• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eturatas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Petri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Petri

New member
Terppana
Tuossa ihmettelin aiemmin kummallista suhinankaltaista ääntä, joka pyörästä tulee aina kiihdytyksessä. Huomasin sitten takimmaisen pytyn alkukäyrässä jälkeä ja ajattelin, että ketjut ovat olleet liian löysällä ja päässeet hinkkaamaan putkea. Ketjut sitten olivatkin liian löysällä ja kiristyksen jälkeen ongelma katosikin..
Nooooh, tuossa eilen kun rasvasin ketjuja huomasin, että eturatas liikkuu akselilla sivuttaissuunnassa, eli takaa katsottaessa oikealle ja vasemmalle, kun sen (eturattaan) työntää konetta päin, pääsee ketju taas koskemaan putkeen. Eli onko tuo liikkuminen normaalia vai mitä? Tuskin ketjujen on tarkoitus hinkata putkea paskaksi.
Kiitos.
 
No ei TOSIAANKAAN ole normaalia  
veryangry.gif
 Et maininnut mitään siitä rattaan kinnitysprikasta, joka on kahdella ruuvilla rattaassa kiinni ja joka lukitsee rattaan akselille  
omg.gif
 Ratas ei saa päästä liikumaan akselilla sivuttais suunnassa!!!  Oletkohan hukannut "prikan ojan pohjalle"  
omg.gif


Finnpaso
 
no vittu, tokkopa tossa ikinä ollukaan mitään ruuveja  
sad_orig.gif

Ratas ei pääse irti lähtemään millään, onneksi.
 
Onko sulla siinä eturattaassa se lukituslevykiinnitys vaiko ratas M6 pultilla vaihteistoakselissa kiinni...??

Mulla on ollut ongelmia sen M6 pulttikiinnityksen kanssa.. Locktitesta huolimatta pyrkii avautumaan... nyt meinaan hitsata rattaaseen pienen u-lenkin, porata ruuvinkantaan reijät ja varmistaa kiinnitys lukituslangalla...
 
eipä näytä olevan muulla kiinni kuin tuollaisella sokalla/prikalla, eli ei ruuveja tai pultteja ollenkaan
omg.gif
 
eipä näytä olevan muulla kiinni kuin tuollaisella sokalla/prikalla, eli ei ruuveja tai pultteja ollenkaan  
omg.gif
Siinä lukituslevyssä pitäisi olla kaksi jotain M3 tai M4 lukitusruuvia..eli periaatteena on, että lukitusprikan sisäpuolen rihlaus käännetään vaihteiston pääakselissa olevassa urassa akselin rihlauksen kanssa "ristiin", eli taakse ja lukitaan tähän asentoon... tällöin ratas ei pääse liikkumaan / liukumaan akselia pitkin...
 
eipä näytä olevan muulla kiinni kuin tuollaisella sokalla/prikalla, eli ei ruuveja tai pultteja ollenkaan  
omg.gif
Siinä lukituslevyssä pitäisi olla kaksi jotain M3 tai M4 lukitusruuvia..eli periaatteena on, että lukitusprikan sisäpuolen rihlaus käännetään vaihteiston pääakselissa olevassa urassa akselin rihlauksen kanssa "ristiin", eli taakse ja lukitaan tähän asentoon... tällöin ratas ei pääse liikkumaan / liukumaan akselia pitkin...
Et viittis ottaa omastas kuvaa
biggrin.gif
 
Mistä muuten näitä kyseisiä kiinnityslevyjä löytyy? ja hailacista on aivan turha puhua, kun ei edes hintaa uskalla kysyä...
 
sellasen levyn tekee itsekkin, kun vain on sopivan vahvuista terästä. Eli istuu uraan. Lyhykäisyydessään se on vain lattaraudan pätkä, jossa on päissä reijät lukitusruuveja varten.
 
No, EI!!! Vaan se uraan tuleva lukituslevy pitää rattaan paikoillaan!!!!!!, ja sen läpi rattaaseen menevät kaksi M4 (tai M5) ruuvia pitävät lukituslevyn paikoillaan taas rattaaseen nähden. Prikkoja (aluslevyjä) sinne ei kuulu!

kohta tarttee rautalankaa....  no, ymmärrän, jos et ole koskaan nähnyt sitä viritelmää ehjänä kaikki osat tallella  
tounge.gif


Finnpaso
 
No tuossa on ilmeisesti edellisen omistaja kotiviritys...

Vääntäkään rautalangasta, laittakaa kuvaa tai opettakaa kädestä pitäen, kunhan ymmärrän.
 
Täytyypä ottaa digikamera mukaan ja katsoa josko tuosta omasta sais tarpeeksi selvän kuvan - jahka se nyt edes on ihan samanlainen. Tosin äkkivilkaisun perusteella se ratas saa kyllä liikkua aika hemmetin paljon että ketju ylettyis takaputkeen asti...
 
Täytyypä ottaa digikamera mukaan ja katsoa josko tuosta omasta sais tarpeeksi selvän kuvan - jahka se nyt edes on ihan samanlainen. Tosin äkkivilkaisun perusteella se ratas saa kyllä liikkua aika hemmetin paljon että ketju ylettyis takaputkeen asti...
Kiitos, arvostaisin. ja se kyllä liikkuukin monta senttiä tuossa, perkhele..
 
Ja se lukitushan toimii siten että lukkolevyssä on samanlainen uritus kun rattaassakin, kuitenkin eri kulmassa akselin keskilinjaan nähden.
Kun laitat sen lukkolevyn paikalleen niin joudut pikkasen kääntämään sitä saadaksesi ruuvit rattaaseen kiinni. Tällöin lukkolevy ei pääse akselissa olevasta urasta pois ja ratas pysyy paikallaan.
 
ahaa, tuossa on tuon mallin lukkolevy, eikä se lattarautamalli. Noh, molemmat ajaa saman asian.
 
Ja se lukitushan toimii siten että lukkolevyssä on samanlainen uritus kun rattaassakin, kuitenkin eri kulmassa akselin keskilinjaan nähden.
Kun laitat sen lukkolevyn paikalleen niin joudut pikkasen kääntämään sitä saadaksesi ruuvit rattaaseen kiinni. Tällöin lukkolevy ei pääse akselissa olevasta urasta pois ja ratas pysyy paikallaan.
duke, oot mun sankari
 
Back
Ylös