Eurooppalaisia liikenne sääntöjä.

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja VKO
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

VKO

New member
Kerätäämpäs tähän seuraavaa aihetta:

Minkälaisia erinlaisia säädöksiä on voimassa Euroopan alueen valtioissa koskien motoristeja?

Eli selkellä suomen kielellä mitä määräyksiä tietyissä valtioissa on koskien motoristeja. (nopeus rajoitukset nyt voidaan ajatella siten että kunnioitetaan suunnilleen niitä) mutta muut erityismääräykset kiinnostaisi allekirjoittanutta!

ns. uutena motoristina kiinnostaisi tietää tulevan kesän varalta.. Ettei joudu paikalliselta viranomaiselta kuuntelemaan  
biggrin.gif


Wanhemmat ja kokeneemmat motoristit osaavat varmasti valoittaa meitä "kokemattomampia"!
 
Aloitetaan vaikka Italiasta. Siellä keksittiin näppärä laki poistamaan huikeasti lisääntyneet lähinnä skoottereiden avulla tehdyt käsilaukkuvarkaudet. Eli jos joudut ajamaan molemmat kädet tangossa et voi napata ohimennessäsi käsilaukkua mukaasi... nerokasta...


Alla lainaus asiaan liittyen Autoliiton sivulta:
---------

Italian liikennelainsäädäntöä muutettiin 1.10.2005 ja uudet tiukat pykälät ovat olleet voimassa sen jälkeen.

Uuden lain mukaan moottoripyöräilijöitä, mopon tai skootterin kuljettajia koskevat seuraavat säännöt: ajoneuvo on oltava koko ajan ajettaessa täysin hallinnassa. Tämän vuoksi käsiä ei saa irrottaa ohjaustangosta missään tilanteessa, ei saa esimerkiksi tervehtiä toista motoristia kättä nostamalla tai kohennella kypärän visiiriä ajon aikana. Kaksipyöräisellä ajoneuvolla ei saa ”keulia”, eli kuljettaa sitä yhden pyörän varassa. Kypärän on oltava ohjeiden mukaisesti kiinnitetty.

Mikäli ei noudata sääntöjä, voidaan ajoneuvo takavarikoida. Lisäksi vaikeutena on se, että eri puolilla Italiaa poliisi voi soveltaa rangaistuksia eri tavalla.

-----------------
Että silleen...
Tarkkaan kun ajattelen niin Italian reissujeni perusteella minäkin sitten olen rikollinen ehkä jopa taparikollinen ... ei sillä että olisin käsilaukkuja keräillyt... vastaantuklijoiden tervehtiminen on vaan jotekin jäänyt päälle...
 
Aloitetaan vaikka Italiasta. Siellä keksittiin näppärä laki poistamaan huikeasti lisääntyneet lähinnä skoottereiden avulla tehdyt käsilaukkuvarkaudet. Eli jos joudut ajamaan molemmat kädet tangossa et voi napata ohimennessäsi käsilaukkua mukaasi... nerokasta...


Alla lainaus asiaan liittyen Autoliiton sivulta:
---------

Italian liikennelainsäädäntöä muutettiin 1.10.2005 ja uudet tiukat pykälät ovat olleet voimassa sen jälkeen.

Uuden lain mukaan moottoripyöräilijöitä, mopon tai skootterin kuljettajia koskevat seuraavat säännöt: ajoneuvo on oltava koko ajan ajettaessa täysin hallinnassa. Tämän vuoksi käsiä ei saa irrottaa ohjaustangosta missään tilanteessa, ei saa esimerkiksi tervehtiä toista motoristia kättä nostamalla tai kohennella kypärän visiiriä ajon aikana. Kaksipyöräisellä ajoneuvolla ei saa ”keulia”, eli kuljettaa sitä yhden pyörän varassa. Kypärän on oltava ohjeiden mukaisesti kiinnitetty.

Mikäli ei noudata sääntöjä, voidaan ajoneuvo takavarikoida. Lisäksi vaikeutena on se, että eri puolilla Italiaa poliisi voi soveltaa rangaistuksia eri tavalla.

