• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Euroopan komissio ehdottaa määräaikaiskatsastusta moottoripyörille

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja PoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nyt en ihan ymmärrä mitä tuossa koitit sanoa?
Eipä siinä, odotellaan nyt että pääsee katsastamaan. :boring:
No otetaanpa vaikka mikä tahansa tiukka muoviluotikyykkypyörä niille ominaisella ahtaalla ajoasennolla, minkä kunnosta ei mitään käsitystä saa pari kertaa katsurin pihassa pyöräyttäen.
On siinä ihmettelemistä jos katsuri konttaa vaikka pari v. vanhan Agustan, Aprilian, Firebleidin, Busan, RR:n jne jne. Pelkkä paikaltaan kumoaminen ja siinä meni peili, sivukate naarmuilla kytkin- tai jarrukahva, vilkku jne jne.

The following items are examined during the test run:

Speedometer Steering Brakes Engine power Suspension / shock absorbers Driving noises Tracking Projecting edges .

Meinaaks tää ny sitä et tästälähin dynokäppyrät saadaankin katsastuksen ohella?
Vai suorittako katsuri vain varttimailin ja tulkitsee pakaroillaan onko woimaa on riittävästi liikennevirran mukana pysymiseen!? :jippikaijee:

Mitenhän päästömittaukset aiotaan ( wanhemmissa pyörissä) toteuttaa, jotenkin on sellainen käsitys ettei kaasareilla olevat suht korkeaviritteiset japsineloset ole ihan yhtä hienostuneita tyhjäkäyntipäästöjen suhteen :thumbup::thumbup::thumbup::thumbup:( jos vrt 2013-malliseen autoon tai prätkään)

Perkele rahastusta koko homma, tiestö on sellaisessa jamassa ettei kohta edes tarvita nopeusrajoitusmerkkejä ja tällaisteen p_skaan pannaan kauheasti paukkuja

WTF :rant: Mites, tuleeks moottoripyöräily sit muuten halvemmaks, vakuutusmaksut laskee tietty satasii jnejne. ku kerta katsastetuil peleil ajellaan.... loistavat on edustajat meillä :hanuria:

"When the people fear the government, there is tyranny. When the government fears the people, there is liberty.

Thomas Jefferson

Arvatkaa, kumpi on Suomessa?

Likainen 3/4 tusina.

Katselin listaa katsastuksen kohteista. Kaikki katsottavat asiat sellaisia, joista jokainen moottoripyöräilijä kantaa huolen itsekin. Pakoäänet mukaanlukien. :)

Mahtaa olla turhauttavaa hommaa katsastusmiehelle etsiä vikaa ehjästä. Itse aion vaatia vastinetta koko rahalle. Jos tutkitaan, niin tutkitaan sitten kunnolla. Katteet on syytä poistaa, jotta päästään tutkimaan ympäristöhaittoja aiheuttavat öljyvuodot.

Minulla ja monella muulla menee jo kaikki rahat moottoripyöräilyyn. Mistä ne katsastusrahat varastetaan? :o
Sent from Echelon using magic.

No miten veneiden katsastus.....Se on loppujen lopuksi ihan sama asia:paikallatuulee::paikallatuulee::paikallatuulee:

Eikun vaan pursiseurat, moottorikelkat, ajettavat ruohonleikkurit, traktorit jne, konttorille myös.
Tasapuolisuuden vuoksi katsastetaan sitten kaikki mitkä pärisee ja joita ei saa lain mukaan kuljettaa humalassa.

Minulla ja monella muulla menee jo kaikki rahat moottoripyöräilyyn. Mistä ne katsastusrahat varastetaan? :o

Osan saa maksettua, kun jättää org:n jäsenmaksun maksamatta :kääk::kääk:

Ai niin, minun on annettu ymmärtää, että Kreikassa täytyy pärrä katsastaa muistaakseni syyskuun loppuun mennessä. Tai katsastaa ja katsastaa, siitä en tiedä, vaan ainakin katsastajalta vuositarra käydä ostamassa. Tää on ollut jo vuoden alusta tietona kreikkalaisilla kanssapyöräilijöilläni.

