikkileikattuna eri muotoinen kuin edellinen rengas.
Siitä sen uskoisin johtuvan.

Ainiin, tsiikaa rengaspaineet, alhainen rengaspaine tuntuu hiukan kuvatunlaiselta tuntumalta. Pyörä vähän niinkuin lingertää mutkissa.
2.5 bar taitaapi olla suosituspaine siinä pyörässä.
 
Varmistus, kai olet tarkistanut / säätänyt paineet renkaassa kohdalleen?

edit, oltiin melkeen yhtä nopeita
smile_org.gif
 
Eri profiili uudessa kumissa?
Myöskin renkaan muoto saattaa olla poikkileikattuna eri muotoinen kuin edellinen rengas.
Siitä sen uskoisin johtuvan.

Ainiin, tsiikaa rengaspaineet, alhainen rengaspaine tuntuu hiukan kuvatunlaiselta tuntumalta. Pyörä vähän niinkuin lingertää mutkissa.
2.5 bar taitaapi olla suosituspaine siinä pyörässä.
profiilit on samat (ainaki paperilla), tietty loppuun kulunu rengas on hiukan erimuotoinen, mut onko niin paljon.

Niin...
confused_orig.gif
voishan sitä joskus ittekki ajatella...siis noi paineet, oletin vaan et olis vaihtanu henkilö pistäny kunnolla ilmaa, mut pitää käydä tsekkaamassa. Kumi on btw. BT-020 120/70-17 F.

edit. niin ja vanha oli joku dunlop tourmax tjsp.
 
Eri profiili uudessa kumissa?
Myöskin renkaan muoto saattaa olla poikkileikattuna eri muotoinen kuin edellinen rengas.
Siitä sen uskoisin johtuvan.

Ainiin, tsiikaa rengaspaineet, alhainen rengaspaine tuntuu hiukan kuvatunlaiselta tuntumalta. Pyörä vähän niinkuin lingertää mutkissa.
2.5 bar taitaapi olla suosituspaine siinä pyörässä.
profiilit on samat (ainaki paperilla), tietty loppuun kulunu rengas on hiukan erimuotoinen, mut onko niin paljon.

Niin...
confused_orig.gif
voishan sitä joskus ittekki ajatella...siis noi paineet, oletin vaan et olis vaihtanu henkilö pistäny kunnolla ilmaa, mut pitää käydä tsekkaamassa. Kumi on btw. BT-020 120/70-17 F.
Jeps. Luulisi, että ilmaa olisi laitettu riittävästi.
Mutta eipä syytellä asentajaa liikaa, meinaan uteliaisuuttani pyörähdin sekä mezelerin ja bridgen sivuilla. Siellä sitten katsoin suosituspaineet pyörääsi. Mez 2.25 ja Bridge 2.5.

Ekassa vastauksessani käytin vanhaa nyrkkisääntöä mp:n renkaissa. Eli 2.5 eteen ja 2.8 taakse. Ne paineet olivat useissa mopoissa käytössä 80 -luvun lopusta tälle vuosituhannelle. Silloinhan suurin osa rengaista oli ristikudos -tyyppiä. Nykyiset vyörenkaat menevät kyllä pienemmilläkin paineilla, koska renkaan runko on huomattavasti tukevampi.
Siinähän se vaara yleensä piilee, tänä päivänä pyöriin laitetaan yleensä E2.3 ja T2.5. Se on tämän hetken "nyrkkisääntö", jota (nuoremmat?) asentajat usein käyttävät kun eivät tiedä renkaan paineita.
Tuo ero tuntuu aivan varmasti, etenkin jos rengas vaatii kovempia paineita. Saattaa tuntua pieneltä erolta, mutta pyörässä rengaspaineet vaikuttavat dramaattisesti ajokäytökseen verrattuna esim autoon.

Enää ei kannata katsoa niin tiukalla silmällä pyörän ohjekirjaa paineista, koska rengasvalmistajilla on omat suositukset.
Käytä mielummin rengasvalmistajan suosituksia.

Itsellä omakohtaisia kokemuksia eiliseltä. Ihmettelin kun mopo ei kulje sujuvasti mutkissa. Kävin tarkastamassa paineet. Edessä ok, takana 2.5 lisäsin paineet 2.8: aan. Ja mopo oli kuin uusi. Btw tarkastimpa painesuosituksen rengasvalmistajan sivuilta = 2.9 bar.

Pyörän ohjekirjan mukaan takarenkaan paine yksin ajettaessa on 2.25 ja kakspäällä 2.5. Mutta ensiasennus renkaat ovatkin erimerkkiä!

Jaahas karkas taas aihe käsistä ja tuli taas tekstiä, mutta toivottavasti tästä on apua muillekkin jotka ihmettelevät pyöränsä käytöstä.

Linkkejä rengasvalitsimiin:
Sitakivi
Norsurenkaat
Misukat
Dunlopit
 
Kyllä on lähes sääntö ennenmmin kuin poikkeus ollut, että kun renkaat olet käynyt vaihdattamassa, niin painetta on ollut jopa reilusti suositeltua vähemmän. Pahimmillaan on ollut jopa 1,5 bar etusessa... Eli paineet kannattaa ihan ekaksi tarkistaa.
 
Tuttu ilmiö jokaisen etukumin vaihdon jälkeen, siihen tottuu. Se vanha kumi kun on kulunut pikkuhiljaa, niin sen käyttäytymiseen eri kulumavaiheissa on tottunut. Sitten, kun alle laitetaan uusi rengas, jossa on muoto tehtaan tarkoittama ja mopo alkaa taas käyttäytyä niinkuin se on suunniteltu tekemään, tuntuu alussa, että menee sisäkaarteesta pensaaseen. Ilmiö häviää (= totut siihen) viikossa.
 
painetta oli pikkusen liian vähän, valmistaja suosittaa 2,5 ja kumissa 2,3. Paineen lisäys muutti pikkusen tilanne parempaan suuntaan, mutta ei poistanu kokonaan. Taitaa toi kaasunallen kommetti olla lähempänä totuutta, nyt on alkanu tottumaan jo ja tuntuu et mopo menee entistä paremmin mutkat läpi.
 
Olen muuten törmännyt samaan mutta päinvastaiseen ilmiöön joskus renkaanvaihdon jälkeen. Tuttu moottoritien ramppi tuttua kahdeksaakymppiä ei menekään ihan tutulla totutulla tavalla, vaan vastaohjaus ulkokaaren suuntaan (työntö sisäkaaren puoleisella kädellä) on tarpeen. Mutta ei se mitn, siihen tottuu hyvin nopeasti, kuten yllä todettiin.
 
Back
Ylös