-----------------
Että silleen...
Tarkkaan kun ajattelen niin Italian reissujeni perusteella minäkin sitten olen rikollinen ehkä jopa taparikollinen ... ei sillä että olisin käsilaukkuja keräillyt... vastaantuklijoiden tervehtiminen on vaan jotekin jäänyt päälle...
yhteenvetona voidaan todeta et italia perseestä
033102ass_1_prv.gif
 
Aloitetaan vaikka Italiasta. Siellä keksittiin näppärä laki poistamaan huikeasti lisääntyneet lähinnä skoottereiden avulla tehdyt käsilaukkuvarkaudet. Eli jos joudut ajamaan molemmat kädet tangossa et voi napata ohimennessäsi käsilaukkua mukaasi... nerokasta...


Alla lainaus asiaan liittyen Autoliiton sivulta:
---------

Italian liikennelainsäädäntöä muutettiin 1.10.2005 ja uudet tiukat pykälät ovat olleet voimassa sen jälkeen.

Uuden lain mukaan moottoripyöräilijöitä, mopon tai skootterin kuljettajia koskevat seuraavat säännöt: ajoneuvo on oltava koko ajan ajettaessa täysin hallinnassa. Tämän vuoksi käsiä ei saa irrottaa ohjaustangosta missään tilanteessa, ei saa esimerkiksi tervehtiä toista motoristia kättä nostamalla tai kohennella kypärän visiiriä ajon aikana. Kaksipyöräisellä ajoneuvolla ei saa ”keulia”, eli kuljettaa sitä yhden pyörän varassa. Kypärän on oltava ohjeiden mukaisesti kiinnitetty.

Mikäli ei noudata sääntöjä, voidaan ajoneuvo takavarikoida. Lisäksi vaikeutena on se, että eri puolilla Italiaa poliisi voi soveltaa rangaistuksia eri tavalla.

-----------------
Että silleen...
Tarkkaan kun ajattelen niin Italian reissujeni perusteella minäkin sitten olen rikollinen ehkä jopa taparikollinen ... ei sillä että olisin käsilaukkuja keräillyt... vastaantuklijoiden tervehtiminen on vaan jotekin jäänyt päälle...
yhteenvetona voidaan todeta et italia perseestä  
033102ass_1_prv.gif
no miksi..jos sattuu pääsemään höpö laki läpitte viimeisessä istunnossa ennen kesälomia, ni eihän se koko maata pilalle saa.

ja muuteskin italia.lait on mutta niitten noudattaminen riippuu siitä kuinka joustavasti ne saadaan sopimaan arkirutiiniin
wink.gif


kertakaikkiaan..Italia,,,bene
062802jumpie_prv.gif


muutoinkin..mopotilla liikkuessa tuolla vierailla mailla...mopoja koskevat liki samat säännöt ja asetukset kuin muitakin kulkuneuvoja. Ihan kuin meillä suomessakin...Vaikka se joskus meinaakin unohtua
062802moto_prv.gif
 
Aloitetaan vaikka Italiasta. Siellä keksittiin näppärä laki poistamaan huikeasti lisääntyneet lähinnä skoottereiden avulla tehdyt käsilaukkuvarkaudet. Eli jos joudut ajamaan molemmat kädet tangossa et voi napata ohimennessäsi käsilaukkua mukaasi... nerokasta...
Todella nerokasta! Jos olet käsilaukkuvaras ja olet varastamassa juuri käsilaukkua (joka muuten on varmaan myös Italiassa laitonta) niin ajattelet varmaan että en nyt voi rikkoa lakia ja irroittaa kättä tangosta koska rikot silloin lakia!
biggrin.gif


Eli ei taida tuo kyllä olla syy moiseen lakiin...
 
Ei Italia perseestä ole vaikka siellä ihmeellisiä lakeja sorvaillaankin... tehdäänhän niitä outoja lakeja muuallakin..
Esimerkkinä vaikkapa hf pakko kännyköiden kanssa pelatessa.

Eikä se suomalainen lainsäädäntäkään aina ihan selvimmästä päästä ole, vai mitä sanotte tuosta alla olevasta...

Selekeetä, vai mitä... Kaikkea se keskustalainen keksii...
 
Todella nerokasta! Jos olet käsilaukkuvaras ja olet varastamassa juuri käsilaukkua (joka muuten on varmaan myös Italiassa laitonta) niin ajattelet varmaan että en nyt voi rikkoa lakia ja irroittaa kättä tangosta koska rikot silloin lakia!  
biggrin.gif


Eli ei taida tuo kyllä olla syy moiseen lakiin...
kyllä se vain on syynä lakiin.
jossen väärin muista ni alunperin homman piti koskea vain skoottereita, mut meni läpi tuollasenaan..ja idea lakiin tuli tuolta jostakin napolin kulmilta missä nuo skootteri/käsiveska kaappaukset olivat yleisimpiä.
ja taitaavat olla vieläkin..

tuo laki kuvastaa osaksi italialaista menttaliteettia..no nyt on kaikki hyvin, asialle ollaan tehty jotakin.
 