Joku kysyi, miten äänestettiin. Tällaisen saitin löysin, josta toteutuman näkee. Sarvamaa ja Essayah olivat vastaan. Muut suomalaiset äänestivät iloisesti asian puolesta.

Jaakonsaari ym. meppilehmät utareita myöten kyllä-nappia painamassa. Saksan osuus 100% katsastuksen puolesta.

Omaani en konttorille vie, ainoastaan hormi on ilman e-merkkiä. Muuten vakio ja erinomaisessa kunnossa, ikää 12v. Itsellä ollut uudesta saakka. Kun tuo laki tulee voimaan, niin ajan niin kauan, kunnes kone hajoaa, tai käry käy. Se on sitten motoristi-ura siinä ainakin täällä eu.uskovaisten alueella. 28:s kesä nyt peräjälkeen menossa. Olen joskus laskenut, että tavallisen suomalaisen omakotitalon verran mennyt rahaa bensoihin, 7-pyörään, vakuutuksiin, varusteisiin ym. vuosien saatossa. Tuo liika holhoaminen on nyt viimenen niitti tähän touhuun.

Nyt joka taho tienaa ja kunnolla kun tämä menee läpi. Ainakin espanjalaisomisteiset katsastusasemat.
Mielenkiintosta kyllä nähdä minkälainen se itse katsastustapahtuma tulee käytännössä olemaan.

Osalla taitaa tässä asiassa tulla suurin itku ja parku juuri siitä syystä että joutuu ajelemaan singerillä eikä korviahalkovaa ääntä pitävillä "äijäpeleillä". Kyllähän tän nyt ainakin pakoäänien osalta on porukka jo pitkään tilannu itelleen.

Tosin aina voi käyttää enemmän rahaa ja tilata E merkinnällä varustetun putken tai sit jumpata race putkia vakioiden kanssa edestakasin kerran vuodessa :)

Millohan muuten joku keksii että kunnon ajovarusteet pitää olla pakolliset? Neonliivejä myöten :D:D

Laitan asian johdosta protestina kilven eu tarran FIN tekstin päälle F.U.C.K tekstin.
Mitenköhän katsastus käytännöt mahtaa mennä, rekkarin viimeisen numeron mukaan tammikuun pakkasilla peräkärryn kanssa vai keväällä 200000 muun motoristin kanssa jonottamalla konttorilla kuin itä-helsingin leipäjonossa.
:kynttila: Ensin viedään itsenäisyys ja nyt sitten tämä. Tää on ku ois Titanicin kyydissä ja ovet lukossa.:hanuria:

Edit. Laitoin tekstin tähtien keskelle

Viimeksi muokattu:
Eikun vaan pursiseurat, moottorikelkat, ajettavat ruohonleikkurit, traktorit jne, konttorille myös.
Tasapuolisuuden vuoksi katsastetaan sitten kaikki mitkä pärisee ja joita ei saa lain mukaan kuljettaa humalassa.

Eikä unohdeta kenkiä:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/pistetapaturmille-fi/tietoa-tapaturmista/liukastumis-ja-kaatumistapaturmat

"Suomalaisille sattuu vuosittain lähes 390 000 kaatumista ja liukastumista, joista lähes puolet johtaa sairaala- tai lääkärinhoitoon. Jokaisena talvikuukautena noin 20 000 suomalaista loukkaantuu ulkona liukastumisen seurauksena."

Kyllä mä odottaisin, että EU:ssa kehiteltäisiin pikaisesti jonkinlainen kenkienkatsastusdirektiivi, onhan kävelyn vaarallisuus jo tilastojenkin valossa ihan toista luokkaa esim. moottoripyöräilyn kanssa. Eli rekisterikilpeä vaan kengänpersuuksiin ja lokakuusta huhtikuuhun kuukausittainen katsastus jossa katsuri mittaa kulutuspinnat ja käy vaikkapa tarpomassa jäärataa ympäri.

Aiemmin linkitetystä Hese Saarelan haastattelusta pistää silmään mm. tämä kohta:

Asemilla ei ole tällä hetkellä sellaisia jarrudynamometrejä, joissa pystyttäisiin testaamaan moottoripyöriä. Lisäksi katsastustoimilupalain muutosprosesseissa on ollut esillä koeajoratavaatimuksesta luopuminen, niin tulee mieleen, kuinka moottoripyörän jarrut testataan, jos ei ole koeajorataa, hän luettelee.

