• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Eturattaan vaihto

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja oddsock
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

oddsock

New member
Pitäis piikkiä pienempi eturatas sujauttaa paikalleen, mutta mielessä pyörii josko mutteri pitää vääntää johonkin tiettyyn momenttiin ja mikä se mahtaisi olla?

Tuskin siinä mitään muuta sitten on, kuin ketju kireeks ja baanalle?
smile_org.gif
 
Vaihdoin omaani viime kesänä rattaan. Pultti oli niin tiukassa, että piti ottaa räikkään jatkovartta. Varmaan riittää kun vedät näppituntumalla sen isolla räikällä ja sitten se lukkoprikka takas. En tosta omasta manuskasta arvoa sille löytänyt.
 
Nyt on 14 piikkinen eturatas alkuperäisen 15 piikkisen paikalla ja välitykset vaihtuivat pikaisen kokeilun perusteella huomattavasti kivampaan suuntaan.

Asennus oli aika simppeli;
jatkovartisella räikällä 32mm mutu auki, kytkinsylinteri(?) irti, uusi ratas vanhan paikalle, hilut kiinni,
jatkovartisella räikällä "hauistuntumalla" mutteri riittävän kireelle ja ketjun säätö sopivalle kireydelle.

Liikkeellelähtö on vetreämpää ja ykkösellä kulkee mukavan hitaasti ilman kytkimen kusetteluakin.
Kierroksia voi pitää myös vähän alempana, 3000 kierroksella kulkee ihan hienosti.
Tarvii vielä koittaa millä vaihteella keulii kaasusta ja paljonko on huiput
biggrin.gif
 
Kyllä se kakkosella nosti jo vakiorattaallakin ihan kepeästi keulaa, jos vaan takanakin ja asfaltin välissä on riittävästi kitkaa
smile_org.gif

Tässä vielä kävin räppäämässä, niin pirusti mukavammat välitykset kyllä. Parin tonnin kierroksilla voi vielä pötpöttää vaikka kaupungissa risteyksien välejä.
 
Back
Ylös