Ei Italia perseestä ole vaikka siellä ihmeellisiä lakeja sorvaillaankin... tehdäänhän niitä outoja lakeja muuallakin..
On se italia perseestä, on vain niin syvältä ettei kaikki ole sitä vielä huomanneet. Jotkut hassut lait italiassa tai Suomessa ovat aika huono vertaus mikä on persiistä ja mikä ei.

Eikös ne italian laukkuvarkaat tee pääosin tiimityötä, skodan matkustajaahan tuo höpö laki ei koske, sillä on vapaat kädet kähmiä laukkuja minkä ehtii. Tiimityön muotoja on monia muitakin alan yrittäjissä, jne..............
 
Eipä ole tullut 2,5 vuoteen käytyä Italiassa, mutta ko. lain voimaantulosta oli aika paljonkin juttua juuri keväällä 2006, kun viimeksi kävin. Eipä tuntunut käytännössä vaikuttavan omasta näkökulmastani yhtään mitään.

Joku yksittäinen jepari, joka ei ole viime yönä saanut muijaltaan, saattaisi teoriassa alkaa moisen pykälän perusteella kuumottamaan turistia, mutta heittäytymällä täysin rahattomaksi ja kielitaidottomaksi, uskoisin että selviää pikku viivytyksellä. Italian oikeuslaitoksella riittää hieman parempaakin tekemistä kuin ulkomaisten turistien matkanteon haittaaminen, ja tietävät senkin, että nämä tuovat maahan rahaa, joten heitä ei kannata tarpeettomasti alkaa häsäämään.

Italia on yksi Euroopan parhaita ja monipuolisimpia matkailumaita, ja kelitkin usein kohdallaan Suomeen verrattuna, vain maan melko selkeä kallistuminen euron tulon jälkeen on laimentanut omaa innostustani suunnata sinne viime vuosina.
 
Minkälaisia erinlaisia säädöksiä on voimassa Euroopan alueen valtioissa koskien motoristeja?
Itse ihmettelin samaa vuosi sitten, autoliitosta löytyy(/löytyi) Autoillen euroopassa kirjanen, josta löytyy joka maasta olennaiset liikennesäännöt.

Tuo oli itsellä viime kesän euroopan reissulla mukana, ja siitä tuli tavattua aina nopeusrajoitukset ja muut olennaiset säännökset. Toimi nimestään huolimatta myös mopolla liikkuessa.
 
Itse ihmettelin samaa vuosi sitten, autoliitosta löytyy(/löytyi) Autoillen euroopassa kirjanen, josta löytyy joka maasta olennaiset liikennesäännöt.
Onko siellä muuten mainittu erikseen, milloin säännöt ovat eroavat autoille ja moottoripyörille?

Vaikkei se toki maantieteellisesti olekaan suurimmalta osin Eurooppaa, niin esimerkiksi Turkissa on eri nopeusrajoitukset autoille ja mp:ille. Asia tosin valkeni itsellenikin vasta pidemmän aikaa matkani jälkeen, eli matkakertomuksia lukemalla selvisi, että joitakin 2-pyörämatkaajia on sakotettu sillä perusteella. Maksiminopeus prätkälle on n.80km/h, eri asia sitten toki on, kannattaako moista edes ryhtyä noudattamaan, koska sitten on esim. rekkojen ohiteltavana jatkuvasti.

Muistelen, että esim. Romaniassa oli joskus 90-luvun alkupuolella jotain samantapaista sääntöä.. tai sitten kyseessä oli vain polliisisetien keino käydä turistin reissukassalle.
 
Onko siellä muuten mainittu erikseen, milloin säännöt ovat eroavat autoille ja moottoripyörille?
On muistaakseni mainittu, jos esim valosäännöt eroavat auton ja mopon välillä, tai tarviiko mopossa olla mukana turvaliivi jne..

edit: Tarkistinpa tuon turkin esimerkin ja kyllä kirja kertoo, että motarilla autolla mennään 120 ja mp:llä 80km/h.
 
Back
Ylös