Kannattaa harkita stefojen vaihto itse, ei ole kovin paha rasti, saa yläkautta vaihdettua, ts. purkamatta tolppaa. Ylämutteri aukeaa kivasti pulttipyssyllä, räikällä ei ainakaan omasta suostunut aukeamaan.
Ei ole paha homma vaihtaa itekkään, pariin vehkeeseen tullu tuo homma tehtyä. Suosittelen purkamaan teleskoopit kokonaan että saa siivottua kaiken vanhan paskaisen öljyn pois ja sitten oikean määrän uutta tilalle.
Ensin kuitenkiin (kun olet löysännyt yläpään ja poistanut putken kolmioista) löysäät alapäästä sen kuusiokolo (joissain torx) kantaisen pultin joka pitään iskaripaketin nipussa. Suositeltavaa käyttää pulttipyssyä tai porakonetta sen pultin aukasuun, iskarin sisuskalut voi alkaa pyöriä mukana.(itse olen saanu kuitenkin aina auki käsin)
Sitten ei muuta kun vanhat öljyt pois. Alapäästä pultti pois. Stefat lähtee mukavasti irti kun irroittaa eka pölysuojan, sitten sen alta löytyy lukkosokka minkä saa irti pienellä tasapäämeisselillä. Nämä toimenpiteet kun on tehty niin ei muuta kun riuhtaisee putket erilleen toisista, stefa tulee nätisti liukuputken mukana ulos.
Ja ei muuta kun putsailemaan saastaisia osia ja tsekkaamaan liukuputken/liukulaakereiden kuntoa, pahimpia kiveniskuja voi tasoitella varovasti 1200 vesihiomapaperilla.
Kasaushan nyt on helppoa kun on kerran purkanut ja kattonu missä järjestyksessä osat tuli irroteltua. Uusi stefa vaan vaseliinin kanssa paikalleen, sopivan lyöntityökalun stefan asentamiseen saa vaikka oikean kokoisesta muoviputkesta. Huoltomanuaalista sitten vaan oikea öljymäärä/pinnan taso yläpäästä mitattuna, yleensä ilman vieteriä.
Tarkkana sitten ettei siihen kirkaaseen liukuputkeen tule mitään jälkiä!
Joku viisaampi voi korjata jos jotain jäi mainitsematta tai on parempia keinoja toteuttamiseen. Ei niitä kannata purkamatta alkaa vaihtamaan, suurempi todennäköisyys vahingoittaa liukuputket ku ne tehvat ovat kohtalaisen tiukassa ja vanhat öljyt on mitä on.