• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

EXC Ketjujen kireys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja uiop
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

uiop

New member
Näinkin helkatin simppeli asia, mutta vaivaa niin pirusti.

Jotenkin on jäänyt vissiin vähän kammoa päälle, kun katkesi ketjut keskellä metsää ajossa ja nyt hirrrvee dilemma päällä.

Viimeisin hifistely ketjun kireyden kanssa uusilla ketjuilla tein siten, että otin takaiskarin pois, taitoin linkun vaakasuoraan rungon kanssa. Tästä kohtaa vetasin ketjun siihen tiukkuuteen, että liikkui noin sentin ylös-alas pientä voimaa käyttäen. Tällä ajattelin varmistaa sen, että ketjulle ei tule hirveää vetoa vaikka kovemmasta pompusta tullaankin "flattina" alas.

Vaan...

Nyt tuo ketju tuntuu olevan sivutuella maatessa ihan hirveän löysällä. Ketju tuntuu rallattavankin veto päällä melkoisesti. Tosin tuo äänen kovemmuus taitaa tulla siitä, että tämä nykyinen ketju on DID:n Ei-o-renkaallinen ketju ja edellinen taas oli joku sellainen o-renkaallinen biltemaketju.

- Jos vedän sormilla ketjua takalätkän puolelta kauimmasesta kohtaa, irtoaa ketju hieman lätkältä (5mm?). Tämä ei taida kuitenkaan kertoa mitään.

- Sivutuella ollessa etummaisen laahaimen (linkun alapuoella) jälkeen noin 5cm kun nostan ketjua linkkuun päin, jää välystä noin 1cm.

- Sivutuella pyörän ollessa ketju on hieman notkolla alaspäin takalaahaimen ja etulaahaimen välillä joten se näyttää melkoisen löysältä. Olen minä tuolla jo mettässäkin rymynnyt, eikä ole irti lähtenyt, mutta kokoajan on sellainen pieni kylmä rinki perseen ympärillä.

Nyt ei juuri löytynyt kuvia tuosta, mutta jotakin. http://www.pacepaw.com/photography/upload/2013/09/06/20130906085030-fb4e2160.jpg

Tuosta ei nyt saa kunnolla selvää kun perä on kuopaistu hiekkaan kiinni niin taitaa olla vähän linkku painoksissa.

Olet ymmärtänyt juurikin oikein, ketjujen tulee olla niin löysät ettei ne kirraa takahaarukan liikerata alueella. Pukille nostettuna tai sivutuella ollessa ketju näyttää löysältä. Tämän takia takahaarukassa on ennen takaratasta ketjunohjain joka ohjaa ketjun rattaalle. Toinen tärkeä rooli ketjun ohjaimella on estää jonkin ruumiin osasi menemistä ketjun ja rattaan väliin.

tuossa ihan videolla....Älä välitä pyörästä, idea on hyvä
Hyppää suoraan 38:45min kohdalle, siinä alkaa juttu ketjujen kireydestä, itse käytän tuota kikkaa.

Itellä on EXC 300 ja ketjut pitää olla harvinaisen löysällä. Tähän tietysti vaikutta hammasrattaiden kunto, varsinkin takarattaan.

Moro nääs!
Niin, koko .ORGin toimintahan sai silloin muinoin alkunsa v2002 juuri kyseisen aiheen innoittamana, kun JP-800 ei saanut MP-forumilta kuin v*ttuilua osakseen kysyttyään ensimmäisen pyörän ostettuaan sen ketjujen kiristämisestä. Tästä suivaantuneena päätti sitten perustaa toisenlaisen prätkä-foorumin, jonka ihan alkumetreistä asti olen itsekin ollut mukana. Loppu onkin sitten historiaa :D

Mutta tuohon ketjujen kireyteen, etenkin kuräpyörässä... Ainakin omissa kulkineissa olen menestyksekkäästi kiristänyt ketjut alla kuvatulla tavalla, erään nimeltämainitsemattoman "ihan oikean enska-Penan" ohjein. Eli kaikessa yksinkertaisuudessaan mopo pukille niin että takarengas on ilmassa. 13mm lenkkiavaimen lenkki kuvan mukaisesti takarattaan hampaan ja ketjun väliin. Kevyesti rengasta taaksepäin liikuttamalla siihen asti kun menee ilman suurempaa voimaa. Takaswingin ja lenkkiavaimen välinen kulma taka-akselia pisteenä käyttäen tulisi olla aika lailla 90 astetta (Kuva 1 punaist viivat). Ehkä monimutkainen selittää mutta kuvat kertoo selkeästi homman, eli

Kuva 1: Oikea kireys
Kuva 2: Liian kireällä (alle 90°)
Kuva 3: Liian löysällä (yli 90°)

Muistutan nyt vielä että näillä spekseillä omat ketjut säädän eikä tarvitse ylimääräisiä työkaluja ja mittalaitteita, 27mm avain taka-akselille ja 10 ja 13mm avaimet säätöön. Jos haluaa hipostella em ohjetta, voi toki haeskella ihanteellisen kireyden kokeilemalla ketjun ja rattaan väliin eri kokoisia lenkkiavaimia ja erilaisia astekulmia. Mutta näin siis oma säätöni toimii...

90.jpg

80.jpg

100.jpg

Viimeksi muokattu:
Kotarin oman ohjern mukaan olen itse aina tehny. Eli pyörä pukille ja katsotaan haarukan alapuolella olevan liukupinnan takaa että ketjun ja itse haarukan Väliin jää noin 15mm rako kun sormella yritetään painaa ketjua kohti haarukkaa.

Back