Jarrujen testaus on tosiaan vähän heikoissa kantimissa, jos ei ole sopivaa jarrudynoa tai edes testirataa.

Jos on testirata niin ihanko oikeasti katsurit käyvät testiradalla jarruttelemassa kaikki oudot fillarit ja jätetäänkö koko testi väliin sateella vai käykö katsuri jarruttelemassa oudon kulkineen myös sadekelillä? Kuinka kauan menee ennen kuin eka inssi on nenällään?

Sitten, kun asemille aletaan hommaamaan MP-kelpoisia jarrudynoja niin ei liene epäselvyyttä siitä, että kuka lystin loppupeleissä maksaa.

Lopulta saattaa käydä niin, että katsastuksessa mitataan äänet ja päästöt, katsellaan vähän jotain kilpikulmia ja e-hyväksyntöjä sieltä täältä, ehkä mittaillaan renkaista kulutuspinnat sekä katsellaan, että valot ja vilkut toimivat.

Näistä vaativista toimenpiteistä voikin sitten hyvillä mielen lyödä 100€ laskun käteen ja toivotella turvallista matkaa.

Itse painoin 7 vuotta ensin niska limassa töitä että saan auto harrastuksen toimimaan, no 4 vuotta sitä jaksoi, sen jälkeen vaihdoin 2-pyöräsiin ja sitä nyt noin 3 vuotta harrastanut....Eikä meinaa rahat riittää, pitää olla hyvät vakuutukset. Kun olemassa toisia jotka haluaa sun omaisuutta, niitä tullut lisää piha-alueelle, kallis vuokra jne. Tästähän pitäisi palkat nousta, ruoka on kallista jne....

Kaikki missä on joku moottori, joka toimii ilman ihmisen voimia......

Ai niin, minun on annettu ymmärtää, että Kreikassa täytyy pärrä katsastaa muistaakseni syyskuun loppuun mennessä. Tai katsastaa ja katsastaa, siitä en tiedä, vaan ainakin katsastajalta vuositarra käydä ostamassa. Tää on ollut jo vuoden alusta tietona kreikkalaisilla kanssapyöräilijöilläni.
Itse olen taas ymmärtänyt että vasta 2025 jälkeen....

Nyt joka taho tienaa ja kunnolla kun tämä menee läpi. Ainakin espanjalaisomisteiset katsastusasemat.
Mielenkiintosta kyllä nähdä minkälainen se itse katsastustapahtuma tulee käytännössä olemaan.
Osalla taitaa tässä asiassa tulla suurin itku ja parku juuri siitä syystä että joutuu ajelemaan singerillä eikä korviahalkovaa ääntä pitävillä "äijäpeleillä". Kyllähän tän nyt ainakin pakoäänien osalta on porukka jo pitkään tilannu itelleen.
Tosin aina voi käyttää enemmän rahaa ja tilata E merkinnällä varustetun putken tai sit jumpata race putkia vakioiden kanssa edestakasin kerran vuodessa :)
Millohan muuten joku keksii että kunnon ajovarusteet pitää olla pakolliset? Neonliivejä myöten :D:D
Itse käytän suomalisen omistamaa ketjua, tai luulen käyttäväni. Näin raha jää suomelle.
Mulla tulee suuri itku tässä, koska tämä on ainoa vapaa tekeminen jotka ei joku kyttää, no poliisi tiellä. Kun se ei muutu sen turvallisemmaksi jos joku kattoo sitä ja toteaa sen olevan turvallinen.
Kasku ne ei ole mitää käyttöveroa vielä tähän päälle....

Mikähän se mahtaa olla sanktio katsastamattomalla pyörällä ajamisesta ? Sen verran harvakseltaan noita sinivuokkoja näkee muutenkin, että jonkun vuoden varmaan pääsisi ennen käryä. Sitten vaan laskemaan todennäköisyyksiä sille mikä kannattaa :)

Autolla saa rikesakon, eli eiköhän Se ole samaa suuruus luokkaa eli linnaan.

Back